Siirry suoraan sisältöön

Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: AH00BU04

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää itsetuntemustaan ja itseilmaisuaan luovien menetelmien avulla
- kehittää tunne- ja vuorovaikutustaitojaan
- arvioida ryhmän turvallisuuden astetta
- kehittää ryhmässä toimimisen taitojaan
- tunnistaa oman persoonan ja itsetuntemuksen merkityksen työvälineenä
- dokumentoida ohjaajaksi kehittymistään

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

31.08.2023 - 20.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna-Leena Mikkonen
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS23S
    Sosionomikoulutus 23S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Harjoitus R 1
  • Seminaari 1
  • Itsenäinen 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää itsetuntemustaan ja itseilmaisuaan luovien menetelmien avulla
- kehittää tunne- ja vuorovaikutustaitojaan
- arvioida ryhmän turvallisuuden astetta
- kehittää ryhmässä toimimisen taitojaan
- tunnistaa oman persoonan ja itsetuntemuksen merkityksen työvälineenä
- dokumentoida ohjaajaksi kehittymistään

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähiopetusta Lappeenrannan kampuksella: toiminnallisia harjoituksia ja yhteistä reflektointia sekä Itsenäisiä tehtäviä.
Lukupiirityöskentelyä oman pienryhmän kanssa.
Henkilökohtaisen oppimispäiväkirjan kirjoittamista harjoitusten kokemuksista.
Itsenäinen omalla ajalla toteutettava kulttuurihyvinvointi -tehtävä.

Ohjaajan osaamiskansion työstäminen.

Oppimisalustana Moodle oppimisympäristö.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso ajoittuu viikoille 35-42.
Opintojaksolla harjoitellaan ja opitaan yhteisöllisesti ja kokemuksellisesti, mikä edellyttää lähiopetukseen osallistumista (väh. 80 % läsnäolo).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodlen materiaali.

Kaikille yhteinen kirjallisuus:
Karjalainen, A. (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus
Hiila, I. & Tukiainen, M. & Hakola, I. 2019. Tiimiäly. Opas muuttuvaan työelämään. Tuuma-kustannus Oy.

Lukupiirin kirjallisuus (luetaan yksi kirja/pienryhmä):
Aaltola, E. & Keto, S. 2018. Empatia. Myötäelämisen tiede. Into Kustannus Oy
Dunderfelt, T. 2016. Läsnäoleva kohtaaminen. PS-kustannus
Kauppila, R.A. 2011. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. PS-kustannus.
Launonen, K. 2018. Luovuus lähtee käsistä. Käytännön ohjeita värikkäämpään työelämään. E-kirja. Suomi.
Mustajoki, A. 2020. Väärinymmärryksiä. Gaudeamus.
Myllyviita, K. 2016. Tunne tunteesi. Duodecim.
Oksanen, J. 2014. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus.
Pessi, A, Martela, F. & Paakkanen, M. (toim.) 2017 Myötätunnon mullistava voima. PS-kustannus.
Trogen, T. 2022. Lempeän kasvattajan opas. Aikuisen itsesäätely ja itsemyötätunto. PS-kustannus.

Kirjoja löytyy hyllystä tai e-kirjoina sekä äänikirjoina LAB-amkin tiedekirjastossa (LAB Primo) sekä erilaisissa maksullisissa palveluissa (Adlibris, Storytell, Elisa ja BookBeat)

Oppimisympäristö

Lähiopetus Lappeenrannan kampuksella
Moodle- oppimisympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä.

1. Lähiopetus & itsenäiset tehtävät 2 op (54 h opiskelijan työtä)
2. Kulttuurihyvivointi-tehtävä 0,5 op (13,5 op opiskelijan työtä)
2. Lukupiiri: 1 op (27 h opiskelijan työtä)
3. Henkilökohtainen "Minä ohjaajana " - osaamiskansio: 1,5 op (40 h opiskelijan työtä)

Sisältö

Toiminnalliset ja luovat menetelmät, itsetuntemus sekä tunne- ja vuorovaikutustaidot sosiaali- ja kasvatusalan ohjaustyössä
Kulttuurin ja taiteen merkitys hyvinvoinnille
Luovat menetelmät itsetuntemuksen ja -ilmaisun välineinä
Ryhmän psyykkinen turvallisuus

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei vaadita edeltävää osaamista

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen (vähintään 80 % läsnäolo) + oppimistehtävät + Minä ohjaajana - osaamiskansio

Arvioitavan osaamiskansion arviointikriteerit annetaan opintojakson alussa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Osaamistavoitteet:
Opiskelilja osaa

- kehittää itsetuntemustaan ja itseilmaisuaan luovien menetelmien avulla
- kehittää tunne- ja vuorovaikutustaitojaan
- arvioida ryhmän turvallisuuden astetta
- kehittää ryhmässä toimimisen taitojaan
- tunnistaa oman persoonan ja itsetuntemuksen merkityksen työvälineenä
- dokumentoida ohjaajaksi kehittymistään

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

29.08.2023 - 29.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 45

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Minna Kuvajainen
Opetusryhmät
  • Työpaja R1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Työpaja R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS23S
    Sosionomikoulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Työpaja R1
  • Työpaja R2

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää itsetuntemustaan ja itseilmaisuaan luovien menetelmien avulla
- kehittää tunne- ja vuorovaikutustaitojaan
- arvioida ryhmän turvallisuuden astetta
- kehittää ryhmässä toimimisen taitojaan
- tunnistaa oman persoonan ja itsetuntemuksen merkityksen työvälineenä
- dokumentoida ohjaajaksi kehittymistään

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähiopetus (luennot ja taidetyöpajat), oppimistehtävät, lukupiirityöskentely, osaamiskansio.

Ajoitus ja läsnäolo

- Lähiopetus ja valmistautumistehtävät (2 op):
Toteutetaan osaryhmissä R1 ja R2. Katso ajat lukujärjestyksestä. Lähityöpajat ajoittuvat viikoille 35-42. Lähiopetukseen osallistuminen tarpeen, jotta voi tehdä työpajoihin sidoksissa olevan osaamiskansion.

- Lukupiiri (1 op): kirjan itsenäinen luku ja pienryhmän tapaaminen itsenäisesti sovittuna ajankohtana.

- Osaamiskansion työstäminen (2 op) 29.10.2023 mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Pakollinen kaikille yhteinen materiaali:
- Huhtinen-Hildén & Karjalainen 2019. Luova toiminta siltana itseen, toisiin ja osallisuuteen. Artikkeli kirjassa Karjalainen (toim.) Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus JA
- Hiila ym.2019. Tiimiäly. Tuuma-kustannus. LUVUT: Itsetuntemus yksilön näkökulmasta, Arvot itsetuntemuksen pohjana, Merkitys antaa yhteisen suunnan, Tiimiälytaito 3: Salliva ilmapiiri, Tiimiälytaito 5: Rikastava vuorovaikutus
.
Valitse yksi kirja seuraavista lukupiiriin:
- Brown 2013: Uskalla haavoittua. Basam Books
- Dunderfelt 2016: Läsnäolevan kohtaaminen. PS-kustannus
- Pessi, Martela & Paakkanen (toim.) 2017: Myötätunnon mullistava voima. PS-kustannus
- Myllyviita 2016: Tunne tunteesi. Duodecim.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Työelämäyhteistyö

Kulttuurikokemustehtävä valinnaisessa paikassa

Uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä. Osaamiskansion palautus 29.10.2023.

Oppimisympäristö

Lahden kampus, virtuaalioppimisympäristö, kulttuurikokemus valinnaisessa paikassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Lähiopetus ja valmistautumistehtävät (2 op):
Toteutetaan osaryhmissä R1 ja R2. Katso ajat lukujärjestyksestä. Lähityöpajat ajoittuvat viikoille 35-42. Lähiopetukseen osallistuminen tarpeen, jotta voi tehdä työpajoihin sidoksissa olevan osaamiskansion.

- Lukupiiri (1 op): kirjan itsenäinen luku ja pienryhmän tapaaminen itsenäisesti sovittuna ajankohtana.

- Osaamiskansion työstäminen (2 op) 29.10.2023 mennessä.

Sisältö

Itsetuntemus, luovan toiminnan työtavat, narratiivisuus, kulttuurihyvinvointi, kulttuurikokemus, vuorovaikutustaidot, tunnetaidot, tietoisuustaidot, ryhmän yhteiset pelisäännöt.

Arviointimenetelmät

Minä ohjaajana -osaamiskansio

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

16.01.2023 - 17.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 35

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna-Leena Mikkonen
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS23KM
    Sosionomikoulutus 23KM Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Harjoitukset 1
  • Seminaari 1
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää itsetuntemustaan ja itseilmaisuaan luovien menetelmien avulla
- kehittää tunne- ja vuorovaikutustaitojaan
- arvioida ryhmän turvallisuuden astetta
- kehittää ryhmässä toimimisen taitojaan
- tunnistaa oman persoonan ja itsetuntemuksen merkityksen työvälineenä
- dokumentoida ohjaajaksi kehittymistään

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähiopetusta Lappeenrannan kampuksella ja verkko-opetusta: toiminnallisia harjoituksia ja yhteistä reflektointia.
Itsenäisiä tehtäviä etäviikoilla.
Lukupiirityöskentelyä oman pienryhmän kanssa.
Henkilökohtaisen oppimispäiväkirjan kirjoittamista harjoitusten kokemuksista.
Itsenäinen omalla ajalla toteutettava kulttuurikokemus -tehtävä.

Ohjaajan osaamiskansion työstäminen.

Oppimisalustana Moodle oppimisympäristö ja Zoom-verkkoalusta.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso ajoittuu viikoille 3-11. Lähi/verkko-opetusviikot 3, 7 ja 11. Etätehtävät etäviikoilla.
Opintojaksolla harjoitellaan ja opitaan yhteisöllisesti ja kokemuksellisesti, mikä edellyttää lähiopetukseen ja verkkotyöpajoihin osallistumista (väh. 80 % läsnäolo).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodlen materiaali.

Kaikille yhteinen kirjallisuus:
Karjalainen, A. (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus
Hiila, I. & Tukiainen, M. & Hakola, I. 2019. Tiimiäly. Opas muuttuvaan työelämään. Tuuma-kustannus Oy.

Lukupiirin kirjallisuus (luetaan yksi kirja/pienryhmä):
Aaltola, E. & Keto, S. 2018. Empatia. Myötäelämisen tiede. Into Kustannus Oy
Dunderfelt, T. 2016. Läsnäoleva kohtaaminen. PS-kustannus
Kauppila, R.A. 2011. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. PS-kustannus.
Launonen, K. 2018. Luovuus lähtee käsistä. Käytännön ohjeita värikkäämpään työelämään. E-kirja. Suomi.
Mustajoki, A. 2020. Väärinymmärryksiä. Gaudeamus.
Myllyviita, K. 2016. Tunne tunteesi. Duodecim.
Oksanen, J. 2014. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus.
Pessi, A, Martela, F. & Paakkanen, M. (toim.) 2017 Myötätunnon mullistava voima. PS-kustannus.

Kirjoja löytyy hyllystä tai e-kirjoina sekä äänikirjoina LAB-amkin tiedekirjastossa (LAB Primo) sekä
erilaisissa maksullisissa palveluissa (Adlibris, Storytell, Elisa ja BookBeat)

Oppimisympäristö

Lähiopetus Lappeenrannan kampuksella ja Zoom-verkkoalusta. Kunkin tunnin toteutustapa (lähi vai verkko) on merkitty Time Editiin.
Moodle- oppimisympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä.

1. Lähiopetus & verkkotyöpajat ja etätehtävät 2 op (54 h opiskelijan työtä)
2. Kulttuurikokemus 0,5 op (13,5 op opiskelijan työtä)
2. Lukupiiri: 1 op (27 h opiskelijan työtä)
3. Henkilökohtainen "Minä ohjaajana " - osaamiskansio: 1,5 op (40 h opiskelijan työtä)

Sisältö

Luovat menetelmät itsetuntemuksen ja -ilmaisun välineinä
Toiminnalliset ja luovat menetelmät sekä tunne- ja vuorovaikutustaidot sosiaali- ja kasvatusalan ohjaustyössä
Ryhmän psyykkinen turvallisuus

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei vaadita edeltävää osaamista

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen (vähintään 80 % läsnäolo) + oppimistehtävät + Minä ohjaajana - osaamiskansio

Arvioitavan osaamiskansion arviointikriteerit annetaan opintojakson alussa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Osaamistavoitteet:
Opiskelilja osaa

- kehittää itsetuntemustaan ja itseilmaisuaan luovien menetelmien avulla
- kehittää tunne- ja vuorovaikutustaitojaan
- arvioida ryhmän turvallisuuden astetta
- kehittää ryhmässä toimimisen taitojaan
- tunnistaa oman persoonan ja itsetuntemuksen merkityksen työvälineenä
- dokumentoida ohjaajaksi kehittymistään

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

11.01.2023 - 16.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Minna Kuvajainen
  • Tiina Vaara
Opetusryhmät
  • Verkkotyöpaja R1+R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Työpaja R1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Työpaja R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS23KM
    Sosionomikoulutus 23KM Lahti
Pienryhmät
  • Verkkotyöpaja R1+R2
  • Työpaja R1
  • Työpaja R2

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää itsetuntemustaan ja itseilmaisuaan luovien menetelmien avulla
- kehittää tunne- ja vuorovaikutustaitojaan
- arvioida ryhmän turvallisuuden astetta
- kehittää ryhmässä toimimisen taitojaan
- tunnistaa oman persoonan ja itsetuntemuksen merkityksen työvälineenä
- dokumentoida ohjaajaksi kehittymistään

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähiopetus (luennot ja taidetyöpajat), oppimistehtävät, lukupiirityöskentely, osaamiskansio.

Ajoitus ja läsnäolo

- Lähiopetus ja valmistautumistehtävät (2 op):
Toteutetaan osaryhmissä R1 ja R2. Katso ajat lukujärjestyksestä. Lähityöpajat ajoittuvat viikoille 3, 7, 11 ja 15. Lähiopetukseen osallistuminen tarpeen, jotta voi tehdä työpajoihin sidoksissa olevan osaamiskansion.

- Lukupiiri (1 op): kirjan itsenäinen luku ja pienryhmän tapaaminen itsenäisesti sovittuna ajankohtana.

- Osaamiskansion työstäminen (2 op) 16.4.2023 mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Pakollinen kaikille yhteinen materiaali:
- Huhtinen-Hildén & Karjalainen 2019. Luova toiminta siltana itseen, toisiin ja osallisuuteen. Artikkeli kirjassa Karjalainen (toim.) Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus JA
- Hiila ym.2019. Tiimiäly. Tuuma-kustannus. LUVUT: Itsetuntemus yksilön näkökulmasta, Arvot itsetuntemuksen pohjana, Merkitys antaa yhteisen suunnan, Tiimiälytaito 3: Salliva ilmapiiri, Tiimiälytaito 5: Rikastava vuorovaikutus
.
Valitse yksi kirja seuraavista lukupiiriin:
- Brown 2013: Uskalla haavoittua. Basam Books
- Dunderfelt 2016: Läsnäolevan kohtaaminen. PS-kustannus
- Pessi, Martela & Paakkanen (toim.) 2017: Myötätunnon mullistava voima. PS-kustannus
- Myllyviita 2016: Tunne tunteesi. Duodecim.
- Lipponen 2020: Resilienssi arjessa. Duodecim

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Työelämäyhteistyö

Kulttuurikokemustehtävä valinnaisessa paikassa

Uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä. Osaamiskansion palautus 16.4.2023.

Oppimisympäristö

Lahden kampus, virtuaalioppimisympäristö, kulttuurikokemus valinnaisessa paikassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Lähiopetus ja valmistautumistehtävät (2 op):
Toteutetaan osaryhmissä R1 ja R2. Katso ajat lukujärjestyksestä. Lähityöpajat ajoittuvat viikoille 3, 7, 11 ja 15. Lähiopetukseen osallistuminen tarpeen, jotta voi tehdä työpajoihin sidoksissa olevan osaamiskansion.

- Lukupiiri (1 op): kirjan itsenäinen luku ja pienryhmän tapaaminen itsenäisesti sovittuna ajankohtana.

- Osaamiskansion työstäminen (2 op) 16.4.2023 mennessä.

Sisältö

Itsetuntemus, luovan toiminnan työtavat, narratiivisuus, kulttuurihyvinvointi, kulttuurikokemus, vuorovaikutustaidot, tunnetaidot, tietoisuustaidot, ryhmän yhteiset pelisäännöt.

Arviointimenetelmät

Minä ohjaajana -osaamiskansio

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 16.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 70

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Anne Backman
  • Tiina Vaara
Opetusryhmät
  • Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS23KV
    Sosionomikoulutus 23KV Lahti
Pienryhmät
  • Info 1
  • Verkkotyöpaja

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää itsetuntemustaan ja itseilmaisuaan luovien menetelmien avulla
- kehittää tunne- ja vuorovaikutustaitojaan
- arvioida ryhmän turvallisuuden astetta
- kehittää ryhmässä toimimisen taitojaan
- tunnistaa oman persoonan ja itsetuntemuksen merkityksen työvälineenä
- dokumentoida ohjaajaksi kehittymistään

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson oppimistehtävät tehdään yksilö- ja tiimitehtävinä. Opintojaksolla sovelletaan tiimioppimista. Opiskelijoista muodostetaan 5 hengen tiimejä.
Tiimien kontaktityöskentely toteutuu verkossa (verkkotyöpajat Zoom-verkkoalustalla). Oppimistehtäviä työstetään yksin sekä opiskelijan valitseman työyhteisön tai muun lähiyhteisön kanssa. Lukukupiiritehtävää työstetään opiskelutiimille sopivana ajankohtana (2 krt ) kontaktityöskentelyn väliaikoina.

Orientaatiopäivät 12.1.2023

Moodle ja O365-työkalut sekä Zoom ja Teams verkkokokous- ja etäopetuspalvelu sekä muut virtuaaliset työkalut.

Verkkotyöpajat zoomissa sisältää opettajan luentoja, vuorovaikutuksellista opetusta, tiimien työskentelyä sekä ennakko- ja oppimistehtävien yhteistä käsittelyä.

Ajoitus ja läsnäolo

Verkkotyöpajat ja valmistautumistehtävät (2 op):

to 12.1. klo 12 - 14:15 (orientaatiopäivä)
to 19.1. klo 12:15 - 13:45
to 26.1. klo 12:15 - 15:30
pe 3.2. klo 8:15 - 11:30
to 23.2. klo 12:15 - 15:30
pe 17.3. klo 8:15 - 11:30

Yhteisiin verkkotyöpajoihin osallistuminen (6 krt) kuuluu opintojakson suoritustapaan (pakollinen), Niiden anti ja itsenäiset oppimistehtävät tulee näkyä "Minä-ohjaajana" - osaamiskansiossa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

1. Pakollinen kaikille yhteinen materiaali:

Huhtinen-Hildén & Karjalainen 2019. Luova toiminta siltana itseen, toisiin ja osallisuuteen. Artikkeli kirjassa Karjalainen (toim.) Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus
Hiila ym.2019. Tiimiäly. Tuuma-kustannus. LUVUT: Itsetuntemus yksilön näkökulmasta, Arvot itsetuntemuksen pohjana, Merkitys antaa yhteisen suunnan, Tiimiälytaito 3: Salliva ilmapiiri, Tiimiälytaito 5: Rikastava vuorovaikutus

2. Lukupiiriin valinnainen materiaali: (valitaan yksi kirja lukupiirissä jaettavaksi)
Aaltola, E. & Keto, S. 2018. Empatia. Myötäelämisen tiede. Into Kustannus Oy.
Brown 2013: Uskalla haavoittua. Basam Books.
Dunderfelt 2016: Läsnäolevan kohtaaminen. PS-kustannus
Lipponen, K. 2020. Resilienssi arjessa. Duodecim.
Myllyviita 2016: Tunne tunteesi. Duodecim.
Pessi, A, Martela, F. & Paakkanen, M. (toim.) 2017 Myötätunnon mullistava voima. PS-kustannus.

3. Tukiainen Maaretta 2018 : Hyvän mielen taidot tehtäväpakki materiaalia. Itsenäisesti työstettäviä itsetuntemusta syventäviä tehtäviä.

Työelämäyhteistyö

Oppimistehtävissä hyödynnetään opiskelijan työelämäyhteistyötahoja tai muuta lähiyhteisöä.

Oppimisympäristö

Verkkocampus: moodle, teams, zoom
- lukupiiri (yksilö sekä tiimitehtävä)
- tiimityöskentely
- yksilötyöskentely
- työyhteisö tai muu yhteisö, jossa mm luovuuteen ja itsetuntemukseen sekä ryhmässä toimimisen taitoihin liittyviä harjoituksia voi soveltaen tehdä
- verkkoluennot

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. Verkkotyöpajat ja valmistautumistehtävät : 2 op on 54 tuntia opiskelijan työtä

2. Lukupiiri: 1 op on 27 tuntia opiskelijan työtä.

Lukupiirissä valinnaisen yhden kirjan itsenäinen lukeminen ja kaksi tiimitapaamista.
Tapaamisten ajankohdan ja muodon (teams, whatsupp, kahvila etc) tiimi voi sopia keskenään. Lukupiirityöskentelyn keskustelut ja teemat tulee näkyä "Minä ohjaajana" - osaamiskansiossa. Ryhmässä voidaan valita yksi kirja tai myös jokainen ryhmässä voi valita oman kirjan kiinnostuksen mukaan.

3. Henkilökohtainen "Minä ohjaajajana " - osaamiskansio: 2 op on 54 tuntia opiskelijan työtä. : Kansiota työstetään aikavälillä 19.1. - 16.4.2023.
Palautus Moodleen viikolla 15.

.

Arviointimenetelmät

Minä ohjaajana - osaamiskansio

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Arviointi perustuu osaamiskansioon: H3 taso/täydennettävä.

Oman oppimisen tavoitteellisuus H3: Omat tavoitteet on kuvattu suhteessa opintojakson yleisiin osaamis-tavoitteisiin. Tavoitteiden toteutumista on arvioitu ja pohdittu.

Oma pohdinta ja reflektio H3: Monipuolinen reflektio luentojen, oppimistehtävien teemoista. Pohdinta on muutakin kuin luennon tai oppimistehtävän sisällön kuvausta, ja se sisältää sekä oman kokemuksen että ryhmän toiminnan reflektiota.

Teorian hyödyntäminen reflektiossa H3: Vaadittu lähdekirjallisuus näkyy tuotoksessa. Teoria ja oma pohdinta on nivottu ainakin paikoitellen yhteen. Lähdeviittaukset on pääosin oikeaoppimisesti merkitty. Muun mahdollisen lähdekirjallisuuden käyttö on aiheeseen sopivaa.

Kieliasu ja tuotoksen selkeys ja loogisuus H3: Yleisilme on asianmukainen. Kieli on melko sujuvaa. Tuotos on melko johdonmukainen ja yhtenäinen kokonaisuus.
Soveltaminen H3 Opittua sovelletaan käytäntöön esimerkkien kautta. Oma oppiminen tehdään näkyväksi.

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

25.08.2022 - 05.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Minna Kuvajainen
  • Tiina Vaara
Opetusryhmät
  • Työpaja R1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Työpaja R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Työpaja R1 ja R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS22S
    Sosionomikoulutus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Työpaja R1
  • Työpaja R2
  • Työpaja R1 ja R2

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää itsetuntemustaan ja itseilmaisuaan luovien menetelmien avulla
- kehittää tunne- ja vuorovaikutustaitojaan
- arvioida ryhmän turvallisuuden astetta
- kehittää ryhmässä toimimisen taitojaan
- tunnistaa oman persoonan ja itsetuntemuksen merkityksen työvälineenä
- dokumentoida ohjaajaksi kehittymistään

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähiopetus (luennot ja taidetyöpajat), oppimistehtävät, lukupiirityöskentely, osaamiskansio.

Ajoitus ja läsnäolo

- Lähiopetus ja valmistautumistehtävät (2 op):
Toteutetaan osaryhmissä R1 ja R2. Katso ajat lukujärjestyksestä. Lähityöpajat ajoittuvat viikoille 25-46. Lähiopetukseen osallistuminen tarpeen, jotta voi tehdä työpajoihin sidoksissa olevan osaamiskansion.

- Lukupiiri (1 op): kirjan itsenäinen luku ja pienryhmän tapaaminen itsenäisesti sovittuna ajankohtana.

- Osaamiskansion työstäminen (2 op) 20.11.2022 mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Pakollinen kaikille yhteinen materiaali:
- Huhtinen-Hildén & Karjalainen 2019. Luova toiminta siltana itseen, toisiin ja osallisuuteen. Artikkeli kirjassa Karjalainen (toim.) Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus JA
- Hiila ym.2019. Tiimiäly. Tuuma-kustannus. LUVUT: Itsetuntemus yksilön näkökulmasta, Arvot itsetuntemuksen pohjana, Merkitys antaa yhteisen suunnan, Tiimiälytaito 3: Salliva ilmapiiri, Tiimiälytaito 5: Rikastava vuorovaikutus
.
Valitse yksi kirja seuraavista lukupiiriin:
- Brown 2013: Uskalla haavoittua. Basam Books
- Dunderfelt 2016: Läsnäolevan kohtaaminen. PS-kustannus
- Pessi, Martela & Paakkanen (toim.) 2017: Myötätunnon mullistava voima. PS-kustannus
- Myllyviita 2016: Tunne tunteesi. Duodecim.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Työelämäyhteistyö

Kulttuurikokemustehtävä valinnaisessa paikassa

Uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä. Osaamiskansion palautus 20.11.2022.

Oppimisympäristö

Lahden kampus, virtuaalioppimisympäristö, kulttuurikokemus valinnaisessa paikassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Lähiopetus ja valmistautumistehtävät (2 op):
Toteutetaan osaryhmissä R1 ja R2. Katso ajat lukujärjestyksestä. Lähityöpajat ajoittuvat viikoille 25-46. Lähiopetukseen osallistuminen tarpeen, jotta voi tehdä työpajoihin sidoksissa olevan osaamiskansion.

- Lukupiiri (1 op): kirjan itsenäinen luku ja pienryhmän tapaaminen itsenäisesti sovittuna ajankohtana.

- Osaamiskansion työstäminen (2 op) 20.11.2022 mennessä.

Sisältö

Itsetuntemus, luovan toiminnan työtavat, narratiivisuus, kulttuurihyvinvointi, kulttuurikokemus, vuorovaikutustaidot, tunnetaidot, tietoisuustaidot, ryhmän yhteiset pelisäännöt.

Arviointimenetelmät

Minä ohjaajana -osaamiskansio

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

22.08.2022 - 27.11.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna-Leena Mikkonen
Opetusryhmät
  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari R1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS22S
    Sosionomikoulutus 22S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Harjoitus R 1
  • Harjoitus R 2
  • Harjoitukset
  • Luennot
  • Verkkoluento
  • Seminaari R1
  • Seminaari R2
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää itsetuntemustaan ja itseilmaisuaan luovien menetelmien avulla
- kehittää tunne- ja vuorovaikutustaitojaan
- arvioida ryhmän turvallisuuden astetta
- kehittää ryhmässä toimimisen taitojaan
- tunnistaa oman persoonan ja itsetuntemuksen merkityksen työvälineenä
- dokumentoida ohjaajaksi kehittymistään

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähiopetusta: toiminnallisia harjoituksia ja yhteistä reflektointia.
Lukupiirityöskentelyä oman pienryhmän kanssa.
Henkilökohtaisen oppimispäiväkirjan kirjoittamista harjoitusten kokemuksista.
Itsenäinen omalla ajalla toteutettava kulttuurikokemus -tehtävä.

Ohjaajan osaamiskansion työstäminen.

Oppimisalustana Moodle oppimisympäristö.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso ajoittuu viikoille 35-47.
Opintojaksolla harjoitellaan ja opitaan yhteisöllisesti ja kokemuksellisesti, mikä edellyttää lähiopetukseen osallistumista.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodlen materiaali.

Kaikille yhteinen kirjallisuus:
Karjalainen, A. (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus
Hiila, I. & Tukiainen, M. & Hakola, I. 2019. Tiimiäly. Opas muuttuvaan työelämään. Tuuma-kustannus Oy.

Lukupiirin kirjallisuus (luetaan yksi kirja/pienryhmä):
Aaltola, E. & Keto, S. 2018. Empatia. Myötäelämisen tiede. Into Kustannus Oy
Dunderfelt, T. 2016. Läsnäoleva kohtaaminen. PS-kustannus
Kauppila, R.A. 2011. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. PS-kustannus.
Launonen, K. 2018. Luovuus lähtee käsistä. Käytännön ohjeita värikkäämpään työelämään. E-kirja. Suomi.
Mustajoki, A. 2020. Väärinymmärryksiä. Gaudeamus.
Myllyviita, K. 2016. Tunne tunteesi. Duodecim.
Oksanen, J. 2014. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus.
Pessi, A, Martela, F. & Paakkanen, M. (toim.) 2017 Myötätunnon mullistava voima. PS-kustannus.

Kirjoja löytyy hyllystä tai e-kirjoina sekä äänikirjoina LAB-amkin tiedekirjastossa (LAB Primo) sekä
erilaisissa maksullisissa palveluissa (Adlibris, Storytell, Elisa ja BookBeat)

Oppimisympäristö

Lähiopetus Lappeenrannan kampuksella.
Moodle- oppimisympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä.

1. Lähiopetus 1,5 op (40 h opiskelijan työtä)
2. Kulttuurikokemus 0,5 op (13,5 op opiskelijan työtä)
2. Lukupiiri ryhmässä: 1 op (27 h opiskelijan työtä)
3. Henkilökohtainen "Minä ohjaajajana " - osaamiskansio: 2 op (54 h opiskelijan työtä)

Sisältö

Luovat menetelmät itsetuntemuksen ja -ilmaisun välineinä
Toiminnalliset ja luovat menetelmät sekä tunne- ja vuorovaikutustaidot sosiaali- ja kasvatusalan ohjaustyössä
Ryhmän psyykkinen turvallisuus

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei vaadita edeltävää osaamista

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen (vähintään 80 % läsnäolo) + oppimistehtävät + Minä ohjaajana - osaamiskansio

Arvioitavan osaamiskansion arviointikriteerit annetaan opintojakson alussa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Osaamistavoitteet:
Opiskelilja osaa

- kehittää itsetuntemustaan ja itseilmaisuaan luovien menetelmien avulla
- kehittää tunne- ja vuorovaikutustaitojaan
- arvioida ryhmän turvallisuuden astetta
- kehittää ryhmässä toimimisen taitojaan
- tunnistaa oman persoonan ja itsetuntemuksen merkityksen työvälineenä
- dokumentoida ohjaajaksi kehittymistään

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

11.01.2022 - 03.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 48

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Minna Kuvajainen
  • Tiina Vaara
Opetusryhmät
  • Työpaja R1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Työpaja R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Työpajat R1 ja R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkotyöpaja R1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkotyöpaja R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmien verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS22KM
    Sosionomikoulutus 22KM Lahti
Pienryhmät
  • Työpaja R1
  • Työpaja R2
  • Työpajat R1 ja R2
  • Verkkotyöpaja R1
  • Verkkotyöpaja R2
  • Pienryhmien verkkotyöpaja

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää itsetuntemustaan ja itseilmaisuaan luovien menetelmien avulla
- kehittää tunne- ja vuorovaikutustaitojaan
- arvioida ryhmän turvallisuuden astetta
- kehittää ryhmässä toimimisen taitojaan
- tunnistaa oman persoonan ja itsetuntemuksen merkityksen työvälineenä
- dokumentoida ohjaajaksi kehittymistään

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähiopetus (luennot ja taidetyöpajat), oppimistehtävät, lukupiirityöskentely, osaamiskansio.

Ajoitus ja läsnäolo

- Lähiopetus ja valmistautumistehtävät (2 op):
Toteutetaan osaryhmissä A ja B. Katso ajat lukujärjestyksestä. Lähityöpajat sojoittuvat viikoille 2, 7, 11 ja 14. Lähiopetukseen osallistuminen tarpeen, jotta voi tehdä työpajoihin sidoksissa olevan osaamiskansion.

- Lukupiiri (1 op): kirjan itsenäinen luku ja pienryhmän tapaaminen viikolla 14.

- Osaamiskansion työstäminen (2 op) 18.4.2022 mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Pakollinen kaikille yhteinen materiaali:
- Huhtinen-Hildén & Karjalainen 2019. Luova toiminta siltana itseen, toisiin ja osallisuuteen. Artikkeli kirjassa Karjalainen (toim.) Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus JA
- Hiila ym.2019. Tiimiäly. Tuuma-kustannus. LUVUT: Itsetuntemus yksilön näkökulmasta, Arvot itsetuntemuksen pohjana, Merkitys antaa yhteisen suunnan, Tiimiälytaito 3: Salliva ilmapiiri, Tiimiälytaito 5: Rikastava vuorovaikutus
.
Valitse yksi kirja seuraavista lukupiiriin:
- Brown 2013: Uskalla haavoittua. Basam Books
- Dunderfelt 2016: Läsnäolevan kohtaaminen. PS-kustannus
- Pessi, Martela & Paakkanen (toim.) 2017: Myötätunnon mullistava voima. PS-kustannus
- Myllyviita 2016: Tunne tunteesi. Duodecim.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Työelämäyhteistyö

Kulttuurikokemustehtävä valinnaisessa paikassa

Uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä. Osaamiskansion palautus 18.4.2022.

Oppimisympäristö

Lahden kampus, virtuaalioppimisympäristö, kulttuurikokemus valinnaisessa paikassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Lähiopetus ja valmistautumistehtävät (2 op):
Toteutetaan osaryhmissä A ja B. Katso ajat lukujärjestyksestä. Lähityöpajat sojoittuvat viikoille 2, 7, 11 ja 14. Lähiopetukseen osallistuminen tarpeen, jotta voi tehdä työpajoihin sidoksissa olevan osaamiskansion.

- Lukupiiri (1 op): kirjan itsenäinen luku ja pienryhmän tapaaminen viikolla 14.

- Osaamiskansion työstäminen (2 op) 18.4.2022 mennessä.

Sisältö

Itsetuntemus, luovan toiminnan työtavat, kulttuurikokemus, vuorovaikutustaidot, tunnetaidot, ryhmäytyminen, ryhmän psyykkinen turvallisuus.

Arviointimenetelmät

Minä ohjaajana -osaamiskansio

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

04.01.2022 - 27.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Anne Backman
  • Tiina Vaara
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS22KV
    Sosionomikoulutus 22KV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää itsetuntemustaan ja itseilmaisuaan luovien menetelmien avulla
- kehittää tunne- ja vuorovaikutustaitojaan
- arvioida ryhmän turvallisuuden astetta
- kehittää ryhmässä toimimisen taitojaan
- tunnistaa oman persoonan ja itsetuntemuksen merkityksen työvälineenä
- dokumentoida ohjaajaksi kehittymistään

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson oppimistehtävät tehdään yksilö- ja tiimitehtävinä. Opintojaksolla sovelletaan tiimioppimista. Opiskelijoista muodostetaan 5 hengen tiimejä.
Tiimien kontaktityöskentely toteutuu verkossa (verkkotyöpajat Zoom-verkkoalustalla). Oppimistehtäviä työstetään yksin sekä opiskelijan valitseman työyhteisön tai muun lähiyhteisön kanssa. Lukukupiiritehtävää työstetään opiskelutiimille sopivana ajankohtana (2 krt ) kontaktityöskentelyn väliaikoina.

Orientaatiopäivät 4. - 5.1.2022

Moodle ja O365-työkalut sekä Zoom ja Teams verkkokokous- ja etäopetuspalvelu sekä muut virtuaaliset työkalut.

Verkkotyöpajat zoomissa sisältää opettajan luentoja, vuorovaikutuksellista opetusta, tiimien työskentelyä sekä ennakko- ja oppimistehtävien yhteistä käsittelyä.

Ajoitus ja läsnäolo

Orientaatiopäivät 4. - 5.1.2022

Verkkotyöpajat ja valmistautumistehtävät (2 op):
4.1. klo 15 - 16
27.1. klo 8 - 11
4.2. klo 8 - 11
10.2. klo 8 - 10
18.2. klo 8 - 11
18.3. klo 8 - 11
12.5. klo 8 - 11
13.5. klo 8 - 11
Yhteisiin verkkotyöpajoihin osallistuminen (7 krt) kuuluu opintojakson suoritustapaan (pakollinen), Niiden anti tulee näkyä "Minä-ohjaajana" - osaamiskansiossa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

1. Pakollinen kaikille yhteinen materiaali:

Huhtinen-Hildén & Karjalainen 2019. Luova toiminta siltana itseen, toisiin ja osallisuuteen. Artikkeli kirjassa Karjalainen (toim.) Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus
Hiila ym.2019. Tiimiäly. Tuuma-kustannus. LUVUT: Itsetuntemus yksilön näkökulmasta, Arvot itsetuntemuksen pohjana, Merkitys antaa yhteisen suunnan, Tiimiälytaito 3: Salliva ilmapiiri, Tiimiälytaito 5: Rikastava vuorovaikutus

2. Lukupiiriin valinnainen materiaali: (valitaan yksi kirja lukupiirissä jaettavaksi)
Aaltola, E. & Keto, S. 2018. Empatia. Myötäelämisen tiede. Into Kustannus Oy.
Brown 2013: Uskalla haavoittua. Basam Books.
Dunderfelt 2016: Läsnäolevan kohtaaminen. PS-kustannus
Myllyviita 2016: Tunne tunteesi. Duodecim.
Pessi, A, Martela, F. & Paakkanen, M. (toim.) 2017 Myötätunnon mullistava voima. PS-kustannus.

3. Tukiainen Maaretta 2018 : Hyvän mielen taidot tehtäväpakki materiaalia. Itsenäisesti työstettäviä itsetuntemusta syventäviä tehtäviä.

Työelämäyhteistyö

Oppimistehtävissä hyödynnetään opiskelijan työelämäyhteistyötahoja tai muuta lähiyhteisöä.

Oppimisympäristö

Verkkocampus: moodle, teams, zoom
- lukupiiri (yksilö sekä tiimitehtävä)
- tiimityöskentely
- yksilötyöskentely
- työyhteisö tai muu yhteisö, jossa mm luovuuteen ja itsetuntemukseen sekä ryhmässä toimimisen taitoihin liittyviä harjoituksia voi soveltaen tehdä
- verkkoluennot

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. Verkkotyöpajat ja valmistautumistehtävät : 2 op on 54 tuntia opiskelijan työtä

2. Lukupiiri: 1 op on 27 tuntia opiskelijan työtä.

Lukupiirissä valinnaisen yhden kirjan itsenäinen lukeminen ja kaksi tiimitapaamista.
Tapaamisten ajankohdan ja muodon (skype, teams, whatsupp, kahvila etc) tiimi voi sopia keskenään. Lukupiirityöskentelyn keskustelut ja teemat tulee näkyä "Minä ohjaajana" - osaamiskansiossa. Ryhmässä voidaan valita yksi kirja tai myös jokainen ryhmässä voi valita oman kirjan kiinnostuksen mukaan.

3. Henkilökohtainen "Minä ohjaajajana " - osaamiskansio: 2 op on 54 tuntia opiskelijan työtä. : Kansiota työstetään aikavälillä 27.1. - 22.5.2022.
Palautus Moodleen viikolla 20.

.

Arviointimenetelmät

Minä ohjaajana - osaamiskansio

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Arviointi perustuu osaamiskansioon: H3 taso/täydennettävä.

Oman oppimisen tavoitteellisuus H3: Omat tavoitteet on kuvattu suhteessa opintojakson yleisiin osaamis-tavoitteisiin. Tavoitteiden toteutumista on arvioitu ja pohdittu.

Oma pohdinta ja reflektio H3: Monipuolinen reflektio luentojen, oppimistehtävien teemoista. Pohdinta on muutakin kuin luennon tai oppimistehtävän sisällön kuvausta, ja se sisältää sekä oman kokemuksen että ryhmän toiminnan reflektiota.

Teorian hyödyntäminen reflektiossa H3: Vaadittu lähdekirjallisuus näkyy tuotoksessa. Teoria ja oma pohdinta on nivottu ainakin paikoitellen yhteen. Lähdeviittaukset on pääosin oikeaoppimisesti merkitty. Muun mahdollisen lähdekirjallisuuden käyttö on aiheeseen sopivaa.

Kieliasu ja tuotoksen selkeys ja loogisuus H3: Yleisilme on asianmukainen. Kieli on melko sujuvaa. Tuotos on melko johdonmukainen ja yhtenäinen kokonaisuus.
Soveltaminen H3 Opittua sovelletaan käytäntöön esimerkkien kautta. Oma oppiminen tehdään näkyväksi.

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 45

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Anne Backman
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS22KM
    Sosionomikoulutus 22KM Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Seminaari 1
  • Harjoitukset 1
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää itsetuntemustaan ja itseilmaisuaan luovien menetelmien avulla
- kehittää tunne- ja vuorovaikutustaitojaan
- arvioida ryhmän turvallisuuden astetta
- kehittää ryhmässä toimimisen taitojaan
- tunnistaa oman persoonan ja itsetuntemuksen merkityksen työvälineenä
- dokumentoida ohjaajaksi kehittymistään

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan pääasiassa kontaktiopetuksena joko kampuksella tai verkossa (Zoom) luentojen ja ryhmäkeskustelujen muodossa. Jaksoon kuuluu kolme laajempaa tehtävää: kulttuurikokemustehtävä, lukupiiritehtävä ja ohjaajan osaamiskansion kokoaminen (Minä ohjaajana) tämän ja kahden muun opintojakson sisällöistä.

Ajoitus ja läsnäolo

1. kerta Johdatus opintojaksolle. Sosiaalipedagoginen ohjausosaaminen, 4 h
2. kerta Sosiaalipedagoginen työote,arvot sosiaalipedagogisen työotteen perustana 4 h
3. kerta Itsetunto, itsetuntemus, harjoituksia, 4 h
4. kerta Oma persoona työvälineenä, 4 h
5. kerta Tunnetaidot, vuorovaikutustaidot, ryhmän turvallisuus 4 h
6. kerta Lukupiiritehtävien purku, 4 h
7. kerta Työpaja: Lapsuuden kesämuistot, 8 h
8. kerta Lukupiiritehtävän purku, opintojakson päätös, palautekeskustelu, 4 h

Yhteisiin tapaamisiin ja työpajoihin osallistuminen on osa opintojakson suoritustapaa, Niiden anti tulee näkyä "Minä-ohjaajana" - osaamiskansiossa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

1. Pakollinen kaikille yhteinen materiaali:

Huhtinen-Hildén & Karjalainen 2019. Luova toiminta siltana itseen, toisiin ja osallisuuteen. Artikkeli kirjassa Karjalainen (toim.) Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus
Hiila ym.2019. Tiimiäly. Tuuma-kustannus. LUVUT: Tiimiälytaito 1: Itsetuntemus yksilön näkökulmasta, Arvot itsetuntemuksen pohjana, Tiimiälytaito 2: Merkitys antaa yhteisen suunnan, Tiimiälytaito 3: Salliva ilmapiiri, Tiimiälytaito 5: Rikastava vuorovaikutus

2. Lukupiiriin valinnainen materiaali: (valitaan ryhmittäin yksi kirja lukupiirissä luettavaksi ja yhteisesti jaettavaksi)

Aaltola, E. & Keto, S. 2018. Empatia. Myötäelämisen tiede. Into Kustannus Oy
Dunderfelt, T. 2016. Läsnäoleva kohtaaminen. PS-kustannus
Kauppila, R.A. 2011. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. PS-kustannus.
Launonen, K. 2018. Luovuus lähtee käsistä. Käytännön ohjeita värikkäämpään työelämään. E-kirja. Suomi.
Mustajoki, A. 2020. Väärinymmärryksiä. Gaudeamus.
Myllyviita, K. 2016. Tunne tunteesi. Duodecim.
Oksanen, J. 2014. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus.
Pessi, A, Martela, F. & Paakkanen, M. (toim.) 2017 Myötätunnon mullistava voima. PS-kustannus.

Kirjoja löytyy hyllystä tai e-kirjoina sekä äänikirjoina LAB-amkin tiedekirjastossa (LAB Primo) sekä erilaisissa maksullisissa palveluissa (Adlibris, Storytell, Elisa ja BookBeat)

3. Luentojen ohessa käytetään
Tukiainen, M. 2018. Hyvän mielen taidot tehtäväpakki ammattilaisille. Materiaalia itsetuntemusta syventäviin tehtäviin.

Työelämäyhteistyö

Tavoitteena on kehittää itsetuntemusta ja vuorovaikutustaitojen hyödyntämistä työelämän toimijoiden kanssa erilaisten yhteisten projektien muodossa. Opintojakson oppimiskokemuksista tuotetaan erilaisten oppimistehtävien muodossa: esim. blogikirjoituksia ja/tai podcasteja.

Oppimisympäristö

Kontaktiluennot, työpajapäivä, itsetuntemusharjoitukset, itsenäiset tehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. Kontaktiluennot, työpajapäivä ja itsetuntemusharjoitukset 1,5 op (40,5 h opiskelijan työtä)

2. Kulttuurikokemus 0,5 op (13,5 op opiskelijan työtä)

2. Lukupiiri: 1 op (27 h opiskelijan työtä)

3. Henkilökohtainen "Minä ohjaajajana " - osaamiskansio: 2 op (54 h opiskelijan työtä)

.

Sisältö

Itsetuntemus, luovan toiminnan työtavat, sosiaalipedaogoginen työote ja sosiokulttuurinen innostaminen, vuorovaikutustaidot, tunnetaidot, ryhmäytyminen, ryhmän psyykkinen turvallisuus.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen + oppimistehtävät + Minä ohjaajana - osaamiskansio

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Oman oppimisen tavoitteellisuus H3:
Omat tavoitteet on kuvattu suhteessa opintojakson yleisiin osaamis-tavoitteisiin. Tavoitteiden toteutumista on arvioitu ja pohdittu.

Oma pohdinta ja reflektio H3:
Monipuolinen reflektio luentojen, oppimistehtävien teemoista. Pohdinta on muutakin kuin luennon tai oppimistehtävän sisällön kuvausta, ja se sisältää sekä oman kokemuksen että ryhmän toiminnan reflektiota.

Teorian hyödyntäminen reflektiossa H3:
Vaadittu lähdekirjallisuus näkyy tuotoksessa. Teoria ja oma pohdinta on nivottu ainakin paikoitellen yhteen. Lähdeviittaukset on pääosin oikeaoppimisesti merkitty. Muun mahdollisen lähdekirjallisuuden käyttö on aiheeseen sopivaa.

Kieliasu ja tuotoksen selkeys ja loogisuus H3:
Yleisilme on asianmukainen. Kieli on melko sujuvaa. Tuotos on melko johdonmukainen ja yhtenäinen kokonaisuus.

Soveltaminen H3:
Opittua sovelletaan käytäntöön esimerkkien kautta. Oma oppiminen tehdään näkyväksi.