Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BU04-3014
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
22.08.2022 - 27.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna-Leena Mikkonen
Opetusryhmät
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari R1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS22SSosionomikoulutus 22S Lappeenranta
Pienryhmät
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
- Harjoitukset
- Luennot
- Verkkoluento
- Seminaari R1
- Seminaari R2
- Seminaari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää itsetuntemustaan ja itseilmaisuaan luovien menetelmien avulla
- kehittää tunne- ja vuorovaikutustaitojaan
- arvioida ryhmän turvallisuuden astetta
- kehittää ryhmässä toimimisen taitojaan
- tunnistaa oman persoonan ja itsetuntemuksen merkityksen työvälineenä
- dokumentoida ohjaajaksi kehittymistään
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähiopetusta: toiminnallisia harjoituksia ja yhteistä reflektointia.
Lukupiirityöskentelyä oman pienryhmän kanssa.
Henkilökohtaisen oppimispäiväkirjan kirjoittamista harjoitusten kokemuksista.
Itsenäinen omalla ajalla toteutettava kulttuurikokemus -tehtävä.
Ohjaajan osaamiskansion työstäminen.
Oppimisalustana Moodle oppimisympäristö.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso ajoittuu viikoille 35-47.
Opintojaksolla harjoitellaan ja opitaan yhteisöllisesti ja kokemuksellisesti, mikä edellyttää lähiopetukseen osallistumista.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodlen materiaali.
Kaikille yhteinen kirjallisuus:
Karjalainen, A. (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus
Hiila, I. & Tukiainen, M. & Hakola, I. 2019. Tiimiäly. Opas muuttuvaan työelämään. Tuuma-kustannus Oy.
Lukupiirin kirjallisuus (luetaan yksi kirja/pienryhmä):
Aaltola, E. & Keto, S. 2018. Empatia. Myötäelämisen tiede. Into Kustannus Oy
Dunderfelt, T. 2016. Läsnäoleva kohtaaminen. PS-kustannus
Kauppila, R.A. 2011. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. PS-kustannus.
Launonen, K. 2018. Luovuus lähtee käsistä. Käytännön ohjeita värikkäämpään työelämään. E-kirja. Suomi.
Mustajoki, A. 2020. Väärinymmärryksiä. Gaudeamus.
Myllyviita, K. 2016. Tunne tunteesi. Duodecim.
Oksanen, J. 2014. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus.
Pessi, A, Martela, F. & Paakkanen, M. (toim.) 2017 Myötätunnon mullistava voima. PS-kustannus.
Kirjoja löytyy hyllystä tai e-kirjoina sekä äänikirjoina LAB-amkin tiedekirjastossa (LAB Primo) sekä
erilaisissa maksullisissa palveluissa (Adlibris, Storytell, Elisa ja BookBeat)
Oppimisympäristö
Lähiopetus Lappeenrannan kampuksella.
Moodle- oppimisympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä.
1. Lähiopetus 1,5 op (40 h opiskelijan työtä)
2. Kulttuurikokemus 0,5 op (13,5 op opiskelijan työtä)
2. Lukupiiri ryhmässä: 1 op (27 h opiskelijan työtä)
3. Henkilökohtainen "Minä ohjaajajana " - osaamiskansio: 2 op (54 h opiskelijan työtä)
Sisältö
Luovat menetelmät itsetuntemuksen ja -ilmaisun välineinä
Toiminnalliset ja luovat menetelmät sekä tunne- ja vuorovaikutustaidot sosiaali- ja kasvatusalan ohjaustyössä
Ryhmän psyykkinen turvallisuus
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei vaadita edeltävää osaamista
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen (vähintään 80 % läsnäolo) + oppimistehtävät + Minä ohjaajana - osaamiskansio
Arvioitavan osaamiskansion arviointikriteerit annetaan opintojakson alussa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Osaamistavoitteet:
Opiskelilja osaa
- kehittää itsetuntemustaan ja itseilmaisuaan luovien menetelmien avulla
- kehittää tunne- ja vuorovaikutustaitojaan
- arvioida ryhmän turvallisuuden astetta
- kehittää ryhmässä toimimisen taitojaan
- tunnistaa oman persoonan ja itsetuntemuksen merkityksen työvälineenä
- dokumentoida ohjaajaksi kehittymistään