Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BU04-3016
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 16.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 70
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Anne Backman
- Tiina Vaara
Opetusryhmät
- Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS23KVSosionomikoulutus 23KV Lahti
Pienryhmät
- Info 1
- Verkkotyöpaja
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää itsetuntemustaan ja itseilmaisuaan luovien menetelmien avulla
- kehittää tunne- ja vuorovaikutustaitojaan
- arvioida ryhmän turvallisuuden astetta
- kehittää ryhmässä toimimisen taitojaan
- tunnistaa oman persoonan ja itsetuntemuksen merkityksen työvälineenä
- dokumentoida ohjaajaksi kehittymistään
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson oppimistehtävät tehdään yksilö- ja tiimitehtävinä. Opintojaksolla sovelletaan tiimioppimista. Opiskelijoista muodostetaan 5 hengen tiimejä.
Tiimien kontaktityöskentely toteutuu verkossa (verkkotyöpajat Zoom-verkkoalustalla). Oppimistehtäviä työstetään yksin sekä opiskelijan valitseman työyhteisön tai muun lähiyhteisön kanssa. Lukukupiiritehtävää työstetään opiskelutiimille sopivana ajankohtana (2 krt ) kontaktityöskentelyn väliaikoina.
Orientaatiopäivät 12.1.2023
Moodle ja O365-työkalut sekä Zoom ja Teams verkkokokous- ja etäopetuspalvelu sekä muut virtuaaliset työkalut.
Verkkotyöpajat zoomissa sisältää opettajan luentoja, vuorovaikutuksellista opetusta, tiimien työskentelyä sekä ennakko- ja oppimistehtävien yhteistä käsittelyä.
Ajoitus ja läsnäolo
Verkkotyöpajat ja valmistautumistehtävät (2 op):
to 12.1. klo 12 - 14:15 (orientaatiopäivä)
to 19.1. klo 12:15 - 13:45
to 26.1. klo 12:15 - 15:30
pe 3.2. klo 8:15 - 11:30
to 23.2. klo 12:15 - 15:30
pe 17.3. klo 8:15 - 11:30
Yhteisiin verkkotyöpajoihin osallistuminen (6 krt) kuuluu opintojakson suoritustapaan (pakollinen), Niiden anti ja itsenäiset oppimistehtävät tulee näkyä "Minä-ohjaajana" - osaamiskansiossa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
1. Pakollinen kaikille yhteinen materiaali:
Huhtinen-Hildén & Karjalainen 2019. Luova toiminta siltana itseen, toisiin ja osallisuuteen. Artikkeli kirjassa Karjalainen (toim.) Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus
Hiila ym.2019. Tiimiäly. Tuuma-kustannus. LUVUT: Itsetuntemus yksilön näkökulmasta, Arvot itsetuntemuksen pohjana, Merkitys antaa yhteisen suunnan, Tiimiälytaito 3: Salliva ilmapiiri, Tiimiälytaito 5: Rikastava vuorovaikutus
2. Lukupiiriin valinnainen materiaali: (valitaan yksi kirja lukupiirissä jaettavaksi)
Aaltola, E. & Keto, S. 2018. Empatia. Myötäelämisen tiede. Into Kustannus Oy.
Brown 2013: Uskalla haavoittua. Basam Books.
Dunderfelt 2016: Läsnäolevan kohtaaminen. PS-kustannus
Lipponen, K. 2020. Resilienssi arjessa. Duodecim.
Myllyviita 2016: Tunne tunteesi. Duodecim.
Pessi, A, Martela, F. & Paakkanen, M. (toim.) 2017 Myötätunnon mullistava voima. PS-kustannus.
3. Tukiainen Maaretta 2018 : Hyvän mielen taidot tehtäväpakki materiaalia. Itsenäisesti työstettäviä itsetuntemusta syventäviä tehtäviä.
Työelämäyhteistyö
Oppimistehtävissä hyödynnetään opiskelijan työelämäyhteistyötahoja tai muuta lähiyhteisöä.
Oppimisympäristö
Verkkocampus: moodle, teams, zoom
- lukupiiri (yksilö sekä tiimitehtävä)
- tiimityöskentely
- yksilötyöskentely
- työyhteisö tai muu yhteisö, jossa mm luovuuteen ja itsetuntemukseen sekä ryhmässä toimimisen taitoihin liittyviä harjoituksia voi soveltaen tehdä
- verkkoluennot
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. Verkkotyöpajat ja valmistautumistehtävät : 2 op on 54 tuntia opiskelijan työtä
2. Lukupiiri: 1 op on 27 tuntia opiskelijan työtä.
Lukupiirissä valinnaisen yhden kirjan itsenäinen lukeminen ja kaksi tiimitapaamista.
Tapaamisten ajankohdan ja muodon (teams, whatsupp, kahvila etc) tiimi voi sopia keskenään. Lukupiirityöskentelyn keskustelut ja teemat tulee näkyä "Minä ohjaajana" - osaamiskansiossa. Ryhmässä voidaan valita yksi kirja tai myös jokainen ryhmässä voi valita oman kirjan kiinnostuksen mukaan.
3. Henkilökohtainen "Minä ohjaajajana " - osaamiskansio: 2 op on 54 tuntia opiskelijan työtä. : Kansiota työstetään aikavälillä 19.1. - 16.4.2023.
Palautus Moodleen viikolla 15.
.
Arviointimenetelmät
Minä ohjaajana - osaamiskansio
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Arviointi perustuu osaamiskansioon: H3 taso/täydennettävä.
Oman oppimisen tavoitteellisuus H3: Omat tavoitteet on kuvattu suhteessa opintojakson yleisiin osaamis-tavoitteisiin. Tavoitteiden toteutumista on arvioitu ja pohdittu.
Oma pohdinta ja reflektio H3: Monipuolinen reflektio luentojen, oppimistehtävien teemoista. Pohdinta on muutakin kuin luennon tai oppimistehtävän sisällön kuvausta, ja se sisältää sekä oman kokemuksen että ryhmän toiminnan reflektiota.
Teorian hyödyntäminen reflektiossa H3: Vaadittu lähdekirjallisuus näkyy tuotoksessa. Teoria ja oma pohdinta on nivottu ainakin paikoitellen yhteen. Lähdeviittaukset on pääosin oikeaoppimisesti merkitty. Muun mahdollisen lähdekirjallisuuden käyttö on aiheeseen sopivaa.
Kieliasu ja tuotoksen selkeys ja loogisuus H3: Yleisilme on asianmukainen. Kieli on melko sujuvaa. Tuotos on melko johdonmukainen ja yhtenäinen kokonaisuus.
Soveltaminen H3 Opittua sovelletaan käytäntöön esimerkkien kautta. Oma oppiminen tehdään näkyväksi.