Siirry suoraan sisältöön

Liiketalouden ja logistiikan koulutus

Tutkinto:
Liiketalouden ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Tradenomi (AMK)

Laajuus:
210 op

Tradenomi (AMK), liiketalous ja logistiikka 24S, verkko-opinnot
Tunnus
(LLTILIL24SV)

Tradenomi (AMK), liiketalous ja logistiikka 25K, verkko-opinnot
Tunnus
(LLTILIL25KV)
Tradenomi (AMK), liiketalous ja logistiikka 23S, verkko-opinnot
Tunnus
(LLTILIL23SV)

Tradenomi (AMK), liiketalous ja logistiikka 24K, verkko-opinnot
Tunnus
(LLTILIL24KV)
Tradenomi (AMK), liiketalous ja logistiikka 22S, verkko-opinnot
Tunnus
(LLTILIL22SV)

Tradenomi (AMK), liiketalous ja logistiikka 23K, verkko-opinnot
Tunnus
(LLTILIL23KV)
Tradenomi (AMK), liiketalous ja logistiikka 21S, verkko-opinnot
Tunnus
(LIL21SVLTI)

Tradenomi (AMK), liiketalous ja logistiikka 22K, verkko-opinnot
Tunnus
(LIL22KVLTI)
Tradenomi (AMK), liiketalous ja logistiikka, verkko-opinnot
Tunnus
(LIL20SVLTI)

Tradenomi (AMK), liiketalous ja logistiikka, verkko-opinnot
Tunnus
(LIL21KVLTI)
Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

09.09.2024 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

1 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Liiketalouden ja logistiikan koulutus
Opettaja
  • Sari Jokimies
Opetusryhmät
  • AK-tunnit (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTILIL23SV
    Liiketalouden ja logistiikan koulutus 23SV Lahti
Pienryhmät
  • AK-tunnit

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa omaa osaamistaan suhteessa tavoitteena olevan uran osaamistarpeisiin
- osaa rakentaa uratoivetta tukevan HOPS-suunnitelman
- osaa monipuolisesti hyödyntää opintotarjontaa ja erilaisia opiskelumahdollisuuksia
- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Koko ryhmän ammatillisen kasvun tapaamiset tuutoropettajien kanssa, henkilökohtaiset HOPS-keskustelut.

Opiskelija
- seuraa omia opintoja (Peppi)
- suunnittelee omaa ammatillista suuntautumistaan osana HOPSia
- tutustuu opinnäytetyöprosessiin

Ajoitus ja läsnäolo

Ammatillinen kasvu 2 opintojakso toteutuu 2. lukuvuoden aikana syksyllä 2023 ja keväällä 2024.

Oppimisympäristö

Moodle, Zoom/Teams

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopisteen laajuus vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä.

Sisältö

Opiskelija osaa
- seurata omien opintojen etenemistä sähköisissä järjestelmissä
- syventää omaa osaamistaan
- kehittää omia oppimisen valmiuksia
- edistää omaa osaamisidentiteettiään urasuunnitelman mukaisesti
- arvioida koulutusta, palveluita ja kehittää koulutusta

Sisällöt:
- opiskelijan vastuu seurata omia opintoja (Peppi)
- HOPS
- osaamisen kehittämisen vaihtoehdot urasuunnitelman mukaisesti (opintojen tarjonta, työelämä osana opintoja, mm. LAB Duuni, hankkeet)
- palautekeskustelut opiskelijoiden antamasta palautteesta

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ammatillinen kasvu 1.

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty, jolloin hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan hyvät tiedot.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty, jolloin hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan hyvät tiedot.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

09.09.2024 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

1 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Liiketalouden ja logistiikan koulutus
Opettaja
  • Sirpa Varajärvi
Opetusryhmät
  • Verkkotapaaminen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTILIL23SV
    Liiketalouden ja logistiikan koulutus 23SV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkotapaaminen

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa omaa osaamistaan suhteessa tavoitteena olevan uran osaamistarpeisiin
- osaa rakentaa uratoivetta tukevan HOPS-suunnitelman
- osaa monipuolisesti hyödyntää opintotarjontaa ja erilaisia opiskelumahdollisuuksia
- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Koko ryhmän ammatillisen kasvun tapaamiset tuutoropettajien kanssa, henkilökohtaiset HOPS-keskustelut.

Opiskelija
- seuraa omia opintoja (Peppi)
- suunnittelee omaa ammatillista suuntautumistaan osana HOPSia
- tutustuu opinnäytetyöprosessiin

Ajoitus ja läsnäolo

Ammatillinen kasvu 2 opintojakso toteutuu 2. lukuvuoden aikana syksyllä 2024 ja keväällä 2025.

Oppimisympäristö

Moodle, Zoom/Teams

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopisteen laajuus vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä.

Sisältö

Opiskelija osaa
- seurata omien opintojen etenemistä sähköisissä järjestelmissä
- syventää omaa osaamistaan
- kehittää omia oppimisen valmiuksia
- edistää omaa osaamisidentiteettiään urasuunnitelman mukaisesti
- arvioida koulutusta, palveluita ja kehittää koulutusta

Sisällöt:
- opiskelijan vastuu seurata omia opintoja (Peppi)
- HOPS
- osaamisen kehittämisen vaihtoehdot urasuunnitelman mukaisesti (opintojen tarjonta, työelämä osana opintoja, mm. LAB Duuni, hankkeet)
- palautekeskustelut opiskelijoiden antamasta palautteesta

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ammatillinen kasvu 1.

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty, jolloin hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan hyvät tiedot.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty, jolloin hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan hyvät tiedot.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

1 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden ja logistiikan koulutus
Opettaja
  • Sirpa Varajärvi
Opetusryhmät
  • Verkkotapaaminen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTILIL22SV
    Liiketalouden ja logistiikan koulutus 22SV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkotapaaminen

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa itsensä oppijana ja pystyy kehittämään omia oppimisen valmiuksiaan
- osaa arvioida oman alan innovatiivisia tai vaihtoehtoisia tulevaisuuden osaamistarpeita
- tunnistaa omaa osaamistaan ja sen kehittämistarpeita sekä osaa suunnitella omaa uraa niitä huomioiden
- hallitsee alansa ammattikäsitteet ja tuo osaamisensa näkyväksi työnhakutilanteissa
- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Koko ryhmän ammatillisen kasvun verkkosessiot tuutoropettajien kanssa

HOPS-keskustelut tutoropettajan kanssa.

Opiskelija
- seuraa omia opintoja (Peppi)
- suunnittelee omaa ammatillista suuntautumistaan osana HOPSia

Ajoitus ja läsnäolo

Lukujärjetyksen mukaisesti. Verkkosessioiden info-osuudet tallennetaan.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaali Moodlessa, eLABissa.

Oppimisympäristö

Zoom/Teams, Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

09.09.2024 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

1 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden ja logistiikan koulutus
Opettaja
  • Sari Jokimies
Opetusryhmät
  • AK-tunti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTILIL22SV
    Liiketalouden ja logistiikan koulutus 22SV Lahti
Pienryhmät
  • AK-tunti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa itsensä oppijana ja pystyy kehittämään omia oppimisen valmiuksiaan
- osaa arvioida oman alan innovatiivisia tai vaihtoehtoisia tulevaisuuden osaamistarpeita
- tunnistaa omaa osaamistaan ja sen kehittämistarpeita sekä osaa suunnitella omaa uraa niitä huomioiden
- hallitsee alansa ammattikäsitteet ja tuo osaamisensa näkyväksi työnhakutilanteissa
- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Koko ryhmän ammatillisen kasvun verkkosessiot tuutoropettajien kanssa

HOPS-keskustelut tutoropettajan kanssa.

Opiskelija
- seuraa omia opintoja (Peppi)
- suunnittelee omaa ammatillista suuntautumistaan osana HOPSia

Ajoitus ja läsnäolo

Lukujärjetyksen mukaisesti. Verkkosessioiden info-osuudet tallennetaan.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaali Moodlessa, eLABissa.

Oppimisympäristö

Zoom/Teams, Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 15.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Liiketalouden ja logistiikan koulutus
Opettaja
  • Anneli Rinnevalli
Ryhmät
  • LLTILIL23KV
    Liiketalouden ja logistiikan koulutus 23KV Lahti

Osaamistavoitteet

Proficiency level: B2

The student is able to:
- interpret business transaction documents
- use field-specific business terminology and style of writing
- prepare clear and accurate business messages in correct English
- prepare explicit and effective texts for use within and outside the organization, and to meet the communicative needs.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Online via Moodle. Test in the EXAM system (available on several university campuses). Individual and team work. Independent study, guidance provided by the teacher on request (via email). Assignments to complete according to instructions and to hand in for the teacher to provide feedback and assessment. Self-evaluation.

Ajoitus ja läsnäolo

No scheduled meetings, no contact classes either online or on campus. Students are expected adhere to the given deadlines for assignments. A test in the EXAM system.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Provided by the teacher on Moodle. Online reading materials, exercises, assignments.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Recognition of prior learning (RPL): The student must submit an application before or immediately after the start of the course. Neither a pathway student (nor an open UAS student) can apply for RPL.

Uusintamahdollisuudet

Students who fail the course will need to complete the course requirements within one year (12 months) from the end of the course period. Consult the teacher to agree on retakes of failed assignments and test, and upgrading exams.

Oppimisympäristö

Online (100%) via Moodle. Email for communication between the students and the teacher. A test in the EXAM system.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

The approximate student workload is 80 hours during the course, divided evenly over the course.

Sisältö

- appropriate genres and styles in business communication
- terminology of sales and purchases, typical phrases
- import/export correspondence: basic document models and their use
- internal and external business communication including newsletters and press releases

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

The course is taught at a B2 level according to the Common European Framework. Students who have successfully completed other business writing or correspondence courses in English are not recommended to take this course.

Arviointimenetelmät

Students are to complete the assignments according to the given timetable, pass a test, and write a self-evaluation essay at the end of the course. The teacher assesses the students' performance individually on a scale of 5-0 (some assignments Pass/Fail). Failed/grade 0 assignments and a failed test can be retaken twice. If the student completes the course (grade 4-1) but wishes to upgrade, one attempt is allowed. Consult the teacher about retakes and upgrade exams.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

The student does not complete the tasks, or the student's writing skills do not meet the grade 1 criteria.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

The student has met the assignment requirements minimally. Work displays vaguely consistent and appropriate register. Content is vaguely effective and diverse. Much of the text lacks logic and cohesive elements. The text is not in keeping with style-specific conventions. The student constructs minimally understandable sentences. Grammatical irregularities occur often. Vocabulary is minimally appropriate to the context.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

The student has met the assignment requirements adequately. Work displays somewhat consistent and appropriate register. Content is somewhat effective and diverse. The text has a reasonably logical structure and is rather cohesive. Minor mistakes occur in style. The student mostly constructs sentences well. Grammatical irregularities occur. Vocabulary is adequately professional and mostly appropriate to the context.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

The student has met the assignment requirements fully. Work displays consistent and appropriate register. Content is effective, diverse and skillfully delivered. The text has a clear and logical structure and is cohesive, fluent, and versatile. The student uses varied structures although occasional grammatical irregularities may occur. Vocabulary is varied and professional and typically appropriate to the context.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

09.09.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Liiketalouden ja logistiikan koulutus
Opettaja
  • Mika Nikula
  • Heli Korpinen
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTILIL24KV
    Liiketalouden ja logistiikan koulutus 24KV Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Seminaari 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- keskeisimmät johtamismallit ja menetelmät.
- nykyaikaisen johtamisen piirteet sekä työyhteisön organisoitumisen merkityksen.
- esihenkilötyön moninaisen tehtäväkentän ja oman roolinsa siinä.
- työoikeuden perusasiat.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkossa ja se pitää sisällään verkkoluentoja (nauhoitteita ja live-luentoja) , itsenäisiä tehtäviä ja ryhmätehtäviä. Yksilötehtävät pitävät sisällään erilaisia testejä ja kirjoitelmia ja ryhmätehtävät pitävät sisällää teemaan liittyviä keskustelu- ja kommentointitehtäviä.

Opintojaksossa on 3 moduulia, joista kaksi on pakollisia kaikille ja kolmas moduuli sisältää vaihtoehtoisia tehtäviä, joista opiskelija valitsee 1-3.

Ajoitus ja läsnäolo

Luentojen ajat Time-editin mukaan.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- (kaikille) Viitala, Jylhä (2019) Johtaminen, keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit , kirjasta luetaan osa1 (saatavissa myös e-kirjana)
- (itsensä johtamisen moduulin valinneet) Kastikainen (2020) Pikkupomosta johtajaksi- Nuoren naisen opas
- vapaavalintainen muu johtamisen kirjallisuus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli opiskelijalla on pitkä kokemus esimiestyöstä opintojakso on mahdollista suorittaa näytöllä eAHOTin kautta.

Työelämäyhteistyö

Ammattiliitto Pro:n Pro-paja

Uusintamahdollisuudet

- Jos sinulla on 0-20p:

suorita opintojakso uudelleen ensi syksynä tai keväänä


- Jos sinulla on pakolliset moduulit 1 ja 2 suoritettu mutta et ole tehnyt yhtään vaihtoehtoista tehtävää (eli pisteitä 40p):

Osallistu ylimääräiseen rästi-kirjallisuuspiiriin 20.12.24 klo 17-19. Ilmoittautumiset minulle sähköpostilla 1.12.22 mennessä, muista ilmoittaa myös lukemasi kirja. Vaihtoehtoisesti tule mukaan seuraavaan toteutukseen.

Oppimisympäristö

Moodle, Teams, Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson mitoitus on 5opintopistettä mikä vastaa keskimäärin noin 135 työtuntia opiskelijalta. Koska opintojakso on rakennettu siten, että opiskelija voi päättää itse miten monta vaihtoehtoista tehtävää hän tekee, vaihtelee opiskelijan työtuntimäärä sen mukaan. Panostus näkyy arvosanassa.
Osa tehtävistä on tehtävissä opiskelijan oman aikataulun mukaan, osaan on annettu aikaraameja.

Sisältö

Sisältö
- esimiestyön käytänteet työsuhteen elinkaaren eri vaiheissa
- ihmislähtöinen ja vuorovaikutukseen perustuva arjen esimiestyö
- vastuullinen päätöksenteko ja esimiehen verkostot
- työlainsäädännön perusteet ja esimiehen juridinen vastuu
- itsensä johtaminen ja esimiehenä kasvaminen

Arviointimenetelmät

Moduuli 1 ja 2 arvioidaan hyväksytty/hylätty periaatteella ja niistä koostuu 20+20=40 pohjapistettä. Moduulissa 3 on viisi tehtävää ja voit itse valita minkä/mitkä niistä suorittaa, maksimissaan voi suorittaa kolme vaihtoehtoista tehtävää. Jokainen ´vaihtoehtoinen tehtävä arvioidaan asteikolla 0-20 pistettä ja tehtävän kohdalta löytyy tehtävän arviointitaulukko.

Arvosanan muodostuminen:

50-59p=1
60-69p=2
70-79p=3
80-89p=4
90-100p=5

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saanut hyväksyttyä suoritusta 1 ja/tai 2 moduulista ja/tai ei ole suorittanut vähintää yhtä kolmanne moduulin tehtävää.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan
- kuvata toimintaan liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää ja perustella toimintaan liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- vertailla perustellen toimintaan liittyviä eri ratkaisuvaihtoehtoja

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.09.2024 - 31.05.2026

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 80

Koulutus
  • Liiketalouden ja logistiikan koulutus
Opettaja
  • Anna-Stiina Myllymäki
  • Sari Jokimies
  • Vesa Alatalo
Ryhmät
  • LLTILIL24SV
    Liiketalouden ja logistiikan koulutus 24SV Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvailla työhön liittyviä ilmiöitä ja käyttää siihen liittyviä keskeisiä käsitteitä
- toimia tuloksellisesti työyhteisön käytäntöjen ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- käyttää opittuja tekniikoita, työtapoja, malleja ja prosesseja
- toimia asiakaslähtöisesti työyhteisön vuorovaikutustilanteissa ja yhteistyöverkostoissa
- arvioida ja kehittää omaa osaamistaan suhteessa työpaikalla tehtävään työhön

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Harjoittelu voidaan suorittaa kotimaisessa tai ulkomaisessa yrityksessä, julkisessa hallinnossa tai muussa soveltuvassa organisaatiossa. Harjoittelun laajuus liiketalouden tutkintokoulutuksissa on 30 opintopistettä. Se vastaa 20 viikkoa opintoihisi liittyvää työtä, joka voi jakautua yhteen tai useampaan jaksoon. Vähintään puolet harjoittelusta täytyy olla soveltavaa, ammatillista harjoittelua.

Lisätiedot harjoittelusta eLAbista tai Moodlesta, sekä harjoitteluohjaajalta tai tutoropettajalta.

Ajoitus ja läsnäolo

Katso lisätiedot Moodlesta

Työelämäyhteistyö

Harjoittelu suoritetaan yrityksissä, joiden kanssa solmitaan erillinen harjoittelusopimus. Ks. lisätiedot Moodlesta.

Oppimisympäristö

Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

30op = 750 tuntia = 20 viikkoa = 5kk

Sisältö

Harjoittelun osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa
- kuvailla työhön liittyviä ilmiöitä ja käyttää siihen liittyviä keskeisiä käsitteitä
- toimia tuloksellisesti työyhteisön käytäntöjen ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- käyttää opittuja tekniikoita, työtapoja, malleja ja prosesseja
- toimia asiakaslähtöisesti työyhteisön vuorovaikutustilanteissa ja yhteistyöverkostoissa
- arvioida ja kehittää omaa osaamistaan suhteessa työpaikalla tehtävään työhön.

Arviointimenetelmät

Harjoittelun päätyttyä opiskelijan tulee raportoida (kirjallisesti/visuaalisesti/videotallenteena) suoritetusta harjoittelusta. Raportti on yhteenveto toteutuneesta harjoittelusta ja se tehdään erikseen jokaisesta harjoittelusuhteesta. Harjoitteluraportissa osoitetaan perehtyneisyys harjoittelupaikkaan ja harjoittelun aikaisiin tehtäviin sekä analysoidaan omaa oppimista ja oppimisprosessia. Raportointi tehdään oman yksikön ohjeiden mukaisesti. Hyväksytty harjoittelu kirjataan Peppiin merkinnällä ”hyväksytty”.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.09.2024 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden ja logistiikan koulutus
Opettaja
  • Anna-Stiina Myllymäki
  • Riitta Turkia
  • Ullamari Tuominen
Ryhmät
  • LLTILIL24KV
    Liiketalouden ja logistiikan koulutus 24KV Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvailla työhön liittyviä ilmiöitä ja käyttää siihen liittyviä keskeisiä käsitteitä
- toimia tuloksellisesti työyhteisön käytäntöjen ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- käyttää opittuja tekniikoita, työtapoja, malleja ja prosesseja
- toimia asiakaslähtöisesti työyhteisön vuorovaikutustilanteissa ja yhteistyöverkostoissa
- arvioida ja kehittää omaa osaamistaan suhteessa työpaikalla tehtävään työhön

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Harjoittelu voidaan suorittaa kotimaisessa tai ulkomaisessa yrityksessä, julkisessa hallinnossa tai muussa soveltuvassa organisaatiossa. Harjoittelun laajuus liiketalouden tutkintokoulutuksissa on 30 opintopistettä. Se vastaa 20 viikkoa opintoihisi liittyvää työtä, joka voi jakautua yhteen tai useampaan jaksoon. Vähintään puolet harjoittelusta täytyy olla soveltavaa, ammatillista harjoittelua.

Lisätiedot harjoittelusta eLAbista tai Moodlesta, sekä harjoitteluohjaajalta tai tutoropettajalta.

Ajoitus ja läsnäolo

Katso lisätiedot Moodlesta

Työelämäyhteistyö

Harjoittelu suoritetaan yrityksissä, joiden kanssa solmitaan erillinen harjoittelusopimus. Ks. lisätiedot Moodlesta.

Oppimisympäristö

Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

30op = 750 tuntia = 20 viikkoa = 5kk

Sisältö

Harjoittelun osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa
- kuvailla työhön liittyviä ilmiöitä ja käyttää siihen liittyviä keskeisiä käsitteitä
- toimia tuloksellisesti työyhteisön käytäntöjen ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- käyttää opittuja tekniikoita, työtapoja, malleja ja prosesseja
- toimia asiakaslähtöisesti työyhteisön vuorovaikutustilanteissa ja yhteistyöverkostoissa
- arvioida ja kehittää omaa osaamistaan suhteessa työpaikalla tehtävään työhön.

Arviointimenetelmät

Harjoittelun päätyttyä opiskelijan tulee raportoida (kirjallisesti/visuaalisesti/videotallenteena) suoritetusta harjoittelusta. Raportti on yhteenveto toteutuneesta harjoittelusta ja se tehdään erikseen jokaisesta harjoittelusuhteesta. Harjoitteluraportissa osoitetaan perehtyneisyys harjoittelupaikkaan ja harjoittelun aikaisiin tehtäviin sekä analysoidaan omaa oppimista ja oppimisprosessia. Raportointi tehdään oman yksikön ohjeiden mukaisesti. Hyväksytty harjoittelu kirjataan Peppiin merkinnällä ”hyväksytty”.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.09.2024 - 31.05.2026

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden ja logistiikan koulutus
Opettaja
  • Anna-Stiina Myllymäki
  • Vesa Alatalo
Ryhmät
  • LLTILIL24SV
    Liiketalouden ja logistiikan koulutus 24SV Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvailla työhön liittyviä ilmiöitä ja käyttää siihen liittyviä keskeisiä käsitteitä
- toimia tuloksellisesti työyhteisön käytäntöjen ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- käyttää opittuja tekniikoita, työtapoja, malleja ja prosesseja
- toimia asiakaslähtöisesti työyhteisön vuorovaikutustilanteissa ja yhteistyöverkostoissa
- arvioida ja kehittää omaa osaamistaan suhteessa työpaikalla tehtävään työhön

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Harjoittelu voidaan suorittaa kotimaisessa tai ulkomaisessa yrityksessä, julkisessa hallinnossa tai muussa soveltuvassa organisaatiossa. Harjoittelun laajuus liiketalouden tutkintokoulutuksissa on 30 opintopistettä. Se vastaa 20 viikkoa opintoihisi liittyvää työtä, joka voi jakautua yhteen tai useampaan jaksoon. Vähintään puolet harjoittelusta täytyy olla soveltavaa, ammatillista harjoittelua.

Lisätiedot harjoittelusta eLAbista tai Moodlesta, sekä harjoitteluohjaajalta tai tutoropettajalta.

Ajoitus ja läsnäolo

Katso lisätiedot Moodlesta

Työelämäyhteistyö

Harjoittelu suoritetaan yrityksissä, joiden kanssa solmitaan erillinen harjoittelusopimus. Ks. lisätiedot Moodlesta.

Oppimisympäristö

Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

30op = 750 tuntia = 20 viikkoa = 5kk

Sisältö

Harjoittelun osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa
- kuvailla työhön liittyviä ilmiöitä ja käyttää siihen liittyviä keskeisiä käsitteitä
- toimia tuloksellisesti työyhteisön käytäntöjen ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- käyttää opittuja tekniikoita, työtapoja, malleja ja prosesseja
- toimia asiakaslähtöisesti työyhteisön vuorovaikutustilanteissa ja yhteistyöverkostoissa
- arvioida ja kehittää omaa osaamistaan suhteessa työpaikalla tehtävään työhön.

Arviointimenetelmät

Harjoittelun päätyttyä opiskelijan tulee raportoida (kirjallisesti/visuaalisesti/videotallenteena) suoritetusta harjoittelusta. Raportti on yhteenveto toteutuneesta harjoittelusta ja se tehdään erikseen jokaisesta harjoittelusuhteesta. Harjoitteluraportissa osoitetaan perehtyneisyys harjoittelupaikkaan ja harjoittelun aikaisiin tehtäviin sekä analysoidaan omaa oppimista ja oppimisprosessia. Raportointi tehdään oman yksikön ohjeiden mukaisesti. Hyväksytty harjoittelu kirjataan Peppiin merkinnällä ”hyväksytty”.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

28.10.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 50

Koulutus
  • Liiketalouden ja logistiikan koulutus
Opettaja
  • Jukka-Mikael Rokio
Opetusryhmät
  • Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTILIL24KV
    Liiketalouden ja logistiikan koulutus 24KV Lahti
Pienryhmät
  • Itsenäinen 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää mikro- ja makrotalouden peruskäsitteiden merkityksen.
- tunnistaa kansantalouden sisäisten ongelmien syyt ja seuraukset.
- tunnistaa suhdannevaihteluiden taustat ja seuraukset.
- ymmärtää talouspolitiikan vaikutuskanavat ja instrumentit.
- hallitsee valuuttamarkkioiden perusteet.
- ymmärtää valuuttakurssimuutosten vaikutukset talouden toiminnalle.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan syyslukukaudella 2024.

Info toteutuksesta jaetaan videoklippinä viikon 42 lopussa - linkki ilmoitetaan osallistujille moodlen kautta.

Toteutus verkkototeutus ja pohjautuu
- viiden viikon aikana jaettaviin videoklippeihin ( 15 - 17 kappaletta )
- videoklippeihin pohjautuviin kirjallisiin tehtäviin
- tehtäväpakettiin sekä siihen liittyvään kirjallisuuteen

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso alkaa viikolla 44 ja toteutus on täysin aikaan ja paikkaan sitomaton - opiskelija suorittaa opintojakson oman aikataulunsa mukaan syyslukukauden 2024 aikana.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojaksoon liittyvä kirjallinen materiaali ladataan moodlen jakelukansioon.

Oppimisympäristö

Nauhoitetut videoklipit sekä moodlen oppimisalusta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Täysin oman aikataulun mukainen.

- 15 - 17 nauhoitettua lyhyttä videoklippiä
- kirjalliset tehtävät pohjautuen em. videoklippeihin
- itsenäinen tehtäväpaketti kirjallisuuteen ( ladattuna moodleen ) pohautuen
- ei erillistä lopputenttiä !!!

Sisältö

Sisällön pääkohdat:
- talousajattelun taustaa
- mikro- ja makrotalousajattelun peruskäsitteitä
- inflaatio
- työllisyys ja työttömyys
- suhdannevaihtelu ja talouspolitiikka

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei vaadittavaa edeltävää osaamista.

Arviointimenetelmät

Arviointikriteerit käydään läpi ensimmäisen videoklipin yhteydessä.

Ei erillistä tenttiä - arviointi perustuu kirjallisiin tehtäviin sekä tehtäväpakettiin.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Kirjallisten tehtävien ja / tai tehtäväpaketin läpäisykriteerit eivät täyty.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Kirjallisten tehtävien ja tehtäväpaketin hyväksymiskriteerit täyttyvät.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Kirjallisten tehtävien ja tehtäväpaketin hyväksymiskriteerit täyttyvät.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Kirjallisten tehtävien ja tehtäväpaketin hyväksymiskriteerit täyttyvät.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 15.12.2024

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Liiketalouden ja logistiikan koulutus
Opettaja
  • Olli Leppänen
Opetusryhmät
  • Vapaaehtoinen verkkoklinikka 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTILIL24KV
    Liiketalouden ja logistiikan koulutus 24KV Lahti
Pienryhmät
  • Vapaaehtoinen verkkoklinikka 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää liiketaloudessa tarvittavia keskeisiä talousmatematiikan laskentamenetelmiä.
- ajatella kriittisesti ja hallitsee ongelmanratkaisun taidot.
- löytää ja soveltaa ajantasaista tietoa.
- luottaa itseensä saavutetun laskurutiinin myötä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Verkko-opetus. Aihealueita on yhteensä seitsemän, joista jokaiseen liittyy videoluennot, harjoitustehtäviä ja minitestit. Oppimiseen saa henkilökohtaista tukea keskustelupalstan ja verkkoklinikoiden avulla. Opintojakso etenee tahdilla aihealue/1-2 viikkoa. Opintojakso on myös mahdollista suorittaa nopeammalla tahdilla opiskelijan valinnan mukaan.

Ajoitus ja läsnäolo

Opiskelu tapahtuu kokonaan verkossa, mutta verkko-opiskelua tukemaan järjestetään jokaisesta aihealueesta vapaaehtoinen verkkoklinikka. Opinnot voi aloittaa itsenäisesti ja joustavasti 2.9. alkaen. Verkkoklinikat ja tehtäväpakettien määräajat ajoittuvat syys-marraskuulle.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Verkko-oppimistympäristössä esitettävä materiaali
- Pösö: Liike-elämän matematiikka/EDITA; viimeisin painos. Kirjan hankkiminen ei ole pakollista, mutta erittäin suositeltavaa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä. Opintojakso arvioidaan viikkoharjoitusten ja minitestien perusteella.

Oppimisympäristö

Verkko-oppimisympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso kuormittaa tasaisesti keskimäärin 12-20 tuntia viikossa 7 viikon ajan. Kaikki opintojakson tehtävät ovat tehtävissä heti opintojakson alusta alkaen, joten halutessaan opiskelija voi edetä myös tätä minimitahtia nopeammin.

Sisältö

- Verotus
- Katetuotto ja kannattavuus
- Valuutat
- Indeksit
- Yksinkertainen korkolasku
- Koronkorko
- Jaksolliset suoritukset
- Rahoituslaskelmat

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

EDELTÄVÄ OSAAMINEN: Prosenttilaskut. Yhtälöt ja niiden soveltaminen ongelmanratkaisuun. Matemaattisten kaavojen sieventäminen ja käyttö. Mikäli opiskelijalla on puutteita edellämainituissa taidoissa, suositellaan kertaamiseen opintojaksoa Liiketalouden matematiikan perusteet
OPISKELIJAVALINTA: Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti liiketalouden LLTILIL24KV -ryhmän opiskelijoille. Jos vapaita paikkoja jää, voidaan opintojaksolle ottaa mukaan myös muita opiskelijoita. Ylimääräisten opiskelijoiden tapauksessa ensisijaisia ovat liiketalouden verkkotutkinnoissa opiskelevat opiskelijat.

Arviointimenetelmät

Arviointi tehdään yksilöarviointina.
Arviointiperusteet: Hyväksytysti ratkaistut laskuharjoitustehtävät ja jokaiseen aihealueeseen liittyvät minitestit. Kurssin lopussa pakollinen loppukuulustelu.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei kykene määräaikoihin sitoutuneesti näyttämään osaamistaan laskuharjoitustehtävien ja minitestien avulla.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa ratkaista tärkeimpiä talous- ja rahoitusmatematiikan laskelmia

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Osaa ratkaista talous- ja rahoitusmatematiikan laskelmia sekä soveltaa osaamistaan käytännön tilanteisiin tärkeimpien aihealueiden osalta.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Osaa ratkaista laajasti talous- ja rahoitusmatematiikan laskelmia sekä soveltaa asiantuntevasti ja perustellen osaamistaan käytännön tilanteisiin.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 18.10.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Kieliopinnot LAB
  • Liiketalouden ja logistiikan koulutus
Opettaja
  • Tarja Ahonen
Ryhmät
  • LLTILIL24KV
    Liiketalouden ja logistiikan koulutus 24KV Lahti

Osaamistavoitteet

Proficiency level: B2

Students are able to
- comprehend, analyze and summarize authentic professional texts in English
- learn and master strategies for expanding professional vocabulary
- use strategies for effective reading.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Course implementation for group LLTILIL24KV

The student will complete the course 100% online via Moodle. There are no (contact) lessons. The student will study the course material independently and practice their reading and writing skills through assignments. The assignments consist of reading both popular and academic texts using various reading strategies, completing Moodle quizzes based on their understanding of the text, as well as completing (a) written assignment(s). As this is a seven-week intensive course, hard deadlines - > given deadlines must be adhered to for successful continuation of course content (from one part to the next) and for the successful completion of the course.

Ajoitus ja läsnäolo

1st period of autumn semester (term) 2024.
This is an intensive, seven-week course, i.e., the duration of the course is seven (7) weeks (2 September - 18 October).
Online course, no Zoom, no classroom attendance requirements.
Hard deadlines. If a student fails to meet a deadline, they fail the course.
Once the course ends/closes, i.e., 18 October, no assignment parts/assignments/tasks/quiz completions are accepted/graded/allowed.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Material and instructions provided in Moodle (course platform).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

No alternate completion methods.

Oppimisympäristö

The course is completed independently by the student and fully online through Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

The overall workload estimate is 81 hours of individual work, including studying the course material, reading texts, completing quizzes, and working on (the) assignment(s).
A student will study the theory material, read popular science and academic articles and complete Moodle quizzes and written assignments based on them. In addition, the student will read one popular science article and one academic article of their choice and complete (a) written assignment(s) based on them.
Hard deadlines. In other words, it is expected that students adhere to given course/assignment deadlines. If a student fails to meet a deadline, they fail the course.

Sisältö

Learning vocabulary-building strategies, reading techniques (skimming, scanning, critical reading), text structure by using reading comprehension exercises and summary writing.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

No prerequisites. Course taught at a level of B2.

Arviointimenetelmät

Grading on a scale of 1 - 5.

Students are expected to complete all assignments/tasks/online quizzes according to given instructions and given deadlines. If a student fails to meet a deadline, they fail the course.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

The student fails to complete the assignments according to given assignment instructions in/on time or the submitted assignment(s) repeatedly fail(s) to meet the required criteria.

The student does not pass the test quizzes.

The student fails to capture any of the main points of a given text in their summary and the summary is very difficult to understand due to problems in grammar, syntax or spelling.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

The student masters the contents of the course in a satisfactory way.

The student can read specialized texts using basic reading strategies.
The student has a poor active reading vocabulary.

The student can obtain information, ideas and opinions from specialized sources within his/her field, provided he/she can use a dictionary. The student can understand the main ideas of specialized articles outside his/her field.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

The student masters the contents of the course well.

The student can read with a certain degree of independence, adapting style and speed of reading to different texts and purposes.
The student has a good active reading vocabulary.

The student can obtain information, ideas and opinions from specialized sources within his/her field, provided he/she can use a dictionary to confirm his/her interpretation of terminology.
The student can understand the main ideas of specialized articles outside his/her field.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

The student masters the contents of the course in an excellent way.

The student can read with large degree of independence, adapting style and speed of reading to different texts and purposes.
The student has a broad active reading vocabulary.

The student can obtain information, ideas and opinions from highly specialized sources within his/her field.
The student can understand specialized articles outside his/her field, provided he/she can use a dictionary occasionally to confirm his/her interpretation of terminology.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 18.10.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Kieliopinnot LAB
  • Liiketalouden ja logistiikan koulutus
Opettaja
  • Tarja Ahonen
Ryhmät
  • LLTILIL24KV
    Liiketalouden ja logistiikan koulutus 24KV Lahti

Osaamistavoitteet

Proficiency level: B2

Students are able to
- comprehend, analyze and summarize authentic professional texts in English
- learn and master strategies for expanding professional vocabulary
- use strategies for effective reading.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Course implementation for group LLTILIL24KV

The student will complete the course 100% online via Moodle. There are no (contact) lessons. The student will study the course material independently and practice their reading and writing skills through assignments. The assignments consist of reading both popular and academic texts using various reading strategies, completing Moodle quizzes based on their understanding of the text, as well as completing (a) written assignment(s). As this is a seven-week intensive course, hard deadlines - > given deadlines must be adhered to for successful continuation of course content (from one part to the next) and for the successful completion of the course.

Ajoitus ja läsnäolo

1st period of autumn semester (term) 2024.
This is an intensive, seven-week course, i.e., the duration of the course is seven (7) weeks (2 September - 18 October).
Online course, no Zoom, no classroom attendance requirements.
Hard deadlines. If a student fails to meet a deadline, they fail the course.
Once the course ends/closes, i.e., 18 October, no assignment parts/assignments/tasks/quiz completions are accepted/graded/allowed.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Material and instructions provided in Moodle (course platform).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

No alternate completion methods.

Oppimisympäristö

The course is completed independently by the student and fully online through Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

The overall workload estimate is 81 hours of individual work, including studying the course material, reading texts, completing quizzes, and working on (the) assignment(s).
A student will study the theory material, read popular science and academic articles and complete Moodle quizzes and written assignments based on them. In addition, the student will read one popular science article and one academic article of their choice and complete (a) written assignment(s) based on them.
Hard deadlines. In other words, it is expected that students adhere to given course/assignment deadlines. If a student fails to meet a deadline, they fail the course.

Sisältö

Learning vocabulary-building strategies, reading techniques (skimming, scanning, critical reading), text structure by using reading comprehension exercises and summary writing.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

No prerequisites. Course taught at a level of B2.

Arviointimenetelmät

Grading on a scale of 1 - 5.

Students are expected to complete all assignments/tasks/online quizzes according to given instructions and given deadlines. If a student fails to meet a deadline, they fail the course.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

The student fails to complete the assignments according to given assignment instructions in/on time or the submitted assignment(s) repeatedly fail(s) to meet the required criteria.

The student does not pass the test quizzes.

The student fails to capture any of the main points of a given text in their summary and the summary is very difficult to understand due to problems in grammar, syntax or spelling.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

The student masters the contents of the course in a satisfactory way.

The student can read specialized texts using basic reading strategies.
The student has a poor active reading vocabulary.

The student can obtain information, ideas and opinions from specialized sources within his/her field, provided he/she can use a dictionary. The student can understand the main ideas of specialized articles outside his/her field.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

The student masters the contents of the course well.

The student can read with a certain degree of independence, adapting style and speed of reading to different texts and purposes.
The student has a good active reading vocabulary.

The student can obtain information, ideas and opinions from specialized sources within his/her field, provided he/she can use a dictionary to confirm his/her interpretation of terminology.
The student can understand the main ideas of specialized articles outside his/her field.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

The student masters the contents of the course in an excellent way.

The student can read with large degree of independence, adapting style and speed of reading to different texts and purposes.
The student has a broad active reading vocabulary.

The student can obtain information, ideas and opinions from highly specialized sources within his/her field.
The student can understand specialized articles outside his/her field, provided he/she can use a dictionary occasionally to confirm his/her interpretation of terminology.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.09.2024 - 15.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Liiketalouden ja logistiikan koulutus
Opettaja
  • Tarja Muikku
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Ohjaustunti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTILIL24KV
    Liiketalouden ja logistiikan koulutus 24KV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1
  • Ohjaustunti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata taloushallinnon keskeisimmät tehtävät ja prosessit osana yritystoimintaa.
- tehdä yrityksen kirjanpitoa ja laatia tuloslaskelman ja taseen.
- arvonlisäverotuksen toimintaperiaatteet.
- lukea yrityksen tilinpäätöstä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssi toteutetaan 100 % virtuaalisesti moodlessa. Aloitusluento zoomissa pakollinen, muutoin opiskelu on ajasta ja paikasta riippumaton. Oppiminen tapahtuu oppimisvideoiden, harjoitusten (osa palautettavia) ja ratkaisuvideoiden ja oppikirjojen avulla.

Kurssilla pidetään aloitusluennon lisäksi vähintään viisi vapaaehtoista ohjaustuntia, joihin osallistumalla opiskelijalla on mahdollisuus saada henkilökohtaista ohjausta. Ohjaustuntien teemat ilmoitetaan tarkemmin kurssin moodle-alustalla.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso aloitetaan viikolla 36 aloitusluennolla, jossa pakollinen läsnäolo.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Soile Tomperi: Käytännön kirjanpito, Edita, uusin painos sekä kirjan harjoituskirja Soile Tomperi & Virpi Keskinen: Käytännön kirjanpito harjoituskirja, Edita.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT hakemukset on tehtävä viimeistään viikon 36 loppuun mennessä. Kurssin voi suorittaa osaamisen näytöllä, mikä toteutetaan tenttinä. Ahotoitua arvosanaa ei voi korottaa osallistumalla kurssin tentteihin.

Työelämäyhteistyö

Mahdollisia vierailijaluentoja.

Uusintamahdollisuudet

Uusintapäivät (2 krt) ilmoitetaan myöhemmin.

Uusintoihin ilmoittaudutaan sähköpostilla. Sähköpostin aiheeksi: Ilmoittautuminen & tenttipäivä. Viestiosioon kurssin nimi, tunnus, oma nimesi ja opiskelijanumerosi ja onko kyse uusinnasta vai hyväksytyn arvosanan korottamisesta. Uusintatenteissä alueena on koko kurssiaineisto.

Oppimisympäristö

Verkko-oppimisympäristönä moolde.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, joka vastaa 135 h opiskelijan työtuntia. Kurssi on jaksotettu 13 viikolle eli opiskelijan keskimääräinen viikkotyömäärä on noin 10 h viikossa.

Sisältö

Sisältö:
• talouden prosessit
• ulkoisen laskentatoimen tehtävät ja normisto
• taseyhtälö, tase ja tuloslaskelma
• tosite liiketapahtuman todentajana
• tili ja tililuettelo
• kirjanpidon tekniikka
• tilinpäätös ja tilikauden työvaiheet
• hankintamenon jaksottaminen; vaihto-omaisuus, pysyvät vastaavat ja siirtyvät erät
• arvonlisäverotus
• viranomaisilmoitukset: oma-aloitteisten verojen veroilmoitus, tulorekisteri ja tuloverotus
• tilinpäätösasiakirjat
• talouden kokonaisuus ja tilinpäätöksen tulkinta

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei esitietovaatimusta.

Kurssille ovat etusijalla verkkokampuksen opiskelijat. Lahden ja Lappeenrannan päiväopiskelijat vain erittäin painavista syistä, jos mahtuu. Päiväopiskelijota pyydetään lähettämään selvitys kurssin ohjaajalle viimeistään keskiviikkoon 28.8.2024 mennessä.

Arviointimenetelmät

Sovitaan aloitusluennolla.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut riittävää osaamistaso suhteessa oppimistavoitteisiin.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tuntee kirjanpidon merkityksen osana yritystoimintaa. Opiskelija tietää taloushallintoa sekä verotusta säätelevän keskeisen lainsäädännön. Opiskelija osaa kirjanpidon eri työvaiheet ja pystyy hoitamaan yrityksen yleisimpien liiketapahtumien rekisteröinnin. Opiskelija osaa tärkeimmät jaksotukset sekä osaa auttavasti laatia yksinkertaisen tilinpäätöksen.Hän tietää arvonlisävero- ja tuloverotuksen velvoitteet. Hän tunnistaa liiketapatumien vaikutuksen kannattavuuteen ja taloudelliseen asemaan ja hän osaa lukea tuloslaskelmaa ja tasetta.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää kirjanpidon ja taloushallinnon merkityksen yritystoiminnan osana. Opiskelija tietää taloushallintoa ja verotusta säätelevän keskeisen lainsäädännön. Opiskelija osaa kirjanpidon eri työvaiheet ja pystyy hoitamaan yrityksen yleisimpien liiketaptumien rekisteröinnin arvonlisävero huomioiden. Opiskelija osaa tärkeimmät jaksotukset ja osaa laatia yksinkertaisen tilinpäätöksen. Opiskelija pystyy huomioimaan toiminnassaan arvonlisävero- ja tuloverotuksen säännökset. Hän osaa selvittää erilaisten liiketapatumien vaikutuksen kannattavuuteen ja taloudelliseen asemaan ja hän osaa tulkita tuloslaskelmaa ja tasetta.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää kirjanpidon ja taloushallinnon roolin osana yritystoimintaan. Opiskelija osaa taloushallintoa ja verotusta säätelevän keskeisen lainsäädännön.Opiskelija hallitsee kirjanpidon eri työvaiheet ja pystyy hoitamaan yrityksen tavanomaismpien liiketapahtumien rekisteröinnin arvonlisävero huomioiden. Opiskelija tuntee arvonlisäveron käsittelyyn liittyvät rutiini. Opiskelija osaa tehdä tilinpäätökseen liittyvät jaksotuskirjaukset ja osaa laatia itsenäisesti yksinkertaisen tilinpäätöksen. Hän pystyy tulkitsemaan ja analysoimaan erilaisten liiketapatumien vaikutuksen kannattavuuteen ja taloudelliseen asemaan ja hän osaa tehdä tulkintoja ja toimenpide-ehdotuksia yrityksen taloudesta tuloslaskelman ja taseen perusteella.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

09.09.2024 - 11.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 90

Koulutus
  • Liiketalouden ja logistiikan koulutus
Opettaja
  • Jussi Mozo
  • Kirsi Kallioniemi
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTILIL23KV
    Liiketalouden ja logistiikan koulutus 23KV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa linkittää tulevaisuuksien ennakoinnin ja innovaatiotoiminnan osaksi organisaation strategista johtamista muuttuvassa toimintaympäristössä.
- osaa etsiä, jäsentää ja hyödyntää ennakointitietoa.
- osaa innovoida/luoda uusia ratkaisuja ketterän kehittämisen menetelmillä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson tavoitteet
Opiskelija osaa
- ennakoida oman alansa toimintaympäristön muutoksia
- hyödyntää tulevaisuudentutkimuksen kansallisten ja kansainvälisten yhteisöjen tuottamaa materiaalia omalla alallaan
- käyttää tulevaisuudentutkimuksen käsitteistöä ja menetelmiä oman alansa tutkimus- ja kehittämistyössä.

Opintojakso sisältää kaksi toisiaan täydentävää osaa:
* Ennakointi ja tulevaisuuden tutkimuksenmenetelmät (3 op), opettaja Kirsi Kallioniemi
* Strateginen johtaminen muuttuvassa toimintaympäristössä (2 op), opettaja Jussi Mozo

Opintojakso toteuteaan kokonaan verkossa. Verkkotapaamisia lukujärjestyksen mukaan kerran viikossa.


Opintojakso alkaa yhteisellä tapaamisella viikolla 37, jossa ohjeistetaan opintojakson sisältöön ja suorituksiin. Opintojaksolla on verkkoluentoja (4 kpl) ja käytännön ennakointiharjoituksia Tulevaisuuspajoissa (4 kpl+ohjauskerta). Tulevaisuuspajoissa kokeillaan ja sovelletaan ennakointimenetelmiä opintojaksolle annettuun aiheeseen.

Ajoitus ja läsnäolo

Verkkototeutus, jolla yhteisiä verkkotapaamisia lukujärjestyksen mukaan. Opintojaksolla työskennellään itsenäisesti ja ryhmissä.
Opintojaksolla tehdään innovointiin liittyvä raportti, 2 op. Ennakoinnin osuudessa työstetään hankkeelta saatua toimeksiantoa ja laaditaan toimeksiannosta loppuraportti, 3 op.
Osallistuminen verkkoluentoihin ja helpottaa opintojakson tehtävien ja toimeksiannon tekemistä.

Opintojakso toteutetaan viikoilla 37 - 47.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodle ja opettajan muu osoittama materiaali.

Oppimisympäristö

Moodle
Teams / Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin laajuus on 5 op, 135 opiskelijan työtä.
Ennakointi ja soveltavat menetelmät 3 op (81 h), verkkoluentoja ja ohjattua työskentelyä 40 h, ryhmässä työskentelyä 20 h ja itsenäistä opiskelua 21 h.
Strateginen johtaminen muuttuvassa tomintaympäristössä 2 op (54 h), aktiivinen osallistuminen verkkokeskusteluun ja raportointiin.

Sisältö

Opintojakson sisältö
- Strateginen johtaminen ja ennakointi käsitteinä, ajattelutapana ja käytäntöinä.
- Toimintaympäristön muutosten ennakointi ja niiden soveltaminen tutkimus- ja kehittämistyössä.
- Opintojaksolla käytettäviä menetelmiä: Trendien tunnistaminen, skenaariot ja vaihtoehtoiset tulevaisuuskuvat sekä osa näistä: Lootus-kukka, Tulevaisuuspyörä, PESTEL-analyysi, Tulevaisuustaulukko, ja erilaiset aivoriihimetodit kuten Tulevaisuusverstas sekä ketterät menetelmät.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei suositella suoritettavaksi ensimmäisenä opiskeluvuonna.

Arviointimenetelmät

Opintojakson 3 op osuudessa arvioidaan
* käsitteet
* ennakointiajattelu
* menetelmien soveltaminen
* toimeksiantotehtävän loppuraportti


Opintojakson 2 op osuudessa arvioidaan
* strategisen johtamisen osuuden loppuraportti.

Opintojakson arviointi muodostuu toimeksiantotehtävän raportoinnista, johon sovelletaan tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä (50 %) ja strategisen johtamisen osuuden raportoinnista (50 %).

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa etsiä tietoa.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa.
Opiskelija osaa tunnistaa tulevaisuustiedon muotoja ja sisältöjä yksittäisistä teemoista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa perustella eri tietolähteiden sopivuutta.
Opiskelija osaa perustella ja arvioida eri työkalujen soveltuvuutta eri tilanteissa.
Opiskelija osaa tuottaa tulevaisuustietoa omaan alaansa liittyen.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa arvioida kriittiseseti eri tietolähteiden soveltuvuutta eri tilanteissa.
Opiskelija osaa kriittisesti reflektoida eri työkalujen toimivuutta eri tilanteissa.
Opiskelija osaa tuottaa, jäsentää ja kriittisesti arvioida tulevaisuustietoa osana strategista johtamista.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 10.11.2024

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Liiketalouden ja logistiikan koulutus
Opettaja
  • Sari Suominen
Opetusryhmät
  • Aloitusjakso (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkko-ohjaus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTILIL23KV
    Liiketalouden ja logistiikan koulutus 23KV Lahti
Pienryhmät
  • Aloitusjakso
  • Verkkoluento
  • Verkko-ohjaus

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- pohtia yrittäjyyttä henkilökohtaisen kehittymisensä kautta.
- löytää ja hyödyntää erilaisia liiketoimintamahdollisuuksia asiakaslähtöisesti.
- arvioida liikeidean kannattavuutta.
- kehittää liiketoimintamallia.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

100-prosenttinen verkkototeutus. HUOM. Päiväryhmä LLTILII23K ja muut päiväopiskelijat ilmoittautuvat omaan kurssitoteutukseen (3018-loppuinen). Opintojakso sisältää eri tavoin toteutettuja asiantuntijapuheenvuoroja/-kirjoituksia, tiedon etsintää sekä kontaktointia sidosryhmiin, esimerkiksi yrittäjiin ja potentiaalisiin asiakkaisiin. Palautettavia tehtäviä on kaksi: yksilötehtävä ja neljän hengen ryhmissä tehtävä harjoitustyö. Harjoitustyössä on kolme suoritusvaihtoehtoa: perinteinen raporttimuotoinen työ, BMC-muotoinen työ sekä liiketoimintasuunnitelma. Kurssilla hyödynnetään yhteistyömahdollisuudet StartHubin, Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy:n ja yrittäjäjärjestöjen kanssa. Tervetuloa mukaan!

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssilla on viisi kontaktikertaa Zoomissa klo 17-18:
1. Aloitusinfo: sukellus aiheeseen, tehtävät ja suoritustavat (kaikki mahdollisuuksien mukaan paikalle)
2. Asiantuntijavieraat (kaikki mahdollisuuksien mukaan paikalle)
3. Yrittäjävieraat (kaikki mahdollisuuksien mukaan paikalle)
4. Malleja ja vinkkejä harjoitustyöhön
5. Harjoitustyön ohjausta klinikkatyyliin
Aloitusinfo ja mahdollisesti myös vierailijoiden puheenvuorot tallennetaan. Tarkemmat tiedot tulevat Moodleen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodlessa oleva sekä opiskelijoiden itsensä hankkima materiaali. Lisäksi voi olla yhteistyökumppanien kautta tulevaa materiaalia. Suositeltavat oppaat:
1. Perustamisopas alkavalle yrittäjälle, https://www.uusyrityskeskus.fi/tyokalupakki/perustamisopas-alkavalle-yrittajalle/
2. Yritystulkki, https://www.yritystulkki.fi/fi/alue/ladec/
3. Suomi.fi/Yrityksen perustajalle, https://www.suomi.fi/yritykselle

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mahdollisista omaan yrittäjyyteen liittyvistä näytöistä on sovittava ennen harjoitustyöryhmien muodostamista.
Kurssin voi suorittaa myös StartHub- ja Business Mill -ympäristöissä.

Työelämäyhteistyö

StartHub Lahti, Business Mill Lappeenranta, Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy, Suomen Yrittäjät, Päijät-Hämeen Yrittäjät sekä muut yritys- ja asiantuntijakontaktit. Potentiaaliset asiakkaat.

Oppimisympäristö

Moodle, Zoom, korkeakouluyhteisö, työelämä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laskennallinen kuormitus on 4 x 27 h = 108 h, joka jakaantuu kurssin toteutusajalle.

Sisältö

Sisältö
- yrittäjyyden merkitys itselle
- liiketoimintamallit, ideoiden kaupallistaminen (innovaatiot)
- liikeidean kannattavuus
- verkostot ja yhteistyö.

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Arviointia suoritetaan suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin sekä annettuihin ohjeisiin ja aikatauluihin.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa pohtia yrittäjyyttä henkilökohtaisen kehittymisensä kautta. Hän osaa löytää ja hyödyntää erilaisia liiketoimintamahdollisuuksia asiakaslähtöisesti. Hän osaa myös arvioida liikeidean kannattavuutta perustellusti.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa pohtia yrittäjyyttä henkilökohtaisen kehittymisensä kautta. Hän osaa löytää ja hyödyntää erilaisia liiketoimintamahdollisuuksia asiakaslähtöisesti. Hän osaa myös arvioida liikeidean kannattavuutta perustellusti ja kriittisesti. Lisäksi hän osaa kehittää liiketoimintamallia havainnollisesti ja monipuolisesti.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Liiketalouden ja logistiikan koulutus
Opettaja
  • Jarmo Kemppinen
  • Kari Hämeenaho
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTILIL24KV
    Liiketalouden ja logistiikan koulutus 24KV Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Tentti 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- Suomen oikeusjärjestelmän perusteet, oikeussubjektit ja oikeussuhteet.
- juridisten lähteiden käytön ja tiedonhaun.
- ottaa huomioon liiketoiminnan keskeiset oikeudelliset riskit ja mahdollisuudet liiketoimintaa suunniteltaessa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso alkaa pakollisella aloitustehtävällä, joka tulee suorittaa 1.9.- 15.9.24 välisenä aikana.

Kurssi muodostuu kahdesta osasta:
1) Juridiikan keskeisistä perusteista. Tämä osio toteutetaan luento-opetuksena. Opetusta täydennetään harjoituksilla.

Juridiikan perusteiden osion tavoitteena on tutustuttaa opiskelija Suomen oikeusjärjestelmän peruskäsitteisiin, oikeussuhteisiin, kuten sopimuksiin ja oikeussubjekteihin, kuten eri oikeushenkilöiden muotoihin. Lisäksi tutustutaan kuluttajansuojan ja vahingonkorvausoikeuden perusteisiin.

2) Yhtiöoikeus. Tämä osio alkaa verkkoluennoilla, jonka jälkeen opiskelija suorittaa osion aineistoon perehtyen. Opiskelijan tulee suorittaa osaamistehtävät ja välikokeet päästäkseen suorittamaan lopputenttiä

Ajoitus ja läsnäolo

Aloitusluennot pakollisia.
Osallistuminen projektiin/ryhmätöihin/tentteihin on pakollista.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Juridiikan perusteet:
Kurssimateriaalina luennoilla jaettava materiaali
Keskeinen lähde on: Yritysjuridiikka. Kyläkallio kirjana tai verkkokirjana. Yritysjuridiikka kirjasta luvut 1-4, 6-8, 10 ja 12

Pauli Koski – Matti J. Sillanpää: Yhtiöoikeus, luvut 3-11 (huom myös luku 3.)
kirja löytyy sähköisessä muodossa Lappeenrannnan teknillisen yliopiston ja Saimaan ammattikorkeakoulun kirjaston Saimia Finna – palvelusta, Alma Talent Fokus – tietokannasta
Jos sinulla on jonkin muun ammattikorkeakoulun kirjaston käyttöoikeus, tarkista löytyykö sieltä tätä tietokantaa

Osakeyhtiölaki (624/2006)
Opettajan Moodlessa jakama materiaali

Uusintamahdollisuudet

Osio I
Juridiikan perusteiden osion verkkotentti viikolla 7.
Osio II
Oppimistehtävät tulee tehdä Moodlessa määritettyihin määräaikoihin mennessä.
Yhtiöoikeuden osion verkkotentin viikolla tulee suorittaa omatoimisesti määräaikaan mennessä. (tentti aukeaa salasanalla, joka ilmoitetaan työtilassa kun opinnot ovat edenneet siihen asti. Opiskelija voi suorittaa tentin kolme (3) kertaa.)

Oppimisympäristö

Painopisteenä Moodle, kirjallisuus, luento-opetus sekä sekä verkossa tapahtuva opiskelu ja tehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 op

Sisältö

Juridiikan perusteiden osiossa käydään läpi keskeiset oikeusjärjestelmät, kansainvälisten sopimusten merkitys, oikeustoimilain keskeiset käsitteet, kuten tarjous ja sen sitovuus, sopimuksen syntyminen ja pätevyys, valtuutus ja muu edustus, yksityishenkilöiden ja oikeushenkilöiden oikeudet ja vastuut, oikeushenkilöiden muodot sekä kuluttajansuojan ja vahingonkorvausoikeuden keskeiset periaatteet.

Yhtiöoikeuden osiossa tavoitteena on perehdyttää opiskelija yhtiöoikeuden kysymyksiin ja antaa hänelle valmiuksia ymmärtää henkilö- ja osakeyhtiöihin sekä osuuskuntiin liittyviä oikeudellisia vastuu- ja valtakysymyksiä. Kurssin jälkeen sinulla on hyvä kuva eri yhtiömuodoista sekä valmiudet perustaa haluamasi yhtiömuoto tai toimia elinkeinonharjoittajana.

Sisältö: Elinkeinon harjoittaminen, osuuskunta, osakeyhtiö ja henkilöyhtiöt

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

tekniset vaatimukset:Tietokone ja headset

Arviointimenetelmät

Hyväksytysti suoritettu oppimistehtävät. Kurssin arvosana muodostuu loppukokeiden painotetusta keskiarvosta.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijalla on peruskäsitys Suomen oikeusjärjestelmästä, oikeussuhteista, kuluttajansuojan, vahingonkorvausoikeuden perusteista ja eri yhtiömuodoista

Taidot: Opiskelija osaa käyttää sähköisiä oikeudellisia tietojärjestelmiä ja etsiä niistä lainsäädäntöön, hallituksen esityksiin, oikeuskäytäntöön liittyviä tietoja ja erottaa eri yhtiömuodot toisistaan.

Opiskelija tietää periaatetasolla eri yritysmuotojen lainsäädäntöön perustuvat ominaisluonteet ja niiden keskinäiset erot.
Opiskelija osaa käytännössä hoitaa yrityksen perustamistoimet sekä yritysmuotojen muutosten edellyttämät toimet. ja osaa laatia tavanomaisimmat, yritystoiminnassa edellytettävät oikeudelliset asiakirjat

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijalla on hyvä perusvalmius hahmottaa ja arvioida Suomen oikeusjärjestelmän perusteita, oikeussuhteita, kuluttajansuojan ja vahingonkorvausoikeuden perusteista.

Taidot: Opiskelija osaa käyttää hyvin sähköisiä oikeudellisia tietojärjestelmiä ja etsiä niistä lainsäädäntöön, hallituksen esityksiin, oikeuskäytäntöön liittyviä tietoja ja tuntee eri yhtiömuotojen juridisen vaatimukset..

Opiskelija tietää yritysmuotojen yleissäädösten lisäksi osakeyhtiölain käytännön kannalta keskeisimpien säännösten sisällön.
Opiskelija osaa hoitaa rutiininomaiset yrityksen perustamistoimet ja yritysmuodon muutostoimet sekä yrityksen lopettamistoimet ja osaa soveltaa laaja-alaisesti osake-yhtiölain perustamisasiakirjoja koskevia säännöksiä

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijalla on selkeä käsitys ja kyky hahmottaa, tulkita ja arvioida Suomen oikeusjärjestelmää, oikeussuhteita, kuluttajansuojan ja vahingonkorvausoikeuden perusteista sekä tulkintakäytäntöä ja niihin liittyviä ennakkopäätöksiä.

Taidot: Opiskelija kykenee taidokkaasti käyttämään hyvin sähköisiä oikeudellisia tietojärjestelmiä ja etsiä niistä lainsäädäntöön, hallituksen esityksiin ja oikeuskäytäntöön liittyviä tietojaja tuntee hyvin eri yhtiömuotojen juridisen vaatimukset..

Opiskelija tuntee syvällisesti ja laaja-alaisesti elinkeino- ja yhtiöoikeuden sekä niihin läheisesti liittyvien säädösten keskeiset sisällöt ja myös keskeisimmät yritysjärjestelyjä koskevat säännökset.
Opiskelija kykenee soveltamaan käytäntöön keskeisimpiä elinkeino- ja yhtiö-oikeuden lakeja sekä niihin läheisesti liittyviä säädöksiä, myös keskeisiin yritysjärjestelyihin ja yrityksen rahoitukseen liittyviin asiakirjoihin liittyvät asiat.