Siirry suoraan sisältöön

Esihenkilönä vieraanvaraisuusalallaLaajuus (5 op)

Tunnus: AL00CY91

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
• muodostaa kokonaiskäsityksen vieraanvaraisuusalan esimiesten keskeisistä tehtävistä
• tulkita vieraanvaraisuusalan toimintaympäristöä ja hän ymmärtää toimintaympäristössä tapahtuvien muutosten vaikutukset esimiestyön näkökulmasta
• kehittää vieraanvaraisuusalan palvelu- ja myyntikulttuuria osallistavana esimiehenä

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

16.09.2024 - 08.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK
Opettaja
  • Sini Viinanen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLABTO24-25
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Liiketoimintayksikkö
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
• muodostaa kokonaiskäsityksen vieraanvaraisuusalan esimiesten keskeisistä tehtävistä
• tulkita vieraanvaraisuusalan toimintaympäristöä ja hän ymmärtää toimintaympäristössä tapahtuvien muutosten vaikutukset esimiestyön näkökulmasta
• kehittää vieraanvaraisuusalan palvelu- ja myyntikulttuuria osallistavana esimiehenä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksolla perehdytään esihenkilötyöhön vieraanvaraisuusalalla vuorovaikutuksellisia luentoja sekä käytännönläheisiä tehtäviä hyödyntäen. Tehtävät ovat monipuolisia ja tyäelämälähtöisiä. Kurssimateriaalina hyödynnetään kirjallisuuden lisäksi esimerkiksi videoita ja podcasteja. Kurssilla ja luennoilla käytetään Howspace- ja Mentimeter-oppimisympäristöjä yhteisöllisen ja vuorovaikutuksellisen oppimisen mahdollistamiseksi.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson aloitus viikolla 39 ja päättyy viikolla 49.
Kontaktiopetukseen osallistuminen vaikuttaa kurssin kokonaisarvosanaan.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson Howspace-oppimisympäristön materiaali ja opettajan osoittama muu materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Oppimisympäristö

Materiaalit sekä itsenäiset ja ryhmässä toteutettavat oppimistehtävät ovat Howspace-oppimisalustalla. Verkkoluennot toteutetaan Zoomilla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson 5 op on opiskelijan työtä noin 135 tuntia.
Opintojaksolla on lähiopetusta ja valmennusaikoja verkossa sekä mahdollisia vierailuja yhteensä noin 35 tuntia. Opiskelijan itsenäistä tai ryhmässä työskentelyä opintojaksolla on noin 100 tuntia. Itsenäiseen opiskeluun kuuluu mm. opintojakson materiaaleihin tutustuminen ja muu tiedonhaku.

Sisältö

Opintojakso antaa kokonaiskuvan johtajuudesta ja esihenkilötyöstä vieraanvaraisuusalan tehtäväkentässä. Opiskelija perehtyy johtamisen, myynnin ja asiakaspalvelun keskeisiin teorioihin sekä oppii hyödyntämään niitä käytännön esihenkilötyössä. Opiskelija tutustuu vieraanvaraisuusalan erilaisiin esihenkilörooleihin, sekä tiedostaa muutosjohtamisen tärkeyden muuttuvassa työelämässä.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolle ei ole edeltävää osaamista.

Arviointimenetelmät

Ryhmässä ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien arviointi asteikolla 1-5.
Luentojen tehtävät arvoidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Aktiivinen läsnäolo kontaktiopetuksessa on osa arviointikriteeristöä.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Hylätty (0) Oppimistehtävät eivät ole tavoitteiden mukaisia ja Tehtävissä ei tule esiin ohjeen
mukaisia sisältöjä.

Opiskelija on osallistunut alle 50% lähiopetuksen luennoista.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Tyydyttävä (2, 1): Oppimistehtävissä on noudatettu osittain ja vain vähän annettuja ohjeita.
Palautettujen tehtävien sisältö vastaa osittain tai vain vähän annettuja ohjeita.


Opiskelija on osallistunut vähintään 50% lähiopetuksen luennoista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Hyvä (4,3): Oppimistehtävässä on noudatettu osittain annettuja ohjeita ja palautettujen tehtävien sisällöt ovat osittain annettujen ohjeiden mukaisia. Raporttien sisällöstä käy osittain ilmi, että opiskelija osaa hyödyntää teoreettista viitekehystä käytäntöön.

Opiskelija on osallistunut vähintään 70% lähiopetuksen luennoista.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Kiitettävä (5): Oppimistehtävässä on noudatettu annettuja ohjeita ja palautettujen tehtävien sisältö on
annettujen ohjeiden mukainen. Raporttien sisällöstä käy ilmi, että opiskelija osaa hyödyntää teoreettista viitekehystä käytäntöön sekä punnita omia toimintaperiaatteitaan esihenkilönä.


Opiskelija on osallistunut kaikkiin lähiopetuksen luentoihin.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 28.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus
Opettaja
  • Ann-Mari Karvinen
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Opintokäynti/ekskursio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLPRHOTRA22S
    Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus 22S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Opintokäynti/ekskursio 1
  • Seminaari 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
• muodostaa kokonaiskäsityksen vieraanvaraisuusalan esimiesten keskeisistä tehtävistä
• tulkita vieraanvaraisuusalan toimintaympäristöä ja hän ymmärtää toimintaympäristössä tapahtuvien muutosten vaikutukset esimiestyön näkökulmasta
• kehittää vieraanvaraisuusalan palvelu- ja myyntikulttuuria osallistavana esimiehenä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää esihenkilötyön merkityksen laadukkaan palvelutoiminnan mahdollistajana sekä hyvän ja innostavan työkulttuurin luojana. Opintojaksolla opitaan esihenkilötyön perustaitoja, palvelualaesihenkilön keskeisiä tehtäviä ja erilaisia rooleja sekä toimintamalleja.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tulkita vieraanvaraisuusalan toimintaympäristöä ja hän ymmärtää toimintaympäristössä tapahtuvien muutosten vaikutukset esihenkilötyön näkökulmasta.Opiskelija oppii kehittämään palvelu- ja myyntikulttuuria osallistavana esimiehenä.

Opetusmenetelminä: luennot, keskusteleva opetus, ryhmätehtävät, yksilötehtävät, projektitehtävät, yritysvierailut.

Ajoitus ja läsnäolo

Kevätlukukausi 2024

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan kurrsin alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Aikaisemman esihenkilötyön kautta aikaisemmin hankittu osaaminen ja sen mahdollinen Ahotointi.

Työelämäyhteistyö

Yritysvierailut, vierailevat luennoitsijat.

Sisältö

Suomeksi
Palveluesihenkilön keskeiset tehtävät, roolit ja toimintamallit
Valmentava johtaminen, tiedolla johtaminen
Vieraanvaraisuusalan toimintaympäristön analysointi
Palvelu- ja myyntikulttuurin kehittäminen
Henkilöstöjohtaminen vieraanvaraisuusalalla
Asiakaskokemus ja henkilöstökokemus

Arviointiasteikko

1-5