Hotelli- ja ravintola-alan palvelumuotoiluLaajuus (5 op)
Tunnus: AL00CB97
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- palvelumuotoilun periaatteet
- käyttää blue printtausta menetelmätyökaluna
- tunnistaa ja ymmärtää kokonaisvaltaisen asiakaskokemuksen merkityksen ja osaa hyödyntää sitä työssään
- analysoida ja luoda kontaktipisteitä asiakaspolun varrella
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 06.09.2024
Ajoitus
09.09.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4.5 op
Toteutustapa
10 % Lähiopetus, 90 % Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
- Sini Viinanen
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLPRHOTRA22SHotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus 22S Lappeenranta
-
LLABTO24-25Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Liiketoimintayksikkö
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- palvelumuotoilun periaatteet
- käyttää blue printtausta menetelmätyökaluna
- tunnistaa ja ymmärtää kokonaisvaltaisen asiakaskokemuksen merkityksen ja osaa hyödyntää sitä työssään
- analysoida ja luoda kontaktipisteitä asiakaspolun varrella
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opiskelija osaa
- palvelumuotoilun periaatteet
- käyttää blue printtausta menetelmätyökaluna
- tunnistaa ja ymmärtää kokonaisvaltaisen asiakaskokemuksen merkityksen ja osaa hyödyntää sitä työssään
- analysoida ja luoda kontaktipisteitä asiakaspolun varrella
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso alkaa Kickoff-verkkoluennoilla to 12.9. 10:00-12:00.
Kontaktiluennot järjestetään verkossa. Aktiivinen läsnäolo kontaktitunneilla on osa arviointikriteeristöä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Howspace-oppimisalustalla sekä verkkoluennoilla esitellyt oppimateriaalit.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Oppimisympäristö
Oppimateriaalit ja tehtävät ovat pääsääntöisesti Howspace-oppimisalustalla. Verkkoluennot toteutetaan Zoomilla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson 5 op on opiskelijan työtä noin 135 tuntia.
Opintojaksolla on kontaktiopetusta verkossa yhteesnä noin 45 tuntia. Opiskelijan itsenäistä tai ryhmässä työskentelyä opintojaksolla on noin 90 tuntia. Itsenäiseen opiskeluun kuuluu mm. opintojakson materiaaleihin tutustuminen ja muu tiedonhaku.
Sisältö
Opintojakso antaa kokonaiskuvan palvelumuotoilusta hotelli- ja ravintola-alalla. Opiskelija perehtyy kokonaisvaltaiseen asiakaskokemukseen sekä asiakaspolun kartoittamiseen. Opiskelija tutustuu keskeisiin palvelumuotoilumenetelmiin ja osaa analysoida sekä mallintaa niitä hotelli- ja ravintolatoiminnan viitekehyksessä.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksolle ei ole edeltävää osaamista.
Arviointimenetelmät
Oppimistehtävien arviointi asteikolla 1-5.
Ryhmätehtävien vertaisarviointi asteikolla 1-5.
Läsnäolo verkko-opetuksessa on osa arviointikriteeristöä.
Lisäksi opintojakson suoritus edellyttää:
Opintojaksoon liittyvien muiden tehtävien hyväksyttyä suoritusta.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Hylätty (0) Oppimistehtävät eivät ole tavoitteiden mukaisia ja raportissa ei tule esiin ohjeen
mukaisia sisältöjä.
Opiskelija on osallistunut alle 50% kontaktiopetuksen luennoista.
Tuntien tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Tyydyttävä (2, 1): Oppimistehtävissä on noudatettu osittain ja vain vähän annettuja ohjeita.
Raporttien sisältö vastaa osittain ja vain vähän annettuja ohjeita.
Opiskelija on osallistunut vähintään 50% lähiopetuksen luennoista.
Tuntien tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Hyvä (4,3): Oppimistehtävässä on noudatettu osittain annettuja ohjeita ja raporttien sisällöt ovat osittain annettujen ohjeiden mukainen.
Opiskelija on osallistunut vähintään 70% lähiopetuksen luennoista.
Tuntien tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Kiitettävä (5): Oppimistehtävässä on noudatettu annettuja ohjeita ja raporttien sisältö on
annettujen ohjeiden mukainen.
Opiskelija on osallistunut kaikkiin lähiopetuksen luentoihin.
Tuntien tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus
Opettaja
- Lari-Pekka Ruotsi
Opetusryhmät
- Kenttä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Opintokäynti/ekskursio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLPRHOTRA21SHotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus 20S Lappeenranta
-
LLABTO23-24Täydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Liiketoimintayksikkö
Pienryhmät
- Kenttä
- Luennot
- Opintokäynti/ekskursio
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- palvelumuotoilun periaatteet
- käyttää blue printtausta menetelmätyökaluna
- tunnistaa ja ymmärtää kokonaisvaltaisen asiakaskokemuksen merkityksen ja osaa hyödyntää sitä työssään
- analysoida ja luoda kontaktipisteitä asiakaspolun varrella
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Teoreettinen orientaatio yhdessä kontaktituntien ja -keskustelujen kanssa perehdyttää opiskelijan palvelumuotoilun keskeisiin teorioihin, terminologiaan ja menetelmiin.
Kurssin käytännöllisessä osassa opiskelija oppii suunnittelemaan ja toteuttamaan palvelumuotoiluun perustuvia kehittämishankkeita vieraanvaraisuusalan työelämän tarpeisiin.
Ajoitus ja läsnäolo
Syyslukukausi 2023.
Aktiivinen osallistuminen kontakti- ja verkkoopetukseen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajan kurssin alussa jakama materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisita suoritustavoita (lähinnä opinnallistamisesta) tulee aina neuvotella erikseen ohjaavan opettajan kanssa.
Työelämäyhteistyö
Opiskelija suorittaa käytännön läheisen työelämään integroituvan jakson kurssin aikana itse valitsemassan yrityksessä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopiste vastaa 26 opiskelijan työtuntia
Sisältö
Palvelumuotoilun käsite, tietopohja ja menetelmät
Palveluiden laadun arviointi ja seuranta
Palvelumuotoiluun perustuvan kehittämishankkeen toteutussuunnitelman tekeminen
Arviointimenetelmät
Itsearviointi
Vertaisarviointi
Ohjaajan suorittaman arviointi tehtyjen tehtävien pohjalta
Aktiivisuus kurssin aikana
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
19.09.2022 - 11.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus
Opettaja
- Lari-Pekka Ruotsi
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 40. Avoin AMK: 0.)
- On-Line (Koko: 40. Avoin AMK: 0.)
- Kenttä tai ekskursi (Koko: 40. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLABTO22HTäydentävä osaaminen (AMK) 2022, Liiketoimintayksikkö
-
LLPRHOTRA20SHotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus 20S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
- On-Line
- Kenttä tai ekskursi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- palvelumuotoilun periaatteet
- käyttää blue printtausta menetelmätyökaluna
- tunnistaa ja ymmärtää kokonaisvaltaisen asiakaskokemuksen merkityksen ja osaa hyödyntää sitä työssään
- analysoida ja luoda kontaktipisteitä asiakaspolun varrella
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kontaktiopetus (luennot), on-line luonnot sekä kenttä- ja ekskurssio-oppiminen.
Ajoitus ja läsnäolo
12.9.2022 alkaen, lukujärkestyksen mukaisesti
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajan erikseen jakama ja osoittama oppimateriaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Työelämään erikseen integroitu ja näyttönä arvioitava työelämälähtöinen tehtävä sekä kirjareferaatti.
Työelämäyhteistyö
Pyrimme kurssinaikana hyödyntämään työelämälähtöisiä tehtäviä, opintokäyntejä, "oppimissuihkuja" ja harjoituksia
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen opinnot kuormittavat opiskelijaa noin 120-150 opiskelutunnin verran
Sisältö
Opiskelija osaa
- soveltaa palvelulogiikan periaatteita palvelumuotoilussa
- palvelumuotoilun menetelmät ja työkalujat
- tiedonhankintaprosessin suunnittelun ja analysoida kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
- arvioida tuotosten toteutettavuutta ja vaikuttavuutta eri niiden eri näkökulmista
Arviointimenetelmät
Itsearviointi
Vertaisarviointi
Tentti tai työnäytearviointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Tiimi- ja yksilötehtävät tai osa niistä on suorittamatta tai niistä on tullut hylätty arvosana
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Kaikki tehtävät on hyväksytysti suoritettu ja opiskelija on osoittanut erinomaista kykyä soveltaa oppimaansa käytännön työtehtävissä