Siirry suoraan sisältöön

Hotelli- ja ravintola-alan palvelumuotoiluLaajuus (5 op)

Tunnus: AL00CB97

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- palvelumuotoilun periaatteet
- käyttää blue printtausta menetelmätyökaluna
- tunnistaa ja ymmärtää kokonaisvaltaisen asiakaskokemuksen merkityksen ja osaa hyödyntää sitä työssään
- analysoida ja luoda kontaktipisteitä asiakaspolun varrella

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 06.09.2024

Ajoitus

09.09.2024 - 15.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4.5 op

Toteutustapa

10 % Lähiopetus, 90 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
  • Sini Viinanen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLPRHOTRA22S
    Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus 22S Lappeenranta
  • LLABTO24-25
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Liiketoimintayksikkö
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- palvelumuotoilun periaatteet
- käyttää blue printtausta menetelmätyökaluna
- tunnistaa ja ymmärtää kokonaisvaltaisen asiakaskokemuksen merkityksen ja osaa hyödyntää sitä työssään
- analysoida ja luoda kontaktipisteitä asiakaspolun varrella

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opiskelija osaa
- palvelumuotoilun periaatteet
- käyttää blue printtausta menetelmätyökaluna
- tunnistaa ja ymmärtää kokonaisvaltaisen asiakaskokemuksen merkityksen ja osaa hyödyntää sitä työssään
- analysoida ja luoda kontaktipisteitä asiakaspolun varrella

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso alkaa Kickoff-verkkoluennoilla to 12.9. 10:00-12:00.
Kontaktiluennot järjestetään verkossa. Aktiivinen läsnäolo kontaktitunneilla on osa arviointikriteeristöä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Howspace-oppimisalustalla sekä verkkoluennoilla esitellyt oppimateriaalit.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Oppimisympäristö

Oppimateriaalit ja tehtävät ovat pääsääntöisesti Howspace-oppimisalustalla. Verkkoluennot toteutetaan Zoomilla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson 5 op on opiskelijan työtä noin 135 tuntia.
Opintojaksolla on kontaktiopetusta verkossa yhteesnä noin 45 tuntia. Opiskelijan itsenäistä tai ryhmässä työskentelyä opintojaksolla on noin 90 tuntia. Itsenäiseen opiskeluun kuuluu mm. opintojakson materiaaleihin tutustuminen ja muu tiedonhaku.

Sisältö

Opintojakso antaa kokonaiskuvan palvelumuotoilusta hotelli- ja ravintola-alalla. Opiskelija perehtyy kokonaisvaltaiseen asiakaskokemukseen sekä asiakaspolun kartoittamiseen. Opiskelija tutustuu keskeisiin palvelumuotoilumenetelmiin ja osaa analysoida sekä mallintaa niitä hotelli- ja ravintolatoiminnan viitekehyksessä.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolle ei ole edeltävää osaamista.

Arviointimenetelmät

Oppimistehtävien arviointi asteikolla 1-5.
Ryhmätehtävien vertaisarviointi asteikolla 1-5.
Läsnäolo verkko-opetuksessa on osa arviointikriteeristöä.
Lisäksi opintojakson suoritus edellyttää:
Opintojaksoon liittyvien muiden tehtävien hyväksyttyä suoritusta.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Hylätty (0) Oppimistehtävät eivät ole tavoitteiden mukaisia ja raportissa ei tule esiin ohjeen
mukaisia sisältöjä.

Opiskelija on osallistunut alle 50% kontaktiopetuksen luennoista.

Tuntien tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Tyydyttävä (2, 1): Oppimistehtävissä on noudatettu osittain ja vain vähän annettuja ohjeita.
Raporttien sisältö vastaa osittain ja vain vähän annettuja ohjeita.

Opiskelija on osallistunut vähintään 50% lähiopetuksen luennoista.

Tuntien tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Hyvä (4,3): Oppimistehtävässä on noudatettu osittain annettuja ohjeita ja raporttien sisällöt ovat osittain annettujen ohjeiden mukainen.

Opiskelija on osallistunut vähintään 70% lähiopetuksen luennoista.

Tuntien tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Kiitettävä (5): Oppimistehtävässä on noudatettu annettuja ohjeita ja raporttien sisältö on
annettujen ohjeiden mukainen.

Opiskelija on osallistunut kaikkiin lähiopetuksen luentoihin.

Tuntien tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus
Opettaja
  • Lari-Pekka Ruotsi
Opetusryhmät
  • Kenttä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Opintokäynti/ekskursio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLPRHOTRA21S
    Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus 20S Lappeenranta
  • LLABTO23-24
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Liiketoimintayksikkö
Pienryhmät
  • Kenttä
  • Luennot
  • Opintokäynti/ekskursio

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- palvelumuotoilun periaatteet
- käyttää blue printtausta menetelmätyökaluna
- tunnistaa ja ymmärtää kokonaisvaltaisen asiakaskokemuksen merkityksen ja osaa hyödyntää sitä työssään
- analysoida ja luoda kontaktipisteitä asiakaspolun varrella

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Teoreettinen orientaatio yhdessä kontaktituntien ja -keskustelujen kanssa perehdyttää opiskelijan palvelumuotoilun keskeisiin teorioihin, terminologiaan ja menetelmiin.
Kurssin käytännöllisessä osassa opiskelija oppii suunnittelemaan ja toteuttamaan palvelumuotoiluun perustuvia kehittämishankkeita vieraanvaraisuusalan työelämän tarpeisiin.

Ajoitus ja läsnäolo

Syyslukukausi 2023.
Aktiivinen osallistuminen kontakti- ja verkkoopetukseen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opettajan kurssin alussa jakama materiaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisita suoritustavoita (lähinnä opinnallistamisesta) tulee aina neuvotella erikseen ohjaavan opettajan kanssa.

Työelämäyhteistyö

Opiskelija suorittaa käytännön läheisen työelämään integroituvan jakson kurssin aikana itse valitsemassan yrityksessä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopiste vastaa 26 opiskelijan työtuntia

Sisältö

Palvelumuotoilun käsite, tietopohja ja menetelmät
Palveluiden laadun arviointi ja seuranta
Palvelumuotoiluun perustuvan kehittämishankkeen toteutussuunnitelman tekeminen

Arviointimenetelmät

Itsearviointi
Vertaisarviointi
Ohjaajan suorittaman arviointi tehtyjen tehtävien pohjalta
Aktiivisuus kurssin aikana

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

19.09.2022 - 11.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus
Opettaja
  • Lari-Pekka Ruotsi
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 40. Avoin AMK: 0.)
  • On-Line (Koko: 40. Avoin AMK: 0.)
  • Kenttä tai ekskursi (Koko: 40. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLABTO22H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2022, Liiketoimintayksikkö
  • LLPRHOTRA20S
    Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus 20S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • On-Line
  • Kenttä tai ekskursi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- palvelumuotoilun periaatteet
- käyttää blue printtausta menetelmätyökaluna
- tunnistaa ja ymmärtää kokonaisvaltaisen asiakaskokemuksen merkityksen ja osaa hyödyntää sitä työssään
- analysoida ja luoda kontaktipisteitä asiakaspolun varrella

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kontaktiopetus (luennot), on-line luonnot sekä kenttä- ja ekskurssio-oppiminen.

Ajoitus ja läsnäolo

12.9.2022 alkaen, lukujärkestyksen mukaisesti

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opettajan erikseen jakama ja osoittama oppimateriaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Työelämään erikseen integroitu ja näyttönä arvioitava työelämälähtöinen tehtävä sekä kirjareferaatti.

Työelämäyhteistyö

Pyrimme kurssinaikana hyödyntämään työelämälähtöisiä tehtäviä, opintokäyntejä, "oppimissuihkuja" ja harjoituksia

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen opinnot kuormittavat opiskelijaa noin 120-150 opiskelutunnin verran

Sisältö

Opiskelija osaa
- soveltaa palvelulogiikan periaatteita palvelumuotoilussa
- palvelumuotoilun menetelmät ja työkalujat
- tiedonhankintaprosessin suunnittelun ja analysoida kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
- arvioida tuotosten toteutettavuutta ja vaikuttavuutta eri niiden eri näkökulmista

Arviointimenetelmät

Itsearviointi
Vertaisarviointi
Tentti tai työnäytearviointi

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Tiimi- ja yksilötehtävät tai osa niistä on suorittamatta tai niistä on tullut hylätty arvosana

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Kaikki tehtävät on hyväksytysti suoritettu ja opiskelija on osoittanut erinomaista kykyä soveltaa oppimaansa käytännön työtehtävissä