Yhdenvertaisuuden rakentaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: AH00BU14
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 18.08.2024
Ajoitus
19.08.2024 - 08.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Minna Hallman
- Kari Malin
Opetusryhmät
- Työpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS22SSosionomikoulutus 22S Lahti
Pienryhmät
- Työpaja
- Verkkotyöpaja
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Luennot/työpajat kampuksella, verkkoluennot .
Oppimistehtävät Moodle-oppimisympäristössä
Itsenäinen opiskelu
Oppimistehtävät / Oppimispäiväkirja, Monikulttuurisen asiakkaan kohtaaminen ja kotoutumisen palveluohjaussuunnitelma
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson ajoitus viikoilla 34-49.
a) Työpajat
Työpajat alkavat viikolla 35. Ennakkotehtävät tehdään ennen verkkotyöpajoja (Ensimmäinen ennakkotehtävä annetaan viikolla 34). Työpajat ajoittuvat viikoille 35-41.
Ti 27.8. klo 12.15-16 Lähityöpaja
Ke 11.9. klo 8.15-11.30 Lähityöpaja
To 19.9. klo 8.15-11.30 Lähityöpaja
Ma 7.10. klo 12.15-16 Verkkotyöpaja (Zoom)
Ke 9.10. klo 12.15-16 Lähityöpaja
b) Oppimistehtävät Moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti
Muutokset ovat mahdollisia.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodleen ilmoitettu/linkitetty materiaalia mm.
- THL:n PALOMA -koulutus: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/paloma-koulutus
- Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa : PALOMA-käsikirja (soveltuvin osin)
Castaneda, Anu E.; Mäki-Opas, Johanna; Jokela, Satu; Kivi, Nina; Lähteenmäki, Minna; Miettinen, Tanja; Nieminen, Satu; Santalahti, Päivi (2018)
https://www.julkari.fi/handle/10024/136193
Opintojakson alussa tarkennetaan opintojakson muu kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
- Mahdolliset vierailijat sekä vierailut työelämään
Uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä. Opiskelija suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti annetussa aikataulussa.
Oppimisympäristö
Luennot/verkkoluennot/ työpajat, Moodle-oppimisympäristö, itsenäinen opiskelu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.
- Luennot ja lähiopetus 1 op
- Itsenäisen työskentely 4 op
a) Työpajat.
Työpajat alkavat viikolla 36. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähityöpajoja (Ensimmäinen ennakkotehtävä annetaan viikolla 35). Työpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät Moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti.
Sisältö
monimuotoisuus, yhdenvertaisuus, kotoutuminen, kotouttaminen, rasismi ja syrjintä
- Lainsäädäntö, kotouttamisen hyvät käytännöt
- THL:n PALOMA -koulutus
- Monikulttuurisen asiakkaan kohtaaminen
- Mahdolliset vierailijat
- Mahdolliset vierailut
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei edellytä aiempaa osaamista
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
HYLÄTTY: hylätty/T1-T2
Suoritukset ovat alle arvosanan H3 ja ne sisältävät vain keskeisimmät perustiedot tai teoriatiedoissa on puutteita. Aiheen sanomaa ei ole sisäistetty ja se on puutteellista tai irrallinen sisällöstä tai jäsentely on epäselvä. Lähteet puuttuvat tai lähdemerkinnät ovat puutteellisia.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY: H3-H4-K5
Tehtävät ovat monipuolisia ja eri osa-alueet on hyvin huomioitu, Tehtävät sisältävät hyvää tai erinomaista teoreettista ja käytäntöön yhdistyvää pohdintaa. Aiheen sanoma on sisäistetty hyvin tai erinomaisesti, ja se yhdistyy luontevasti sisällön osaamiseen. Suorituksissa on teorian ja käytännön havaintoja runsaasti, jotka ovat ajankohtaisia ja huomioivat yhteiskunnan muutokset. Suorituksista näkyvät selkeys, aiheen jäsentely ja oma pohdinta.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Anne Backman
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS22SSosionomikoulutus 22S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Luennot/työpajat kampuksella, ennakkotehtävät sekä jalkautuminen kentälle 1 op
Oppimistehtävät: PALOMA-materiaali 1 op, oppimispäiväkirja 1,5 op, työelämäläheinen projekti ja siihen linkittyvä oppimistehtävä 1,5 op
Ajoitus ja läsnäolo
Tarkempi aikataulu lukujärjestyksessä ja moodlessa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojaksolla ilmoitettava materiaali sekä lisäksi:
- THL:n PALOMA -koulutus: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/paloma-koulutus
- Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa : PALOMA-käsikirja (soveltuvin osin)
Castaneda, Anu E.; Mäki-Opas, Johanna; Jokela, Satu; Kivi, Nina; Lähteenmäki, Minna; Miettinen, Tanja; Nieminen, Satu; Santalahti, Päivi (2018)
https://www.julkari.fi/handle/10024/136193
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson ahotointi tulee tehdä ennen opintojakson aloitusta. E-ahot hakemus tulee tehdä Pepissä viimeistään 1.9.2024. Opiskelijalla tulee olla hankittuna aiempaa osaamista opintojakson tavoitteiden mukaisesti. Osaaminen on voitu hankkia vastaavilla korkeakoulutasoisilla opinnoilla tai muulla tavoin esim. työelämässä. Jos osaamista on hankittu muulla kun korkeakoulutasoisilla opinnoilla, tulee osaminen osoittaa sovitusti. Myös opintojakson osa-ahotointi on mahdollista.
Opiskelija vastaa ahot-prosessin käynnistämisestä.
Työelämäyhteistyö
- Mahdolliset vierailijat sekä vierailut työelämään
- Työelämäläheinen projekti
Oppimisympäristö
luennot, työpajat, moodle-oppimisympäristö, itsenäinen opiskelu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Luennot ja ennakkotehtävät 1 op
- PALOMA-materiaali 1 op
- Oppimispäiväkirja 1,5 op
- Työelämäläheinen projekti ja siihen liittyvä oppimistehtävä 1,5 op
Sisältö
monimuotoisuus, yhdenvertaisuus, kotoutuminen, kotouttaminen, rasismi ja syrjintä
- Lainsäädäntö, kotouttamisen hyvät käytännöt
- THL:n PALOMA -koulutus
- Mahdolliset vierailijat
- Mahdolliset vierailut
- Työelämäläheinen projekti; monikulttuurisen asiakkaan kohtaaminen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei edellytä aiempaa osaamista
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
HYLÄTTY: hylätty/T1-T2
Suoritukset ovat alle arvosanan H3 ja ne sisältävät vain keskeisimmät perustiedot tai teoriatiedoissa on puutteita. Aiheen sanomaa ei ole sisäistetty ja se on puutteellista tai irrallinen sisällöstä tai jäsentely on epäselvä. Lähteet puuttuvat tai lähdemerkinnät ovat puutteellisia.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY: H3-H4-K5
Tehtävät ovat monipuolisia ja eri osa-alueet on hyvin huomioitu, Tehtävät sisältävät hyvää tai erinomaista teoreettista ja käytäntöön yhdistyvää pohdintaa. Aiheen sanoma on sisäistetty hyvin tai erinomaisesti, ja se yhdistyy luontevasti sisällön osaamiseen. Suorituksissa on teorian ja käytännön havaintoja runsaasti, jotka ovat ajankohtaisia ja huomioivat yhteiskunnan muutokset. Suorituksista näkyvät selkeys, aiheen jäsentely ja oma pohdinta sekä oikein tehdyt lähdeviitteet annetusta lähdemateriaalista.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
18.03.2024 - 26.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 75
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Minna Hallman
- Tiia Rask
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS22KVSosionomikoulutus 22KV Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson ajoitus viikoilla 12-22.
a) Verkkotyöpajat.
Verkkotyöpajat alkavat viikolla 12. Ennakkotehtävät tehdään ennen verkkoyöpajoja (Ensimmäinen ennakkotehtävä annetaan viikolla 11). Verkkotyöpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti.
Muutokset ovat mahdollisia.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson ajoitus viikoilla 12-22.
a) Verkkotyöpajat.
Verkkotyöpajat alkavat viikolla 12. Ennakkotehtävät tehdään ennen verkkotyöpajoja (Ensimmäinen ennakkotehtävä annetaan viikolla 11). Verkkotyöpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodleen ilmoitettu/linkitetty itseopiskelumateriaali.
Esimerkiksi:
- THL:n PALOMA -koulutus: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/paloma-koulutus
- Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa : PALOMA-käsikirja
Castaneda, Anu E.; Mäki-Opas, Johanna; Jokela, Satu; Kivi, Nina; Lähteenmäki, Minna; Miettinen, Tanja; Nieminen, Satu; Santalahti, Päivi (2018)
https://www.julkari.fi/handle/10024/136193
Opintojakson alussa tarkennetaan opintojakson muu kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Opiskelija suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti annetussa aikataulussa.
Oppimisympäristö
lähiopetus, verkkotyöpajat, moodle-oppimisympäristö, toiminnallinen työskentely työympäristössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.
Opintojakson ajoitus viikoilla 12-22.
a) Verkkotyöpajat.
Verkkotyöpajat alkavat viikolla 12. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähityöpajoja (Ensimmäinen ennakkotehtävä annetaan viikolla 11). Lähityöpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti.
Sisältö
monimuotoisuus, yhdenvertaisuus, kotoutuminen, kotouttaminen, rasismi ja syrjintä
- Lainsäädäntö, kotouttamisen hyvät käytännöt
- THL:n PALOMA -koulutus
- Työelämäläheinen projektityö
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei edellytä aiempaa osaamista
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
HYLÄTTY:
Suoritukset ovat alle arvosanan H3 ja ne sisältävät vain keskeisimmät perustiedot tai teoriatiedoissa on puutteita. Aiheen sanomaa ei ole sisäistetty ja se on puutteellista tai irrallinen sisällöstä tai jäsentely on epäselvä. Lähteet puuttuvat tai lähdemerkinnät ovat puutteellisia.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Arvioidaan hyväksytty / hylätty / täydennettävä (vaadittu taso H3).
Tehtävät ovat monipuolisia ja eri osa-alueet on hyvin huomioitu, Tehtävät sisältävät hyvää tai erinomaista teoreettista ja käytäntöön yhdistyvää pohdintaa. Aiheen sanoma on sisäistetty hyvin tai erinomaisesti, ja se yhdistyy luontevasti sisällön osaamiseen. Suorituksissa on teorian ja käytännön havaintoja runsaasti, jotka ovat ajankohtaisia ja huomioivat yhteiskunnan muutokset. Suorituksista näkyvät selkeys, aiheen jäsentely ja oma pohdinta.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 26.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Minna Hallman
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS22KMSosionomikoulutus 22KM Lahti
Pienryhmät
- Luennot
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Luennot/työpajat kampuksella, verkkoluennot .
Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
Itsenäinen opiskelu
Oppimistehtävät / Oppimispäiväkirja, Monikulttuurisen asiakkaan kohtaaminen
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson ajoitus viikoilla 3-11.
a) Verkkotyöpajat.
Verkkotyöpajat alkavat viikolla 3. Ennakkotehtävät tehdään ennen verkkoyöpajoja (Ensimmäinen ennakkotehtävä annetaan viikolla 2). Verkkotyöpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät Moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti.
Muutokset ovat mahdollisia.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodleen ilmoitettu/linkitetty materiaalia mm.
- THL:n PALOMA -koulutus: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/paloma-koulutus
- Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa : PALOMA-käsikirja (soveltuvin osin)
Castaneda, Anu E.; Mäki-Opas, Johanna; Jokela, Satu; Kivi, Nina; Lähteenmäki, Minna; Miettinen, Tanja; Nieminen, Satu; Santalahti, Päivi (2018)
https://www.julkari.fi/handle/10024/136193
Opintojakson alussa tarkennetaan opintojakson muu kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
- Mahdolliset vierailijat sekä vierailut työelämään
Uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä. Opiskelija suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti annetussa aikataulussa.
Oppimisympäristö
luennot/verkkoluennot/ työpajat, moodle-oppimisympäristö, itsenäinen opiskelu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.
- Luennot ja lähiopetus 2,5 op
- Itsenäisen työskentely 2,5 op
a) Verkkotyöpajat.
Verkkotyöpajat alkavat viikolla 3. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähityöpajoja (Ensimmäinen ennakkotehtävä annetaan viikolla 2). Työpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät Moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti.
Sisältö
monimuotoisuus, yhdenvertaisuus, kotoutuminen, kotouttaminen, rasismi ja syrjintä
- Lainsäädäntö, kotouttamisen hyvät käytännöt
- THL:n PALOMA -koulutus
- Monikulttuurisen asiakkaan kohtaaminen
- Mahdolliset vierailijat
- Mahdolliset vierailut
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei edellytä aiempaa osaamista
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
HYLÄTTY: hylätty/T1-T2
Suoritukset ovat alle arvosanan H3 ja ne sisältävät vain keskeisimmät perustiedot tai teoriatiedoissa on puutteita. Aiheen sanomaa ei ole sisäistetty ja se on puutteellista tai irrallinen sisällöstä tai jäsentely on epäselvä. Lähteet puuttuvat tai lähdemerkinnät ovat puutteellisia.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY: H3-H4-K5
Tehtävät ovat monipuolisia ja eri osa-alueet on hyvin huomioitu, Tehtävät sisältävät hyvää tai erinomaista teoreettista ja käytäntöön yhdistyvää pohdintaa. Aiheen sanoma on sisäistetty hyvin tai erinomaisesti, ja se yhdistyy luontevasti sisällön osaamiseen. Suorituksissa on teorian ja käytännön havaintoja runsaasti, jotka ovat ajankohtaisia ja huomioivat yhteiskunnan muutokset. Suorituksista näkyvät selkeys, aiheen jäsentely ja oma pohdinta.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 24.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiia Rask
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Kenttä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS22KMSosionomikoulutus 22KM Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
- Kenttä
- Verkkoluento
- Itsenäinen
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Luennot/työpajat kampuksella, verkkoluennot .
Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
Itsenäinen opiskelu
Oppimistehtävät / Oppimispäiväkirja, Monikulttuurisen asiakkaan kohtaaminen
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojaksosta lisää tietoa moodlessa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodleen ilmoitettu/linkitetty materiaalia mm.
- THL:n PALOMA -koulutus: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/paloma-koulutus
- Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa : PALOMA-käsikirja (soveltuvin osin)
Castaneda, Anu E.; Mäki-Opas, Johanna; Jokela, Satu; Kivi, Nina; Lähteenmäki, Minna; Miettinen, Tanja; Nieminen, Satu; Santalahti, Päivi (2018)
https://www.julkari.fi/handle/10024/136193
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
- Mahdolliset vierailijat sekä vierailut työelämään
Uusintamahdollisuudet
Opiskelija suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti annetussa aikataulussa.
Oppimisympäristö
luennot/verkkoluennot/ työpajat, moodle-oppimisympäristö, itsenäinen opiskelu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Luennot ja lähiopetus 2,5 op
- Itsenäisen työskentely 2,5 op
Sisältö
monimuotoisuus, yhdenvertaisuus, kotoutuminen, kotouttaminen, rasismi ja syrjintä
- Lainsäädäntö, kotouttamisen hyvät käytännöt
- THL:n PALOMA -koulutus
- Monikulttuurisen asiakkaan kohtaaminen
- Mahdolliset vierailijat
- Mahdolliset vierailut
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei edellytä aiempaa osaamista
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
HYLÄTTY: hylätty/T1-T2
Suoritukset ovat alle arvosanan H3 ja ne sisältävät vain keskeisimmät perustiedot tai teoriatiedoissa on puutteita. Aiheen sanomaa ei ole sisäistetty ja se on puutteellista tai irrallinen sisällöstä tai jäsentely on epäselvä. Lähteet puuttuvat tai lähdemerkinnät ovat puutteellisia.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY: H3-H4-K5
Tehtävät ovat monipuolisia ja eri osa-alueet on hyvin huomioitu, Tehtävät sisältävät hyvää tai erinomaista teoreettista ja käytäntöön yhdistyvää pohdintaa. Aiheen sanoma on sisäistetty hyvin tai erinomaisesti, ja se yhdistyy luontevasti sisällön osaamiseen. Suorituksissa on teorian ja käytännön havaintoja runsaasti, jotka ovat ajankohtaisia ja huomioivat yhteiskunnan muutokset. Suorituksista näkyvät selkeys, aiheen jäsentely ja oma pohdinta.
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
08.09.2023 - 15.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Anne Backman
- Jenna Brisk
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Opintokäynti/ekskursio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS21SSosionomikoulutus 21S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
- Opintokäynti/ekskursio
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson ajoitus viikoilla 36,37,39 ja 41
Luennot/työpajat kampuksella, ennakkotehtävät sekä jalkautuminen kentälle 1 op
Oppimistehtävät: PALOMA-materiaali 1 op, oppimispäiväkirja 1,5 op, työelämäläheinen projekti ja siihen linkittyvä oppimistehtävä 1,5 op
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson ajoitus viikoilla 36,37,39 ja 41. Tarkempi aikataulu lukujärjestyksessä ja moodlessa.
Opintojakso on avoinna Moodlessa viikolta 36 alkaen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojaksolla ilmoitettava materiaali sekä lisäksi:
- THL:n PALOMA -koulutus: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/paloma-koulutus
- Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa : PALOMA-käsikirja (soveltuvin osin)
Castaneda, Anu E.; Mäki-Opas, Johanna; Jokela, Satu; Kivi, Nina; Lähteenmäki, Minna; Miettinen, Tanja; Nieminen, Satu; Santalahti, Päivi (2018)
https://www.julkari.fi/handle/10024/136193
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson ahotointi tulee tehdä ennen opintojakson aloitusta. E-ahot hakemus tulee tehdä Pepissä viimeistään 1.9.2023. Opiskelijalla tulee olla hankittuna aiempaa osaamista opintojakson tavoitteiden mukaisesti. Osaaminen on voitu hankkia vastaavilla korkeakoulutasoisilla opinnoilla tai muulla tavoin esim. työelämässä. Jos osaamista on hankittu muulla kun korkeakoulutasoisilla opinnoilla, tulee osaminen osoittaa sovitusti. Myös opintojakson osa-ahotointi on mahdollista.
Opiskelija vastaa ahot-prosessin käynnistämisestä.
Työelämäyhteistyö
- Mahdolliset vierailijat sekä vierailut työelämään
- Työelämäläheinen projekti
Oppimisympäristö
luennot, työpajat, moodle-oppimisympäristö, itsenäinen opiskelu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Luennot ja ennakkotehtävät 1 op
- PALOMA-materiaali 1 op
- Oppimispäiväkirja 1,5 op
- Työelämäläheinen projekti ja siihen liittyvä oppimistehtävä 1,5 op
Sisältö
monimuotoisuus, yhdenvertaisuus, kotoutuminen, kotouttaminen, rasismi ja syrjintä
- Lainsäädäntö, kotouttamisen hyvät käytännöt
- THL:n PALOMA -koulutus
- Mahdolliset vierailijat
- Mahdolliset vierailut
- Työelämäläheinen projekti; monikulttuurisen asiakkaan kohtaaminen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei edellytä aiempaa osaamista
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
HYLÄTTY: hylätty/T1-T2
Suoritukset ovat alle arvosanan H3 ja ne sisältävät vain keskeisimmät perustiedot tai teoriatiedoissa on puutteita. Aiheen sanomaa ei ole sisäistetty ja se on puutteellista tai irrallinen sisällöstä tai jäsentely on epäselvä. Lähteet puuttuvat tai lähdemerkinnät ovat puutteellisia.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY: H3-H4-K5
Tehtävät ovat monipuolisia ja eri osa-alueet on hyvin huomioitu, Tehtävät sisältävät hyvää tai erinomaista teoreettista ja käytäntöön yhdistyvää pohdintaa. Aiheen sanoma on sisäistetty hyvin tai erinomaisesti, ja se yhdistyy luontevasti sisällön osaamiseen. Suorituksissa on teorian ja käytännön havaintoja runsaasti, jotka ovat ajankohtaisia ja huomioivat yhteiskunnan muutokset. Suorituksista näkyvät selkeys, aiheen jäsentely ja oma pohdinta sekä oikein tehdyt lähdeviitteet annetusta lähdemateriaalista.
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
21.08.2023 - 29.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Virve Pirttikoski
- Tiia Rask
Opetusryhmät
- Työpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS21SSosionomikoulutus 21S Lahti
Pienryhmät
- Työpaja
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson ajoitus viikoilla 34-42
a) Lähityöpajat
Lähiopetus alkaa viikolla 35. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta ja verkkotyöpajoja (annetaan viikolla 34). Seuraavat työpajat viikolla 37, 39 ja 41. Lähiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti. Tiimit ja projektit sovitaan viikolla 35 aloitustapaamisessa, jolloin läsnäolo on välttämätön. Työelämäprojektien vaihtoehdot ovat OSKE LAB ja Razom. Toteutus vko 36-41, tarkemmat aikataulut määrittyvät projektien mukaan ja ne käydään läpi aloitustapaamisessa viikolla 35.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson ajoitus viikoilla 34-42
a) Lähityöpajat
Lähiopetus alkaa viikolla 35. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta ja verkkotyöpajoja (annetaan viikolla 34). Seuraavat työpajat viikolla 37, 39 ja 41. Lähiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti. Tiimit ja projektit sovitaan viikolla 35 aloitustapaamisessa, jolloin läsnäolo on välttämätön. Työelämäprojektien vaihtoehdot ovat OSKE LAB ja Razom. Toteutus vko 36-41, tarkemmat aikataulut määrittyvät projektien mukaan ja ne käydään läpi aloitustapaamisessa viikolla 35.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodleen ilmoitettu/linkitetty itseopiskelumateriaali.
Esimerkiksi:
- THL:n PALOMA -koulutus: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/paloma-koulutus
- Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa : PALOMA-käsikirja
Castaneda, Anu E.; Mäki-Opas, Johanna; Jokela, Satu; Kivi, Nina; Lähteenmäki, Minna; Miettinen, Tanja; Nieminen, Satu; Santalahti, Päivi (2018)
https://www.julkari.fi/handle/10024/136193
Opintojakson alussa tarkennetaan opintojakson muu kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
Opintojakson osasuoritukseen kuuluu työelämäläheisen projektin toteutus yhteistyössä mm. seuraavien projektien kanssa: OSKE LAB ja Razom.
Uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Opiskelija suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti annetussa aikataulussa.
Oppimisympäristö
lähityöpajat, moodle-oppimisympäristö, toiminnallinen työskentely työympäristössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.
Opintojakson ajoitus viikoilla 34-42
a) Lähityöpajat
Lähiopetus alkaa viikolla 35. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta ja verkkotyöpajoja (annetaan viikolla 34). Seuraavat työpajat viikolla 37, 39 ja 41. Lähiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti. Tiimit ja projektit sovitaan viikolla 35 aloitustapaamisessa, jolloin läsnäolo on välttämätön. Työelämäprojektien vaihtoehdot ovat OSKE LAB ja Razom. Toteutus vko 36-41, tarkemmat aikataulut määrittyvät projektien mukaan ja ne käydään läpi aloitustapaamisessa viikolla 35.
Sisältö
kulttuurinen moninaisuus, yhdenvertaisuus, kotoutuminen ja rasismi
- Lainsäädäntö, palvelujärjestelmä, kotoutumisen edistämisen hyvät käytännöt
- THL:n PALOMA -koulutus
- Työelämäläheinen projektityö
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei edellytä aiempaa osaamista
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
HYLÄTTY: hylätty/T1-T2
Suoritukset ovat alle arvosanan H3 ja ne sisältävät vain keskeisimmät perustiedot tai teoriatiedoissa on puutteita. Aiheen sanomaa ei ole sisäistetty ja se on puutteellista tai irrallinen sisällöstä tai jäsentely on epäselvä. Lähteet puuttuvat tai lähdemerkinnät ovat puutteellisia.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY: H3-H4-K5
Tehtävät ovat monipuolisia ja eri osa-alueet on hyvin huomioitu, Tehtävät sisältävät hyvää tai erinomaista teoreettista ja käytäntöön yhdistyvää pohdintaa. Aiheen sanoma on sisäistetty hyvin tai erinomaisesti, ja se yhdistyy luontevasti sisällön osaamiseen. Suorituksissa on teorian ja käytännön havaintoja runsaasti, jotka ovat ajankohtaisia ja huomioivat yhteiskunnan muutokset. Suorituksista näkyvät selkeys, aiheen jäsentely ja oma pohdinta.
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
13.03.2023 - 28.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Virve Pirttikoski
Opetusryhmät
- Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS21KVSosionomikoulutus 21KV Lahti
Pienryhmät
- Verkkotyöpaja
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson ajoitus viikoilla 12-21.
a) Verkkotyöpajat.
Verkkotyöpajat alkavat viikolla 12. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähityöpajoja (Ensimmäinen ennakkotehtävä annetaan viikolla 11). Lähityöpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä (vkot 12-21)
c) Työelämäläheinen projekti. (vkot 13-20)
Tiimit ja projektit sovitaan viikolla 12 aloitustapaamisessa, jolloin läsnäolo on välttämätön. Työelämäprojektit toteutetaan OSKE LAB -hankkeessa. Tarkemmat aikataulut määrittyvät projektien mukaan ja ne käydään läpi aloitustapaamisessa viikolla 12.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson ajoitus viikoilla 12-21.
a) Verkkotyöpajat.
Verkkotyöpajat alkavat viikolla 12. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähityöpajoja (Ensimmäinen ennakkotehtävä annetaan viikolla 11). Lähityöpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä (vkot 12-21)
c) Työelämäläheinen projekti. (vkot 13-20)
Tiimit ja projektit sovitaan viikolla 12 aloitustapaamisessa, jolloin läsnäolo on välttämätön. Työelämäprojektit toteutetaan OSKE LAB -hankkeessa. Tarkemmat aikataulut määrittyvät projektien mukaan ja ne käydään läpi aloitustapaamisessa viikolla 12.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodleen ilmoitettu/linkitetty itseopiskelumateriaali.
Esimerkiksi:
- THL:n PALOMA -koulutus: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/paloma-koulutus
- Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa : PALOMA-käsikirja
Castaneda, Anu E.; Mäki-Opas, Johanna; Jokela, Satu; Kivi, Nina; Lähteenmäki, Minna; Miettinen, Tanja; Nieminen, Satu; Santalahti, Päivi (2018)
https://www.julkari.fi/handle/10024/136193
Opintojakson alussa tarkennetaan opintojakson muu kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
Opintojakson osasuoritukseen kuuluu työelämäläheisen projektin toteutus yhteistyössä OSKE LAB -hankkeen kanssa.
Uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Opiskelija suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti annetussa aikataulussa.
Oppimisympäristö
lähiopetus, verkkotyöpajat, moodle-oppimisympäristö, toiminnallinen työskentely työympäristössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.
Opintojakson ajoitus viikoilla 12-21.
a) Verkkotyöpajat.
Verkkotyöpajat alkavat viikolla 12. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähityöpajoja (Ensimmäinen ennakkotehtävä annetaan viikolla 11). Lähityöpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä (vkot 12-21)
c) Työelämäläheinen projekti. (vkot 13-20)
Tiimit ja projektit sovitaan viikolla 12 aloitustapaamisessa, jolloin läsnäolo on välttämätön. Työelämäprojektit toteutetaan OSKE LAB -hankkeessa. Tarkemmat aikataulut määrittyvät projektien mukaan ja ne käydään läpi aloitustapaamisessa viikolla 12.
Sisältö
monimuotoisuus, yhdenvertaisuus, kotoutuminen, kotouttaminen, rasismi ja syrjintä
- Lainsäädäntö, kotouttamisen hyvät käytännöt
- THL:n PALOMA -koulutus
- Työelämäläheinen projektityö
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei edellytä aiempaa osaamista
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
HYLÄTTY: hylätty/T1-T2
Suoritukset ovat alle arvosanan H3 ja ne sisältävät vain keskeisimmät perustiedot tai teoriatiedoissa on puutteita. Aiheen sanomaa ei ole sisäistetty ja se on puutteellista tai irrallinen sisällöstä tai jäsentely on epäselvä. Lähteet puuttuvat tai lähdemerkinnät ovat puutteellisia.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY: H3-H4-K5
Tehtävät ovat monipuolisia ja eri osa-alueet on hyvin huomioitu, Tehtävät sisältävät hyvää tai erinomaista teoreettista ja käytäntöön yhdistyvää pohdintaa. Aiheen sanoma on sisäistetty hyvin tai erinomaisesti, ja se yhdistyy luontevasti sisällön osaamiseen. Suorituksissa on teorian ja käytännön havaintoja runsaasti, jotka ovat ajankohtaisia ja huomioivat yhteiskunnan muutokset. Suorituksista näkyvät selkeys, aiheen jäsentely ja oma pohdinta.
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
03.01.2023 - 28.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Virve Pirttikoski
Opetusryhmät
- Työpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS21KSosionomikoulutus 21K Lahti
Pienryhmät
- Työpaja
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson ajoitus viikoilla 1-11 ja 1-21.
a) Lähityöpajat.
Lähiopetus alkaa viikolla 2. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähityöpajoja (Ensimmäinen ennakkotehtävä annetaan viikolla 1). Lähityöpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä (vkot 3-11)
c) Työelämäläheinen projekti. (vkot 3-11 tai 10-21)
Tiimit ja projektit sovitaan viikolla 2 aloitustapaamisessa, jolloin läsnäolo on välttämätön. Työelämäprojektit toteutetaan OSKE LAB -hankkeessa. Toteutus vkot 3-11 tai vkot 10-21, tarkemmat aikataulut määrittyvät projektien mukaan ja ne käydään läpi aloitustapaamisessa viikolla 2. (Lukujärjestykseen on aikataulutettu tiimien omaa pienryhmätyöskentelyä.)
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson ajoitus viikoilla 1-11 ja 1-21.
a) Lähityöpajat.
Lähiopetus alkaa viikolla 2. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähityöpajoja (Ensimmäinen ennakkotehtävä annetaan viikolla 1). Lähityöpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä (vkot 3-11)
c) Työelämäläheinen projekti. (vkot 3-11 tai 10-21)
Tiimit ja projektit sovitaan viikolla 2 aloitustapaamisessa, jolloin läsnäolo on välttämätön. Työelämäprojektit toteutetaan OSKE LAB -hankkeessa. Toteutus vkot 3-11 tai vkot 10-21, tarkemmat aikataulut määrittyvät projektien mukaan ja ne käydään läpi aloitustapaamisessa viikolla 2. (Lukujärjestykseen on aikataulutettu tiimien omaa pienryhmätyöskentelyä.)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodleen ilmoitettu/linkitetty itseopiskelumateriaali.
Esimerkiksi:
- THL:n PALOMA -koulutus: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/paloma-koulutus
- Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa : PALOMA-käsikirja
Castaneda, Anu E.; Mäki-Opas, Johanna; Jokela, Satu; Kivi, Nina; Lähteenmäki, Minna; Miettinen, Tanja; Nieminen, Satu; Santalahti, Päivi (2018)
https://www.julkari.fi/handle/10024/136193
Opintojakson alussa tarkennetaan opintojakson muu kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
Opintojakson osasuoritukseen kuuluu työelämäläheisen projektin toteutus yhteistyössä OSKE LAB -hankkeen kanssa.
Uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Opiskelija suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti annetussa aikataulussa.
Oppimisympäristö
lähiopetus, verkkotyöpajat, moodle-oppimisympäristö, toiminnallinen työskentely työympäristössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.
Opintojakson ajoitus viikoilla 1-11 ja 1-21.
a) Lähityöpajat.
Lähiopetus alkaa viikolla 2. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähityöpajoja (Ensimmäinen ennakkotehtävä annetaan viikolla 1). Lähityöpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä (vkot 3-11)
c) Työelämäläheinen projekti. (vkot 3-11 tai 10-21)
Tiimit ja projektit sovitaan viikolla 2 aloitustapaamisessa, jolloin läsnäolo on välttämätön. Työelämäprojektit toteutetaan OSKE LAB -hankkeessa. Toteutus vkot 3-11 tai vkot 10-21, tarkemmat aikataulut määrittyvät projektien mukaan ja ne käydään läpi aloitustapaamisessa viikolla 2. (Lukujärjestykseen on aikataulutettu tiimien omaa pienryhmätyöskentelyä.)
Sisältö
monimuotoisuus, yhdenvertaisuus, kotoutuminen, kotouttaminen, rasismi ja syrjintä
- Lainsäädäntö, kotouttamisen hyvät käytännöt
- THL:n PALOMA -koulutus
- Työelämäläheinen projektityö
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei edellytä aiempaa osaamista
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
HYLÄTTY: hylätty/T1-T2
Suoritukset ovat alle arvosanan H3 ja ne sisältävät vain keskeisimmät perustiedot tai teoriatiedoissa on puutteita. Aiheen sanomaa ei ole sisäistetty ja se on puutteellista tai irrallinen sisällöstä tai jäsentely on epäselvä. Lähteet puuttuvat tai lähdemerkinnät ovat puutteellisia.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY: H3-H4-K5
Tehtävät ovat monipuolisia ja eri osa-alueet on hyvin huomioitu, Tehtävät sisältävät hyvää tai erinomaista teoreettista ja käytäntöön yhdistyvää pohdintaa. Aiheen sanoma on sisäistetty hyvin tai erinomaisesti, ja se yhdistyy luontevasti sisällön osaamiseen. Suorituksissa on teorian ja käytännön havaintoja runsaasti, jotka ovat ajankohtaisia ja huomioivat yhteiskunnan muutokset. Suorituksista näkyvät selkeys, aiheen jäsentely ja oma pohdinta.
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
- Jenna Brisk
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS21KMSosionomikoulutus 21KM Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
- Seminaari 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson ajoitus viikoilla 3,7,11 ja 19
a) Luennot/työpajat kampuksella, verkkoluennot . Luentojen ja työpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen ja moodleen myöhemmin
b)Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
c) Itsenäinen opiskelu
d) kaksi oppimistehtävää: 1. Oppimispäiväkirja, 2. Monikulttuurisen asiakkaan kohtaaminen
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson ajoitus viikoilla 3,7,11 ja 19. Tarkempi aikataulu lukujärjestyksessä ja moodlessa.
Opintojakso on avoinna Moodlessa viikolta 2 alkaen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodleen ilmoitettu/linkitetty materiaali.
- THL:n PALOMA -koulutus: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/paloma-koulutus
- Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa : PALOMA-käsikirja (soveltuvin osin)
Castaneda, Anu E.; Mäki-Opas, Johanna; Jokela, Satu; Kivi, Nina; Lähteenmäki, Minna; Miettinen, Tanja; Nieminen, Satu; Santalahti, Päivi (2018)
https://www.julkari.fi/handle/10024/136193
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
- Mahdolliset vierailijat sekä vierailut työelämään
Uusintamahdollisuudet
Opiskelija suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti annetussa aikataulussa.
Oppimisympäristö
luennot/verkkoluennot, työpajat, moodle-oppimisympäristö, itsenäinen opiskelu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Luennot ja lähiopetus 2,5 op
- Itsenäisen työskentely 2,5 op
Sisältö
monimuotoisuus, yhdenvertaisuus, kotoutuminen, kotouttaminen, rasismi ja syrjintä
- Lainsäädäntö, kotouttamisen hyvät käytännöt
- THL:n PALOMA -koulutus
- Monikulttuurisen asiakkaan kohtaaminen
- Mahdolliset vierailijat
- Mahdolliset vierailut
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei edellytä aiempaa osaamista
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
HYLÄTTY: hylätty/T1-T2
Suoritukset ovat alle arvosanan H3 ja ne sisältävät vain keskeisimmät perustiedot tai teoriatiedoissa on puutteita. Aiheen sanomaa ei ole sisäistetty ja se on puutteellista tai irrallinen sisällöstä tai jäsentely on epäselvä. Lähteet puuttuvat tai lähdemerkinnät ovat puutteellisia.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY: H3-H4-K5
Tehtävät ovat monipuolisia ja eri osa-alueet on hyvin huomioitu, Tehtävät sisältävät hyvää tai erinomaista teoreettista ja käytäntöön yhdistyvää pohdintaa. Aiheen sanoma on sisäistetty hyvin tai erinomaisesti, ja se yhdistyy luontevasti sisällön osaamiseen. Suorituksissa on teorian ja käytännön havaintoja runsaasti, jotka ovat ajankohtaisia ja huomioivat yhteiskunnan muutokset. Suorituksista näkyvät selkeys, aiheen jäsentely ja oma pohdinta.
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 30
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
- Jenna Brisk
Opetusryhmät
- Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS20SSosionomikoulutus 20S Lappeenranta
Pienryhmät
- Itsenäinen 1
- Luennot 1
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson ajoitus viikoilla 34-42
a) Luennot/työpajat kampuksella, verkkoluennot . Luentojen ja työpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen ja moodleen myöhemmin
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
c) Itsenäinen opiskelu
d) kaksi oppimistehtävää: 1. Oppimispäiväkirja, 2. Monikulttuurisen asiakkaan kohtaaminen
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson ajoitus viikoilla 34-42. Tarkempi aikataulu lukujärjestyksessä ja moodlessa.
Opintojakso on avoinna Moodlessa viikolta 33 alkaen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodleen ilmoitettu/linkitetty materiaali.
- THL:n PALOMA -koulutus: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/paloma-koulutus
- Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa : PALOMA-käsikirja (soveltuvin osin)
Castaneda, Anu E.; Mäki-Opas, Johanna; Jokela, Satu; Kivi, Nina; Lähteenmäki, Minna; Miettinen, Tanja; Nieminen, Satu; Santalahti, Päivi (2018)
https://www.julkari.fi/handle/10024/136193
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
- Mahdolliset vierailijat työelämästä
Uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Opiskelija suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti annetussa aikataulussa.
Oppimisympäristö
luennot/verkkoluennot, työpajat, moodle-oppimisympäristö, itsenäinen opiskelu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Luennot ja lähiopetus 2,5 op
- Itsenäisen työskentely 2,5 op
Sisältö
monimuotoisuus, yhdenvertaisuus, kotoutuminen, kotouttaminen, rasismi ja syrjintä
- Lainsäädäntö, kotouttamisen hyvät käytännöt
- THL:n PALOMA -koulutus
- Monikulttuurisen asiakkaan kohtaaminen
- Mahdolliset vierailijat
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei edellytä aiempaa osaamista
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
HYLÄTTY: hylätty/T1-T2
Suoritukset ovat alle arvosanan H3 ja ne sisältävät vain keskeisimmät perustiedot tai teoriatiedoissa on puutteita. Aiheen sanomaa ei ole sisäistetty ja se on puutteellista tai irrallinen sisällöstä tai jäsentely on epäselvä. Lähteet puuttuvat tai lähdemerkinnät ovat puutteellisia.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY: H3-H4-K5
Tehtävät ovat monipuolisia ja eri osa-alueet on hyvin huomioitu, Tehtävät sisältävät hyvää tai erinomaista teoreettista ja käytäntöön yhdistyvää pohdintaa. Aiheen sanoma on sisäistetty hyvin tai erinomaisesti, ja se yhdistyy luontevasti sisällön osaamiseen. Suorituksissa on teorian ja käytännön havaintoja runsaasti, jotka ovat ajankohtaisia ja huomioivat yhteiskunnan muutokset. Suorituksista näkyvät selkeys, aiheen jäsentely ja oma pohdinta.
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Virve Pirttikoski
Opetusryhmät
- Työpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS20SSosionomikoulutus 20S Lahti
Pienryhmät
- Työpaja
- Verkkotyöpaja
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson ajoitus viikoilla 34-42
a) Lähiopetus ja verkkotyöpajat
Lähiopetus alkaa viikolla 35. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta ja verkkotyöpajoja (annetaan viikolla 34). Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti. Tiimit ja projektit sovitaan viikolla 35 aloitustapaamisessa, jolloin läsnäolo on välttämätön. Lukujärjestykseen on aikataulutettu tiimien omaa pienryhmätyöskentelyä. Työelämäprojektien vaihtoehdot ovat OSKE LAB ja Arjen apu. Toteutus vko 36-41, tarkemmat aikataulut määrittyvät projektien mukaan ja ne käydään läpi aloitustapaamisessa viikolla 35.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson ajoitus viikoilla 34-42
a) Lähiopetus ja verkkotyöpajat
Lähiopetus alkaa viikolla 35. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta ja verkkotyöpajoja (annetaan viikolla 34). Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti. Tiimit ja projektit sovitaan viikolla 35 aloitustapaamisessa, jolloin läsnäolo on välttämätön. Lukujärjestykseen on aikataulutettu tiimien omaa pienryhmätyöskentelyä. Työelämäprojektien vaihtoehdot ovat OSKE LAB ja Arjen apu. Toteutus vko 36-41, tarkemmat aikataulut määrittyvät projektien mukaan ja ne käydään läpi aloitustapaamisessa viikolla 35.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodleen ilmoitettu/linkitetty itseopiskelumateriaali.
Esimerkiksi:
- THL:n PALOMA -koulutus: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/paloma-koulutus
- Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa : PALOMA-käsikirja
Castaneda, Anu E.; Mäki-Opas, Johanna; Jokela, Satu; Kivi, Nina; Lähteenmäki, Minna; Miettinen, Tanja; Nieminen, Satu; Santalahti, Päivi (2018)
https://www.julkari.fi/handle/10024/136193
Opintojakson alussa tarkennetaan opintojakson muu kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
Opintojakson osasuoritukseen kuuluu työelämäläheisen projektin toteutus yhteistyössä seuraavien projektien kanssa: OSKE LAB ja Arjen apu.
Uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Opiskelija suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti annetussa aikataulussa.
Oppimisympäristö
lähiopetus, verkkotyöpajat, moodle-oppimisympäristö, toiminnallinen työskentely työympäristössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.
Opintojakson ajoitus viikoilla 34-42
a) Lähiopetus ja verkkotyöpajat
Lähiopetus alkaa viikolla 35. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta ja verkkotyöpajoja (annetaan viikolla 34). Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti. Tiimit ja projektit sovitaan viikolla 35 aloitustapaamisessa, jolloin läsnäolo on välttämätön. Lukujärjestykseen on aikataulutettu tiimien omaa pienryhmätyöskentelyä. Työelämäprojektien vaihtoehdot ovat OSKE LAB ja Arjen apu. Toteutus vko 36-41, tarkemmat aikataulut määrittyvät projektien mukaan ja ne käydään läpi aloitustapaamisessa viikolla 35.
Sisältö
monimuotoisuus, yhdenvertaisuus, kotoutuminen, kotouttaminen, rasismi ja syrjintä
- Lainsäädäntö, kotouttamisen hyvät käytännöt
- THL:n PALOMA -koulutus
- Työelämäläheinen projektityö
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei edellytä aiempaa osaamista
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
HYLÄTTY: hylätty/T1-T2
Suoritukset ovat alle arvosanan H3 ja ne sisältävät vain keskeisimmät perustiedot tai teoriatiedoissa on puutteita. Aiheen sanomaa ei ole sisäistetty ja se on puutteellista tai irrallinen sisällöstä tai jäsentely on epäselvä. Lähteet puuttuvat tai lähdemerkinnät ovat puutteellisia.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY: H3-H4-K5
Tehtävät ovat monipuolisia ja eri osa-alueet on hyvin huomioitu, Tehtävät sisältävät hyvää tai erinomaista teoreettista ja käytäntöön yhdistyvää pohdintaa. Aiheen sanoma on sisäistetty hyvin tai erinomaisesti, ja se yhdistyy luontevasti sisällön osaamiseen. Suorituksissa on teorian ja käytännön havaintoja runsaasti, jotka ovat ajankohtaisia ja huomioivat yhteiskunnan muutokset. Suorituksista näkyvät selkeys, aiheen jäsentely ja oma pohdinta.
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
- Virve Pirttikoski
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
08SOS20KVSosionomikoulutus 20K, verkko-opinnot, Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson ajoitus viikoilla 9-18
a) Verkkotyöpajat ja ennakkotehtävät.
Ennakkotehtävät tehdään ennen verkkotyöpajoja. Verkkotyöpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson ajoitus viikoilla 9-18
a) Verkkotyöpajat ja ennakkotehtävät.
Ennakkotehtävät tehdään ennen verkkotyöpajoja. Verkkotyöpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti
Opintojakso on avoinna Moodlessa 28.02.2022 - 08.05.2022.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodleen ilmoitettu/linkitetty itseopiskelumateriaali.
Esimerkiksi:
- THL:n PALOMA -koulutus: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/paloma-koulutus
- Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa : PALOMA-käsikirja
Castaneda, Anu E.; Mäki-Opas, Johanna; Jokela, Satu; Kivi, Nina; Lähteenmäki, Minna; Miettinen, Tanja; Nieminen, Satu; Santalahti, Päivi (2018)
https://www.julkari.fi/handle/10024/136193
Opintojakson alussa tarkennetaan opintojakson muu kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
Kurssin osasuoritukseen kuuluu työelämäläheinen projekti.
Uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Opiskelija suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti annetussa aikataulussa.
Oppimisympäristö
verkkotyöpajat, moodle-oppimisympäristö, toiminnallinen työskentely työympäristössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson ajoitus viikoilla 9-18
a) Verkkotyöpajat ja ennakkotehtävät.
Ennakkotehtävät tehdään ennen verkkotyöpajoja. Verkkotyöpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti
Opintojakso on avoinna Moodlessa 28.02.2022 - 08.05.2022.
Sisältö
monimuotoisuus, yhdenvertaisuus, kotoutuminen, kotouttaminen, rasismi ja syrjintä
- Lainsäädäntö, kotouttamisen hyvät käytännöt
- THL:n PALOMA -koulutus
- Työelämäläheinen projektityö
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei edellytä aiempaa osaamista
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
HYLÄTTY: hylätty/T1-T2
Suoritukset ovat alle arvosanan H3 ja ne sisältävät vain keskeisimmät perustiedot tai teoriatiedoissa on puutteita. Aiheen sanomaa ei ole sisäistetty ja se on puutteellista tai irrallinen sisällöstä tai jäsentely on epäselvä. Lähteet puuttuvat tai lähdemerkinnät ovat puutteellisia.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY: H3-H4-K5
Tehtävät ovat monipuolisia ja eri osa-alueet on hyvin huomioitu, Tehtävät sisältävät hyvää tai erinomaista teoreettista ja käytäntöön yhdistyvää pohdintaa. Aiheen sanoma on sisäistetty hyvin tai erinomaisesti, ja se yhdistyy luontevasti sisällön osaamiseen. Suorituksissa on teorian ja käytännön havaintoja runsaasti, jotka ovat ajankohtaisia ja huomioivat yhteiskunnan muutokset. Suorituksista näkyvät selkeys, aiheen jäsentely ja oma pohdinta.
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Virve Pirttikoski
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
08SOS20KMSosionomikoulutus 20KM, monimuotototeutus, Lahti
Pienryhmät
- Luennot
- Verkkoluento
- Itsenäinen
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson ajoitus viikoilla 2-12
a) Lähiopetus ja verkkotyöpajat
Lähiopetus alkaa viikolla 2. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta ja verkkotyöpajoja (annetaan viikolla 2). Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti. Tiimit ja projektit sovitaan viikolla 2 aloitustapaamisessa, jolloin läsnäolo on välttämätön.
Lukujärjestykseen on aikataulutettu tiimien omaa pienryhmätyöskentelyä. Työelämäprojektien vaihtoehdot ovat OSKE LAB, Arjen apu ja Harjulan Minun Suomeni/ ABC. Toteutus vko 3-11, tarkemmat aikataulut määrittyvät projektien mukaan ja ne käydään läpi aloitustapaamisessa viikolla 2.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodleen ilmoitettu/linkitetty itseopiskelumateriaali.
Esimerkiksi:
- THL:n PALOMA -koulutus: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/paloma-koulutus
- Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa : PALOMA-käsikirja
Castaneda, Anu E.; Mäki-Opas, Johanna; Jokela, Satu; Kivi, Nina; Lähteenmäki, Minna; Miettinen, Tanja; Nieminen, Satu; Santalahti, Päivi (2018)
https://www.julkari.fi/handle/10024/136193
Opintojakson alussa tarkennetaan opintojakson muu kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
Opintojakson osasuoritukseen kuuluu työelämäläheisen projektin toteutus yhteistyössä seuraavien projektien kanssa: OSKE LAB, Arjen apu tai Harjulan Minun Suomeni/ ABC.
Uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Opiskelija suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti annetussa aikataulussa.
Oppimisympäristö
lähiopetus, verkkotyöpajat, moodle-oppimisympäristö, toiminnallinen työskentely työympäristössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.
Opintojakson ajoitus viikoilla 2-12
a) Lähiopetus ja verkkotyöpajat
Lähiopetus alkaa viikolla 2. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta ja verkkotyöpajoja (annetaan viikolla 2). Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti. Tiimit ja projektit sovitaan viikolla 2 aloitustapaamisessa, jolloin läsnäolo on välttämätön.
Lukujärjestykseen on aikataulutettu tiimien omaa pienryhmätyöskentelyä.Työelämäprojektien vaihtoehdot ovat OSKE LAB, Arjen apu ja Harjulan Minun Suomeni/ ABC. Toteutus vko 3-11, tarkemmat aikataulut määrittyvät projektien mukaan ja ne käydään läpi aloitustapaamisessa viikolla 2.
Sisältö
monimuotoisuus, yhdenvertaisuus, kotoutuminen, kotouttaminen, rasismi ja syrjintä
- Lainsäädäntö, kotouttamisen hyvät käytännöt
- THL:n PALOMA -koulutus
- Työelämäläheinen projektityö
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei edellytä aiempaa osaamista
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
HYLÄTTY: hylätty/T1-T2
Suoritukset ovat alle arvosanan H3 ja ne sisältävät vain keskeisimmät perustiedot tai teoriatiedoissa on puutteita. Aiheen sanomaa ei ole sisäistetty ja se on puutteellista tai irrallinen sisällöstä tai jäsentely on epäselvä. Lähteet puuttuvat tai lähdemerkinnät ovat puutteellisia.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY: H3-H4-K5
Tehtävät ovat monipuolisia ja eri osa-alueet on hyvin huomioitu, Tehtävät sisältävät hyvää tai erinomaista teoreettista ja käytäntöön yhdistyvää pohdintaa. Aiheen sanoma on sisäistetty hyvin tai erinomaisesti, ja se yhdistyy luontevasti sisällön osaamiseen. Suorituksissa on teorian ja käytännön havaintoja runsaasti, jotka ovat ajankohtaisia ja huomioivat yhteiskunnan muutokset. Suorituksista näkyvät selkeys, aiheen jäsentely ja oma pohdinta.
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Outi Kokko-Muhonen
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
SOS20KSosionomikoulutus 20K, Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
- Itsenäinen 1
- Seminaari 1
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson ajoitus viikoilla 9-18
a) Luennot/työpajat kampuksella, verkkoluennot ja ennakkotehtävä.
Ennakkotehtävä tehdään ennen ensimmäistä luentoa. Luentojen ja työpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
c) Itsenäinen opiskelu
d) Työelämäläheinen projekti
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson ajoitus viikoilla 9-18
a) Luennot/työpajat kampuksella, verkkoluennot ja ennakkotehtävä.
Ennakkotehtävä tehdään ennen ensimmäistä luentoa. Luentojen ja työpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
c) Itsenäinen opiskelu
d) Työelämäläheinen projekti
Opintojakso on avoinna Moodlessa 28.02.2022 - 08.05.2022.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodleen ilmoitettu/linkitetty itseopiskelumateriaali.
Esimerkiksi:
- THL:n PALOMA -koulutus: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/paloma-koulutus
- Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa : PALOMA-käsikirja
Castaneda, Anu E.; Mäki-Opas, Johanna; Jokela, Satu; Kivi, Nina; Lähteenmäki, Minna; Miettinen, Tanja; Nieminen, Satu; Santalahti, Päivi (2018)
https://www.julkari.fi/handle/10024/136193
Opintojakson alussa tarkennetaan opintojakson muu kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
Kurssin osasuoritukseen kuuluu työelämäläheinen projekti.
Uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Opiskelija suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti annetussa aikataulussa.
Oppimisympäristö
luennot/verkkoluennot, työpajat, moodle-oppimisympäristö, toiminnallinen työskentely työympäristössä, itsenäinen opiskelu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson ajoitus viikoilla 9-18
a) Luennot/työpajat kampuksella, verkkoluennot ja ennakkotehtävä.
Ennakkotehtävä tehdään ennen ensimmäistä luentoa. Luentojen ja verkkotyöpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
c) Itsenäinen opiskelu
d) Työelämäläheinen projekti
Opintojakso on avoinna Moodlessa 28.02.2022 - 08.05.2022.
Sisältö
monimuotoisuus, yhdenvertaisuus, kotoutuminen, kotouttaminen, rasismi ja syrjintä
- Lainsäädäntö, kotouttamisen hyvät käytännöt
- THL:n PALOMA -koulutus
- Työelämäläheinen projektityö
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei edellytä aiempaa osaamista
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
HYLÄTTY: hylätty/T1-T2
Suoritukset ovat alle arvosanan H3 ja ne sisältävät vain keskeisimmät perustiedot tai teoriatiedoissa on puutteita. Aiheen sanomaa ei ole sisäistetty ja se on puutteellista tai irrallinen sisällöstä tai jäsentely on epäselvä. Lähteet puuttuvat tai lähdemerkinnät ovat puutteellisia.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY: H3-H4-K5
Tehtävät ovat monipuolisia ja eri osa-alueet on hyvin huomioitu, Tehtävät sisältävät hyvää tai erinomaista teoreettista ja käytäntöön yhdistyvää pohdintaa. Aiheen sanoma on sisäistetty hyvin tai erinomaisesti, ja se yhdistyy luontevasti sisällön osaamiseen. Suorituksissa on teorian ja käytännön havaintoja runsaasti, jotka ovat ajankohtaisia ja huomioivat yhteiskunnan muutokset. Suorituksista näkyvät selkeys, aiheen jäsentely ja oma pohdinta.