Yhdenvertaisuuden rakentaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BU14-3021
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Minna Hallman
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS23SSosionomikoulutus 23S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson tavoitteet
Opiskelija osaa:
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista
Toteutustavat:
Luennot/työpajat kampuksella, verkkoluennot .
Oppimistehtävät Moodle-oppimisympäristössä
Itsenäinen opiskelu
Oppimistehtävät / Oppimispäiväkirja, Monikulttuurisen asiakkaan kohtaaminen ja kotoutumisen palveluohjaussuunnitelma
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson ajoitus viikoilla 35-48.
a) Työpajat
Työpajat alkavat viikolla 36. Ennakkotehtävät tehdään ennen verkkotyöpajoja (Ensimmäinen ennakkotehtävä annetaan viikolla 35). Työpajat ajoittuvat viikoille 36-42. Moodle avautuu viikolla 35.
Työpajat
vko 36
vko 38
vko 40
vko 42
b) Oppimistehtävät Moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti
Muutokset ovat mahdollisia.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodleen ilmoitettu/linkitetty materiaalia mm.
- THL:n PALOMA -koulutus: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/paloma-koulutus
- Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa : PALOMA-käsikirja (soveltuvin osin)
Castaneda, Anu E.; Mäki-Opas, Johanna; Jokela, Satu; Kivi, Nina; Lähteenmäki, Minna; Miettinen, Tanja; Nieminen, Satu; Santalahti, Päivi (2018)
https://www.julkari.fi/handle/10024/136193
Opintojakson alussa tarkennetaan opintojakson muu kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
- Mahdolliset vierailijat sekä vierailut työelämään
Uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä. Opiskelija suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti annetussa aikataulussa.
Oppimisympäristö
Luennot/verkkoluennot/ työpajat, Moodle-oppimisympäristö, itsenäinen opiskelu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.
- Luennot ja lähiopetus 1 op
- Itsenäisen työskentely 4 op
a) Työpajat.
Työpajat alkavat viikolla 36. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähityöpajoja (Ensimmäinen ennakkotehtävä annetaan viikolla 35). Työpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät Moodle-oppimisympäristössä
c) Mahdollinen työelämäläheinen projekti.
Sisältö
monimuotoisuus, yhdenvertaisuus, kotoutuminen, kotouttaminen, rasismi ja syrjintä
- Lainsäädäntö, kotouttamisen hyvät käytännöt
- THL:n PALOMA -koulutus
- Monikulttuurisen asiakkaan kohtaaminen
- Mahdolliset vierailijat
- Mahdolliset vierailut
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei edellytä aiempaa osaamista
Arviointimenetelmät
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Oppimistehtävien arviointikriteerit löytyvät Moodlesta ja kerrotaan opintojaksolla.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen kampuksella ja verkossa, oppimistehtävien suorittamista hyväksytyllä tasolla, sekä päätösseminaariin osallistumista.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
HYLÄTTY
Suoritukset sisältävät vain keskeisimmät perustiedot tai teoriatiedoissa on puutteita. Aiheen sanomaa ei ole sisäistetty ja se on puutteellista tai irrallinen sisällöstä tai jäsentely on epäselvä. Lähteet puuttuvat tai lähdemerkinnät ovat puutteellisia.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Hyväksytty/Hylätty
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen kampuksella ja verkossa, oppimistehtävien suorittamista hyväksytyllä tasolla, sekä päätösseminaariin osallistumista.
Tehtävät ovat monipuolisia ja eri osa-alueet on huomioitu, Tehtävät sisältävät teoreettista ja käytäntöön yhdistyvää pohdintaa. Aiheen sanoma on sisäistetty, ja se yhdistyy luontevasti sisällön osaamiseen. Suorituksissa on teorian ja käytännön havaintoja, jotka ovat ajankohtaisia ja huomioivat yhteiskunnan muutokset. Suorituksista näkyvät selkeys, aiheen jäsentely ja oma pohdinta.