Siirry suoraan sisältöön

Yhdenvertaisuuden rakentaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU14-3021

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Minna Hallman

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRSOS23S
    Sosionomikoulutus 23S Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson tavoitteet

Opiskelija osaa:
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista

Toteutustavat:

Luennot/työpajat kampuksella, verkkoluennot .
Oppimistehtävät Moodle-oppimisympäristössä
Itsenäinen opiskelu
Oppimistehtävät / Oppimispäiväkirja, Monikulttuurisen asiakkaan kohtaaminen ja kotoutumisen palveluohjaussuunnitelma

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson ajoitus viikoilla 35-48.
a) Työpajat

Työpajat alkavat viikolla 36. Ennakkotehtävät tehdään ennen verkkotyöpajoja (Ensimmäinen ennakkotehtävä annetaan viikolla 35). Työpajat ajoittuvat viikoille 36-42. Moodle avautuu viikolla 35.

Työpajat
vko 36
vko 38
vko 40
vko 42

b) Oppimistehtävät Moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti

Muutokset ovat mahdollisia.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodleen ilmoitettu/linkitetty materiaalia mm.


- THL:n PALOMA -koulutus: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/paloma-koulutus
- Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa : PALOMA-käsikirja (soveltuvin osin)
Castaneda, Anu E.; Mäki-Opas, Johanna; Jokela, Satu; Kivi, Nina; Lähteenmäki, Minna; Miettinen, Tanja; Nieminen, Satu; Santalahti, Päivi (2018)
https://www.julkari.fi/handle/10024/136193

Opintojakson alussa tarkennetaan opintojakson muu kirjallisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

- Mahdolliset vierailijat sekä vierailut työelämään

Uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä. Opiskelija suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti annetussa aikataulussa.

Oppimisympäristö

Luennot/verkkoluennot/ työpajat, Moodle-oppimisympäristö, itsenäinen opiskelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.

- Luennot ja lähiopetus 1 op
- Itsenäisen työskentely 4 op

a) Työpajat.
Työpajat alkavat viikolla 36. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähityöpajoja (Ensimmäinen ennakkotehtävä annetaan viikolla 35). Työpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät Moodle-oppimisympäristössä
c) Mahdollinen työelämäläheinen projekti.

Sisältö

monimuotoisuus, yhdenvertaisuus, kotoutuminen, kotouttaminen, rasismi ja syrjintä
- Lainsäädäntö, kotouttamisen hyvät käytännöt
- THL:n PALOMA -koulutus
- Monikulttuurisen asiakkaan kohtaaminen
- Mahdolliset vierailijat
- Mahdolliset vierailut

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edellytä aiempaa osaamista

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Oppimistehtävien arviointikriteerit löytyvät Moodlesta ja kerrotaan opintojaksolla.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen kampuksella ja verkossa, oppimistehtävien suorittamista hyväksytyllä tasolla, sekä päätösseminaariin osallistumista.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

HYLÄTTY

Suoritukset sisältävät vain keskeisimmät perustiedot tai teoriatiedoissa on puutteita. Aiheen sanomaa ei ole sisäistetty ja se on puutteellista tai irrallinen sisällöstä tai jäsentely on epäselvä. Lähteet puuttuvat tai lähdemerkinnät ovat puutteellisia.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Hyväksytty/Hylätty

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen kampuksella ja verkossa, oppimistehtävien suorittamista hyväksytyllä tasolla, sekä päätösseminaariin osallistumista.

Tehtävät ovat monipuolisia ja eri osa-alueet on huomioitu, Tehtävät sisältävät teoreettista ja käytäntöön yhdistyvää pohdintaa. Aiheen sanoma on sisäistetty, ja se yhdistyy luontevasti sisällön osaamiseen. Suorituksissa on teorian ja käytännön havaintoja, jotka ovat ajankohtaisia ja huomioivat yhteiskunnan muutokset. Suorituksista näkyvät selkeys, aiheen jäsentely ja oma pohdinta.