Yhdenvertaisuuden rakentaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BU14-3019
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Minna Markkanen
- ST_Opettaja_SOTI_02 Virtuaaliopettaja
Opetusryhmät
- Työpaja kampuksella (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS23KMSosionomikoulutus 23KM Lappeenranta
Pienryhmät
- Työpaja kampuksella
- Verkkotyöpaja
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Työpajatyöskentelyä kampuksella ja verkossa 1 op
Oppimistehtävät Moodle-oppimisympäristössä 1 op
Itsenäinen opiskelu (kirjallisuus), oppimispäiväkirja, Monikulttuurisen asiakkaan kohtaaminen (sis. PALOMA -koulutus) 2 op
Työelämässä toteutettava kotoutumista edistävä projekti 1 op
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson tarkemmat tiedot mm. oppimispäiväkirjan, itsenäisen opiskelun ja ennakkotehtävän ohjeet Moodlessa.
Opintojakson orientoiva tehtävä avautuu Moodlessa vko 2.
Lähitapaaminen 10.2.2024 klo 8.-12.
Verkkotyöpaja 13.2.2024 klo 8.-12. Zoom (yhdessä Lahden toteutuksen kanssa)
Lähitapaaminen 11.3.2024 klo 14.-16.
Verkkotyöpaja 13.3.2024 klo 8.-12. (yhdessä Lahden toteutuksen kanssa)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodleen ilmoitettu/linkitetty opiskelumateriaalia mm.
- Siukola, R. ym. 2024. Yhdenvertaisuuden edistäjän opas. THL. Ohjaus 6/2024 -sarja. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/149833/URN_ISBN_978-952-408-339-3.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- THL:n PALOMA -koulutus: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/paloma-koulutus
- Castaneda, A. ym. 2018. Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa : PALOMA-käsikirja (soveltuvin osin). https://www.julkari.fi/handle/10024/136193
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi korvata CampusOnline toteutuksella: Kotoutuminen asiakastyössä 5 op https://campusonline.fi/course/kotoutuminen-asiakastyossa/
Työelämäyhteistyö
- mahdolliset vierailijat, kokemusasiantuntijat
- työelämässä toteutettava kotoutumista edistävä projekti 1 op
Uusintamahdollisuudet
Opiskelija suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti 30.3.2025 mennessä.
Oppimisympäristö
työpajat kampuksella ja verkossa, Moodle-oppimisympäristö, PALOMA-koulutuksen materiaali, itsenäinen opiskelu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Työpajat kampuksella ja verkossa 2,5 op
- Itsenäisen työskentely 2,5 op
Sisältö
monimuotoisuus, yhdenvertaisuus, kotoutuminen, kotouttaminen, rasismi ja syrjintä
- Lainsäädäntö, kotouttamisen hyvät käytännöt
- THL:n PALOMA -koulutus
- Monikulttuurisen asiakkaan kohtaaminen
- Mahdolliset vierailijat
- Mahdolliset vierailut
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei edellytä aiempaa osaamista
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
HYLÄTTY:
Opiskelija ei tunnista omia kulttuurisia lähtökohtia.
Opiskelija ei osoita kykyä edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella.
Opiskelija ei pysty ohjaamaan maahanmuuttajan kotoutumista.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY:
Arvosana 1
Opiskelija tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia vähäisessä määrin.
Opiskelija osoittaa alkeellista kykyä edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella.
Opiskelija pystyy ohjaamaan maahanmuuttajan kotoutumista vain perusasioissa.
Arvosana 2
Opiskelija tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia kohtalaisesti.
Opiskelija osoittaa kohtalaista kykyä edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella.
Opiskelija pystyy ohjaamaan maahanmuuttajan kotoutumista useimmissa tilanteissa.
Arvosana 3:
Opiskelija tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia hyvin.
Opiskelija osoittaa hyvää kykyä edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella.
Opiskelija pystyy ohjaamaan maahanmuuttajan kotoutumista monipuolisesti.
Arvosana 4:
Opiskelija tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia monipuolisesti.
Opiskelija osoittaa erittäin hyvää kykyä edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella.
Opiskelija pystyy ohjaamaan maahanmuuttajan kotoutumista hyvin monipuolisesti.
Arvosana 5:
Opiskelija tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia erinomaisesti.
Opiskelija osoittaa erinomaista kykyä edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella.
Opiskelija pystyy ohjaamaan maahanmuuttajan kotoutumista erittäin monipuolisesti.