Siirry suoraan sisältöön

Yhdenvertaisuuden rakentaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU14-3019

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Minna Markkanen

Opetusryhmät

  • Työpaja kampuksella (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRSOS23KM
    Sosionomikoulutus 23KM Lappeenranta

Pienryhmät

  • Työpaja kampuksella
  • Verkkotyöpaja

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Työpajatyöskentelyä kampuksella ja verkossa 1 op
Oppimistehtävät Moodle-oppimisympäristössä 1 op
Itsenäinen opiskelu (kirjallisuus), oppimispäiväkirja, Monikulttuurisen asiakkaan kohtaaminen (sis. PALOMA -koulutus) 2 op
Työelämässä toteutettava kotoutumista edistävä projekti 1 op

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson tarkemmat tiedot mm. oppimispäiväkirjan, itsenäisen opiskelun ja ennakkotehtävän ohjeet Moodlessa.

Opintojakson orientoiva tehtävä avautuu Moodlessa vko 2.
Lähitapaaminen 10.2.2024 klo 8.-12.
Verkkotyöpaja 13.2.2024 klo 8.-12. Zoom (yhdessä Lahden toteutuksen kanssa)
Lähitapaaminen 11.3.2024 klo 14.-16.
Verkkotyöpaja 13.3.2024 klo 8.-12. (yhdessä Lahden toteutuksen kanssa)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodleen ilmoitettu/linkitetty opiskelumateriaalia mm.

- Siukola, R. ym. 2024. Yhdenvertaisuuden edistäjän opas. THL. Ohjaus 6/2024 -sarja. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/149833/URN_ISBN_978-952-408-339-3.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- THL:n PALOMA -koulutus: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/paloma-koulutus
- Castaneda, A. ym. 2018. Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa : PALOMA-käsikirja (soveltuvin osin). https://www.julkari.fi/handle/10024/136193

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi korvata CampusOnline toteutuksella: Kotoutuminen asiakastyössä 5 op https://campusonline.fi/course/kotoutuminen-asiakastyossa/

Työelämäyhteistyö

- mahdolliset vierailijat, kokemusasiantuntijat
- työelämässä toteutettava kotoutumista edistävä projekti 1 op

Uusintamahdollisuudet

Opiskelija suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti 30.3.2025 mennessä.

Oppimisympäristö

työpajat kampuksella ja verkossa, Moodle-oppimisympäristö, PALOMA-koulutuksen materiaali, itsenäinen opiskelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Työpajat kampuksella ja verkossa 2,5 op
- Itsenäisen työskentely 2,5 op

Sisältö

monimuotoisuus, yhdenvertaisuus, kotoutuminen, kotouttaminen, rasismi ja syrjintä
- Lainsäädäntö, kotouttamisen hyvät käytännöt
- THL:n PALOMA -koulutus
- Monikulttuurisen asiakkaan kohtaaminen
- Mahdolliset vierailijat
- Mahdolliset vierailut

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edellytä aiempaa osaamista

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

HYLÄTTY:
Opiskelija ei tunnista omia kulttuurisia lähtökohtia.
Opiskelija ei osoita kykyä edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella.
Opiskelija ei pysty ohjaamaan maahanmuuttajan kotoutumista.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY:

Arvosana 1
Opiskelija tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia vähäisessä määrin.
Opiskelija osoittaa alkeellista kykyä edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella.
Opiskelija pystyy ohjaamaan maahanmuuttajan kotoutumista vain perusasioissa.

Arvosana 2
Opiskelija tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia kohtalaisesti.
Opiskelija osoittaa kohtalaista kykyä edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella.
Opiskelija pystyy ohjaamaan maahanmuuttajan kotoutumista useimmissa tilanteissa.


Arvosana 3:
Opiskelija tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia hyvin.
Opiskelija osoittaa hyvää kykyä edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella.
Opiskelija pystyy ohjaamaan maahanmuuttajan kotoutumista monipuolisesti.

Arvosana 4:
Opiskelija tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia monipuolisesti.
Opiskelija osoittaa erittäin hyvää kykyä edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella.
Opiskelija pystyy ohjaamaan maahanmuuttajan kotoutumista hyvin monipuolisesti.

Arvosana 5:
Opiskelija tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia erinomaisesti.
Opiskelija osoittaa erinomaista kykyä edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella.
Opiskelija pystyy ohjaamaan maahanmuuttajan kotoutumista erittäin monipuolisesti.