Siirry suoraan sisältöön

Yhdenvertaisuuden rakentaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: AH00BU14

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 18.08.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 08.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Minna Hallman
  • Kari Malin
Opetusryhmät
  • Työpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS22S
    Sosionomikoulutus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Työpaja
  • Verkkotyöpaja

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot/työpajat kampuksella, verkkoluennot .
Oppimistehtävät Moodle-oppimisympäristössä
Itsenäinen opiskelu
Oppimistehtävät / Oppimispäiväkirja, Monikulttuurisen asiakkaan kohtaaminen ja kotoutumisen palveluohjaussuunnitelma

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson ajoitus viikoilla 34-49.
a) Työpajat

Työpajat alkavat viikolla 35. Ennakkotehtävät tehdään ennen verkkotyöpajoja (Ensimmäinen ennakkotehtävä annetaan viikolla 34). Työpajat ajoittuvat viikoille 35-41.

Ti 27.8. klo 12.15-16 Lähityöpaja
Ke 11.9. klo 8.15-11.30 Lähityöpaja
To 19.9. klo 8.15-11.30 Lähityöpaja
Ma 7.10. klo 12.15-16 Verkkotyöpaja (Zoom)
Ke 9.10. klo 12.15-16 Lähityöpaja


b) Oppimistehtävät Moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti

Muutokset ovat mahdollisia.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodleen ilmoitettu/linkitetty materiaalia mm.


- THL:n PALOMA -koulutus: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/paloma-koulutus
- Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa : PALOMA-käsikirja (soveltuvin osin)
Castaneda, Anu E.; Mäki-Opas, Johanna; Jokela, Satu; Kivi, Nina; Lähteenmäki, Minna; Miettinen, Tanja; Nieminen, Satu; Santalahti, Päivi (2018)
https://www.julkari.fi/handle/10024/136193

Opintojakson alussa tarkennetaan opintojakson muu kirjallisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

- Mahdolliset vierailijat sekä vierailut työelämään

Uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä. Opiskelija suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti annetussa aikataulussa.

Oppimisympäristö

Luennot/verkkoluennot/ työpajat, Moodle-oppimisympäristö, itsenäinen opiskelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.

- Luennot ja lähiopetus 1 op
- Itsenäisen työskentely 4 op

a) Työpajat.
Työpajat alkavat viikolla 36. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähityöpajoja (Ensimmäinen ennakkotehtävä annetaan viikolla 35). Työpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät Moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti.

Sisältö

monimuotoisuus, yhdenvertaisuus, kotoutuminen, kotouttaminen, rasismi ja syrjintä
- Lainsäädäntö, kotouttamisen hyvät käytännöt
- THL:n PALOMA -koulutus
- Monikulttuurisen asiakkaan kohtaaminen
- Mahdolliset vierailijat
- Mahdolliset vierailut

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edellytä aiempaa osaamista

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

HYLÄTTY: hylätty/T1-T2

Suoritukset ovat alle arvosanan H3 ja ne sisältävät vain keskeisimmät perustiedot tai teoriatiedoissa on puutteita. Aiheen sanomaa ei ole sisäistetty ja se on puutteellista tai irrallinen sisällöstä tai jäsentely on epäselvä. Lähteet puuttuvat tai lähdemerkinnät ovat puutteellisia.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: H3-H4-K5

Tehtävät ovat monipuolisia ja eri osa-alueet on hyvin huomioitu, Tehtävät sisältävät hyvää tai erinomaista teoreettista ja käytäntöön yhdistyvää pohdintaa. Aiheen sanoma on sisäistetty hyvin tai erinomaisesti, ja se yhdistyy luontevasti sisällön osaamiseen. Suorituksissa on teorian ja käytännön havaintoja runsaasti, jotka ovat ajankohtaisia ja huomioivat yhteiskunnan muutokset. Suorituksista näkyvät selkeys, aiheen jäsentely ja oma pohdinta.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Anne Backman
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS22S
    Sosionomikoulutus 22S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot/työpajat kampuksella, ennakkotehtävät sekä jalkautuminen kentälle 1 op
Oppimistehtävät: PALOMA-materiaali 1 op, oppimispäiväkirja 1,5 op, työelämäläheinen projekti ja siihen linkittyvä oppimistehtävä 1,5 op

Ajoitus ja läsnäolo

Tarkempi aikataulu lukujärjestyksessä ja moodlessa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojaksolla ilmoitettava materiaali sekä lisäksi:

- THL:n PALOMA -koulutus: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/paloma-koulutus
- Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa : PALOMA-käsikirja (soveltuvin osin)
Castaneda, Anu E.; Mäki-Opas, Johanna; Jokela, Satu; Kivi, Nina; Lähteenmäki, Minna; Miettinen, Tanja; Nieminen, Satu; Santalahti, Päivi (2018)
https://www.julkari.fi/handle/10024/136193

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson ahotointi tulee tehdä ennen opintojakson aloitusta. E-ahot hakemus tulee tehdä Pepissä viimeistään 1.9.2024. Opiskelijalla tulee olla hankittuna aiempaa osaamista opintojakson tavoitteiden mukaisesti. Osaaminen on voitu hankkia vastaavilla korkeakoulutasoisilla opinnoilla tai muulla tavoin esim. työelämässä. Jos osaamista on hankittu muulla kun korkeakoulutasoisilla opinnoilla, tulee osaminen osoittaa sovitusti. Myös opintojakson osa-ahotointi on mahdollista. 

Opiskelija vastaa ahot-prosessin käynnistämisestä.

Työelämäyhteistyö

- Mahdolliset vierailijat sekä vierailut työelämään
- Työelämäläheinen projekti

Oppimisympäristö

luennot, työpajat, moodle-oppimisympäristö, itsenäinen opiskelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Luennot ja ennakkotehtävät 1 op
- PALOMA-materiaali 1 op
- Oppimispäiväkirja 1,5 op
- Työelämäläheinen projekti ja siihen liittyvä oppimistehtävä 1,5 op

Sisältö

monimuotoisuus, yhdenvertaisuus, kotoutuminen, kotouttaminen, rasismi ja syrjintä
- Lainsäädäntö, kotouttamisen hyvät käytännöt
- THL:n PALOMA -koulutus
- Mahdolliset vierailijat
- Mahdolliset vierailut
- Työelämäläheinen projekti; monikulttuurisen asiakkaan kohtaaminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edellytä aiempaa osaamista

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

HYLÄTTY: hylätty/T1-T2

Suoritukset ovat alle arvosanan H3 ja ne sisältävät vain keskeisimmät perustiedot tai teoriatiedoissa on puutteita. Aiheen sanomaa ei ole sisäistetty ja se on puutteellista tai irrallinen sisällöstä tai jäsentely on epäselvä. Lähteet puuttuvat tai lähdemerkinnät ovat puutteellisia.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: H3-H4-K5

Tehtävät ovat monipuolisia ja eri osa-alueet on hyvin huomioitu, Tehtävät sisältävät hyvää tai erinomaista teoreettista ja käytäntöön yhdistyvää pohdintaa. Aiheen sanoma on sisäistetty hyvin tai erinomaisesti, ja se yhdistyy luontevasti sisällön osaamiseen. Suorituksissa on teorian ja käytännön havaintoja runsaasti, jotka ovat ajankohtaisia ja huomioivat yhteiskunnan muutokset. Suorituksista näkyvät selkeys, aiheen jäsentely ja oma pohdinta sekä oikein tehdyt lähdeviitteet annetusta lähdemateriaalista.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

18.03.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 75

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Minna Hallman
  • Tiia Rask
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS22KV
    Sosionomikoulutus 22KV Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson ajoitus viikoilla 12-22.

a) Verkkotyöpajat.
Verkkotyöpajat alkavat viikolla 12. Ennakkotehtävät tehdään ennen verkkoyöpajoja (Ensimmäinen ennakkotehtävä annetaan viikolla 11). Verkkotyöpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti.

Muutokset ovat mahdollisia.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson ajoitus viikoilla 12-22.

a) Verkkotyöpajat.
Verkkotyöpajat alkavat viikolla 12. Ennakkotehtävät tehdään ennen verkkotyöpajoja (Ensimmäinen ennakkotehtävä annetaan viikolla 11). Verkkotyöpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodleen ilmoitettu/linkitetty itseopiskelumateriaali.

Esimerkiksi:
- THL:n PALOMA -koulutus: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/paloma-koulutus
- Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa : PALOMA-käsikirja
Castaneda, Anu E.; Mäki-Opas, Johanna; Jokela, Satu; Kivi, Nina; Lähteenmäki, Minna; Miettinen, Tanja; Nieminen, Satu; Santalahti, Päivi (2018)
https://www.julkari.fi/handle/10024/136193

Opintojakson alussa tarkennetaan opintojakson muu kirjallisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.
Opiskelija suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti annetussa aikataulussa.

Oppimisympäristö

lähiopetus, verkkotyöpajat, moodle-oppimisympäristö, toiminnallinen työskentely työympäristössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.

Opintojakson ajoitus viikoilla 12-22.

a) Verkkotyöpajat.
Verkkotyöpajat alkavat viikolla 12. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähityöpajoja (Ensimmäinen ennakkotehtävä annetaan viikolla 11). Lähityöpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti.

Sisältö

monimuotoisuus, yhdenvertaisuus, kotoutuminen, kotouttaminen, rasismi ja syrjintä
- Lainsäädäntö, kotouttamisen hyvät käytännöt
- THL:n PALOMA -koulutus
- Työelämäläheinen projektityö

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edellytä aiempaa osaamista

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

HYLÄTTY:

Suoritukset ovat alle arvosanan H3 ja ne sisältävät vain keskeisimmät perustiedot tai teoriatiedoissa on puutteita. Aiheen sanomaa ei ole sisäistetty ja se on puutteellista tai irrallinen sisällöstä tai jäsentely on epäselvä. Lähteet puuttuvat tai lähdemerkinnät ovat puutteellisia.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Arvioidaan hyväksytty / hylätty / täydennettävä (vaadittu taso H3).

Tehtävät ovat monipuolisia ja eri osa-alueet on hyvin huomioitu, Tehtävät sisältävät hyvää tai erinomaista teoreettista ja käytäntöön yhdistyvää pohdintaa. Aiheen sanoma on sisäistetty hyvin tai erinomaisesti, ja se yhdistyy luontevasti sisällön osaamiseen. Suorituksissa on teorian ja käytännön havaintoja runsaasti, jotka ovat ajankohtaisia ja huomioivat yhteiskunnan muutokset. Suorituksista näkyvät selkeys, aiheen jäsentely ja oma pohdinta.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Minna Hallman
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS22KM
    Sosionomikoulutus 22KM Lahti
Pienryhmät
  • Luennot
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot/työpajat kampuksella, verkkoluennot .
Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
Itsenäinen opiskelu
Oppimistehtävät / Oppimispäiväkirja, Monikulttuurisen asiakkaan kohtaaminen

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson ajoitus viikoilla 3-11.
a) Verkkotyöpajat.
Verkkotyöpajat alkavat viikolla 3. Ennakkotehtävät tehdään ennen verkkoyöpajoja (Ensimmäinen ennakkotehtävä annetaan viikolla 2). Verkkotyöpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät Moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti.

Muutokset ovat mahdollisia.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodleen ilmoitettu/linkitetty materiaalia mm.


- THL:n PALOMA -koulutus: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/paloma-koulutus
- Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa : PALOMA-käsikirja (soveltuvin osin)
Castaneda, Anu E.; Mäki-Opas, Johanna; Jokela, Satu; Kivi, Nina; Lähteenmäki, Minna; Miettinen, Tanja; Nieminen, Satu; Santalahti, Päivi (2018)
https://www.julkari.fi/handle/10024/136193

Opintojakson alussa tarkennetaan opintojakson muu kirjallisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

- Mahdolliset vierailijat sekä vierailut työelämään

Uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä. Opiskelija suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti annetussa aikataulussa.

Oppimisympäristö

luennot/verkkoluennot/ työpajat, moodle-oppimisympäristö, itsenäinen opiskelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.

- Luennot ja lähiopetus 2,5 op
- Itsenäisen työskentely 2,5 op

a) Verkkotyöpajat.
Verkkotyöpajat alkavat viikolla 3. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähityöpajoja (Ensimmäinen ennakkotehtävä annetaan viikolla 2). Työpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät Moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti.

Sisältö

monimuotoisuus, yhdenvertaisuus, kotoutuminen, kotouttaminen, rasismi ja syrjintä
- Lainsäädäntö, kotouttamisen hyvät käytännöt
- THL:n PALOMA -koulutus
- Monikulttuurisen asiakkaan kohtaaminen
- Mahdolliset vierailijat
- Mahdolliset vierailut

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edellytä aiempaa osaamista

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

HYLÄTTY: hylätty/T1-T2

Suoritukset ovat alle arvosanan H3 ja ne sisältävät vain keskeisimmät perustiedot tai teoriatiedoissa on puutteita. Aiheen sanomaa ei ole sisäistetty ja se on puutteellista tai irrallinen sisällöstä tai jäsentely on epäselvä. Lähteet puuttuvat tai lähdemerkinnät ovat puutteellisia.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: H3-H4-K5

Tehtävät ovat monipuolisia ja eri osa-alueet on hyvin huomioitu, Tehtävät sisältävät hyvää tai erinomaista teoreettista ja käytäntöön yhdistyvää pohdintaa. Aiheen sanoma on sisäistetty hyvin tai erinomaisesti, ja se yhdistyy luontevasti sisällön osaamiseen. Suorituksissa on teorian ja käytännön havaintoja runsaasti, jotka ovat ajankohtaisia ja huomioivat yhteiskunnan muutokset. Suorituksista näkyvät selkeys, aiheen jäsentely ja oma pohdinta.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 24.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lappeenranta

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tiia Rask
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Kenttä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS22KM
    Sosionomikoulutus 22KM Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot
  • Kenttä
  • Verkkoluento
  • Itsenäinen

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot/työpajat kampuksella, verkkoluennot .
Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
Itsenäinen opiskelu
Oppimistehtävät / Oppimispäiväkirja, Monikulttuurisen asiakkaan kohtaaminen

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojaksosta lisää tietoa moodlessa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodleen ilmoitettu/linkitetty materiaalia mm.


- THL:n PALOMA -koulutus: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/paloma-koulutus
- Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa : PALOMA-käsikirja (soveltuvin osin)
Castaneda, Anu E.; Mäki-Opas, Johanna; Jokela, Satu; Kivi, Nina; Lähteenmäki, Minna; Miettinen, Tanja; Nieminen, Satu; Santalahti, Päivi (2018)
https://www.julkari.fi/handle/10024/136193

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

- Mahdolliset vierailijat sekä vierailut työelämään

Uusintamahdollisuudet

Opiskelija suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti annetussa aikataulussa.

Oppimisympäristö

luennot/verkkoluennot/ työpajat, moodle-oppimisympäristö, itsenäinen opiskelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Luennot ja lähiopetus 2,5 op
- Itsenäisen työskentely 2,5 op

Sisältö

monimuotoisuus, yhdenvertaisuus, kotoutuminen, kotouttaminen, rasismi ja syrjintä
- Lainsäädäntö, kotouttamisen hyvät käytännöt
- THL:n PALOMA -koulutus
- Monikulttuurisen asiakkaan kohtaaminen
- Mahdolliset vierailijat
- Mahdolliset vierailut

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edellytä aiempaa osaamista

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

HYLÄTTY: hylätty/T1-T2

Suoritukset ovat alle arvosanan H3 ja ne sisältävät vain keskeisimmät perustiedot tai teoriatiedoissa on puutteita. Aiheen sanomaa ei ole sisäistetty ja se on puutteellista tai irrallinen sisällöstä tai jäsentely on epäselvä. Lähteet puuttuvat tai lähdemerkinnät ovat puutteellisia.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: H3-H4-K5

Tehtävät ovat monipuolisia ja eri osa-alueet on hyvin huomioitu, Tehtävät sisältävät hyvää tai erinomaista teoreettista ja käytäntöön yhdistyvää pohdintaa. Aiheen sanoma on sisäistetty hyvin tai erinomaisesti, ja se yhdistyy luontevasti sisällön osaamiseen. Suorituksissa on teorian ja käytännön havaintoja runsaasti, jotka ovat ajankohtaisia ja huomioivat yhteiskunnan muutokset. Suorituksista näkyvät selkeys, aiheen jäsentely ja oma pohdinta.

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

08.09.2023 - 15.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Anne Backman
  • Jenna Brisk
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Opintokäynti/ekskursio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS21S
    Sosionomikoulutus 21S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot
  • Opintokäynti/ekskursio

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson ajoitus viikoilla 36,37,39 ja 41

Luennot/työpajat kampuksella, ennakkotehtävät sekä jalkautuminen kentälle 1 op
Oppimistehtävät: PALOMA-materiaali 1 op, oppimispäiväkirja 1,5 op, työelämäläheinen projekti ja siihen linkittyvä oppimistehtävä 1,5 op

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson ajoitus viikoilla 36,37,39 ja 41. Tarkempi aikataulu lukujärjestyksessä ja moodlessa.

Opintojakso on avoinna Moodlessa viikolta 36 alkaen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojaksolla ilmoitettava materiaali sekä lisäksi:

- THL:n PALOMA -koulutus: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/paloma-koulutus
- Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa : PALOMA-käsikirja (soveltuvin osin)
Castaneda, Anu E.; Mäki-Opas, Johanna; Jokela, Satu; Kivi, Nina; Lähteenmäki, Minna; Miettinen, Tanja; Nieminen, Satu; Santalahti, Päivi (2018)
https://www.julkari.fi/handle/10024/136193

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson ahotointi tulee tehdä ennen opintojakson aloitusta. E-ahot hakemus tulee tehdä Pepissä viimeistään 1.9.2023. Opiskelijalla tulee olla hankittuna aiempaa osaamista opintojakson tavoitteiden mukaisesti. Osaaminen on voitu hankkia vastaavilla korkeakoulutasoisilla opinnoilla tai muulla tavoin esim. työelämässä. Jos osaamista on hankittu muulla kun korkeakoulutasoisilla opinnoilla, tulee osaminen osoittaa sovitusti. Myös opintojakson osa-ahotointi on mahdollista. 

Opiskelija vastaa ahot-prosessin käynnistämisestä.

Työelämäyhteistyö

- Mahdolliset vierailijat sekä vierailut työelämään
- Työelämäläheinen projekti

Oppimisympäristö

luennot, työpajat, moodle-oppimisympäristö, itsenäinen opiskelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Luennot ja ennakkotehtävät 1 op
- PALOMA-materiaali 1 op
- Oppimispäiväkirja 1,5 op
- Työelämäläheinen projekti ja siihen liittyvä oppimistehtävä 1,5 op

Sisältö

monimuotoisuus, yhdenvertaisuus, kotoutuminen, kotouttaminen, rasismi ja syrjintä
- Lainsäädäntö, kotouttamisen hyvät käytännöt
- THL:n PALOMA -koulutus
- Mahdolliset vierailijat
- Mahdolliset vierailut
- Työelämäläheinen projekti; monikulttuurisen asiakkaan kohtaaminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edellytä aiempaa osaamista

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

HYLÄTTY: hylätty/T1-T2

Suoritukset ovat alle arvosanan H3 ja ne sisältävät vain keskeisimmät perustiedot tai teoriatiedoissa on puutteita. Aiheen sanomaa ei ole sisäistetty ja se on puutteellista tai irrallinen sisällöstä tai jäsentely on epäselvä. Lähteet puuttuvat tai lähdemerkinnät ovat puutteellisia.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: H3-H4-K5

Tehtävät ovat monipuolisia ja eri osa-alueet on hyvin huomioitu, Tehtävät sisältävät hyvää tai erinomaista teoreettista ja käytäntöön yhdistyvää pohdintaa. Aiheen sanoma on sisäistetty hyvin tai erinomaisesti, ja se yhdistyy luontevasti sisällön osaamiseen. Suorituksissa on teorian ja käytännön havaintoja runsaasti, jotka ovat ajankohtaisia ja huomioivat yhteiskunnan muutokset. Suorituksista näkyvät selkeys, aiheen jäsentely ja oma pohdinta sekä oikein tehdyt lähdeviitteet annetusta lähdemateriaalista.

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

21.08.2023 - 29.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Virve Pirttikoski
  • Tiia Rask
Opetusryhmät
  • Työpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS21S
    Sosionomikoulutus 21S Lahti
Pienryhmät
  • Työpaja

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson ajoitus viikoilla 34-42

a) Lähityöpajat
Lähiopetus alkaa viikolla 35. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta ja verkkotyöpajoja (annetaan viikolla 34). Seuraavat työpajat viikolla 37, 39 ja 41. Lähiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti. Tiimit ja projektit sovitaan viikolla 35 aloitustapaamisessa, jolloin läsnäolo on välttämätön. Työelämäprojektien vaihtoehdot ovat OSKE LAB ja Razom. Toteutus vko 36-41, tarkemmat aikataulut määrittyvät projektien mukaan ja ne käydään läpi aloitustapaamisessa viikolla 35.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson ajoitus viikoilla 34-42

a) Lähityöpajat
Lähiopetus alkaa viikolla 35. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta ja verkkotyöpajoja (annetaan viikolla 34). Seuraavat työpajat viikolla 37, 39 ja 41. Lähiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti. Tiimit ja projektit sovitaan viikolla 35 aloitustapaamisessa, jolloin läsnäolo on välttämätön. Työelämäprojektien vaihtoehdot ovat OSKE LAB ja Razom. Toteutus vko 36-41, tarkemmat aikataulut määrittyvät projektien mukaan ja ne käydään läpi aloitustapaamisessa viikolla 35.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodleen ilmoitettu/linkitetty itseopiskelumateriaali.

Esimerkiksi:
- THL:n PALOMA -koulutus: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/paloma-koulutus
- Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa : PALOMA-käsikirja
Castaneda, Anu E.; Mäki-Opas, Johanna; Jokela, Satu; Kivi, Nina; Lähteenmäki, Minna; Miettinen, Tanja; Nieminen, Satu; Santalahti, Päivi (2018)
https://www.julkari.fi/handle/10024/136193

Opintojakson alussa tarkennetaan opintojakson muu kirjallisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Opintojakson osasuoritukseen kuuluu työelämäläheisen projektin toteutus yhteistyössä mm. seuraavien projektien kanssa: OSKE LAB ja Razom.

Uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.
Opiskelija suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti annetussa aikataulussa.

Oppimisympäristö

lähityöpajat, moodle-oppimisympäristö, toiminnallinen työskentely työympäristössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.

Opintojakson ajoitus viikoilla 34-42

a) Lähityöpajat
Lähiopetus alkaa viikolla 35. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta ja verkkotyöpajoja (annetaan viikolla 34). Seuraavat työpajat viikolla 37, 39 ja 41. Lähiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti. Tiimit ja projektit sovitaan viikolla 35 aloitustapaamisessa, jolloin läsnäolo on välttämätön. Työelämäprojektien vaihtoehdot ovat OSKE LAB ja Razom. Toteutus vko 36-41, tarkemmat aikataulut määrittyvät projektien mukaan ja ne käydään läpi aloitustapaamisessa viikolla 35.

Sisältö

kulttuurinen moninaisuus, yhdenvertaisuus, kotoutuminen ja rasismi
- Lainsäädäntö, palvelujärjestelmä, kotoutumisen edistämisen hyvät käytännöt
- THL:n PALOMA -koulutus
- Työelämäläheinen projektityö

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edellytä aiempaa osaamista

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

HYLÄTTY: hylätty/T1-T2

Suoritukset ovat alle arvosanan H3 ja ne sisältävät vain keskeisimmät perustiedot tai teoriatiedoissa on puutteita. Aiheen sanomaa ei ole sisäistetty ja se on puutteellista tai irrallinen sisällöstä tai jäsentely on epäselvä. Lähteet puuttuvat tai lähdemerkinnät ovat puutteellisia.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: H3-H4-K5

Tehtävät ovat monipuolisia ja eri osa-alueet on hyvin huomioitu, Tehtävät sisältävät hyvää tai erinomaista teoreettista ja käytäntöön yhdistyvää pohdintaa. Aiheen sanoma on sisäistetty hyvin tai erinomaisesti, ja se yhdistyy luontevasti sisällön osaamiseen. Suorituksissa on teorian ja käytännön havaintoja runsaasti, jotka ovat ajankohtaisia ja huomioivat yhteiskunnan muutokset. Suorituksista näkyvät selkeys, aiheen jäsentely ja oma pohdinta.

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

13.03.2023 - 28.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Virve Pirttikoski
Opetusryhmät
  • Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS21KV
    Sosionomikoulutus 21KV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkotyöpaja

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson ajoitus viikoilla 12-21.

a) Verkkotyöpajat.
Verkkotyöpajat alkavat viikolla 12. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähityöpajoja (Ensimmäinen ennakkotehtävä annetaan viikolla 11). Lähityöpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä (vkot 12-21)
c) Työelämäläheinen projekti. (vkot 13-20)
Tiimit ja projektit sovitaan viikolla 12 aloitustapaamisessa, jolloin läsnäolo on välttämätön. Työelämäprojektit toteutetaan OSKE LAB -hankkeessa. Tarkemmat aikataulut määrittyvät projektien mukaan ja ne käydään läpi aloitustapaamisessa viikolla 12.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson ajoitus viikoilla 12-21.

a) Verkkotyöpajat.
Verkkotyöpajat alkavat viikolla 12. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähityöpajoja (Ensimmäinen ennakkotehtävä annetaan viikolla 11). Lähityöpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä (vkot 12-21)
c) Työelämäläheinen projekti. (vkot 13-20)
Tiimit ja projektit sovitaan viikolla 12 aloitustapaamisessa, jolloin läsnäolo on välttämätön. Työelämäprojektit toteutetaan OSKE LAB -hankkeessa. Tarkemmat aikataulut määrittyvät projektien mukaan ja ne käydään läpi aloitustapaamisessa viikolla 12.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodleen ilmoitettu/linkitetty itseopiskelumateriaali.

Esimerkiksi:
- THL:n PALOMA -koulutus: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/paloma-koulutus
- Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa : PALOMA-käsikirja
Castaneda, Anu E.; Mäki-Opas, Johanna; Jokela, Satu; Kivi, Nina; Lähteenmäki, Minna; Miettinen, Tanja; Nieminen, Satu; Santalahti, Päivi (2018)
https://www.julkari.fi/handle/10024/136193

Opintojakson alussa tarkennetaan opintojakson muu kirjallisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Opintojakson osasuoritukseen kuuluu työelämäläheisen projektin toteutus yhteistyössä OSKE LAB -hankkeen kanssa.

Uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.
Opiskelija suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti annetussa aikataulussa.

Oppimisympäristö

lähiopetus, verkkotyöpajat, moodle-oppimisympäristö, toiminnallinen työskentely työympäristössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.

Opintojakson ajoitus viikoilla 12-21.

a) Verkkotyöpajat.
Verkkotyöpajat alkavat viikolla 12. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähityöpajoja (Ensimmäinen ennakkotehtävä annetaan viikolla 11). Lähityöpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä (vkot 12-21)
c) Työelämäläheinen projekti. (vkot 13-20)
Tiimit ja projektit sovitaan viikolla 12 aloitustapaamisessa, jolloin läsnäolo on välttämätön. Työelämäprojektit toteutetaan OSKE LAB -hankkeessa. Tarkemmat aikataulut määrittyvät projektien mukaan ja ne käydään läpi aloitustapaamisessa viikolla 12.

Sisältö

monimuotoisuus, yhdenvertaisuus, kotoutuminen, kotouttaminen, rasismi ja syrjintä
- Lainsäädäntö, kotouttamisen hyvät käytännöt
- THL:n PALOMA -koulutus
- Työelämäläheinen projektityö

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edellytä aiempaa osaamista

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

HYLÄTTY: hylätty/T1-T2

Suoritukset ovat alle arvosanan H3 ja ne sisältävät vain keskeisimmät perustiedot tai teoriatiedoissa on puutteita. Aiheen sanomaa ei ole sisäistetty ja se on puutteellista tai irrallinen sisällöstä tai jäsentely on epäselvä. Lähteet puuttuvat tai lähdemerkinnät ovat puutteellisia.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: H3-H4-K5

Tehtävät ovat monipuolisia ja eri osa-alueet on hyvin huomioitu, Tehtävät sisältävät hyvää tai erinomaista teoreettista ja käytäntöön yhdistyvää pohdintaa. Aiheen sanoma on sisäistetty hyvin tai erinomaisesti, ja se yhdistyy luontevasti sisällön osaamiseen. Suorituksissa on teorian ja käytännön havaintoja runsaasti, jotka ovat ajankohtaisia ja huomioivat yhteiskunnan muutokset. Suorituksista näkyvät selkeys, aiheen jäsentely ja oma pohdinta.

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

03.01.2023 - 28.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Virve Pirttikoski
Opetusryhmät
  • Työpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS21K
    Sosionomikoulutus 21K Lahti
Pienryhmät
  • Työpaja

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson ajoitus viikoilla 1-11 ja 1-21.

a) Lähityöpajat.
Lähiopetus alkaa viikolla 2. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähityöpajoja (Ensimmäinen ennakkotehtävä annetaan viikolla 1). Lähityöpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä (vkot 3-11)
c) Työelämäläheinen projekti. (vkot 3-11 tai 10-21)
Tiimit ja projektit sovitaan viikolla 2 aloitustapaamisessa, jolloin läsnäolo on välttämätön. Työelämäprojektit toteutetaan OSKE LAB -hankkeessa. Toteutus vkot 3-11 tai vkot 10-21, tarkemmat aikataulut määrittyvät projektien mukaan ja ne käydään läpi aloitustapaamisessa viikolla 2. (Lukujärjestykseen on aikataulutettu tiimien omaa pienryhmätyöskentelyä.)

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson ajoitus viikoilla 1-11 ja 1-21.

a) Lähityöpajat.
Lähiopetus alkaa viikolla 2. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähityöpajoja (Ensimmäinen ennakkotehtävä annetaan viikolla 1). Lähityöpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä (vkot 3-11)
c) Työelämäläheinen projekti. (vkot 3-11 tai 10-21)
Tiimit ja projektit sovitaan viikolla 2 aloitustapaamisessa, jolloin läsnäolo on välttämätön. Työelämäprojektit toteutetaan OSKE LAB -hankkeessa. Toteutus vkot 3-11 tai vkot 10-21, tarkemmat aikataulut määrittyvät projektien mukaan ja ne käydään läpi aloitustapaamisessa viikolla 2. (Lukujärjestykseen on aikataulutettu tiimien omaa pienryhmätyöskentelyä.)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodleen ilmoitettu/linkitetty itseopiskelumateriaali.

Esimerkiksi:
- THL:n PALOMA -koulutus: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/paloma-koulutus
- Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa : PALOMA-käsikirja
Castaneda, Anu E.; Mäki-Opas, Johanna; Jokela, Satu; Kivi, Nina; Lähteenmäki, Minna; Miettinen, Tanja; Nieminen, Satu; Santalahti, Päivi (2018)
https://www.julkari.fi/handle/10024/136193

Opintojakson alussa tarkennetaan opintojakson muu kirjallisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Opintojakson osasuoritukseen kuuluu työelämäläheisen projektin toteutus yhteistyössä OSKE LAB -hankkeen kanssa.

Uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.
Opiskelija suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti annetussa aikataulussa.

Oppimisympäristö

lähiopetus, verkkotyöpajat, moodle-oppimisympäristö, toiminnallinen työskentely työympäristössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.

Opintojakson ajoitus viikoilla 1-11 ja 1-21.

a) Lähityöpajat.
Lähiopetus alkaa viikolla 2. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähityöpajoja (Ensimmäinen ennakkotehtävä annetaan viikolla 1). Lähityöpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä (vkot 3-11)
c) Työelämäläheinen projekti. (vkot 3-11 tai 10-21)
Tiimit ja projektit sovitaan viikolla 2 aloitustapaamisessa, jolloin läsnäolo on välttämätön. Työelämäprojektit toteutetaan OSKE LAB -hankkeessa. Toteutus vkot 3-11 tai vkot 10-21, tarkemmat aikataulut määrittyvät projektien mukaan ja ne käydään läpi aloitustapaamisessa viikolla 2. (Lukujärjestykseen on aikataulutettu tiimien omaa pienryhmätyöskentelyä.)

Sisältö

monimuotoisuus, yhdenvertaisuus, kotoutuminen, kotouttaminen, rasismi ja syrjintä
- Lainsäädäntö, kotouttamisen hyvät käytännöt
- THL:n PALOMA -koulutus
- Työelämäläheinen projektityö

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edellytä aiempaa osaamista

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

HYLÄTTY: hylätty/T1-T2

Suoritukset ovat alle arvosanan H3 ja ne sisältävät vain keskeisimmät perustiedot tai teoriatiedoissa on puutteita. Aiheen sanomaa ei ole sisäistetty ja se on puutteellista tai irrallinen sisällöstä tai jäsentely on epäselvä. Lähteet puuttuvat tai lähdemerkinnät ovat puutteellisia.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: H3-H4-K5

Tehtävät ovat monipuolisia ja eri osa-alueet on hyvin huomioitu, Tehtävät sisältävät hyvää tai erinomaista teoreettista ja käytäntöön yhdistyvää pohdintaa. Aiheen sanoma on sisäistetty hyvin tai erinomaisesti, ja se yhdistyy luontevasti sisällön osaamiseen. Suorituksissa on teorian ja käytännön havaintoja runsaasti, jotka ovat ajankohtaisia ja huomioivat yhteiskunnan muutokset. Suorituksista näkyvät selkeys, aiheen jäsentely ja oma pohdinta.

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Jenni Jukkala-Kylliäinen
  • Jenna Brisk
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS21KM
    Sosionomikoulutus 21KM Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Seminaari 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson ajoitus viikoilla 3,7,11 ja 19

a) Luennot/työpajat kampuksella, verkkoluennot . Luentojen ja työpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen ja moodleen myöhemmin
b)Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
c) Itsenäinen opiskelu
d) kaksi oppimistehtävää: 1. Oppimispäiväkirja, 2. Monikulttuurisen asiakkaan kohtaaminen

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson ajoitus viikoilla 3,7,11 ja 19. Tarkempi aikataulu lukujärjestyksessä ja moodlessa.

Opintojakso on avoinna Moodlessa viikolta 2 alkaen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodleen ilmoitettu/linkitetty materiaali.


- THL:n PALOMA -koulutus: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/paloma-koulutus
- Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa : PALOMA-käsikirja (soveltuvin osin)
Castaneda, Anu E.; Mäki-Opas, Johanna; Jokela, Satu; Kivi, Nina; Lähteenmäki, Minna; Miettinen, Tanja; Nieminen, Satu; Santalahti, Päivi (2018)
https://www.julkari.fi/handle/10024/136193

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

- Mahdolliset vierailijat sekä vierailut työelämään

Uusintamahdollisuudet

Opiskelija suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti annetussa aikataulussa.

Oppimisympäristö

luennot/verkkoluennot, työpajat, moodle-oppimisympäristö, itsenäinen opiskelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Luennot ja lähiopetus 2,5 op
- Itsenäisen työskentely 2,5 op

Sisältö

monimuotoisuus, yhdenvertaisuus, kotoutuminen, kotouttaminen, rasismi ja syrjintä
- Lainsäädäntö, kotouttamisen hyvät käytännöt
- THL:n PALOMA -koulutus
- Monikulttuurisen asiakkaan kohtaaminen
- Mahdolliset vierailijat
- Mahdolliset vierailut

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edellytä aiempaa osaamista

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

HYLÄTTY: hylätty/T1-T2

Suoritukset ovat alle arvosanan H3 ja ne sisältävät vain keskeisimmät perustiedot tai teoriatiedoissa on puutteita. Aiheen sanomaa ei ole sisäistetty ja se on puutteellista tai irrallinen sisällöstä tai jäsentely on epäselvä. Lähteet puuttuvat tai lähdemerkinnät ovat puutteellisia.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: H3-H4-K5

Tehtävät ovat monipuolisia ja eri osa-alueet on hyvin huomioitu, Tehtävät sisältävät hyvää tai erinomaista teoreettista ja käytäntöön yhdistyvää pohdintaa. Aiheen sanoma on sisäistetty hyvin tai erinomaisesti, ja se yhdistyy luontevasti sisällön osaamiseen. Suorituksissa on teorian ja käytännön havaintoja runsaasti, jotka ovat ajankohtaisia ja huomioivat yhteiskunnan muutokset. Suorituksista näkyvät selkeys, aiheen jäsentely ja oma pohdinta.

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 30

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Jenni Jukkala-Kylliäinen
  • Jenna Brisk
Opetusryhmät
  • Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS20S
    Sosionomikoulutus 20S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Itsenäinen 1
  • Luennot 1
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson ajoitus viikoilla 34-42

a) Luennot/työpajat kampuksella, verkkoluennot . Luentojen ja työpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen ja moodleen myöhemmin
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
c) Itsenäinen opiskelu
d) kaksi oppimistehtävää: 1. Oppimispäiväkirja, 2. Monikulttuurisen asiakkaan kohtaaminen

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson ajoitus viikoilla 34-42. Tarkempi aikataulu lukujärjestyksessä ja moodlessa.

Opintojakso on avoinna Moodlessa viikolta 33 alkaen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodleen ilmoitettu/linkitetty materiaali.


- THL:n PALOMA -koulutus: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/paloma-koulutus
- Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa : PALOMA-käsikirja (soveltuvin osin)
Castaneda, Anu E.; Mäki-Opas, Johanna; Jokela, Satu; Kivi, Nina; Lähteenmäki, Minna; Miettinen, Tanja; Nieminen, Satu; Santalahti, Päivi (2018)
https://www.julkari.fi/handle/10024/136193

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

- Mahdolliset vierailijat työelämästä

Uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.
Opiskelija suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti annetussa aikataulussa.

Oppimisympäristö

luennot/verkkoluennot, työpajat, moodle-oppimisympäristö, itsenäinen opiskelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Luennot ja lähiopetus 2,5 op
- Itsenäisen työskentely 2,5 op

Sisältö

monimuotoisuus, yhdenvertaisuus, kotoutuminen, kotouttaminen, rasismi ja syrjintä
- Lainsäädäntö, kotouttamisen hyvät käytännöt
- THL:n PALOMA -koulutus
- Monikulttuurisen asiakkaan kohtaaminen
- Mahdolliset vierailijat

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edellytä aiempaa osaamista

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

HYLÄTTY: hylätty/T1-T2

Suoritukset ovat alle arvosanan H3 ja ne sisältävät vain keskeisimmät perustiedot tai teoriatiedoissa on puutteita. Aiheen sanomaa ei ole sisäistetty ja se on puutteellista tai irrallinen sisällöstä tai jäsentely on epäselvä. Lähteet puuttuvat tai lähdemerkinnät ovat puutteellisia.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: H3-H4-K5

Tehtävät ovat monipuolisia ja eri osa-alueet on hyvin huomioitu, Tehtävät sisältävät hyvää tai erinomaista teoreettista ja käytäntöön yhdistyvää pohdintaa. Aiheen sanoma on sisäistetty hyvin tai erinomaisesti, ja se yhdistyy luontevasti sisällön osaamiseen. Suorituksissa on teorian ja käytännön havaintoja runsaasti, jotka ovat ajankohtaisia ja huomioivat yhteiskunnan muutokset. Suorituksista näkyvät selkeys, aiheen jäsentely ja oma pohdinta.

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Virve Pirttikoski
Opetusryhmät
  • Työpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS20S
    Sosionomikoulutus 20S Lahti
Pienryhmät
  • Työpaja
  • Verkkotyöpaja

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson ajoitus viikoilla 34-42

a) Lähiopetus ja verkkotyöpajat
Lähiopetus alkaa viikolla 35. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta ja verkkotyöpajoja (annetaan viikolla 34). Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti. Tiimit ja projektit sovitaan viikolla 35 aloitustapaamisessa, jolloin läsnäolo on välttämätön. Lukujärjestykseen on aikataulutettu tiimien omaa pienryhmätyöskentelyä. Työelämäprojektien vaihtoehdot ovat OSKE LAB ja Arjen apu. Toteutus vko 36-41, tarkemmat aikataulut määrittyvät projektien mukaan ja ne käydään läpi aloitustapaamisessa viikolla 35.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson ajoitus viikoilla 34-42

a) Lähiopetus ja verkkotyöpajat
Lähiopetus alkaa viikolla 35. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta ja verkkotyöpajoja (annetaan viikolla 34). Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti. Tiimit ja projektit sovitaan viikolla 35 aloitustapaamisessa, jolloin läsnäolo on välttämätön. Lukujärjestykseen on aikataulutettu tiimien omaa pienryhmätyöskentelyä. Työelämäprojektien vaihtoehdot ovat OSKE LAB ja Arjen apu. Toteutus vko 36-41, tarkemmat aikataulut määrittyvät projektien mukaan ja ne käydään läpi aloitustapaamisessa viikolla 35.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodleen ilmoitettu/linkitetty itseopiskelumateriaali.

Esimerkiksi:
- THL:n PALOMA -koulutus: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/paloma-koulutus
- Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa : PALOMA-käsikirja
Castaneda, Anu E.; Mäki-Opas, Johanna; Jokela, Satu; Kivi, Nina; Lähteenmäki, Minna; Miettinen, Tanja; Nieminen, Satu; Santalahti, Päivi (2018)
https://www.julkari.fi/handle/10024/136193

Opintojakson alussa tarkennetaan opintojakson muu kirjallisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Opintojakson osasuoritukseen kuuluu työelämäläheisen projektin toteutus yhteistyössä seuraavien projektien kanssa: OSKE LAB ja Arjen apu.

Uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.
Opiskelija suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti annetussa aikataulussa.

Oppimisympäristö

lähiopetus, verkkotyöpajat, moodle-oppimisympäristö, toiminnallinen työskentely työympäristössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.

Opintojakson ajoitus viikoilla 34-42

a) Lähiopetus ja verkkotyöpajat
Lähiopetus alkaa viikolla 35. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta ja verkkotyöpajoja (annetaan viikolla 34). Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti. Tiimit ja projektit sovitaan viikolla 35 aloitustapaamisessa, jolloin läsnäolo on välttämätön. Lukujärjestykseen on aikataulutettu tiimien omaa pienryhmätyöskentelyä. Työelämäprojektien vaihtoehdot ovat OSKE LAB ja Arjen apu. Toteutus vko 36-41, tarkemmat aikataulut määrittyvät projektien mukaan ja ne käydään läpi aloitustapaamisessa viikolla 35.

Sisältö

monimuotoisuus, yhdenvertaisuus, kotoutuminen, kotouttaminen, rasismi ja syrjintä
- Lainsäädäntö, kotouttamisen hyvät käytännöt
- THL:n PALOMA -koulutus
- Työelämäläheinen projektityö

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edellytä aiempaa osaamista

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

HYLÄTTY: hylätty/T1-T2

Suoritukset ovat alle arvosanan H3 ja ne sisältävät vain keskeisimmät perustiedot tai teoriatiedoissa on puutteita. Aiheen sanomaa ei ole sisäistetty ja se on puutteellista tai irrallinen sisällöstä tai jäsentely on epäselvä. Lähteet puuttuvat tai lähdemerkinnät ovat puutteellisia.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: H3-H4-K5

Tehtävät ovat monipuolisia ja eri osa-alueet on hyvin huomioitu, Tehtävät sisältävät hyvää tai erinomaista teoreettista ja käytäntöön yhdistyvää pohdintaa. Aiheen sanoma on sisäistetty hyvin tai erinomaisesti, ja se yhdistyy luontevasti sisällön osaamiseen. Suorituksissa on teorian ja käytännön havaintoja runsaasti, jotka ovat ajankohtaisia ja huomioivat yhteiskunnan muutokset. Suorituksista näkyvät selkeys, aiheen jäsentely ja oma pohdinta.

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Jenni Jukkala-Kylliäinen
  • Virve Pirttikoski
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • 08SOS20KV
    Sosionomikoulutus 20K, verkko-opinnot, Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson ajoitus viikoilla 9-18

a) Verkkotyöpajat ja ennakkotehtävät.
Ennakkotehtävät tehdään ennen verkkotyöpajoja. Verkkotyöpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson ajoitus viikoilla 9-18

a) Verkkotyöpajat ja ennakkotehtävät.
Ennakkotehtävät tehdään ennen verkkotyöpajoja. Verkkotyöpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti

Opintojakso on avoinna Moodlessa 28.02.2022 - 08.05.2022.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodleen ilmoitettu/linkitetty itseopiskelumateriaali.

Esimerkiksi:
- THL:n PALOMA -koulutus: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/paloma-koulutus
- Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa : PALOMA-käsikirja
Castaneda, Anu E.; Mäki-Opas, Johanna; Jokela, Satu; Kivi, Nina; Lähteenmäki, Minna; Miettinen, Tanja; Nieminen, Satu; Santalahti, Päivi (2018)
https://www.julkari.fi/handle/10024/136193

Opintojakson alussa tarkennetaan opintojakson muu kirjallisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Kurssin osasuoritukseen kuuluu työelämäläheinen projekti.

Uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.
Opiskelija suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti annetussa aikataulussa.

Oppimisympäristö

verkkotyöpajat, moodle-oppimisympäristö, toiminnallinen työskentely työympäristössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson ajoitus viikoilla 9-18

a) Verkkotyöpajat ja ennakkotehtävät.
Ennakkotehtävät tehdään ennen verkkotyöpajoja. Verkkotyöpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti

Opintojakso on avoinna Moodlessa 28.02.2022 - 08.05.2022.

Sisältö

monimuotoisuus, yhdenvertaisuus, kotoutuminen, kotouttaminen, rasismi ja syrjintä
- Lainsäädäntö, kotouttamisen hyvät käytännöt
- THL:n PALOMA -koulutus
- Työelämäläheinen projektityö

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edellytä aiempaa osaamista

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

HYLÄTTY: hylätty/T1-T2

Suoritukset ovat alle arvosanan H3 ja ne sisältävät vain keskeisimmät perustiedot tai teoriatiedoissa on puutteita. Aiheen sanomaa ei ole sisäistetty ja se on puutteellista tai irrallinen sisällöstä tai jäsentely on epäselvä. Lähteet puuttuvat tai lähdemerkinnät ovat puutteellisia.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: H3-H4-K5

Tehtävät ovat monipuolisia ja eri osa-alueet on hyvin huomioitu, Tehtävät sisältävät hyvää tai erinomaista teoreettista ja käytäntöön yhdistyvää pohdintaa. Aiheen sanoma on sisäistetty hyvin tai erinomaisesti, ja se yhdistyy luontevasti sisällön osaamiseen. Suorituksissa on teorian ja käytännön havaintoja runsaasti, jotka ovat ajankohtaisia ja huomioivat yhteiskunnan muutokset. Suorituksista näkyvät selkeys, aiheen jäsentely ja oma pohdinta.

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Virve Pirttikoski
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • 08SOS20KM
    Sosionomikoulutus 20KM, monimuotototeutus, Lahti
Pienryhmät
  • Luennot
  • Verkkoluento
  • Itsenäinen

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson ajoitus viikoilla 2-12

a) Lähiopetus ja verkkotyöpajat
Lähiopetus alkaa viikolla 2. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta ja verkkotyöpajoja (annetaan viikolla 2). Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti. Tiimit ja projektit sovitaan viikolla 2 aloitustapaamisessa, jolloin läsnäolo on välttämätön.
Lukujärjestykseen on aikataulutettu tiimien omaa pienryhmätyöskentelyä. Työelämäprojektien vaihtoehdot ovat OSKE LAB, Arjen apu ja Harjulan Minun Suomeni/ ABC. Toteutus vko 3-11, tarkemmat aikataulut määrittyvät projektien mukaan ja ne käydään läpi aloitustapaamisessa viikolla 2.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodleen ilmoitettu/linkitetty itseopiskelumateriaali.

Esimerkiksi:
- THL:n PALOMA -koulutus: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/paloma-koulutus
- Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa : PALOMA-käsikirja
Castaneda, Anu E.; Mäki-Opas, Johanna; Jokela, Satu; Kivi, Nina; Lähteenmäki, Minna; Miettinen, Tanja; Nieminen, Satu; Santalahti, Päivi (2018)
https://www.julkari.fi/handle/10024/136193

Opintojakson alussa tarkennetaan opintojakson muu kirjallisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Opintojakson osasuoritukseen kuuluu työelämäläheisen projektin toteutus yhteistyössä seuraavien projektien kanssa: OSKE LAB, Arjen apu tai Harjulan Minun Suomeni/ ABC.

Uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.
Opiskelija suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti annetussa aikataulussa.

Oppimisympäristö

lähiopetus, verkkotyöpajat, moodle-oppimisympäristö, toiminnallinen työskentely työympäristössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.

Opintojakson ajoitus viikoilla 2-12

a) Lähiopetus ja verkkotyöpajat
Lähiopetus alkaa viikolla 2. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta ja verkkotyöpajoja (annetaan viikolla 2). Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti. Tiimit ja projektit sovitaan viikolla 2 aloitustapaamisessa, jolloin läsnäolo on välttämätön.
Lukujärjestykseen on aikataulutettu tiimien omaa pienryhmätyöskentelyä.Työelämäprojektien vaihtoehdot ovat OSKE LAB, Arjen apu ja Harjulan Minun Suomeni/ ABC. Toteutus vko 3-11, tarkemmat aikataulut määrittyvät projektien mukaan ja ne käydään läpi aloitustapaamisessa viikolla 2.

Sisältö

monimuotoisuus, yhdenvertaisuus, kotoutuminen, kotouttaminen, rasismi ja syrjintä
- Lainsäädäntö, kotouttamisen hyvät käytännöt
- THL:n PALOMA -koulutus
- Työelämäläheinen projektityö

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edellytä aiempaa osaamista

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

HYLÄTTY: hylätty/T1-T2

Suoritukset ovat alle arvosanan H3 ja ne sisältävät vain keskeisimmät perustiedot tai teoriatiedoissa on puutteita. Aiheen sanomaa ei ole sisäistetty ja se on puutteellista tai irrallinen sisällöstä tai jäsentely on epäselvä. Lähteet puuttuvat tai lähdemerkinnät ovat puutteellisia.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: H3-H4-K5

Tehtävät ovat monipuolisia ja eri osa-alueet on hyvin huomioitu, Tehtävät sisältävät hyvää tai erinomaista teoreettista ja käytäntöön yhdistyvää pohdintaa. Aiheen sanoma on sisäistetty hyvin tai erinomaisesti, ja se yhdistyy luontevasti sisällön osaamiseen. Suorituksissa on teorian ja käytännön havaintoja runsaasti, jotka ovat ajankohtaisia ja huomioivat yhteiskunnan muutokset. Suorituksista näkyvät selkeys, aiheen jäsentely ja oma pohdinta.

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Outi Kokko-Muhonen
  • Jenni Jukkala-Kylliäinen
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • SOS20K
    Sosionomikoulutus 20K, Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Itsenäinen 1
  • Seminaari 1
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson ajoitus viikoilla 9-18

a) Luennot/työpajat kampuksella, verkkoluennot ja ennakkotehtävä.
Ennakkotehtävä tehdään ennen ensimmäistä luentoa. Luentojen ja työpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
c) Itsenäinen opiskelu
d) Työelämäläheinen projekti

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson ajoitus viikoilla 9-18

a) Luennot/työpajat kampuksella, verkkoluennot ja ennakkotehtävä.
Ennakkotehtävä tehdään ennen ensimmäistä luentoa. Luentojen ja työpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
c) Itsenäinen opiskelu
d) Työelämäläheinen projekti

Opintojakso on avoinna Moodlessa 28.02.2022 - 08.05.2022.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodleen ilmoitettu/linkitetty itseopiskelumateriaali.

Esimerkiksi:
- THL:n PALOMA -koulutus: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/paloma-koulutus
- Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa : PALOMA-käsikirja
Castaneda, Anu E.; Mäki-Opas, Johanna; Jokela, Satu; Kivi, Nina; Lähteenmäki, Minna; Miettinen, Tanja; Nieminen, Satu; Santalahti, Päivi (2018)
https://www.julkari.fi/handle/10024/136193

Opintojakson alussa tarkennetaan opintojakson muu kirjallisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Kurssin osasuoritukseen kuuluu työelämäläheinen projekti.

Uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.
Opiskelija suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti annetussa aikataulussa.

Oppimisympäristö

luennot/verkkoluennot, työpajat, moodle-oppimisympäristö, toiminnallinen työskentely työympäristössä, itsenäinen opiskelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson ajoitus viikoilla 9-18

a) Luennot/työpajat kampuksella, verkkoluennot ja ennakkotehtävä.
Ennakkotehtävä tehdään ennen ensimmäistä luentoa. Luentojen ja verkkotyöpajojen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
c) Itsenäinen opiskelu
d) Työelämäläheinen projekti

Opintojakso on avoinna Moodlessa 28.02.2022 - 08.05.2022.

Sisältö

monimuotoisuus, yhdenvertaisuus, kotoutuminen, kotouttaminen, rasismi ja syrjintä
- Lainsäädäntö, kotouttamisen hyvät käytännöt
- THL:n PALOMA -koulutus
- Työelämäläheinen projektityö

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edellytä aiempaa osaamista

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

HYLÄTTY: hylätty/T1-T2

Suoritukset ovat alle arvosanan H3 ja ne sisältävät vain keskeisimmät perustiedot tai teoriatiedoissa on puutteita. Aiheen sanomaa ei ole sisäistetty ja se on puutteellista tai irrallinen sisällöstä tai jäsentely on epäselvä. Lähteet puuttuvat tai lähdemerkinnät ovat puutteellisia.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: H3-H4-K5

Tehtävät ovat monipuolisia ja eri osa-alueet on hyvin huomioitu, Tehtävät sisältävät hyvää tai erinomaista teoreettista ja käytäntöön yhdistyvää pohdintaa. Aiheen sanoma on sisäistetty hyvin tai erinomaisesti, ja se yhdistyy luontevasti sisällön osaamiseen. Suorituksissa on teorian ja käytännön havaintoja runsaasti, jotka ovat ajankohtaisia ja huomioivat yhteiskunnan muutokset. Suorituksista näkyvät selkeys, aiheen jäsentely ja oma pohdinta.