Siirry suoraan sisältöön

Koululaisen ja opiskelijan terveydenhoitajatyöLaajuus (5 op)

Tunnus: AH00CA91

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

- selittää kouluterveydenhoitajan työn sisällön ja tehtävät yksilö- ja yhteisötasolla
- toteuttaa kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seurantaa
- tunnistaa yksilöllisen tuen tarpeen sekä tukea sekä ohjata tarvittaessa kouluikäisen ja nuoren jatkohoitoon
- osaa käyttää ja soveltaa erilaisia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää moniammatillisuuden, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuuden opiskeluterveydenhuollossa

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 31.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Mia Blomqvist
  • Annakaisa Loiri
Opetusryhmät
  • Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRTH21SM
    Terveydenhoitajakoulutus 21SM Lappeenranta
Pienryhmät
  • Info
  • Luennot
  • Luennot
  • Seminaari
  • Seminaari
  • Tentti
  • Tentti

Osaamistavoitteet

- selittää kouluterveydenhoitajan työn sisällön ja tehtävät yksilö- ja yhteisötasolla
- toteuttaa kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seurantaa
- tunnistaa yksilöllisen tuen tarpeen sekä tukea sekä ohjata tarvittaessa kouluikäisen ja nuoren jatkohoitoon
- osaa käyttää ja soveltaa erilaisia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää moniammatillisuuden, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuuden opiskeluterveydenhuollossa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu verkkoluennoista, harjoituksista, verkkoseminaarista sekä itsenäisestä opiskelusta.

Ajoitus ja läsnäolo

Läsnäolovelvoite harjoituksissa ja seminaareissa.Luennoilta poissaolo korvataan oppimistehtävillä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson oppimateriaali koostuu Moodlessa olevista materiaaleista ja muusta opintojaksolla ilmoitetusta materiaalista.

Työelämäyhteistyö

Opintojakson aikana tehdään yhteistyötä työelämän kanssa mm. asiantuntijoiden vierailut tai kouluyhteisön hyvinvointia tukevat projektit. Koululaisen ja opiskelijan terveydenhoitajatyön harjoittelu toteutuu erillisenä toteutuksena.

Uusintamahdollisuudet

Uusimiskäytänteistä sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa.

Oppimisympäristö

Verkko-opetus
Harjoitustunneilla lähiopetus kampuksella
Itsenäinen työskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, eli 135 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakso jakautuu verkko-opetukseen, itsenäiseen työskentelyyn ja ryhmätyöskentelyyn.

Sisältö

-Terveydenhoitajatyön sisältö ja tehtävät koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa yksilö- ja yhteisötasolla sekä keskeinen lainsäädäntö.
- Kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seuranta.
- Koululaisten, opiskelijoiden ja heidän perheidensä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen menetelmät.
- Kouluikäisen, nuoren ja perheen yksilöllisen tuen tarpeen tunnistaminen sekä lasten ja nuorten yleiset sairaudet ja oireilu. Huolen puheeksi otto, yksilöllinen tuki ja tarvittava jatko-ohjaus.
- Monikulttuurinen terveydenhoitajatyö (kulttuurinen kompetenssi ja kulttuurinen sensitiivisyys).
- Moniammatillisuus, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuus.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksoa edeltävät terveydenhoitotyön ammattiopinnot.

Arviointimenetelmät

Tentti 1-5
Harjoitustunnit hyväksytty/hylätty
Opintojakson tehtävät/muut suoritukset hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita tai ei ole pystynyt näyttämään osaamistaan.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tuntee kouluterveydenhoitajan työn sisällön ja tehtävät yksilö- ja yhteisötasolla ja osaa toteuttaa kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seurantaa. Opiskelija tunnistaa yksilöllisen tuen tarpeita ja jatko-ohjauksen. Opiskelija tunnistaa erilaisia terveyden edistämisen menetelmiä, moniammatillisuuden, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuuden koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Osaaminen perustuu lähteisiin, mutta ei sisällä kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön. Eri lähteiden hyödyntäminen on niukkaa.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää kouluterveydenhoitajan työn sisällön ja tehtävät yksilö- ja yhteisötasolla ja osaa toteuttaa kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seurantaa. Opiskelija osaa arvioida yksilöllisen tuen tarpeen ja tietää miten tukea sekä ohjata kouluikäinen ja nuori tarvittaessa jatkohoitoon. Opiskelija osaa käyttää ja soveltaa erilaisia terveyden edistämisen menetelmiä ja ymmärtää moniammatillisuuden, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuuden koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Osaamisessa näkyy kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön. Opiskelija osaa yhdistää eri lähteitä ja osa-alueita laajemmiksi kokonaisuuksiksi lainsäädännön, suositusten ja linjausten mukaisesti.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää kouluterveydenhoitajan työn sisällön ja tehtävät yksilö- ja yhteisötasolla ja osaa toteuttaa kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seurantaa. Opiskelija osaa arvioida yksilöllisen tuen tarpeen ja tietää miten tukea sekä ohjata kouluikäinen ja nuori tarvittaessa jatkohoitoon. Opiskelija osaa käyttää, soveltaa ja arvioida erilaisia terveyden edistämisen menetelmiä ja ymmärtää moniammatillisuuden, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuuden koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Osaamisessa näkyy laajaa kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön. Opiskelija osaa yhdistää ja soveltaa eri lähteitä ja osa-alueita laajoina kokonaisuuksina lainsäädännön, suositusten ja linjausten mukaisesti uuden tutkitun tiedon tukemana.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 14.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Sanna Imeläinen
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRTH23SMU
    Terveydenhoitajan muuntokoulutus sairaanhoitajille 23SMU Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

- selittää kouluterveydenhoitajan työn sisällön ja tehtävät yksilö- ja yhteisötasolla
- toteuttaa kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seurantaa
- tunnistaa yksilöllisen tuen tarpeen sekä tukea sekä ohjata tarvittaessa kouluikäisen ja nuoren jatkohoitoon
- osaa käyttää ja soveltaa erilaisia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää moniammatillisuuden, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuuden opiskeluterveydenhuollossa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu monimuoto-opintoina. Opintojakso koostuu lähiopetuksesta (luennot ja harjoitukset) sekä itsenäisestä opiskelusta (materiaali, tehtävät ja Moodle-tentti).

Ajoitus ja läsnäolo

Lähiopetuspäivät kampuksella (15.-16.2.) ja etäopetus (14.3. iltapäivä).
Itsenäinen opiskelu toteutuksen ajan.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson pakollinen oppimateriaali koostuu verkkomateriaalista, kuten keskeisestä lainsäädännöstä, suosituksista, oppaista ja artikkeleista. Oppimateriaali ja ohjaus tarkemmin Moodlessa.

Opintojaksolla suositeltava kirjallisuus:
Haarala, P., Honkanen, H., Mellin, O-K. & Tervaskanto-Mäentausta, T. 2014. Terveydenhoitajan osaaminen. Edita, Helsinki.

Työelämäyhteistyö

Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon harjoittelu toteutetaan erillisenä opintojaksona.

Uusintamahdollisuudet

Tehtävien ja tentin uusimisesta ja ajankohdista sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa.

Oppimisympäristö

Lähiopetus toteutetaan ammattikorkeakoulun luokkatiloissa ja etäopetuksena verkossa. Itsenäinen opiskelu toteutuu opintojakson ajan verkkoympäristössä (Moodle).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, eli 135 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakso jakautuu lähiopetukseen ja itsenäiseen työhön. Lähiopetus on n. 20 tuntia, itsenäinen opiskelu ja Moodlen tehtävät/ tentti n. 115 tuntia.

Sisältö

-Terveydenhoitajatyön sisältö ja tehtävät koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa yksilö- ja yhteisötasolla sekä keskeinen lainsäädäntö.
- Kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seuranta.
- Koululaisten, opiskelijoiden ja heidän perheidensä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen menetelmät.
- Kouluikäisen, nuoren ja perheen yksilöllisen tuen tarpeen tunnistaminen sekä lasten ja nuorten yleiset sairaudet ja oireilu. Huolen puheeksi otto, yksilöllinen tuki ja tarvittava jatko-ohjaus.
- Monikulttuurinen terveydenhoitajatyö (kulttuurinen kompetenssi ja kulttuurinen sensitiivisyys).
- Moniammatillisuus, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuus.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Muuntokoulutusryhmälle edeltävinä opintoina mm. lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyö.

Arviointimenetelmät

Moodlen tehtävät ja tentti (suoritettuna hyväksytysti minini H3).

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita tai ei ole pystynyt näyttämään osaamistaan.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Tehtävien ja tentin suorittaminen hyväksytysti (taso H3):

Opiskelija ymmärtää kouluterveydenhoitajan työn sisällön ja tehtävät yksilö- ja yhteisötasolla ja osaa toteuttaa kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seurantaa. Opiskelija osaa arvioida yksilöllisen tuen tarpeen ja tietää miten tukea sekä ohjata kouluikäinen ja nuori tarvittaessa jatkohoitoon. Opiskelija osaa käyttää ja soveltaa erilaisia terveyden edistämisen menetelmiä ja ymmärtää moniammatillisuuden, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuuden koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Osaamisessa näkyy kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön. Opiskelija osaa yhdistää eri lähteitä ja osa-alueita laajemmiksi kokonaisuuksiksi lainsäädännön, suositusten ja linjausten mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 25.02.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Mia Blomqvist
  • Annakaisa Loiri
Opetusryhmät
  • Simulaatio R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRTH21K
    Terveydenhoitajakoulutus 21K Lappeenranta
Pienryhmät
  • Simulaatio R 1
  • Simulaatio R 2
  • Luennot
  • Tentti
  • Seminaari
  • Info
  • Harjoitus R 1
  • Harjoitus R 2

Osaamistavoitteet

- selittää kouluterveydenhoitajan työn sisällön ja tehtävät yksilö- ja yhteisötasolla
- toteuttaa kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seurantaa
- tunnistaa yksilöllisen tuen tarpeen sekä tukea sekä ohjata tarvittaessa kouluikäisen ja nuoren jatkohoitoon
- osaa käyttää ja soveltaa erilaisia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää moniammatillisuuden, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuuden opiskeluterveydenhuollossa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu lähiopetuksesta (luennot, ryhmätehtävät,seminaari,harjoitukset,simulaatio) sekä itsenäisestä opiskelusta ja mahdollisista opintokäynneistä tai vierailevien asiantuntijoiden luennoista.

Ajoitus ja läsnäolo

Läsnäolovelvoite harjoituksissa, mahdollisilla vierailevien asiantuntijoiden luennoilla, opintokäynneillä, simulaatioissa tai seminaareissa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson oppimateriaali koostuu Moodlessa olevista materiaaleista ja muusta opintojaksolla ilmoitetusta materiaalista.

Työelämäyhteistyö

Opintojakson aikana tehdään yhteistyötä työelämän kanssa mm. asiantuntijoiden vierailut, opintokäynnit tai kouluyhteisön hyvinvointia tukevat projektit. Koululaisen ja opiskelijan terveydenhoitajatyön harjoittelu toteutuu erillisenä toteutuksena.

Uusintamahdollisuudet

Uusimiskäytänteistä sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa.

Oppimisympäristö

Lähiopetus kampuksella
Itsenäinen työskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, eli 135 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakso jakautuu lähiopetukseen, itsenäiseen työhön ja ryhmätyöskentelyyn.

Sisältö

-Terveydenhoitajatyön sisältö ja tehtävät koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa yksilö- ja yhteisötasolla sekä keskeinen lainsäädäntö.
- Kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seuranta.
- Koululaisten, opiskelijoiden ja heidän perheidensä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen menetelmät.
- Kouluikäisen, nuoren ja perheen yksilöllisen tuen tarpeen tunnistaminen sekä lasten ja nuorten yleiset sairaudet ja oireilu. Huolen puheeksi otto, yksilöllinen tuki ja tarvittava jatko-ohjaus.
- Monikulttuurinen terveydenhoitajatyö (kulttuurinen kompetenssi ja kulttuurinen sensitiivisyys).
- Moniammatillisuus, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuus.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Yleissairaanhoitajan osaamisen (180 op) opinnot, opintojaksoa edeltävät terveydenhoitotyön ammattiopinnot.

Arviointimenetelmät

Oppimispäiväkirja tai tentti 1-5
Simulaatio/harjoitus hyväksytty/hylätty
Osallistuminen harjoitustunteihin
Opintojakson tehtävät/muut suoritukset hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita tai ei ole pystynyt näyttämään osaamistaan.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tuntee kouluterveydenhoitajan työn sisällön ja tehtävät yksilö- ja yhteisötasolla ja osaa toteuttaa kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seurantaa. Opiskelija tunnistaa yksilöllisen tuen tarpeita ja jatko-ohjauksen. Opiskelija tunnistaa erilaisia terveyden edistämisen menetelmiä, moniammatillisuuden, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuuden koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Osaaminen perustuu lähteisiin, mutta ei sisällä kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön. Eri lähteiden hyödyntäminen on niukkaa.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää kouluterveydenhoitajan työn sisällön ja tehtävät yksilö- ja yhteisötasolla ja osaa toteuttaa kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seurantaa. Opiskelija osaa arvioida yksilöllisen tuen tarpeen ja tietää miten tukea sekä ohjata kouluikäinen ja nuori tarvittaessa jatkohoitoon. Opiskelija osaa käyttää ja soveltaa erilaisia terveyden edistämisen menetelmiä ja ymmärtää moniammatillisuuden, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuuden koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Osaamisessa näkyy kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön. Opiskelija osaa yhdistää eri lähteitä ja osa-alueita laajemmiksi kokonaisuuksiksi lainsäädännön, suositusten ja linjausten mukaisesti.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää kouluterveydenhoitajan työn sisällön ja tehtävät yksilö- ja yhteisötasolla ja osaa toteuttaa kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seurantaa. Opiskelija osaa arvioida yksilöllisen tuen tarpeen ja tietää miten tukea sekä ohjata kouluikäinen ja nuori tarvittaessa jatkohoitoon. Opiskelija osaa käyttää, soveltaa ja arvioida erilaisia terveyden edistämisen menetelmiä ja ymmärtää moniammatillisuuden, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuuden koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Osaamisessa näkyy laajaa kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön. Opiskelija osaa yhdistää ja soveltaa eri lähteitä ja osa-alueita laajoina kokonaisuuksina lainsäädännön, suositusten ja linjausten mukaisesti uuden tutkitun tiedon tukemana.

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 10.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Elina Herttuainen
  • Mia Blomqvist
Opetusryhmät
  • Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRTH20S
    Terveydenhoitajakoulutus 20S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Info
  • Luennot
  • Tentti
  • Simulaatio R 1
  • Simulaatio R 2
  • Seminaari
  • Harjoitus R 1
  • Harjoitus R 2

Osaamistavoitteet

- selittää kouluterveydenhoitajan työn sisällön ja tehtävät yksilö- ja yhteisötasolla
- toteuttaa kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seurantaa
- tunnistaa yksilöllisen tuen tarpeen sekä tukea sekä ohjata tarvittaessa kouluikäisen ja nuoren jatkohoitoon
- osaa käyttää ja soveltaa erilaisia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää moniammatillisuuden, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuuden opiskeluterveydenhuollossa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu lähiopetuksesta (luennot, ryhmätehtävät,seminaari,harjoitukset,simulaatio) sekä itsenäisestä opiskelusta ja mahdollisista opintokäynneistä tai vierailevien asiantuntijoiden luennoista.

Ajoitus ja läsnäolo

Läsnäolovelvoite harjoituksissa, mahdollisilla vierailevien asiantuntijoiden luennoilla, opintokäynneillä, simulaatioissa tai seminaareissa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson oppimateriaali koostuu Moodlessa olevista materiaaleista ja muusta opintojaksolla ilmoitetusta materiaalista.

Työelämäyhteistyö

Opintojakson aikana tehdään yhteistyötä työelämän kanssa mm. asiantuntijoiden vierailut, opintokäynnit tai kouluyhteisön hyvinvointia tukevat projektit. Koululaisen ja opiskelijan terveydenhoitajatyön harjoittelu toteutuu erillisenä toteutuksena.

Uusintamahdollisuudet

Uusimiskäytänteistä sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa.

Oppimisympäristö

Lähiopetus kampuksella
Itsenäinen työskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, eli 135 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakso jakautuu lähiopetukseen, itsenäiseen työhön ja ryhmätyöskentelyyn.

Sisältö

-Terveydenhoitajatyön sisältö ja tehtävät koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa yksilö- ja yhteisötasolla sekä keskeinen lainsäädäntö.
- Kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seuranta.
- Koululaisten, opiskelijoiden ja heidän perheidensä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen menetelmät.
- Kouluikäisen, nuoren ja perheen yksilöllisen tuen tarpeen tunnistaminen sekä lasten ja nuorten yleiset sairaudet ja oireilu. Huolen puheeksi otto, yksilöllinen tuki ja tarvittava jatko-ohjaus.
- Monikulttuurinen terveydenhoitajatyö (kulttuurinen kompetenssi ja kulttuurinen sensitiivisyys).
- Moniammatillisuus, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuus.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Yleissairaanhoitajan osaamisen (180 op) opinnot, opintojaksoa edeltävät terveydenhoitotyön ammattiopinnot.

Arviointimenetelmät

Oppimispäiväkirja tai tentti 1-5
Simulaatio/harjoitus hyväksytty/hylätty
Osallistuminen harjoitustunteihin
Opintojakson tehtävät/muut suoritukset hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita tai ei ole pystynyt näyttämään osaamistaan.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tuntee kouluterveydenhoitajan työn sisällön ja tehtävät yksilö- ja yhteisötasolla ja osaa toteuttaa kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seurantaa. Opiskelija tunnistaa yksilöllisen tuen tarpeita ja jatko-ohjauksen. Opiskelija tunnistaa erilaisia terveyden edistämisen menetelmiä, moniammatillisuuden, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuuden koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Osaaminen perustuu lähteisiin, mutta ei sisällä kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön. Eri lähteiden hyödyntäminen on niukkaa.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää kouluterveydenhoitajan työn sisällön ja tehtävät yksilö- ja yhteisötasolla ja osaa toteuttaa kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seurantaa. Opiskelija osaa arvioida yksilöllisen tuen tarpeen ja tietää miten tukea sekä ohjata kouluikäinen ja nuori tarvittaessa jatkohoitoon. Opiskelija osaa käyttää ja soveltaa erilaisia terveyden edistämisen menetelmiä ja ymmärtää moniammatillisuuden, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuuden koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Osaamisessa näkyy kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön. Opiskelija osaa yhdistää eri lähteitä ja osa-alueita laajemmiksi kokonaisuuksiksi lainsäädännön, suositusten ja linjausten mukaisesti.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää kouluterveydenhoitajan työn sisällön ja tehtävät yksilö- ja yhteisötasolla ja osaa toteuttaa kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seurantaa. Opiskelija osaa arvioida yksilöllisen tuen tarpeen ja tietää miten tukea sekä ohjata kouluikäinen ja nuori tarvittaessa jatkohoitoon. Opiskelija osaa käyttää, soveltaa ja arvioida erilaisia terveyden edistämisen menetelmiä ja ymmärtää moniammatillisuuden, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuuden koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Osaamisessa näkyy laajaa kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön. Opiskelija osaa yhdistää ja soveltaa eri lähteitä ja osa-alueita laajoina kokonaisuuksina lainsäädännön, suositusten ja linjausten mukaisesti uuden tutkitun tiedon tukemana.

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

06.03.2023 - 30.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Verkkokampus, Lappeenranta
  • Lahden kampus
Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Sanna Imeläinen
Opetusryhmät
  • Luennot / harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTITH22SMUM
    Terveydenhoitajan muuntokoulutus sairaanhoitajille 22SMUM Lahti
Pienryhmät
  • Luennot / harjoitukset

Osaamistavoitteet

- selittää kouluterveydenhoitajan työn sisällön ja tehtävät yksilö- ja yhteisötasolla
- toteuttaa kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seurantaa
- tunnistaa yksilöllisen tuen tarpeen sekä tukea sekä ohjata tarvittaessa kouluikäisen ja nuoren jatkohoitoon
- osaa käyttää ja soveltaa erilaisia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää moniammatillisuuden, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuuden opiskeluterveydenhuollossa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu monimuoto-opintoina. Opintojakso koostuu lähipäivien lähiopetuksesta (luennot ja harjoitukset) sekä itsenäisestä opiskelusta (materiaali, tehtävät ja Moodle-tentti).

Ajoitus ja läsnäolo

Lähiopetuspäivät.
Itsenäinen opiskelu toteutuksen ajan.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson pakollinen oppimateriaali koostuu verkkomateriaalista, kuten keskeisestä lainsäädännöstä, suosituksista, oppaista ja artikkeleista. Oppimateriaali ja ohjaus tarkemmin Moodlessa.

Opintojaksolla suositeltava kirjallisuus:
Haarala, P., Honkanen, H., Mellin, O-K. & Tervaskanto-Mäentausta, T. 2014. Terveydenhoitajan osaaminen. Edita, Helsinki.

Työelämäyhteistyö

Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon harjoittelu toteutetaan erillisenä opintojaksona.

Uusintamahdollisuudet

Tehtävien ja tentin uusimisesta ja ajankohdista sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa.

Oppimisympäristö

Lähiopetuspäivät toteutetaan ammattikorkeakoulun luokkatiloissa ja itsenäinen opiskelu verkkoympäristössä (Moodle).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, eli 135 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakso jakautuu lähiopetukseen ja itsenäiseen työhön. Lähiopetus on n. 32 tuntia, itsenäinen opiskelu ja Moodlen tehtävät/ tentti n. 103 tuntia.

Sisältö

-Terveydenhoitajatyön sisältö ja tehtävät koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa yksilö- ja yhteisötasolla sekä keskeinen lainsäädäntö.
- Kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seuranta.
- Koululaisten, opiskelijoiden ja heidän perheidensä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen menetelmät.
- Kouluikäisen, nuoren ja perheen yksilöllisen tuen tarpeen tunnistaminen sekä lasten ja nuorten yleiset sairaudet ja oireilu. Huolen puheeksi otto, yksilöllinen tuki ja tarvittava jatko-ohjaus.
- Monikulttuurinen terveydenhoitajatyö (kulttuurinen kompetenssi ja kulttuurinen sensitiivisyys).
- Moniammatillisuus, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuus.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Muuntokoulutusryhmälle edeltävinä opintoina mm. lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyö.

Arviointimenetelmät

Moodlen tehtävät (suoritettuna hyväksytysti) ja tentti arvioidaan hylätty/ 1-5.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita tai ei ole pystynyt näyttämään osaamistaan.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tuntee kouluterveydenhoitajan työn sisällön ja tehtävät yksilö- ja yhteisötasolla ja osaa toteuttaa kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seurantaa. Opiskelija tunnistaa yksilöllisen tuen tarpeita ja jatko-ohjauksen. Opiskelija tunnistaa erilaisia terveyden edistämisen menetelmiä, moniammatillisuuden, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuuden koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Osaaminen perustuu lähteisiin, mutta ei sisällä kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön. Eri lähteiden hyödyntäminen on niukkaa.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää kouluterveydenhoitajan työn sisällön ja tehtävät yksilö- ja yhteisötasolla ja osaa toteuttaa kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seurantaa. Opiskelija osaa arvioida yksilöllisen tuen tarpeen ja tietää miten tukea sekä ohjata kouluikäinen ja nuori tarvittaessa jatkohoitoon. Opiskelija osaa käyttää ja soveltaa erilaisia terveyden edistämisen menetelmiä ja ymmärtää moniammatillisuuden, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuuden koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Osaamisessa näkyy kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön. Opiskelija osaa yhdistää eri lähteitä ja osa-alueita laajemmiksi kokonaisuuksiksi lainsäädännön, suositusten ja linjausten mukaisesti.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää kouluterveydenhoitajan työn sisällön ja tehtävät yksilö- ja yhteisötasolla ja osaa toteuttaa kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seurantaa. Opiskelija osaa arvioida yksilöllisen tuen tarpeen ja tietää miten tukea sekä ohjata kouluikäinen ja nuori tarvittaessa jatkohoitoon. Opiskelija osaa käyttää, soveltaa ja arvioida erilaisia terveyden edistämisen menetelmiä ja ymmärtää moniammatillisuuden, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuuden koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Osaamisessa näkyy laajaa kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön. Opiskelija osaa yhdistää ja soveltaa eri lähteitä ja osa-alueita laajoina kokonaisuuksina lainsäädännön, suositusten ja linjausten mukaisesti uuden tutkitun tiedon tukemana.

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 27.02.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Sanna Imeläinen
Opetusryhmät
  • Luennot/harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTITH21SMUM
    Terveydenhoitajan muuntokoulutus sairaanhoitajille 21SMUM Lahti
Pienryhmät
  • Luennot/harjoitukset

Osaamistavoitteet

- selittää kouluterveydenhoitajan työn sisällön ja tehtävät yksilö- ja yhteisötasolla
- toteuttaa kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seurantaa
- tunnistaa yksilöllisen tuen tarpeen sekä tukea sekä ohjata tarvittaessa kouluikäisen ja nuoren jatkohoitoon
- osaa käyttää ja soveltaa erilaisia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää moniammatillisuuden, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuuden opiskeluterveydenhuollossa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu monimuoto-opintoina. Opintojakso koostuu lähipäivien lähiopetuksesta (luennot ja harjoitukset) sekä itsenäisestä opiskelusta (materiaali, tehtävät ja Moodle-tentti).

Ajoitus ja läsnäolo

Lähiopetuspäivät 13.-14.1.2022 ja 17.-18.2.2022.
Itsenäinen opiskelu toteutuksen ajan.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson pakollinen oppimateriaali koostuu verkkomateriaalista, kuten keskeisestä lainsäädännöstä, suosituksista, oppaista ja artikkeleista. Oppimateriaali ja ohjaus tarkemmin Moodlessa.

Opintojaksolla suositeltava kirjallisuus:
Haarala, P., Honkanen, H., Mellin, O-K. & Tervaskanto-Mäentausta, T. 2014. Terveydenhoitajan osaaminen. Edita, Helsinki.

Työelämäyhteistyö

Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon harjoittelu toteutetaan erillisenä opintojaksona.

Uusintamahdollisuudet

Tehtävien ja tentin uusimisesta ja ajankohdista sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa.

Oppimisympäristö

Lähiopetuspäivät toteutetaan ammattikorkeakoulun luokkatiloissa ja itsenäinen opiskelu verkkoympäristössä (Moodle).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, eli 135 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakso jakautuu lähiopetukseen ja itsenäiseen työhön. Lähiopetus on 32 tuntia, itsenäinen opiskelu ja Moodlen tehtävät/ tentti 103 tuntia.

Sisältö

-Terveydenhoitajatyön sisältö ja tehtävät koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa yksilö- ja yhteisötasolla sekä keskeinen lainsäädäntö.
- Kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seuranta.
- Koululaisten, opiskelijoiden ja heidän perheidensä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen menetelmät.
- Kouluikäisen, nuoren ja perheen yksilöllisen tuen tarpeen tunnistaminen sekä lasten ja nuorten yleiset sairaudet ja oireilu. Huolen puheeksi otto, yksilöllinen tuki ja tarvittava jatko-ohjaus.
- Monikulttuurinen terveydenhoitajatyö (kulttuurinen kompetenssi ja kulttuurinen sensitiivisyys).
- Moniammatillisuus, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuus.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Muuntokoulutusryhmälle edeltävinä opintoina lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyö.

Arviointimenetelmät

Moodlen tehtävät (suoritettuna hyväksytysti) ja tentti arvioidaan hylätty/ 1-5.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita tai ei ole pystynyt näyttämään osaamistaan.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tuntee kouluterveydenhoitajan työn sisällön ja tehtävät yksilö- ja yhteisötasolla ja osaa toteuttaa kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seurantaa. Opiskelija tunnistaa yksilöllisen tuen tarpeita ja jatko-ohjauksen. Opiskelija tunnistaa erilaisia terveyden edistämisen menetelmiä, moniammatillisuuden, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuuden koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Osaaminen perustuu lähteisiin, mutta ei sisällä kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön. Eri lähteiden hyödyntäminen on niukkaa.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää kouluterveydenhoitajan työn sisällön ja tehtävät yksilö- ja yhteisötasolla ja osaa toteuttaa kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seurantaa. Opiskelija osaa arvioida yksilöllisen tuen tarpeen ja tietää miten tukea sekä ohjata kouluikäinen ja nuori tarvittaessa jatkohoitoon. Opiskelija osaa käyttää ja soveltaa erilaisia terveyden edistämisen menetelmiä ja ymmärtää moniammatillisuuden, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuuden koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Osaamisessa näkyy kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön. Opiskelija osaa yhdistää eri lähteitä ja osa-alueita laajemmiksi kokonaisuuksiksi lainsäädännön, suositusten ja linjausten mukaisesti.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää kouluterveydenhoitajan työn sisällön ja tehtävät yksilö- ja yhteisötasolla ja osaa toteuttaa kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seurantaa. Opiskelija osaa arvioida yksilöllisen tuen tarpeen ja tietää miten tukea sekä ohjata kouluikäinen ja nuori tarvittaessa jatkohoitoon. Opiskelija osaa käyttää, soveltaa ja arvioida erilaisia terveyden edistämisen menetelmiä ja ymmärtää moniammatillisuuden, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuuden koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Osaamisessa näkyy laajaa kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön. Opiskelija osaa yhdistää ja soveltaa eri lähteitä ja osa-alueita laajoina kokonaisuuksina lainsäädännön, suositusten ja linjausten mukaisesti uuden tutkitun tiedon tukemana.