Koululaisen ja opiskelijan terveydenhoitajatyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CA91-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 14.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Sanna Imeläinen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRTH23SMUTerveydenhoitajan muuntokoulutus sairaanhoitajille 23SMU Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
- selittää kouluterveydenhoitajan työn sisällön ja tehtävät yksilö- ja yhteisötasolla
- toteuttaa kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seurantaa
- tunnistaa yksilöllisen tuen tarpeen sekä tukea sekä ohjata tarvittaessa kouluikäisen ja nuoren jatkohoitoon
- osaa käyttää ja soveltaa erilaisia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää moniammatillisuuden, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuuden opiskeluterveydenhuollossa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Oppiminen tapahtuu monimuoto-opintoina. Opintojakso koostuu lähiopetuksesta (luennot ja harjoitukset) sekä itsenäisestä opiskelusta (materiaali, tehtävät ja Moodle-tentti).
Ajoitus ja läsnäolo
Lähiopetuspäivät kampuksella (15.-16.2.) ja etäopetus (14.3. iltapäivä).
Itsenäinen opiskelu toteutuksen ajan.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson pakollinen oppimateriaali koostuu verkkomateriaalista, kuten keskeisestä lainsäädännöstä, suosituksista, oppaista ja artikkeleista. Oppimateriaali ja ohjaus tarkemmin Moodlessa.
Opintojaksolla suositeltava kirjallisuus:
Haarala, P., Honkanen, H., Mellin, O-K. & Tervaskanto-Mäentausta, T. 2014. Terveydenhoitajan osaaminen. Edita, Helsinki.
Työelämäyhteistyö
Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon harjoittelu toteutetaan erillisenä opintojaksona.
Uusintamahdollisuudet
Tehtävien ja tentin uusimisesta ja ajankohdista sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa.
Oppimisympäristö
Lähiopetus toteutetaan ammattikorkeakoulun luokkatiloissa ja etäopetuksena verkossa. Itsenäinen opiskelu toteutuu opintojakson ajan verkkoympäristössä (Moodle).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, eli 135 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakso jakautuu lähiopetukseen ja itsenäiseen työhön. Lähiopetus on n. 20 tuntia, itsenäinen opiskelu ja Moodlen tehtävät/ tentti n. 115 tuntia.
Sisältö
-Terveydenhoitajatyön sisältö ja tehtävät koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa yksilö- ja yhteisötasolla sekä keskeinen lainsäädäntö.
- Kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seuranta.
- Koululaisten, opiskelijoiden ja heidän perheidensä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen menetelmät.
- Kouluikäisen, nuoren ja perheen yksilöllisen tuen tarpeen tunnistaminen sekä lasten ja nuorten yleiset sairaudet ja oireilu. Huolen puheeksi otto, yksilöllinen tuki ja tarvittava jatko-ohjaus.
- Monikulttuurinen terveydenhoitajatyö (kulttuurinen kompetenssi ja kulttuurinen sensitiivisyys).
- Moniammatillisuus, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuus.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Muuntokoulutusryhmälle edeltävinä opintoina mm. lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyö.
Arviointimenetelmät
Moodlen tehtävät ja tentti (suoritettuna hyväksytysti minini H3).
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita tai ei ole pystynyt näyttämään osaamistaan.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Tehtävien ja tentin suorittaminen hyväksytysti (taso H3):
Opiskelija ymmärtää kouluterveydenhoitajan työn sisällön ja tehtävät yksilö- ja yhteisötasolla ja osaa toteuttaa kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seurantaa. Opiskelija osaa arvioida yksilöllisen tuen tarpeen ja tietää miten tukea sekä ohjata kouluikäinen ja nuori tarvittaessa jatkohoitoon. Opiskelija osaa käyttää ja soveltaa erilaisia terveyden edistämisen menetelmiä ja ymmärtää moniammatillisuuden, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuuden koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Osaamisessa näkyy kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön. Opiskelija osaa yhdistää eri lähteitä ja osa-alueita laajemmiksi kokonaisuuksiksi lainsäädännön, suositusten ja linjausten mukaisesti.