Koululaisen ja opiskelijan terveydenhoitajatyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CA91-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 02.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Mia Blomqvist
- Pauliina Huovila
- Annakaisa Loiri
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRTH22KTerveydenhoitajakoulutus 22K Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
- Info
- Seminaari
- Simulaatio 1
- Simulaatio 2
- Tentti
- Simulaatio R 1
- Simulaatio R 2
- Harjoitus R1
- Harjoitus R2
Osaamistavoitteet
- selittää kouluterveydenhoitajan työn sisällön ja tehtävät yksilö- ja yhteisötasolla
- toteuttaa kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seurantaa
- tunnistaa yksilöllisen tuen tarpeen sekä tukea sekä ohjata tarvittaessa kouluikäisen ja nuoren jatkohoitoon
- osaa käyttää ja soveltaa erilaisia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää moniammatillisuuden, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuuden opiskeluterveydenhuollossa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta (luennot, ryhmätehtävät,seminaari,harjoitukset,simulaatio) sekä itsenäisestä opiskelusta ja mahdollisista opintokäynneistä tai vierailevien asiantuntijoiden luennoista.
Ajoitus ja läsnäolo
Läsnäolovelvoite harjoituksissa, mahdollisilla vierailevien asiantuntijoiden luennoilla, opintokäynneillä, simulaatioissa tai seminaareissa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson oppimateriaali koostuu Moodlessa olevista materiaaleista ja muusta opintojaksolla ilmoitetusta materiaalista.
Työelämäyhteistyö
Opintojakson aikana tehdään yhteistyötä työelämän kanssa mm. asiantuntijoiden vierailut, opintokäynnit tai kouluyhteisön hyvinvointia tukevat projektit. Koululaisen ja opiskelijan terveydenhoitajatyön harjoittelu toteutuu erillisenä toteutuksena.
Uusintamahdollisuudet
Uusimiskäytänteistä sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa.
Oppimisympäristö
Lähiopetus kampuksella
Itsenäinen työskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, eli 135 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakso jakautuu lähiopetukseen, itsenäiseen työhön ja ryhmätyöskentelyyn.
Sisältö
-Terveydenhoitajatyön sisältö ja tehtävät koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa yksilö- ja yhteisötasolla sekä keskeinen lainsäädäntö.
- Kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seuranta.
- Koululaisten, opiskelijoiden ja heidän perheidensä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen menetelmät.
- Kouluikäisen, nuoren ja perheen yksilöllisen tuen tarpeen tunnistaminen sekä lasten ja nuorten yleiset sairaudet ja oireilu. Huolen puheeksi otto, yksilöllinen tuki ja tarvittava jatko-ohjaus.
- Monikulttuurinen terveydenhoitajatyö (kulttuurinen kompetenssi ja kulttuurinen sensitiivisyys).
- Moniammatillisuus, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuus.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Yleissairaanhoitajan osaamisen (180 op) opinnot, opintojaksoa edeltävät terveydenhoitotyön ammattiopinnot.
Arviointimenetelmät
Oppimispäiväkirja tai tentti 1-5
Simulaatio/harjoitus hyväksytty/hylätty
Osallistuminen harjoitustunteihin
Opintojakson tehtävät/muut suoritukset hyväksytty/hylätty
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita tai ei ole pystynyt näyttämään osaamistaan.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija tuntee kouluterveydenhoitajan työn sisällön ja tehtävät yksilö- ja yhteisötasolla ja osaa toteuttaa kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seurantaa. Opiskelija tunnistaa yksilöllisen tuen tarpeita ja jatko-ohjauksen. Opiskelija tunnistaa erilaisia terveyden edistämisen menetelmiä, moniammatillisuuden, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuuden koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Osaaminen perustuu lähteisiin, mutta ei sisällä kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön. Eri lähteiden hyödyntäminen on niukkaa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää kouluterveydenhoitajan työn sisällön ja tehtävät yksilö- ja yhteisötasolla ja osaa toteuttaa kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seurantaa. Opiskelija osaa arvioida yksilöllisen tuen tarpeen ja tietää miten tukea sekä ohjata kouluikäinen ja nuori tarvittaessa jatkohoitoon. Opiskelija osaa käyttää ja soveltaa erilaisia terveyden edistämisen menetelmiä ja ymmärtää moniammatillisuuden, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuuden koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Osaamisessa näkyy kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön. Opiskelija osaa yhdistää eri lähteitä ja osa-alueita laajemmiksi kokonaisuuksiksi lainsäädännön, suositusten ja linjausten mukaisesti.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää kouluterveydenhoitajan työn sisällön ja tehtävät yksilö- ja yhteisötasolla ja osaa toteuttaa kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seurantaa. Opiskelija osaa arvioida yksilöllisen tuen tarpeen ja tietää miten tukea sekä ohjata kouluikäinen ja nuori tarvittaessa jatkohoitoon. Opiskelija osaa käyttää, soveltaa ja arvioida erilaisia terveyden edistämisen menetelmiä ja ymmärtää moniammatillisuuden, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuuden koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Osaamisessa näkyy laajaa kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön. Opiskelija osaa yhdistää ja soveltaa eri lähteitä ja osa-alueita laajoina kokonaisuuksina lainsäädännön, suositusten ja linjausten mukaisesti uuden tutkitun tiedon tukemana.