Liikkuva ja hyvinvoiva lapsi - ympäristö lapsen pystyvyyttä tukemassa (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00DH24-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.09.2025 - 30.11.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 1000
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
- Outi Rantatulkkila
- Annakaisa Loiri
Ryhmät
-
HLABTO25-26Täydentävä osaaminen (AMK) 2025-2026, Hyvinvointiyksikkö
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- Kuvata leikki ikäisen lapsen motorisen kehityksen vaiheet ja niihin liittyvät käsitteet
- ymmärtää motoristen perustaitojen ja fyysisen aktiivisuuden yhteyden lapsen toimintakykyyn, kognitiivisiin taitoihin ja pystyvyyteen
- lapsen liikkumisen havainnoinnin ja ohjaamisen perusteet
- käyttää ja soveltaa liikunnan ja oppimisympäristöjen mahdollisuuksia sekä ohjauksen eri keinoja leikki-ikäisen lapsen toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tukemiseen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan sosionomikoulutuksen ja fysioterapiakoulutuksen yhteistyönä
Ammattikorkeakoulun opintojakso "Liikkuva ja hyvinvoiva lapsi - ympäristö lapsen pystyvyyttä tukemassa" keskittyy leikki-ikäiseen, eli 2–7 vuotiaiden lasten liikuntaan, kasvuun, kehitykseen ja hyvinvointiin. Opintojakso toteutuu täysin itsenäisesti verkossa opiskelijan aikataulun mukaisesti, kurssin aukioloaikana. Opintojakso koostuu itsenäisesti perehdyttävistä materiaaleista, monivalintatentistä, sekä oppimistehtävistä.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso on avoinna 1.9.-30.11.2025.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opiskelun tukena oleva materiaali löytyvät opintojakson Moodlesta. Opintojakson kirjallisuutta ei ole tarpeen ostaa itselle, vaan se on saatavilla kirjastopalveluista ja verkosta.
Opintojakson kirjallisuus, jota hyödynnetään oppimistehtävissä soveltuvin, Moodlessa erikseen ilmoitetuin osin.
Hämäläinen K. (Toim) 2024 Lasten valmennus ja ohjaus. VK-kustannus.
Jääskinen, A-M., ja Pelliccioni, S.2022. Mitä sä rageet? Lapsen ja nuoren tunnetaitojen tukeminen. Lasten keskus.
Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellinen seura Ry.
Pulkkinen, L., Ahonen, T., ja Ruoppala, I.2023. Ihmisen psykologinen kehitys. PS-kustannus.
Puustjärvi A. (Toim.) 2024. Aistitiedon käsittelyn vaikeudet - ymmärrystä ja sujuvampaa arkea. Santalahti.
Sainio, T., Pajulahti R., ja Sajaniemi, N. 2020. Näin tuet lapsen itsesäätelyä. Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. PS-kustannus.
Saukkila, K., ja Laane, T. 2020. Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen. KIrsiConsulting.
Savikuja, T. & Puustjärvi, A. (toim.) 2022. Nepsy-opas. Tukea neuropsykiatrisiin haasteisiin. PS-kustannus
Oppimisympäristö
verkkoympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka tarkoittaa noin 135 h opiskelijan työtä
Sisältö
-Leikki ikäisen lapsen motorisen kehityksen vaiheet ja niihin liittyvät käsitteet
- Motoristen perustaitojen ja fyysisen aktiivisuuden yhteys lapsen toimintakykyyn, kognitiivisiin taitoihin ja pystyvyyteen
- Lapsen liikkumisen havainnoinnin ja ohjaamisen perusteet
- Liikunnan ja oppimisympäristöjen mahdollisuudet
-Ohjauksen eri keinot
- Leikki-ikäisen lapsen toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tukeminen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso soveltuu kaikille lapsia ja perheitä työssään kohtaaville ammattilaisille sekä tällaisiin ammatteihin opiskeleville opiskelijoille (esim. varhaiskasvatus, lastensuojelu, perhetyö, terveydenhoito, sairaanhoito, fysioterapia).
Arviointimenetelmät
-opintojakso arvioidaan hyväksytty-hylätty
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opintojakson tehtävät ja osaamistesti ovat suoritettu hyväksytysti.
Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.