Siirry suoraan sisältöön

Liikkuva ja hyvinvoiva lapsi - ympäristö lapsen pystyvyyttä tukemassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00DH24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.09.2025 - 30.11.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 1000

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen, AMK

Opettaja

  • Jenni Jukkala-Kylliäinen
  • Outi Rantatulkkila
  • Annakaisa Loiri

Ryhmät

  • HLABTO25-26
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2025-2026, Hyvinvointiyksikkö

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:

- Kuvata leikki ikäisen lapsen motorisen kehityksen vaiheet ja niihin liittyvät käsitteet
- ymmärtää motoristen perustaitojen ja fyysisen aktiivisuuden yhteyden lapsen toimintakykyyn, kognitiivisiin taitoihin ja pystyvyyteen
- lapsen liikkumisen havainnoinnin ja ohjaamisen perusteet
- käyttää ja soveltaa liikunnan ja oppimisympäristöjen mahdollisuuksia sekä ohjauksen eri keinoja leikki-ikäisen lapsen toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tukemiseen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan sosionomikoulutuksen ja fysioterapiakoulutuksen yhteistyönä

Ammattikorkeakoulun opintojakso "Liikkuva ja hyvinvoiva lapsi - ympäristö lapsen pystyvyyttä tukemassa" keskittyy leikki-ikäiseen, eli 2–7 vuotiaiden lasten liikuntaan, kasvuun, kehitykseen ja hyvinvointiin. Opintojakso toteutuu täysin itsenäisesti verkossa opiskelijan aikataulun mukaisesti, kurssin aukioloaikana. Opintojakso koostuu itsenäisesti perehdyttävistä materiaaleista, monivalintatentistä, sekä oppimistehtävistä.  

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso on avoinna 1.9.-30.11.2025.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opiskelun tukena oleva materiaali löytyvät opintojakson Moodlesta. Opintojakson kirjallisuutta ei ole tarpeen ostaa itselle, vaan se on saatavilla kirjastopalveluista ja verkosta.

Opintojakson kirjallisuus, jota hyödynnetään oppimistehtävissä soveltuvin, Moodlessa erikseen ilmoitetuin osin.
Hämäläinen K. (Toim) 2024 Lasten valmennus ja ohjaus. VK-kustannus.
Jääskinen, A-M., ja Pelliccioni, S.2022. Mitä sä rageet? Lapsen ja nuoren tunnetaitojen tukeminen. Lasten keskus.
Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellinen seura Ry.
Pulkkinen, L., Ahonen, T., ja Ruoppala, I.2023. Ihmisen psykologinen kehitys. PS-kustannus.
Puustjärvi A. (Toim.) 2024. Aistitiedon käsittelyn vaikeudet - ymmärrystä ja sujuvampaa arkea. Santalahti.
Sainio, T., Pajulahti R., ja Sajaniemi, N. 2020. Näin tuet lapsen itsesäätelyä. Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. PS-kustannus.
Saukkila, K., ja Laane, T. 2020. Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen. KIrsiConsulting.
Savikuja, T. & Puustjärvi, A. (toim.) 2022. Nepsy-opas. Tukea neuropsykiatrisiin haasteisiin. PS-kustannus

Oppimisympäristö

verkkoympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka tarkoittaa noin 135 h opiskelijan työtä

Sisältö

-Leikki ikäisen lapsen motorisen kehityksen vaiheet ja niihin liittyvät käsitteet
- Motoristen perustaitojen ja fyysisen aktiivisuuden yhteys lapsen toimintakykyyn, kognitiivisiin taitoihin ja pystyvyyteen
- Lapsen liikkumisen havainnoinnin ja ohjaamisen perusteet
- Liikunnan ja oppimisympäristöjen mahdollisuudet
-Ohjauksen eri keinot
- Leikki-ikäisen lapsen toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tukeminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso soveltuu kaikille lapsia ja perheitä työssään kohtaaville ammattilaisille sekä tällaisiin ammatteihin opiskeleville opiskelijoille (esim. varhaiskasvatus, lastensuojelu, perhetyö, terveydenhoito, sairaanhoito, fysioterapia).

Arviointimenetelmät

-opintojakso arvioidaan hyväksytty-hylätty

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opintojakson tehtävät ja osaamistesti ovat suoritettu hyväksytysti.
Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.