Asiakassuhteiden johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: AL00DG04-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.10.2025 - 18.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 80
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
- Elina Kontola
- Elina Kontola
- Markus Hämynen
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Ryhmät
-
LLABTO25-26Täydentävä osaaminen (AMK) 2025-2026, Liiketoimintayksikkö
Pienryhmät
- Verkkoluento
- Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa asiakassuhteiden johtamisen teorian keskeisiä periaatteita ja hyödyntää CRM:ää (Customer Relationship Management) strategisena lähestymistapana käytännössä.
- selittää segmentoinnin periaatteet ja merkityksen asiakassuhteiden johtamisessa sekä osaa analysoida ja hyödyntää segmentointia asiakassuhdemarkkinoinnin suunnittelussa.
- selittää, miten dataa käytetään asiakassuhteiden johtamisessa, ja osaa arvioida datan laatua ja hyödyntämistä päätöksenteossa.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
100% verkkototeutus Moodle-alustalla. Opintojakson aikana on aikaan sidottuja verkkoluentoja sekä harjoitustehtävien purkutilaisuuksia yhteensä 4 kpl, joista osassa on läsnäolovelvoite. Lisäksi yhdellä kerralla on vierailija, johon liittyen opiskelijan tulee tehdä reflektoiva yksilötehtävä.
Ajoitus ja läsnäolo
Virtuaalitoteutus, pääosin aikaan sitomatonta työskentelyä, lisäksi muutama aikaan sidottu tapaaminen illalla Zoom-yhteyden kautta (läsnäolovelvoite aloituksessa ja harjoitustöiden esittelyissä).
Itsenäistä ja ryhmätyöskentelyä Moodlessa julkaistavan aikataulun mukaisesti.
Opintojaksolla on ennakkotehtävä, jonka hyväksytty suorittaminen määräajassa on edellytys kurssin suorittamiselle.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaaleja julkaistaan opintojakson aikana Moodlessa. Keskeinen osa opintojakson suorittamista on myös itsenäinen tiedonhaku soveltuvista lähteistä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Virtuaaliympäristö Moodlessa videotallenteita ja materiaalia, lisäksi aikaan sidottuna opintojakson aloitusluento ja ryhmätöiden esitykset.
Uusintamahdollisuudet
Mikäli jokin palautetuista oppimistehtävistä ei ole hyväksytty, sen voi uusia. Ennakkotehtävän palauttaminen myöhässä estää kuitenkin kurssin suorittamisen.
Oppimisympäristö
Moodle-verkko-oppimisympäristö sekä Zoom-luennot.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27 tuntia = 135 tuntia opiskelijan työtä.
Sisältö
Menestyvä asiakassuhteiden johtaminen on liiketoiminnan kulmakivi. Opintojaksolla tarkastellaan asiakaslähtöisyyttä ja asiakassuhteiden suunnitelmallista johtamista yrityksen menestyksen keskeisenä tekijänä. Sisältöinä ovat asiakassuhteiden johtamisen periaatteet, segmentointi sekä asiakkuuksien hoitoon ja kehittämiseen liittyvät menetelmät ja käytännöt. Lisäksi tutustutaan markkinoinnin automaatioon ja asiakkuudenhallintaan soveltuviin ratkaisuihin. Tavoitteena on vahvistaa valmiuksia asiakaskeskeisen toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen eri organisaatioympäristöissä.
Opintojakso on osa Asiakasuhteiden johtamisen ja Asiakkuusteknologioiden kahden opintojakson (5 + 5 op) muodostamaa kokonaisuutta. Opiskelija voi valita toisen tai molemmat opintojaksoista, mutta ennen Asiakkuusteknologiat-opintojakson suorittamista suositellaan suoritettavaksi edeltävinä opintoina Asiakassuhteiden johtaminen -opintojakso.
Arviointimenetelmät
Kukin harjoitustehtävä arvioidaan oppimisympäristössä kuvatulla arviointiasteikolla. Eri oppimistehtävillä on erilaisia painoarvoja, joista opintojakson kokonaisarvosana muodostuu. Kaikki tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa tehtävänannot huomioiden, jotta suoritus on hyväksytty.
Arviointiasteikko
1-5