Siirry suoraan sisältöön

Asiakassuhteiden johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: AL00DG04-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.10.2025 - 18.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 80

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen, AMK

Opettaja

  • Elina Kontola
  • Elina Kontola
  • Markus Hämynen

Opetusryhmät

  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)

Ryhmät

  • LLABTO25-26
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2025-2026, Liiketoimintayksikkö

Pienryhmät

  • Verkkoluento
  • Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa asiakassuhteiden johtamisen teorian keskeisiä periaatteita ja hyödyntää CRM:ää (Customer Relationship Management) strategisena lähestymistapana käytännössä.
- selittää segmentoinnin periaatteet ja merkityksen asiakassuhteiden johtamisessa sekä osaa analysoida ja hyödyntää segmentointia asiakassuhdemarkkinoinnin suunnittelussa.
- selittää, miten dataa käytetään asiakassuhteiden johtamisessa, ja osaa arvioida datan laatua ja hyödyntämistä päätöksenteossa.​

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

100% verkkototeutus Moodle-alustalla. Opintojakson aikana on aikaan sidottuja verkkoluentoja sekä harjoitustehtävien purkutilaisuuksia yhteensä 4 kpl, joista osassa on läsnäolovelvoite. Lisäksi yhdellä kerralla on vierailija, johon liittyen opiskelijan tulee tehdä reflektoiva yksilötehtävä.

Ajoitus ja läsnäolo

Virtuaalitoteutus, pääosin aikaan sitomatonta työskentelyä, lisäksi muutama aikaan sidottu tapaaminen illalla Zoom-yhteyden kautta (läsnäolovelvoite aloituksessa ja harjoitustöiden esittelyissä).

Itsenäistä ja ryhmätyöskentelyä Moodlessa julkaistavan aikataulun mukaisesti.

Opintojaksolla on ennakkotehtävä, jonka hyväksytty suorittaminen määräajassa on edellytys kurssin suorittamiselle.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaaleja julkaistaan opintojakson aikana Moodlessa. Keskeinen osa opintojakson suorittamista on myös itsenäinen tiedonhaku soveltuvista lähteistä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Virtuaaliympäristö Moodlessa videotallenteita ja materiaalia, lisäksi aikaan sidottuna opintojakson aloitusluento ja ryhmätöiden esitykset.

Uusintamahdollisuudet

Mikäli jokin palautetuista oppimistehtävistä ei ole hyväksytty, sen voi uusia. Ennakkotehtävän palauttaminen myöhässä estää kuitenkin kurssin suorittamisen.

Oppimisympäristö

Moodle-verkko-oppimisympäristö sekä Zoom-luennot.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 27 tuntia = 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisältö

Menestyvä asiakassuhteiden johtaminen on liiketoiminnan kulmakivi. Opintojaksolla tarkastellaan asiakaslähtöisyyttä ja asiakassuhteiden suunnitelmallista johtamista yrityksen menestyksen keskeisenä tekijänä. Sisältöinä ovat asiakassuhteiden johtamisen periaatteet, segmentointi sekä asiakkuuksien hoitoon ja kehittämiseen liittyvät menetelmät ja käytännöt. Lisäksi tutustutaan markkinoinnin automaatioon ja asiakkuudenhallintaan soveltuviin ratkaisuihin. Tavoitteena on vahvistaa valmiuksia asiakaskeskeisen toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen eri organisaatioympäristöissä.

Opintojakso on osa Asiakasuhteiden johtamisen ja Asiakkuusteknologioiden kahden opintojakson (5 + 5 op) muodostamaa kokonaisuutta. Opiskelija voi valita toisen tai molemmat opintojaksoista, mutta ennen Asiakkuusteknologiat-opintojakson suorittamista suositellaan suoritettavaksi edeltävinä opintoina Asiakassuhteiden johtaminen -opintojakso.

Arviointimenetelmät

Kukin harjoitustehtävä arvioidaan oppimisympäristössä kuvatulla arviointiasteikolla. Eri oppimistehtävillä on erilaisia painoarvoja, joista opintojakson kokonaisarvosana muodostuu. Kaikki tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa tehtävänannot huomioiden, jotta suoritus on hyväksytty.

Arviointiasteikko

1-5