Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CY29-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
06.10.2025 - 10.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 35
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna-Leena Mikkonen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS25SSosionomikoulutus 25S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
- Harjoitukset 1
- Itsenäinen 1
- Seminaari 1
- Tentti 1
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvailla tavoitteellisen yksilö- ja ryhmänohjaustyön periaatteet
- suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- käyttää yksilö- ja ryhmänohjauksessa dialogista, aktivoivaa ja sensitiivistä vuorovaikutusta
- tunnistaa ohjauksen digitaalisia toimintaympäristöjä
- analysoida ammatillista ohjaustoimintaansa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso on osa Sosiaalipedagoginen ohjausosaaminen -moduulin opintoja. Opintojakso koostuu seuraavista:
a) Lähiopetustapaamiset kampuksella ja niihin valmistautuminen (1,5 op)
b) Toiminnalliset yksilö- ja ryhmänohjausohjaustehtävät (1,5 op)
c) Lukupiiritehtävä (1 op)
d) Ryhmätentti verkossa (1 op)
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutuu viikoilla 44-50.
Hyväksytty suoritus edellyttää
-Aktivista läsnäoloa ja opetukseen liittyvien harjoitusten ja tehtävien suorittamista
-Toiminnallisten ohjaustehtävien suunnitteluun, ohjaukseen ja arviointiin osallistumista
-Lukupiirityöskentelyyn ja lukupiiriseminaariin osallistumista
-Ryhmätentin hyväksyttyä suoritusta
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Lukupiirityöskentelyyn valitaan yksi seuraavista kirjoista:
1. Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja
terveysalalla (luvut 1-6)
2. Kopakkala, A. 2005. Porukka, jengi, tiimi; ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen
3. Niemistö, R. 2013. (kaikki painokset käy) Ryhmän luovuus ja kehitysehdot.
4. Vänskä, K., Laitinen-Väänänen, S., Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2014. Onnistuuko ohjaus?
5. Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas
6. Gothóni, R. 2020. Kuuntelijan käsikirja
7. Rauhala, I. 2020. Keskustelun voima
8. Jääskeläinen, L. 2022. Ryhmä toimivaksi
9. Pekkari, M. 2009. Tavoitteellinen ohjauskeskustelu
10. Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas
11. Kalliola, T., Kurki, A., Salmi, M. & Tamminen-Vesterbacka, T. 2010. Matkalla ohjaajuuteen
Työelämäyhteistyö
Toiminnallisen ryhmänohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Oppimisympäristö
Lähiopetus LPR:n kampuksella (pl. ryhmätentti, joka toteutuu Zoomissa)
Verkko-oppimisympäristö: Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.
Arviointimenetelmät
Hyväksytty - täydennettävä - hylätty
Hyväksytty opintojakso edellyttää osallistumista lähiopetukseen sekä tehtävien ja ryhmätentin suorittamista hyväksytysti (H3 tasoisesti).
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa
• kuvailla tavoitteellisen yksilö- ja ryhmänohjaustyön periaatteet
• suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
• käyttää yksilö- ja ryhmänohjauksessa dialogista, aktivoivaa ja sensitiivistä vuorovaikutusta
• tunnistaa ohjauksen digitaalisia toimintaympäristöjä
• analysoida ammatillista ohjaustoimintaansa
Tarkempi arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.