Asiakkaan toimintakykyä edistävä turvallinen arki (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00DA30-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
18.08.2025 - 31.10.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 80
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Outi Pöyhönen
- Sirpa Silaste
- Elina Herttuainen
- Sanna Spets
- Annakaisa Loiri
Opetusryhmät
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRFYS24SFysioterapeuttikoulutus 24S Lappeenranta
-
HLTIFYS24SFysioterapeuttikoulutus 24S Lahti
Pienryhmät
- Info
- Verkkotyöpaja
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
- Harjoitukset
- Näyttö
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• Ohjata asiakasta liikkumisessa, turvallisissa siirtymisissä ja arjen toiminnoissa
• Arvioida asiakaslähtöisesti apuvälineiden tarvetta sekä elin- ja työympäristön esteettömyyttä ja toimivuutta
• Suunnitella asiakaslähtöisesti elin- ja työympäristön muutostöitä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla opiskellaan itsenäisesti sekä opettajajohtoisesti verkkotyöpajoissa (Zoom), kotikampuksilla sekä työelämässä.
Itsenäinen opiskelu sisältää ennakkotehtäviä ja oppimistehtäviä.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson oppimistapahtumat ajoittuvat viikoille 34-44.
Opintojakso edellyttää läsnäoloa. Opiskelija vastaa itsenäisesti mahdollisten poissaolokertojensa asiasisältöjen opiskelusta. Opiskelija osoittaa osaamisensa osaamistestillä ja osaamisen näyttökokeessa.
Kampuksen harjoitustunneille ei voi osallistua Zoomin välityksellä.
Oppimistapahtumat näkyvät opintojakson Moodle- pohjalla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opiskelun tukena oleva materiaali löytyy Moodle-pohjalta.
Opintojakso ei edellytä erillisen kirjallisuuden ostamista itselle.
Työelämäyhteistyö
Opintojakso sisältää aidossa työ- tai toimintaympäristössä suoritettavan esteettömyyskartoituksen.
Ohjeet esteettömyyskartoituksen suorittamiseen annetaan kontaktiopetuksessa.
Uusintamahdollisuudet
Noudatetaan tutkintosäännön mukaista ohjeistusta.
Oppimisympäristö
Kampus
Verkkoympäristöt
Työelämä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka tarkoittaa noin 135 h opiskelijan työtä.
Kontaktiopetus: 45 h
Itsenäinen opiskelu: 90 h
Sisältö
Esteettömyys ja saavutettavuus
Ergonomia
Perusliikkumisen fasilitointi ja/tai manuaalinen ohjaus
Turvallisen siirtymisen avustamisen periaatteet ja käytännön harjoitukset
Liikkumisen ja siirtymisen apuvälineet ja käytännön harjoitukset
Työkyky ja työturvallisuus
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakson vastuuopettajana toimii Annakaisa Loiri (annakaisa.loiri@lab.fi)
Arviointimenetelmät
Esteettömyyskartoitus -oppimistehtävä (5-0)
Siirtymisen avustamisen näyttö (5-0)
Siirtymisen ergonomisen avustamisen osaamistesti (hyv-hyl)
Työkyky, kuormitustekijät sekä työturvallisuus ja -ergonomia osaamistesti (hyv-hyl)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei läpäise näyttöä, osaamistestejä ja/tai esteettömyyskartoitusta.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija tietää potilaan siirtymisen avustamisen tekniikoita ja ergonomiseen työskentelyyn vaikuttavia tekijöitä.
Liikkumisen apuvälineiden valinta on turvallista. Opiskelija tunnistaa oman kokemattomuutensa rajat apuvälineen käytössä ja opastuksessa ja osaa hakea lisäohjausta.
Opiskelija tunnistaa elin- ja työympäristön esteettömyyteen ja toimivuuteen liittyviä tekijöitä ja
osaa ohjatusti arvioida ja suunnitella elin- ja työympäristön muutostöitä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää asiakkaan liikkumisen ja turvallisen siirtymisen ohjaamisen perusteet ja osaa käyttää siirtymisen ergonomisen avustamisen periaatteita.
Liikkumisen apuvälineiden valinta ja käyttö on asiakaslähtöistä, turvallista sekä ohjausmenetelmät tarkoituksenmukaisia.
Opiskelija ymmärtää elin- ja työympäristön esteettömyyteen ja toimivuuteen liittyviä tekijöitä ja
osaa arvioida ja suunnitella elin- ja työympäristön muutostöitä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää siirtymisen ergonomisen avustamisen periaatteet. Osaa valita turvallisen siirtymisen avustamisen tavan asiakkaan voimavarojen ja toimintakyvyn mukaan sekä soveltaa erilaisia tapoja asiakkaan toimintakyvyn tukemiseksi. Opiskelija pyrkii aktiivisesti sisäistämään kuntouttavan ja ergonomisen työtavan
Liikkumisen apuvälineiden valinta, käyttö ja ohjaus ovat asiakaslähtöisiä, turvallisia, perusteltuja ja ohjausmenetelmät tarkoituksenmukaisia.
Opiskelija ymmärtää ja soveltaa elin- ja työympäristön esteettömyyteen ja toimivuuteen liittyviä tekijöitä ja arvioi ja suunnittelee elin- ja työympäristön muutostöitä asiakaslähtöisesti.