Sosiaali- ja terveysalan digitaalisten palvelujen muotoilu (5 op)
Toteutuksen tunnus: YH00CP34-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (2022, 2023)
Opettaja
- Arja-Tuulikki Malin
- LAB_virtuaalihenkilö LAB_virtuaalihenkilö_hyvinvointi_YAMK_LTI
Opetusryhmät
- Verkko-opetus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
HLTIYSTPAMU23KVSosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (YAMK) 23K Lahti
-
HLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
- Verkko-opetus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää digitaalisten palveluiden muotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- mitata ja arvioida digitaalista asiakaskokemusta
- parantaa monikanavaista digitaalista palvelua tietoon perustuen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan virtuaalisesti Zoomissa. Oppimisympäristö On Moodle.
Opetusmenetelmät: itsenäinen opiskelu, ryhmätyö, luennot.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson orientaatio 2.2 klo 9-12. Orientaatiossa annetaan digitaalisen palvelun kehittämistehtävä ja ryhmäydytään. Osallistuminen orientaatioon on välttämätöntä.
1. Kontaktipäivä 11.3 klo 9-16. Suunnitelmien esitykset, ohjausta ryhmien kehittämistehtävään, ryhmätyöskentelyä
2. Kontaktipäivä kehittämistehtävien esittäminen 15.4 klo 9-16
Opintojaksotehtävän palautus 9.5 mennessä,
Vertaisarvioinnin palautus 19.5 mennessä
Tuutoreiden arviointi ja arvosanat Pepissä viimeistään 11.6.2024
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaali ilmoitetaan Moodelssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
Rahoituksen varmistuessa opetus integroidaan työelämän kehittämishankkeeseen.
Uusintamahdollisuudet
Ks. tutkintosääntö.
Oppimisympäristö
Moodle ja Zoom
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus 1 op
Opintojakson tehtävät + itsenäinen opiskelu 4 op
Sisältö
digitalisaatio ja teknologia sote:ssa, palveluiden kehittäminen, digitaalinen asiakaskokemus, palvelumuotoilu, design brief
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso on ensisijaisesti tarkoitettu Sosiaali- ja terveyspalveluiden palvelumuotoilu (yamk) -opiskelijoille. Opintojaksolla opiskelu edellyttää aikaisempia palvelumuotoiluopintoja väh 10 op ja tuplatimantti-mallin hallintaa.
Opintojakson vastuuopettaja Arja-Tuulikki Malin (arja-tuulikki.malin(at)lab.fi)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut opintojakson tehtäviä tai tehnyt kehittämistehtävää hyväksytysti
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- käyttää digitaalisten palveluiden muotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- käyttää laadullisia menetelmiä käyttäjäymmärryksen hankkimisessa ja laatii projektisuunnitelman käyttäjäkokemuksen hankkimiseksi. Tuottaa presentaation projektista.Hyödyntää prensentaatiossa visuaalisuutta.
- tekee ehdotuksia palvelun parantamiseksi projektissa hankitun käyttäjäymmärryksen pohjalta.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti laadukkaisiin lähteisiin perustuvaa digitaalisten palveluiden muotoilun käsitteitä ja tietopohjaa.
- käyttää monipuolisesti laadullisia menetelmiä käyttäjäymmärryksen hankkimisessa ja laatii johdonmukaisen ja selkeän projektisuunnitelman käyttäjäkokemuksen hankkimiseksi. Tuottaa visuaalista viestintää korostavan, huolella laaditun presentaation projektista. Esitys on selkeä ja osoittaa asiantuntemusta.
- tekee konkreettisia, käyttäjäymmärykseen perustuvia ehdotuksia palvelun parantamiseksi.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti digitaalisten palveluiden muotoilun käsitteitä ja tietopohjaa. Tietoperusta hyödyntää monipuolisesti ajantasaisia ja laadukkaita lähteitä.
- käyttää monipuolisesti, oivaltavasti ja perustellusti laadullisia menetelmiä käyttäjäymmärryksen hankkimisessa ja laatii johdonmukaisen ja selkeän projektisuunnitelman käyttäjäkokemuksen hankkimiseksi. Tuottaa visuaalisesti oivaltavan, huolella laaditun presentaation projektista. Esitys on selkeä ja osoittaa asiantuntemusta.
- tekee perusteltuja ja oivaltavia käyttäjäymmärykseen perustuvia ehdotuksia palvelun parantamiseksi.