Siirry suoraan sisältöön

Visuaalinen ilmaisu (5 op)

Toteutuksen tunnus: AM00CV96-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

03.09.2024 - 27.09.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

16 - 18

Koulutus

  • Kuvataiteen koulutus

Opettaja

  • Jussi Juurinen
  • Timo Partanen

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • MLPRKUVA24S
    Kuvataiteen koulutus 24S Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- esitellä omia teoksiaan vertaisyleisölle ja arvioida niitä kriittisesti
- käyttää erilaisia visuaalisia ideointimenetelmiä
- käyttää havaintojaan ja tunteitaan luovan ajattelun lähtökohtina
- vertailla kuvataiteiden ja muun visuaalisen kulttuurin välisiä yhteyksiä
- analysoida, tulkita ja selittää aikamme visuaalista kulttuuria.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Visuaalinen ilmaisu-opintojaksolla tutustutaan erilaisiin visuaalisen ilmaisun prosesseihin. Harjoitusten kautta opiskelija tutustuu erilaisiin visuaalisiin ideointimenetelmiin, harjoittelee käyttämään havaintojaan ja tunteitaan luovan ajattelun lähtökohtina sekä vertailee kuvataiteiden ja muun visuaalisen kulttuurin välisiä yhteyksiä.

Opintojakson aikana tehdään opettajan tukemana erilaisia harjoituksia niin itsenäisesti, pareittain kuin pienryhmissäkin. Myös koko ryhmän yhteisiin keskusteluhetkiin varataan aikaa.

Ajoitus ja läsnäolo

Lähiopetus pääsääntöisesti ti-to kuvataiteen tiloissa Lappeenrannan kampuksella. Itsenäisesti suoritettavista tehtävistä opettaja ilmoittaa ennakkoon.

Toteutukselle on kaksi opetusryhmää.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodlessa saatavilla oleva materiaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksoa ei voi suorittaa etänä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä, 27 tuntia/opintopiste.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolle osallistuminen ei vaadi aiempaa osaamista.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- Alle 80% läsnäolo opetuksessa ja opetustilanteissa
- Tehtävien vaillinainen toteuttaminen
- Jaksolle keskeisten ammattikäsitteiden heikko tuntemus
- Opetustiloissa toimimisen ohjeiden ja työturvallisuuden ohittaminen
- Osallistumattomuus loppukatselmukseen ja luennoille

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

- Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
- Osaa ohjatusti tuottaa ideoidensa pohjalta kuvia ja muita visuaalisia tuotoksia
- Osaa ohjattuna tunnistaa erilaisia visuaalisen ilmaisuun ja kuvan tekemisen tapoja ja ymmärtää niihin sisältyviä työprosesseja.
- Osaa osallistua ohjattuun oppimiskeskusteluun
- Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

- Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
- Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta kuvia ja visuaalisia tuotoksia sekä kehittää niitä saamansa palautteen perusteella
- Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään jaksolle keskeisiä ammattikäsitteitä ja sisältöjä sekä hyödyntää soveltaa niitä omassa ilmaisussaan
- Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa taiteellisia, sisällöllisiä ja teknisiä kehittämistavoitteita
- Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua
- Osaa esitellä muille omia teoksiaan, kertoa niiden sisällöllisistä lähtökohdista sekä arvioida niitä kriittisesti

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

- Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
- Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan kuvia ja muita visuaalisia tuotoksia sekä soveltaa saamaansa palautetta
- Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida erilaisia ratkaisumalleja ja teoksia opinnossa oppimiensa ammattikäsitteiden ja sisältöjen pohjalta
- Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa taiteellista, sisällöllistä ja teknistä osaamista
- Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun
- Osaa esitellä ja analysoida muille omia teoksiaan, kertoa niiden sisällöllisistä lähtökohdista ja arvioida niitä kriittisesti