Markkinoinnin psykologia (5 op)
Toteutuksen tunnus: AL00CI65-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
- Jussi Mozo
Opetusryhmät
- Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Ryhmät
-
LLABTOMATäydentävä osaaminen (AMK), Liiketoimintayksikkö, Markkinointi
-
LLABTO24-25Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Liiketoimintayksikkö
Pienryhmät
- Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• kuvata miksi markkinointi vaikuttaa meihin ja mihin vaikutus perustuu
• nimetä sekä valita erilaisiin tilanteisiin soveltuvia vaikuttamisen keinoja
• perustella ammatillisesti eri sidosryhmille, miten kannattaa markkinoida
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi tarjoaa sinulle vankan tietoperustan siitä, miksi markkinointi toimii ja miten se tulisi suunnitella, erityisesti markkinointikommunikaation, kuten sisällöntuotannon ja hinnoittelun, näkökulmasta. Saat myös käytännöllisen psykologisen työkalupakin tehokkaan markkinoinnin toteuttamiseen.
Kurssi suoritetaan itsenäisesti verkossa. Siinä on neljä aloitusinfon jälkeen pidettävää Zoom-työpajaa, ja osallistuminen näihin on vapaaehtoista, mutta erittäin suositeltavaa.
Kurssin osallistujille suositellaan myös Tuloksekas vaikuttaminen B2B -asiakaskohtaamisissa -kurssia (5 op), joka täydentää tämän kurssin osaamista.
Kurssin aikana laadit valintasi pohjalta a) itsenäisesti neljä ohjattua kirjallista harjoitustehtävää kahden viikon välein valmiiden kurssimateriaalien pohjalta.
Tai
b) suoritat kurssin tekemällä Moodlessa eri arvosanoihin oikeuttavan määrän verkkotehtäviä.
Kurssin Zoom-verkkotyöpajoista saat myös vinkkejä markkinointitiimin työskentelyn johtamiseen.
Kurssia kannattaa lähestyä siten, että se vaatii työtä, mutta se myös palkitsee (erityisesti vaihtoehto a).
Siksi sinun on järkevää varata kalenterista riittävästi aikaa kurssin suorittamiseen ja sitoutua työskentelemään aktiivisesti saavuttaaksesi oppimistavoitteesi.
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssi etenee aloitusinfon jälkeen kahden viikon sprinteissä, jotka noudattavat lukujärjestykseen merkittyjen verkkotyöpajojen rytmiä. Jokaisessa sprintissä on yksi verkkotyöpaja.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kuratoitu sähköinen ainesto joka jaetaan vaiheittain kurssin edetessä Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehto a:
Teet haluamaasi arvosananaan oikeuttavan m'äärän verkkotehtäviä Moodlealustalla.
Vaihtoehto b:
Laadit kahden viikon välein kirjallisen oppimistehtävän, ja lopuksi näistä laadittavan koontitehtävän kurssin aikataulussa opettajalle arvioitavaksi.
Työelämäyhteistyö
Kurssilla ei ole harjoittelu- ja työelämäyhteistyötä.
Oppimisympäristö
Moodle + Zoom + Google Drive
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135h.
Sisältö
- Asiakkaiden ymmärtäminen (empatia) ja asiakkaisiin vaikuttaminen (keinot) - eroavaisuudet.
- Rationaalinen ja todellinen tapa prosessoida tietoa sekä tehdä kulutuspäätöksiä.
- Neurologinen näkökulma: miten tunnetiloja synnytetään ja millainen rooli järjellä on.
- Kognitiiviset harhat ja ajatteluvirheet sekä niiden hyödyntäminen markkinoinnissa.
- Asiakkaiden motivoiminen suopeuteen markkinointia kohtaan.
- Markkinointi vs. manipulointi: miksi fiksut pysyvät hyvisten puolella (etiikka).
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Markkinoinnin peruskurssia vastaavat tiedot.
Arviointimenetelmät
Suoritusvaihtoehto a:
- Arvosana perustuu suoritettujen verkkotehtävien määrään.
Suoritusvaihtoehto b:
- Opiskelijan itsearviointi 30%
- Opettajan arviointi 70%
Opettaja voi nostaa tai laskea arvosanaa kahden arvosanayksikön verran.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Esitellään kurssin aloitusinfossa ja kurssin Moodlessa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Esitellään kurssin aloitusinfossa ja kurssin Moodlessa.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Esitellään kurssin aloitusinfossa ja kurssin Moodlessa.