Siirry suoraan sisältöön

Markkinoinnin psykologia (5 op)

Toteutuksen tunnus: AL00CI65-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen, AMK

Opettaja

  • Jussi Mozo

Opetusryhmät

  • Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)

Ryhmät

  • LLABTOMA
    Täydentävä osaaminen (AMK), Liiketoimintayksikkö, Markkinointi
  • LLABTO24-25
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Liiketoimintayksikkö

Pienryhmät

  • Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata miksi markkinointi vaikuttaa meihin ja mihin vaikutus perustuu
• nimetä sekä valita erilaisiin tilanteisiin soveltuvia vaikuttamisen keinoja
• perustella ammatillisesti eri sidosryhmille, miten kannattaa markkinoida

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssi tarjoaa sinulle vankan tietoperustan siitä, miksi markkinointi toimii ja miten se tulisi suunnitella, erityisesti markkinointikommunikaation, kuten sisällöntuotannon ja hinnoittelun, näkökulmasta. Saat myös käytännöllisen psykologisen työkalupakin tehokkaan markkinoinnin toteuttamiseen.

Kurssi suoritetaan itsenäisesti verkossa. Siinä on neljä aloitusinfon jälkeen pidettävää Zoom-työpajaa, ja osallistuminen näihin on vapaaehtoista, mutta erittäin suositeltavaa.

Kurssin osallistujille suositellaan myös Tuloksekas vaikuttaminen B2B -asiakaskohtaamisissa -kurssia (5 op), joka täydentää tämän kurssin osaamista.

Kurssin aikana laadit valintasi pohjalta a) itsenäisesti neljä ohjattua kirjallista harjoitustehtävää kahden viikon välein valmiiden kurssimateriaalien pohjalta.

Tai

b) suoritat kurssin tekemällä Moodlessa eri arvosanoihin oikeuttavan määrän verkkotehtäviä.

Kurssin Zoom-verkkotyöpajoista saat myös vinkkejä markkinointitiimin työskentelyn johtamiseen.

Kurssia kannattaa lähestyä siten, että se vaatii työtä, mutta se myös palkitsee (erityisesti vaihtoehto a).

Siksi sinun on järkevää varata kalenterista riittävästi aikaa kurssin suorittamiseen ja sitoutua työskentelemään aktiivisesti saavuttaaksesi oppimistavoitteesi.

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssi etenee aloitusinfon jälkeen kahden viikon sprinteissä, jotka noudattavat lukujärjestykseen merkittyjen verkkotyöpajojen rytmiä. Jokaisessa sprintissä on yksi verkkotyöpaja.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kuratoitu sähköinen ainesto joka jaetaan vaiheittain kurssin edetessä Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehto a:
Teet haluamaasi arvosananaan oikeuttavan m'äärän verkkotehtäviä Moodlealustalla.

Vaihtoehto b:
Laadit kahden viikon välein kirjallisen oppimistehtävän, ja lopuksi näistä laadittavan koontitehtävän kurssin aikataulussa opettajalle arvioitavaksi.

Työelämäyhteistyö

Kurssilla ei ole harjoittelu- ja työelämäyhteistyötä.

Oppimisympäristö

Moodle + Zoom + Google Drive

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135h.

Sisältö

- Asiakkaiden ymmärtäminen (empatia) ja asiakkaisiin vaikuttaminen (keinot) - eroavaisuudet.
- Rationaalinen ja todellinen tapa prosessoida tietoa sekä tehdä kulutuspäätöksiä.
- Neurologinen näkökulma: miten tunnetiloja synnytetään ja millainen rooli järjellä on.
- Kognitiiviset harhat ja ajatteluvirheet sekä niiden hyödyntäminen markkinoinnissa.
- Asiakkaiden motivoiminen suopeuteen markkinointia kohtaan.
- Markkinointi vs. manipulointi: miksi fiksut pysyvät hyvisten puolella (etiikka).

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Markkinoinnin peruskurssia vastaavat tiedot.

Arviointimenetelmät

Suoritusvaihtoehto a:

- Arvosana perustuu suoritettujen verkkotehtävien määrään.

Suoritusvaihtoehto b:

- Opiskelijan itsearviointi 30%
- Opettajan arviointi 70%

Opettaja voi nostaa tai laskea arvosanaa kahden arvosanayksikön verran.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Esitellään kurssin aloitusinfossa ja kurssin Moodlessa.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Esitellään kurssin aloitusinfossa ja kurssin Moodlessa.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Esitellään kurssin aloitusinfossa ja kurssin Moodlessa.