Siirry suoraan sisältöön

Pakkausmuotoilun perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: AM00CW73-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 01.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Visuaalisen viestinnän koulutus (2023)

Opettaja

  • Oona Casalegno
  • Mika Huovinen

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • MLTIVV23S
    Visuaalisen viestinnän koulutus 23S

Pienryhmät

  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata pakkausten tärkeimmät tehtävät
- ymmärtää pakkausmuotoilijan roolin osana alaa
- suunnitella pakkauskonseptin muodon sekä visuaalisuuden kokonaisuutena
- tunnistaa ja vertailla erilaisia materiaaleja sekä rakentaa hahmomallin
- toimia pakkauspajalla vastuullisesti

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssi painottuu luento-opetuksen sijaan vuorovaikutteiseen kokeilevaan tekemiseen yksin ja ryhmässä virheiden ja onnistumisten kautta. Opiskelija oppii ryhmänsä kanssa yhdessä suunnittelemaan pakkauskokonaisuuden. Kurssi sisältää myös ohjelmisto-opetusta ja harjoitusprojektin siihen liittyen.

Opiskelija harjoittelee pakkaussuunnittelun prosessia pääpiirteittäin käytännön harjoitusten kautta. Opetus koostuu lähiopetuksesta ja pienryhmäohjauksesta. Opiskelijoilta vaaditaan avointa ja keskustelevaa otetta sekä pienryhmätyöskentelytaitoja ja tekemisen meininkiä. Kurssi vaatii aktiivista läsnäoloa.ja työskentelyä myös lähiopetuspäivien ulkopuolella.

Ajoitus ja läsnäolo

Aktiivinen läsnäolo kontaktitunneilla ja sitoutuminen pienryhmätyöskentelyyn. (poissaoloista sovittava etukäteen opettajan ja ryhmän kanssa)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Jackson, P. 2012. Structural Packaging: Design your own Boxes and 3D Forms (Paper engineering for designers and students)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktipäivien lisäksi opiskelijan on aktiivisesti työskenneltävä sekä yksin että ryhmässä. Ryhmät/työparit sopivat keskenään ryhmien muut sisäiset roolitukset sekä työskentelytavat, paikat ja ajat kontaktiopetuksen ulkopuolella. Osallistuminen aloitukseen ja presentaatioihin on pakollista.

Sisältö

Tällä opintojaksolla opiskelija oppii ymmärtämään pakkausten tärkeimmät tehtävät ja suunnittelemaan pakkauskonseptin.

Arviointimenetelmät

Arviointi koostuu ryhmätöistä ja yksilötöistä. Arvioinnin apuna käytetään opiskelijan omaa arviointia ja vertaisarviointia.

Huom. Jos tehtävä palautetaan myöhässä, on maximi arvosana siltä osin 3, vaikka se olisi erinomainen.

Ryhmä 50%:
-prosessi
-tuotokset pitchauksineen

Yksilö50%:
-osuus ryhmätyöstä ja ryhmätyötaidot
-henkilökohtaisten tietojen ja taitojen kehittyminen
-aktiivisuus

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- Toistuvat poissaolot opetuksesta ja opetustilanteista

- Jaksolle keskeisten ammatillisten tietojen ja taitojen heikko tuntemus

- Keskeisten opintojaksolla annettujen tehtävien puuttuminen

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita tehtävänannon toteuttamiseksi
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata opintojakson keskeisiä menetelmiä
• Osallistuu ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta tehtäväksi annot ja kehittää niitä saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa sisällöllisiä ja/tai teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan tehtäväksi antoja ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida niiden suhdetta tehtävän toteutukseen
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa sisällöllistä ja/tai teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun