Strateginen muotoilu (5 op)
Toteutuksen tunnus: AM00CG75-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
06.03.2024 - 22.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Sara Ikävalko
Vastuuopettaja
Tero Leponiemi
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAL22SPalvelumuotoilun koulutus 22S Lahti
-
MLTIPAL23KPalvelumuotoilun koulutus 23K Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata strategisen muotoilun yleisperiaatteet
- konseptoida uusia arvonluontimalleja soveltamalla muotoiluajattelua (design thinking) sekä
tulevaisuus- ja ideointimenetelmiä innovaatiotoimintaan
- esitellä asiakkaan brändin huomioon ottavan konseptin
- laatia tavoitteet ja alustavan suunnitelman muotoilustrategialle.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Strateginen muotoilu - mitä se tarkoittaa?
Miten strateginen muotoilu eroaa perinteisestä muotoilusta?
Strateginen muotoilu hyödyntää muotoilun menetelmiä ja lähestymistapoja yrityksen kokonaisvaltaisessa kehittämisessä. Strategisessa muotoilussa monialaiset, ratkaisukeskeiset ja luovat työskentelytavat nousevat lähtökohdaksi tulevaisuuden toimintojen ja ratkaisujen suunnittelussa.
Muotoiluajattelun ja muotoilun strategisen käytön avulla luodaan kestäviä toimintaedellytyksiä julkishallinnolle ja elinkeinoelämälle. Merkityksellisiä sekä tärkeitä tuotteita ja palveluita asiakkaille.
Tulevaisuuden ennakointi osana yrityksen strategiaa
- > Onnistunut strategia nojaa tulevaisuuteen. Miltä toiminnan ja palveluiden tulisi silloin näyttää? Miten tunnistamme meitä koskevat muutosvoimat? Kuinka otamme huomioon vastuullisuuden? Uudet uudet yllättävät haasteet?
Muotoiluajattelu toimii välineenä tulevaisuuden hallinnassa?
Brändikokemuksen rakentaminen
- > Kokonaisvaltainen brändikokemus on edellytys menestykselle. Asiakkaan ja yrityksen kohtaamispisteet ovat tärkeitä – kertovatko ne samaa tarinaa? Olipa kyse tuotteesta tai palvelusta, markkinoinnista tai viestinnästä, yhtenäinen ja johdonmukainen asiakaskokemus kaikissa kanavissa vahvistaa brändiä. Tämän palapelin kokoaminen mm. palvelumuotoilun avulla on haastava ja laaja tehtävä, ja oleellinen osa tämän päivän muotoilujohtamista.
Ajoitus ja läsnäolo
Läsnäolo 80%
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Annteaan opintojakson alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mahdollisesti Kirjallisuuskatsaus.
Työelämäyhteistyö
Opintojakso integroidaan TKI -hankkeeseen tai yrtysyhteistyöprojektiin.
Oppimisympäristö
LAB Muotoiluinstituutti, Zoom, Toimeksiantajien toimintaympäristö, mahdolliset excursiot
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
140 tuntia / kevät
Sisältö
- Strategisen muotoilun maailma
tulevaisuuskuvan rakentaminen - ennakointi ja visio-työskentely
Keskeiset muutossuunnat?
- Strategisen muotoilun prosessi
-> innovaatioprosessit > sosiaaliset innovaatiot
- Muotoilu kilpailukuvyn rakentajana?
> Miten kiihdytetään uuden syntyä?
- Systeeminen muotoilu
- Strategisen muotoilun työvälineet
- Strategisen muotoilun arvo, seuranta ja mittaaminen
- Strategian implementointi käytäntöön
- Strategisen muotoilijan työnkuva ja työelämän tarpeet
-> Strateginen muotoilija on työelämän Generalisti
Arviointiasteikko
1-5