Siirry suoraan sisältöön

Strateginen muotoilu (5 op)

Toteutuksen tunnus: AM00CG75-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

06.03.2024 - 22.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)

Opettaja

  • Sara Ikävalko

Vastuuopettaja

Tero Leponiemi

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • MLTIPAL22S
    Palvelumuotoilun koulutus 22S Lahti
  • MLTIPAL23K
    Palvelumuotoilun koulutus 23K Lahti

Pienryhmät

  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata strategisen muotoilun yleisperiaatteet
- konseptoida uusia arvonluontimalleja soveltamalla muotoiluajattelua (design thinking) sekä
tulevaisuus- ja ideointimenetelmiä innovaatiotoimintaan
- esitellä asiakkaan brändin huomioon ottavan konseptin
- laatia tavoitteet ja alustavan suunnitelman muotoilustrategialle.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Strateginen muotoilu - mitä se tarkoittaa?
Miten strateginen muotoilu eroaa perinteisestä muotoilusta?


Strateginen muotoilu hyödyntää muotoilun menetelmiä ja lähestymistapoja yrityksen kokonaisvaltaisessa kehittämisessä. Strategisessa muotoilussa monialaiset, ratkaisukeskeiset ja luovat työskentelytavat nousevat lähtökohdaksi tulevaisuuden toimintojen ja ratkaisujen suunnittelussa.

Muotoiluajattelun ja muotoilun strategisen käytön avulla luodaan kestäviä toimintaedellytyksiä julkishallinnolle ja elinkeinoelämälle. Merkityksellisiä sekä tärkeitä tuotteita ja palveluita asiakkaille.

Tulevaisuuden ennakointi osana yrityksen strategiaa

- > Onnistunut strategia nojaa tulevaisuuteen. Miltä toiminnan ja palveluiden tulisi silloin näyttää? Miten tunnistamme meitä koskevat muutosvoimat? Kuinka otamme huomioon vastuullisuuden? Uudet uudet yllättävät haasteet?

Muotoiluajattelu toimii välineenä tulevaisuuden hallinnassa?

Brändikokemuksen rakentaminen
- > Kokonaisvaltainen brändikokemus on edellytys menestykselle. Asiakkaan ja yrityksen kohtaamispisteet ovat tärkeitä – kertovatko ne samaa tarinaa? Olipa kyse tuotteesta tai palvelusta, markkinoinnista tai viestinnästä, yhtenäinen ja johdonmukainen asiakaskokemus kaikissa kanavissa vahvistaa brändiä. Tämän palapelin kokoaminen mm. palvelumuotoilun avulla on haastava ja laaja tehtävä, ja oleellinen osa tämän päivän muotoilujohtamista.

Ajoitus ja läsnäolo

Läsnäolo 80%

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Annteaan opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mahdollisesti Kirjallisuuskatsaus.

Työelämäyhteistyö

Opintojakso integroidaan TKI -hankkeeseen tai yrtysyhteistyöprojektiin.

Oppimisympäristö

LAB Muotoiluinstituutti, Zoom, Toimeksiantajien toimintaympäristö, mahdolliset excursiot

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

140 tuntia / kevät

Sisältö

- Strategisen muotoilun maailma
tulevaisuuskuvan rakentaminen - ennakointi ja visio-työskentely
Keskeiset muutossuunnat?

- Strategisen muotoilun prosessi
-> innovaatioprosessit > sosiaaliset innovaatiot

- Muotoilu kilpailukuvyn rakentajana?
> Miten kiihdytetään uuden syntyä?

- Systeeminen muotoilu

- Strategisen muotoilun työvälineet

- Strategisen muotoilun arvo, seuranta ja mittaaminen

- Strategian implementointi käytäntöön

- Strategisen muotoilijan työnkuva ja työelämän tarpeet
-> Strateginen muotoilija on työelämän Generalisti

Arviointiasteikko

1-5