Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyön osaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BZ64-3032
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
26.02.2024 - 14.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lahden kampus
- Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Päivi Ivanoff-Lahtela
- Outi Niskanen
- Anna Romakkaniemi
- Heidi Savolainen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 4 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 5 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 6 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio R 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio R 4 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIEH22KMEnsihoitajakoulutus 22KM Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
- Luennot 2
- Luennot 3
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
- Harjoitus R 3
- Seminaari 1
- Seminaari 2
- Seminaari 3
- Seminaari 4
- Seminaari 5
- Seminaari 6
- Simulaatio R 1
- Simulaatio R 2
- Simulaatio R 3
- Simulaatio R 4
- Näyttö 1
- Näyttö 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa hoitotyön menetelmiä eri-ikäisten lasten hoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- toteuttaa lasten ja nuorten lääke-, neste- ja kivun hoitoa turvallisesti
- kuvata yleisimmät lastentaudit ja niiden lääketieteellisen hoidon
- määritellä keskeisiä lasten, nuorten ja perheiden hoitopolkuja
- tunnistaa palvelutarpeen ja ohjata asiakkaita palveluiden piiriin
- tunnistaa monimuotoisten perheiden hyvinvoinnin haasteita ja edistää perheiden hyvinvointia
- selittää raskauden ja lapsivuodeajan etenemisen ja seurannan
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetus tapahtuu verkko-opetuksena ja lähiopetuksena.
Luentotyöskentely, oppimistehtävät, simulaatiot/harjoitukset pienryhmissä, lastentautien tentti ja YleSH näyttökoe.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso 5op toteutuu moduulissa 2, viikot 9-15.
Läsnäolo opetuksessa 100%
Simulatioon valmistava harjoitus/ simulaatio ja YleSH näyttökoe 27h
Luento työskentely ja itsenäinen työskentely 27h
Seminaarit tiimityöskentelynä ja itsenäinen työskentely 27h
Oppimistehtävät, itsenäinen työskentely 27h
Lastentautien opinnot 1op (27h) erillisellä Lääketieteen Moodle -sivustolla itsenäistä työskentelyä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opiskeluvälineet: BYOD
Pakollinen materiaali:
Storvik-Sydänmaa, S., Tervajärvi, L & Hammar A-M. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. Helsinki. Sanoma Pro (tai uudemmat painokset tai muu Lasten ja nuorten hoitotyön kirja)
Duodecin Oppiportti, Lastentaudit, soveltuvin osin: lasten tavallisimmat infektiot, allergiat, lasten pitkäaikaissairaudet ja niiden erityispiirteet, lasten syöpäsairaudet, lasten yleiskirurgiaa
Suositeltava materiaali:
Käypä hoito. 2019. Ruoka-allergia (lapset).
Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen tehokkaat menetelmät sosiaali-ja terveydenhuollossa. 2015. Hoitotyön suositus. Hoitotyön tutkimussäätiö. www.hotus.fi
Opintojakson Moodlen materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toisessa ammattikorkeakoulussa suoritetut vastavat opinnot. Näyttökoe tulee suorittaa toisessa ammattikorkeakoulussa suoritettujen opintojen lisäksi,
Uusintamahdollisuudet
Valtakunnallinen YleSH näyttökoe Lasten ja nuorten hoitotyöstä.
Lääketieteen osa-alueiden tentin suoritetaan opintojakson aikana. Hyväksytyn arvioinnin saaminen edellyttää hyväksytty arvosanaa jokaisen eri osa-alueen tentistä.
Oppimisympäristö
Luentotyöskentely luokkatilassa tai Teams/ Zoom
Simulaatioon valmistava harjoitus harjoitteluluokassa
Simulaatio simulaatiotilassa
YleSH näyttökoe luokkatilassa
Moodle-oppimisalusta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus 5op (135h)
Lastentautien tentti itsenäisenä työskentelynä 27h
Simulatioon valmistava tehtävä/ simulaatio ja valtakunnallinen YleSH näyttökoe ja itsenäinen työskentely 27h
Luentotyöskentely ja itsenäinen työskentely 27h
Seminaarien tiimityöskentely ja itsenäinen työskentely 27h
Tehtävät, itsenäinen työskentely 27h
Sisältö
Hoitotyön menetelmät eri-ikäisten lasten hoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Monimuotoisten perheiden hyvinvoinnin haasteiden tunnistaminen ja hyvinvoinnin edistäminen.
Lääketieteen osa-alueet: lasten tavallisimmat infektiot, allergiat, lasten pitkäaikaissairaudet ja niiden erityispiirteet, lasten syöpäsairaudet, lasten yleiskirurgiaa.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ammatillisen hoitotyön perusteet 20op
Turvallinen sisätauti-kirurginen hoitotyö 15op
Omahoitoa tukeva sisätauti-kirurginen hoitotyö 15op
Arviointimenetelmät
Tiimeissä suoritettavat seminaaritehtävät arvioidaan asteikolla 1-5. Opintojakson arvosana muodostuu 100% seminaaritehtävistä.
Oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Simulaatio, harjoitukset ja näyttökoe arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Pediatrian tentti arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole hyväksytysti suorittanut opintojakson luentotyöskentelyä, oppimistehtäviä, simulaatioita/harjoituksia pienryhmissä, pediatrian tenttiä ja valtakunnallinen YleSH näyttökoetta.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
-etsii ja käyttää ajantasaista näyttöön perustuvaa ja tutkittua tietoa perehtyessään opintojakson sisältöihin
- tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: tarkkailee lapsen vointia, tulkitsee havaintoja ja hoitaa lasta yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
- toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa yksittäisissä tilanteissa tehtäväksi annon mukaisesti
- etsii yksittäiseen tilanteeseen näyttöön perustuvaa tietoa lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta
- etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä
- etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta
- etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa
- osoittaa perehtyneisyyttä lasten hoitotyön ammattieettisiin periaatteisiin
- osaa luetella tyypillisimpien lastentautien oireet ja hoitolinjat
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- arvioi kriittisesti ajantasaista näyttöön perustuvaa ja tutkittua tietoa perehtyessään opintojakson sisältöihin
- tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: tarkkailee lapsen vointia, tulkitsee havaintoja ja soveltaa ammatillista osaamista lapsen hoitamisessa yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
- toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa yksittäisissä tilanteissa tehtäväksi annon mukaisesti ja perustella toimintansa
- etsii yksittäiseen tilanteeseen näyttöön perustuvaa tietoa ja vertailee tietolähteitä lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta
- etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä ja pohtii tiedon soveltamista
- etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta sekä pohtii tiedon soveltamista
- etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa sekä soveltaa tietoa erilaisiin tilanteisiin
- toimii lasten hoitotyön ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa kuvata tyypillisimpien lastentautien oireet ja hoitolinjat
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- arvioi kriittisesti ja perutelee ajantasaisen näyttöön perustuvan ja tutkitun tiedon hyödyllisyyttä perehtyessään opintojakson sisältöihin
- tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: ennakoi ja suunnittelee toimintaansa havaintojen perusteella ja soveltaa ammatillista osaamista lapsen hoitamisessa yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
- toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa vaihtelevissa tilanteissa ja perustella toimintansa
- etsii näyttöön perustuvaa tietoa, vertailee ja arvioi tietolähteitä lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta
- etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä ja pohtii ja arvioi tiedon soveltamista
- etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta sekä pohtii ja arvioi tiedon soveltamista
- etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa sekä soveltaa arvioiden tietoa erilaisiin tilanteisiin
- perustelee toimintaansa lasten hoitotyön ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa soveltaa hoitotyön toimintaa tyypillisimpiä lastentauteja sairastavien lasten hoitoon