Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu (5 op)

Toteutuksen tunnus: LA00BQ06-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

01.04.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot Sosiaali- ja terveysalalla
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot Liiketalouden alalla
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot Tekniikan alalla

Opettaja

  • Milla Mäkinen

Opetusryhmät

  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • LABLTIYTO22H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Lahti

Pienryhmät

  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida, kehittää, innovoida ja optimoida palveluja käyttäjätietoa hankkimalla, käyttäjäkokemusta mallintamalla ja erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntämällä
- valita tarkoituksenmukaiset menetelmät ja osaa soveltaa niitä erilaisten palvelujen kehittämisessä
- johtaa palvelujen muotoiluprosessia

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetusjakso toteutetaan etänä Zoomissa.

1. lähiopetuskerta 13.4.: Palvelumuotoilun periaatteet ja tarkoitus. Miten palvelukokemukset syntyvät ja miten niitä voi tutkia ja muotoilla?
• Välitehtävä: tutustuminen yleiseen palvelumuotoilun peruskirjallisuuteen.
2. lähiopetuskerta 18.4.: Muotoiluajattelu, muotoiluetnografia ja palvelumuotoilu. Mitä ovat muotoiluajattelu ja etnografia ja miten niitä sovelletaan palvelumuotoilun viitekehyksessä?
• Välitehtävä: tutustuminen palvelumuotoilun työkaluihin ja käyttömahdollisuuksiin.
3. lähiopetuskerta 27.4.: Palvelumuotoilun menetelmät: Osa 1 (Taustatiedon keruu (benchmarkkaus ja dokumenttianalyysi), empatiatyökalut, haastattelut ja yhteiskehittäminen)
• Välitehtävä: digityöpajan suunnittelu
4. lähiopetuskerta 4.5.: Palvelumuotoilun menetelmät: Osa 2 (Protot, kokeilut ja konseptointi)
• Välitehtävä: digityöpajan suunnittelu jatkuu
5. lähiopetuskerta 9.5.: Palvelumuotoilun menetelmien kokeilut: Digityöpajat / Osa 1
6. lähiopetuskerta 11.5.: Palvelumuotoilun menetelmien kokeilut: Digityöpajat / Osa 2
• Välitehtävä: profiili/persoona ja blueprint/palvelupolku/business model kanvaasi
7. Lähiopetuskerralla 16.5.: Palvelumuotoilun tulosten esittely ja kiteyttäminen: konseptien pitchaus

Lisäksi kurssin ajalta kirjataan oppimispäiväkirja, joka palautetaan opettajalle 25.5. mennessä.

Ajoitus ja läsnäolo

1. Lähiopetuskerta 13.4. klo 16-19
Välitehtävä
2. Lähiopetuskerta 18.4. klo 16-19
Välitehtävä
3. Lähiopetuskerta 27.4. klo 16-19
4. Lähiopetuskerta 4.5. klo 16-19
Välitehtävä
5. Lähiopetuskerta 9.5. klo 16-19
6. Lähiopetuskerta 11.5. klo 16-19
Välitehtävä
7. Lähiopetuskerta 16.5. klo 16-19

Lisäksi kurssin ajalta kirjataan oppimispäiväkirja, joka palautetaan opettajalle 25.5. mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali opintojakson Moodle e-oppimisympäristössä.

Palvelumuotoilun peruskirjallisuus, esim.:
- Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. (lainattavissa LAB Primosta e-kirjana)
- Miettinen, S. (toim.). 2021. Muotoilun avaimet : älykkääseen teollisuuteen ja liiketoiminnan ketterään kehittämiseen. (lainattavissa LAB Primosta e-kirjana)
- Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. (lainattavissa LAB Primosta e-kirjana)

Palvelumuotoilun väitöskirjatutkimukset, esim.:
- Alhonsuo, M. 2021. Early Phase of Healthcare-Related Service Design.
- Hyysalo, V. 2022. Yhteissuunnittelu ja palvelumuotoilu julkisen sektorin kehityssuuntina: kaupunkilaiset tekijöinä, käyttäjinä ja kumppaneina keskustakirjasto Oodin suunnittelussa.
- Jylkäs, T. 2020. SHARED PATH Service Design and Artificial Intelligence in Designing Human-Centred Digital Services.
- Kuure, E. 2020. Service Design Workshops in Design Practice.

Oppimisympäristö

Zoom, Moodle ja erilaiset digitaaliset yhteiskehittämisalustat

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = yhteensä 133 h

Lähiopetus 20 h
Välitehtävät 103 h
- Palvelumuotoilukirjallisuuteen tutustuminen 31 h
- Palvelumuotoilun esimerkkeihin ja työkaluihin tutustuminen 11 h
- Menetelmien kokeileminen: yhden palvelumuotoilussa käytettävän tiedonkeruumenetelmän testaaminen, digityöpajan suunnittelu, profiili / persoona sekä palvelupolku / blueprint / liiketoimintamallikanvaasi 61 h
Oppimispäiväkirja 10 h

Sisältö

Opintojaksolla käydään läpi palvelumuotoilun perusteet ja perusmenetelmät. Lisäksi jakson aikana kokeillaan palvelumuotoilun menetelmiä käytännössä sekä tuotetaan palvelumuotoilulle tyypillisiä visuaalisia yhteenvetoja.

Arviointimenetelmät

Tehtävät:
Välitehtävät 50 %
Oppimispäiväkirja 50 %

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Välitehtäviä tai oppimispäiväkirjaa ei ole lainkaan tehty tai ne on hylätty.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa sekä esittää palvelumuotoilun käyttömahdollisuuksia omalla alallaan.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa sekä arvioida palvelumuotoilun käyttömahdollisuuksia omalla alallaan.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää asiantuntevasti ja analyyttisesti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa sekä arvioida palvelumuotoilun käyttömahdollisuuksia, hyötyjä ja haasteita omalla alallaan kriittisesti, ajantasaisia ja laadukkaita lähteitä hyödyntäen.