Ihmislähtöisyys ja palvelumuotoilu (5 op)
Toteutuksen tunnus: YM00CI25-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
01.09.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Uudistava muotoiluajattelu (2021)
Opettaja
- Milla Mäkinen
- Mirja Kälviäinen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIYMUAS23SMuotoiluajattelu ja asiakaskokemus (YAMK) 23S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa ihmislähtöisen kehittämisprosessin menetelmiä ja pystyy soveltamaan niitä palvelumuotoilutehtäviin
- osaa valita tarkoituksenmukaisia, palvelumuotoiluun sopivia suunnittelu- ja analyysimenetelmiä ja soveltaa niitä tapauskohtaisesi erilaisten palvelujen kehittämisessä
- osaa johtaa palvelujen strategista kehittämistä ja palvelumuotoilunmuotoilun prosesseja
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
1.9.-14.9. Orientoiva tehtävä 1: tutustuminen ihmiskeskeisyyden ja palvelumuotoilun kirjallisuuteen (40 h)
1.9.-14.9. Orientoiva tehtävä 2: tutustuminen palvelumuotoilun työkaluihin ja käyttömahdollisuuksiin (10 h)
1. lähiopetuskerralla 15.9. palvelumuotoilun taustalla oleva kehys (palvelullistuminen, muotoiluajattelu, ihmiskeskeisyys ja käyttäjätutkimus). Syvennytään siihen, miten palvelukokemukset ihmisille syntyvät ja miten niitä voi muotoilla. (7 h)
2. lähiopetuskerralla 16.9. käydään läpi palvelumuotoilun menetelmiä ja testataan niitä yhdessä käsillä olevaan kehittämistapaukseen soveltaen (7 h)
Tehtävät: Käyttäjätutkimusta yhteiseen kehittämistapaukseen liittyen (45 h)
3. lähiopetuskerralla 29.9. käydään läpi palvelumuotoilun menetelmiä ja testataan niitä yhdessä käsillä olevaan kehittämistapaukseen soveltaen (7 h)
4. lähiopetuskerralla 30.9. työstetään yhteistä kehittämistapausta (7 h) ja esitellään yhteisen ryhmätyön tuotokset toimeksiantajalle
Lopputehtävä: oppimispäiväkirja, palautetaan opettajalle 15.10. mennessä. (10 h)
Ajoitus ja läsnäolo
Orientoivat tehtävät 1 ja 2
1. Lähiopetuskerta 15.9. klo 9-16
2. Lähiopetuskerta 16.9. klo 9-16
Välitehtävät
3. Lähiopetuskerta 29.9. klo 9-16
4. Lähiopetuskerta 30.9. klo 9-16
Lopputehtävä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Varsinainen oppimateriaali opintojakson Moodle e-oppimisympäristössä. Lisämateriaalia Muotoilun tutkimus Moodle e-oppimisympäristön Service Design ja User Information Methods osioissa.
Peruskirjallisuus (löytyvät E-kirjoina Lab Primosta):
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. (2019). Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent.
Miettinen, S. (toim.) (2021). Muotoilun avaimet : älykkääseen teollisuuteen ja liiketoiminnan ketterään kehittämiseen. Teknologiainfo Teknova.
Tuulaniemi, J. (2011). Palvelumuotoilu. Talentum.
Työelämäyhteistyö
ESSI - esteettömät ja älykkäät asumisen ratkaisut (https://lab.fi/fi/projekti/essi)
Oppimisympäristö
Lahden kampus ja Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op 133h
Lähiopetus 28 h
Tehtävät 105 h
Sisältö
Opintojaksolla käydään läpi ihmislähtöisen palvelumuotoilun perusteet ja perusmenetelmät työelämälähtöisesti, aidon projektin kautta kokeilemalla oppien ja ihmiskeskeisyyttä painottaen.
Arviointimenetelmät
Tehtävät:
Välitehtävät + osallistuminen 60 %
Oppimispäiväkirja 40 %
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei ole saavuttanut tasoa 1
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- laatia tietoperustan, joka osoittaa perehtyneisyyttä palvelumuotoiluun ja ihmislähtöisyyteen
- yhdistää tietoja ja soveltaa niitä palvelumuotoilun viitekehyksessä
- laatia mallin mukaisen kirjallisen ja/tai visuaalisen esityksen havainnoistaan
- tunnistaa palvelun muutos- tai kehittämistarpeita tietopohjansa pohjalta
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- laatia ajankohtaisen ja asiantuntijuutta osoittavan tietoperustan, joka osoittaa perehtyneisyyttä palvelumuotoiluun ja ihmislähtöisyyteen
- yhdistää tietoja huolellisesti ja soveltaa niitä luovasti palvelumuotoilun viitekehyksessä
- laatia kirjallisen ja/tai visuaalisen esityksen havainnoistaan
- edistää palvelun muutos- tai kehittämistarpeita tietopohjansa pohjalta
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- laatia kriittisen, ajankohtaisen ja asiantuntijuutta osoittavan tietoperustan, joka osoittaa perehtyneisyyttä palvelumuotoiluun ja ihmislähtöisyyteen
- yhdistää tietoja kriittisesti ja soveltaa niitä luovasti palvelumuotoilun viitekehyksessä, tarkoituksenmukaisia menetelmiä hyödyntäen
- laatia vakuuttavan ja monipuolisen kirjallisen ja/tai visuaalisen esityksen havainnoistaan
- edistää palvelun muutos- tai kehittämistarpeita tietopohjansa pohjalta ja arvioida näitä kriittisesti