Siirry suoraan sisältöön

Ihmislähtöisyys ja palvelumuotoilu (5 op)

Toteutuksen tunnus: YM00CI25-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.09.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 25

Koulutus

  • Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Uudistava muotoiluajattelu (2021)

Opettaja

  • Milla Mäkinen
  • Mirja Kälviäinen

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • MLTIYMUAS23S
    Muotoiluajattelu ja asiakaskokemus (YAMK) 23S Lahti

Pienryhmät

  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa ihmislähtöisen kehittämisprosessin menetelmiä ja pystyy soveltamaan niitä palvelumuotoilutehtäviin
- osaa valita tarkoituksenmukaisia, palvelumuotoiluun sopivia suunnittelu- ja analyysimenetelmiä ja soveltaa niitä tapauskohtaisesi erilaisten palvelujen kehittämisessä
- osaa johtaa palvelujen strategista kehittämistä ja palvelumuotoilunmuotoilun prosesseja

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

1.9.-14.9. Orientoiva tehtävä 1: tutustuminen ihmiskeskeisyyden ja palvelumuotoilun kirjallisuuteen (40 h)
1.9.-14.9. Orientoiva tehtävä 2: tutustuminen palvelumuotoilun työkaluihin ja käyttömahdollisuuksiin (10 h)

1. lähiopetuskerralla 15.9. palvelumuotoilun taustalla oleva kehys (palvelullistuminen, muotoiluajattelu, ihmiskeskeisyys ja käyttäjätutkimus). Syvennytään siihen, miten palvelukokemukset ihmisille syntyvät ja miten niitä voi muotoilla. (7 h)

2. lähiopetuskerralla 16.9. käydään läpi palvelumuotoilun menetelmiä ja testataan niitä yhdessä käsillä olevaan kehittämistapaukseen soveltaen (7 h)

Tehtävät: Käyttäjätutkimusta yhteiseen kehittämistapaukseen liittyen (45 h)

3. lähiopetuskerralla 29.9. käydään läpi palvelumuotoilun menetelmiä ja testataan niitä yhdessä käsillä olevaan kehittämistapaukseen soveltaen (7 h)

4. lähiopetuskerralla 30.9. työstetään yhteistä kehittämistapausta (7 h) ja esitellään yhteisen ryhmätyön tuotokset toimeksiantajalle

Lopputehtävä: oppimispäiväkirja, palautetaan opettajalle 15.10. mennessä. (10 h)

Ajoitus ja läsnäolo

Orientoivat tehtävät 1 ja 2
1. Lähiopetuskerta 15.9. klo 9-16
2. Lähiopetuskerta 16.9. klo 9-16
Välitehtävät
3. Lähiopetuskerta 29.9. klo 9-16
4. Lähiopetuskerta 30.9. klo 9-16
Lopputehtävä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Varsinainen oppimateriaali opintojakson Moodle e-oppimisympäristössä. Lisämateriaalia Muotoilun tutkimus Moodle e-oppimisympäristön Service Design ja User Information Methods osioissa.

Peruskirjallisuus (löytyvät E-kirjoina Lab Primosta):
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. (2019). Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent.
Miettinen, S. (toim.) (2021). Muotoilun avaimet : älykkääseen teollisuuteen ja liiketoiminnan ketterään kehittämiseen. Teknologiainfo Teknova.
Tuulaniemi, J. (2011). Palvelumuotoilu. Talentum.

Työelämäyhteistyö

ESSI - esteettömät ja älykkäät asumisen ratkaisut (https://lab.fi/fi/projekti/essi)

Oppimisympäristö

Lahden kampus ja Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op 133h

Lähiopetus 28 h
Tehtävät 105 h

Sisältö

Opintojaksolla käydään läpi ihmislähtöisen palvelumuotoilun perusteet ja perusmenetelmät työelämälähtöisesti, aidon projektin kautta kokeilemalla oppien ja ihmiskeskeisyyttä painottaen.

Arviointimenetelmät

Tehtävät:
Välitehtävät + osallistuminen 60 %
Oppimispäiväkirja 40 %

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei ole saavuttanut tasoa 1

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- laatia tietoperustan, joka osoittaa perehtyneisyyttä palvelumuotoiluun ja ihmislähtöisyyteen
- yhdistää tietoja ja soveltaa niitä palvelumuotoilun viitekehyksessä
- laatia mallin mukaisen kirjallisen ja/tai visuaalisen esityksen havainnoistaan
- tunnistaa palvelun muutos- tai kehittämistarpeita tietopohjansa pohjalta

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- laatia ajankohtaisen ja asiantuntijuutta osoittavan tietoperustan, joka osoittaa perehtyneisyyttä palvelumuotoiluun ja ihmislähtöisyyteen
- yhdistää tietoja huolellisesti ja soveltaa niitä luovasti palvelumuotoilun viitekehyksessä
- laatia kirjallisen ja/tai visuaalisen esityksen havainnoistaan
- edistää palvelun muutos- tai kehittämistarpeita tietopohjansa pohjalta

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- laatia kriittisen, ajankohtaisen ja asiantuntijuutta osoittavan tietoperustan, joka osoittaa perehtyneisyyttä palvelumuotoiluun ja ihmislähtöisyyteen
- yhdistää tietoja kriittisesti ja soveltaa niitä luovasti palvelumuotoilun viitekehyksessä, tarkoituksenmukaisia menetelmiä hyödyntäen
- laatia vakuuttavan ja monipuolisen kirjallisen ja/tai visuaalisen esityksen havainnoistaan
- edistää palvelun muutos- tai kehittämistarpeita tietopohjansa pohjalta ja arvioida näitä kriittisesti