Vammaistyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BU24-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Verkkokampus, Lappeenranta
- Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiia Rask
- Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS21KVSosionomikoulutus 21KV Lahti
-
HLPRSOS21KMSosionomikoulutus 21KM Lappeenranta
-
HLTISOS21KSosionomikoulutus 21K Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
- Seminaari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- määritellä vammaispolitiikan lähtökohdat
- arvioida omia arvojaan, asenteitaan ja ihmiskäsitystään suhteessa vammaisuuteen
- tunnistaa vammaisuuden moninaisuuden ja sen eri ilmenemismuodot
- tuntee ohjaamisen ja vuorovaikutuksen erityismenetelmiä
- tietää vammaispalveluja ohjaavat lait, palvelut ja palveluprosessin
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssi toteutetaan verkossa, toteutus 1.9 - 5.12.2022
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- VAMMAISTYÖN KÄSIKIRJA: Outi Kari, Satu Laakso, Tuula Niskanen. 2020.
- VAMMAISPALVELUJEN KÄSIKIRJA, thl. Löytyy: https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja
- Malm, M. ym. Esteistä mahdollisuuksiin. Vammaistyön perusteet. 2012
Lisämateriaalia on saatavilla Moodlessa.
Oppimisympäristö
Moodle, Zoom/ Teams
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.
Toteutus sisältää verkkoluentoja, lähiopetusta sekä yksilö tai paritehtäviä (3 op) palautettavan oppimistehtävän (2 op) HUOM: lähiopetus tapahtuu verkossa.
- Mikäli opiskelija työskentelee vammaisalalla, omaa työtä voi hyödyntää tehtävissä
Sisältö
Opiskelija osaa
- määritellä vammaispolitiikan lähtökohdat
- arvioida omia arvojaan, asenteitaan ja ihmiskäsitystään suhteessa vammaisuuteen
- tunnistaa vammaisuuden moninaisuuden ja sen eri ilmenemismuodot
- tuntee ohjaamisen ja vuorovaikutuksen erityismenetelmiä
- tietää vammaispalveluja ohjaavat lait, palvelut ja palveluprosessin
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso on osa Sosiaaliohjaus-moduulin opintoja, jotka muodostavat Sosiaaliohjaukseen suuntaavan kokonaisuuden yhdessä sosiaaliohjauksen harjoittelun kanssa.
Arviointimenetelmät
Arvioinnissa huomioidaan tehtävien osalta:
- Itsemääräämisoikeus, omavalvontasuunnitelma ja artikkelit 50%
- Oppimistehtävä sen seminaariesitys yht 50%.
Lisäksi arviointiin vaikuttaa tuntiaktiivisuus.
Arviointi on T1 - K5.
Arvioinnin saa kokonaisuudessaan, kun kun kaikki tehtävät on palautettu hyväksytysti.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Tietää vammaisten yhteiskunnalliseen asemaan, elämäntilanteisiin ja yksilöön vaikuttavia tekijöitä.
Jäsentää sosionomin työtehtävät palvelujärjestelmässä. Tietää vammaistyön erilaisia menetelmiä. Löytää yhteyden vammaisten asemaan suomalaisessa yhteiskunnassa erilaisten käsitysten ja teorioiden kautta. On suorittanut opintojakson tehtävät.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Kykenee arvioimaan vammaisen ihmisen voimavarojen ja tuen tarpeen suhdetta. Osaa kohdata ihmisen ja huomioi yksilöllistä elämänkulkua sekä tuen tarpeita. Osaa sosiaalityön orientaatiota sosionomin työkentässä. Tunnistaa sosiokulttuurisesta näkökulmasta vammaisten asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa erilaisten käsitysten ja teorioiden kautta. Osoittaa tehtävillään perehtyneisyyttä aiheisiin ja osallistuu luennoilla.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Osaa arvioida vammaisten tuen- ja palvelujen tarvetta elämäntilanteen ja elämänhistorian sekä yhteiskunnallisen aseman taustaa vasten. Osaa kohdata vammaisen henkilön ihmisenä, osaa ottaa huomioon vammaisen yksilöllisen elämänkulun. Osaa soveltaa ja kehittää sosiaaliohjausta vammaistyössä. Osaa soveltaa, kehittää ja luoda uusia ryhmä- ja yhteisökohtaisia menetelmiä vammaistyön kentällä. Osaa tunnistaa, kehittää sekä kriittisesti tarkastella sosiokulttuurisesta näkökulmasta vammaisten asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa erilaisten käsitysten ja teorioiden kautta. Osoittaa tehtävissäänerityistä perehtyneisyyttä ja on luennoilla aktiivinen.