Siirry suoraan sisältöön

Nuorten hyvinvointi ja osallisuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU22-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 05.06.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus, Lappeenranta
  • Lahden kampus
  • Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Mia Ikonen
  • Tarja Kempe-Hakkarainen

Opetusryhmät

  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLTISOS21KV
    Sosionomikoulutus 21KV Lahti
  • HLPRSOS21KM
    Sosionomikoulutus 21KM Lappeenranta
  • HLTISOS21K
    Sosionomikoulutus 21K Lahti

Pienryhmät

  • Verkkoluento
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa nuoren kasvun ja kehityksen erityispiirteitä sekä nuoren voimavaroja ja tuen tarpeita
- nimetä nuoria koskevan keskeisen lainsäädännön sekä palvelujärjestelmän
- toimia nuorten aseman parantamiseksi ja osallisuuden edistämiseksi
- tuntee osallistavia menetelmiä nuorten parissa tehtävässä työssä
- tunnistaa psykososiaalisen työn asiantuntijan roolin ja merkityksen kouluyhteisöissä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan ryhmille HLTISOS21KV, HLPRSOS21KM JA HLTISOS21K. Toteutuksessa on kaikille yhteisiä verkkotyöpajoja viikoilla 35-37 sekä eriytyvä ryhmäkohtainen lähi- tai verkkotapaaminen viikolla 44 .

Opintojakso on osa Sosiaaliohjaus-moduulin opintoja, jotka muodostavat Sosiaaliohjaukseen suuntaavan kokonaisuuden yhdessä sosiaaliohjauksen harjoittelun kanssa.

Toteutus alkaa 10.8.2022 (Orientoiva tentti ja ohje saatavilla Moodlessa). Toteutus päättyy 13.11.2022.

Orientoiva tentti 1 op, verkkotyöpajat, lähitapaaminen ja ennakkotehtävät 1,5 op ja oppimistehtävät 2,5 op. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista verkkotyöpajoihin ja lähitapaamiseen sekä tehtävien tekemiseen ja niiden käsittelyyn.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu viikoilla 33 – 45. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää 80 % läsnäoloa (verkkotyöpajat/lähitapaaminen).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tarkentuu opintojakson alussa. Tenttimateriaali saatavilla Moodlessa 10.8.2022

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson e-ahot hakemus tulee tehdä Pepissä viimeistään 5.6.2022 mennessä. Opiskelijalla tulee olla hankittuna opintojakson osaamistavoitteiden ja sisältöjen mukaista osaamista. Osaaminen on voitu hankkia vastaavilla korkeakoulutasoisilla opinnoilla tai muulla tavoin esim. työelämässä. Jos osaamista on hankittu muulla kun korkeakoulutasoisilla opinnoilla, tulee osaaminen osoittaa sovitusti. Myös opintojakson osa-ahotointi on mahdollista. Opiskelija vastaa ahot-prosessin käynnistämisestä.

Ahot-hakemukset käsitellään viikolla 23 ja päätös opiskelijalle toimitetaan viimeistään 10.6.2022.

Työelämäyhteistyö

Opintojakso sisältää työelämäyhteistyötä.

Oppimisympäristö

Moodle ja O365-työkalut sekä muut opiskelijan valitsemat virtuaaliset työkalut.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Orientoiva tentti 1 op
Verkkotyöpajat, lähitapaaminen ja niihin valmistautuminen 1,5 op
Oppimistehtävät 2,5 op

5 op laajuinen opintojakso on 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisältö

- nuoruus elämänvaiheena, nuorten hyvinvointi ja osallisuus, nuorten palvelut ja palvelujärjestelmä, asumisen tuki, koulun sosiaalityö, nuorisolaki, oppilas- ja opiskelijahuoltolaki, perusopetuslaki, psykososiaalinen työ nuorten parissa

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso ei edellytä aikaisempaa osaamista.

Arviointimenetelmät

Orientoiva tentti 1 op - hyväksytty/hylätty
Oppimistehtävät (ryhmätehtävä ja oppimispäiväkirja) - hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa osoittaa perehtyneisyyttä nuoren kasvun ja kehityksen erityispiirteisiin sekä tuen tarpeisiin
- osaa selvittää nuorten hyvinvointia ja osallisuutta tukevaa palvelujärjestelmää
- osaa käyttää keskeisiä käsitteitä ja erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta