Pehmytkudosten arviointi ja manuaalinen käsittely (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CA23-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 09.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 70
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Heli Lahtio
- Eija Viitala
- Marko Franicevic
- Heli Lankinen
Opetusryhmät
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIFYS22SFysioterapeuttikoulutus 22S Lahti
-
HLPRFYS22SFysioterapeuttikoulutus 22S Lappeenranta
Pienryhmät
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
- Info
- Verkkoluento
- Tentti
- Näyttö
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- haastatella asiakasta sekä havainnoida, palpoida ja mitata lihasten ja nivelten toimintaa
- selittää ja tunnistaa manuaalisen terapian ja termisten hoitojen vaikutukset sekä indikaatiot ja kontraindikaatiot
- hyödyntää manuaalisen terapian perusotteita
- käyttää tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti manuaalista terapiaa ja termisiä hoitoja osana fysioterapiaa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Harjoitustunnit ja verkko-luennot ja itsenäisesti suoritetttavat tehtävät.
Ajoitus ja läsnäolo
Syys-joulukuu 2022.
Kontaktiopetusta 58 h ja 77 h itsenäistä työskentelyä
Kurssi edellyttää osallistumista opetustunneille.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
1. Clarkson, H.M. Musculoskeletal assessment: joint range of motion and manual muscle strenght. 2nd ed. Philadelphia. 2013. Lippincott Williams & Wilkins.
2. Kauranen, K. Fysioterapeutin käsikirja. 4. painos 2021. SanomaPro.
3. Luomajoki, H. Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt. 2018. VK-kustannus Oy.
4. Magee, J. Orthopedit Physical Assessment. 7th edition 2021. Elsevier. Canada.
5. Sandström, M., Ahonen, J. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. 2011. VK-Kustannut Oy.
6. Muu opettajan mainitsema materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei muita suoritusmahdollisuuksia. Mahdollisuus osittaiseen hyväksilukuun hierojan ammattitutkinnolla tai muulla manuaalisen terapian osaamisella soveltuvin osin. AHOT-prosessi hoidetaan henkilökohtaisesti vastaavan opettajan kanssa.
Työelämäyhteistyö
Asiakastapaamiset mahdollisia; tarkemmat ohjeet Moodle-pohjalla.
Uusintamahdollisuudet
Teoria- ja käytännön tentit, tehtävät sekä asiakasraportti.
Näytöt viikolla 49.
Uusintatentti sovitaan tarvittaessa opintojakson opettajan kanssa.
Oppimisympäristö
Lahden ja Lappeenrannan kampus, verkkoympäristö, mahd. asiakastapaamiset
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä 135 h.
Sisältö
Sisältöteemat:
- Mittauksen laatuvaatimukset
- Haastattelu tutkimusmenetelmänä
- Asennon ja ryhdin tutkiminen
- Toiminnalliset testit ja inspektio liikkeessä
- Nivelten liikelaajuuksien mittaus, lihaskireyksien arviointi, manuaalinen lihastestaus (vartalo, ranka, alaraaja, yläraaja), alaraajojen pituuseron arivointi
- Pehmytkudoskäsittelyn prosessi ja tapahtuma
- Pehmytkudoskäsittelyn otteet, kontraindikaatiot ja indikaatiot
- Pehmytkudoskäsittelyt: selkä, niska-hartiaseutu, yläraaja, alaraaja
- Pintalämpö- ja kylmähoidot
- Asiakastapaamiset ja niiden raportointi
- Itsenäinen teorian verkko-opiskelu
- Omatoiminen harjoittelu parin kanssa koululla tai kotona
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Tuki- ja liikuntaelimistön anatomian opinnot oltava käynnissä samanaikaisesti.
Arviointimenetelmät
Osaamisen kehittymistä seurataan läpi opintojakson osallistumisaktiivisuudella. Lisäksi osaamista selvitetään erilaisin oppimistehtävin. Kurssin lopussa teoria- ja käytännöntentti.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelijan osaaminen ei täytä tason 1 arviointikriteereitä. Opiskelija ei osallistu lähiopetukseen tai on toistuvasti poissa lähiopetuksesta.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- tietää fysioterapeuttisen tutkimisen menetelmien monimuotoisuuden (haastattelu, havainnointi, palpointi, mittaaminen)
- tutkii asiakkaan asentoa ja liikkeitä soveltaen joitain tutkimisen menetelmiä
- tarvitsee usein opettajan ja muiden opiskelijoiden tukea käyttäessään nivelten toiminnan arvioimisessa tarvittavia mittausvälineitä sekä lihasvoiman ja lihaskireyksien arvioimiseen käytettäviä tutkimusmenetelmiä
- hallitsee mittauksen luotettavasti, mutta tuloksista tehdyissä johtopäätöksissä on puutteita
- ymmärtää tutkimustulosten dokumentoinnin täryekyden, mutta kirjaaminen vaatii tukea
- kertoo hieronnan ja fysikaalisten hoitojen vaikutuksia sekä tietään niiden tärkeimmät indikaatiot ja kontraindikaatiot
- kykenee suunnittelemaan asiakkaalle terapian, mutta asiakkaan huomioiminen terapian suunnittelussa on puutteellista
- soveltaa klassisen hieronnan perusotteita
- eteneminen ei ole vielä loogista ja sujuvaa
- tarvitsee muistutusta hyvän työergonomian ja -hygienian toteuttamisesta
- osaa toimia asiakastilanteessa, mutta hänen huomionsa keskittyy kuitenkin pääasiassa omaan toimintaan
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- ymmärtää fysioterapeuttisen tutkimisen menetelmien monimuotoisuuden (haastattelu, havainnointi, palpointi, mittaaminen)
- tutkii asiakkaan asentoa ja liikkeitä soveltaen tutkimisen menetelmiä
- toimii yleensä opintojaksolla esitettyjen käytäntöjen mukaisesti
- osaa käyttää nivelten toiminnan arvioimisessa tarvittavia mittausvälineitä sekä lihasvoiman ja lihaskireyksien arvioimiseen käytettäviä tutkimusmenetelmiä, mutta mittauksen luotettavuudessa ja mittausten tuloksista tehdyissä johtopäätöksissä tarvitsee ohjausta
- ymmärtää tutkimustulostensa dokumentoinnin tärkeyden ja osaa kirjata kyseiset tiedot pääosin luotettavasti
- ymmärtää ja osaa selittää sekä hieronnan että fysikaalisten hoitojen fysiologiset ja psykologiset vaikutukset sekä indikaatiot ja kontraindikaatiot opiskeluvaiheensa mahdollistamalla tavalla
- kykenee itsenäisesti tietojensa perusteella suunnittelemaan asiakkaalle turvallisen terapian ja hän ottaa huomioon myös asiakkaan toiveita
- osaa palpoiden tunnistaa pehmytkudosten tilaa ja soveltaa klassisen hieronnan perusotteita kyeten samalla arvioimaan käsittelyjen vaikutusta pehmytkudoksiin
- toteuttaa työskennellessään pääsääntöisesti hyvän työergonomian ja -hygienian periaatteita
- osaa toimia luontevasti asiakastilanteessa
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- ymmärtää fysioterapeuttisen tutkimisen menetelmien monimuotoisuuden (haastattelu, havainnointi, palpointi, mittaaminen)
- tutkii asiakkaan asentoa ja liikkeitä soveltaen kaikkia em. tutkimisen menetelmiä opintojaksolla esitettyjen käytäntöjen mukaisesti
- käyttää tarkoituksenmukaisesti ja luotettavasti nivelten toiminnan arvioimisessa tarvittavia mittausvälineitä sekä lihasvoiman ja lihaskireyksien arvioimiseen käytettäviä tutkimusmenetelmiä sekä tehdä oikeita johtopäätöksiä mittausten tuloksista
- ymmärtää tutkimustulostensa dokumentoinnin tärkeyden ja osaa kirjata kyseiset tiedot luotettavasti
- ymmärtää ja osaa perustella sekä hieronnan että termisten hoitojen fysiologiset ja psykologiset vaikutukset sekä indikaatiot ja kontraindikaatiot opiskeluvaiheensa mahdollistamalla tasolla
- kykenee itsenäisesti tietojensa perusteella, asiakkaan tavoitteen huomioiden, suunnittelemaan asiakkaalle turvallisen ja tehokkaan terapian
- osaa palpoiden tunnistaa pehmytkudosten tilan ja soveltaa käytännössä monipuolisesti ja sujuvasti klassisen hieronnan perusotteita kyeten samalla arvioimaan käsittelyjen vaikutusta pehmytkudoksiin
- toteuttaa työskennellessään hyvän työergonomian ja -hygienian periaatteita sujuvasti
- osaa toimia asiantuntevasti asiakastilanteessa