Svenska på företag (3 op)
Toteutuksen tunnus: KR00CR62-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 02.09.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 18.11.2022
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kielikeskus (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Ruotsi
Paikat
15 - 35
Koulutus
- Kieliopinnot LAB
- Kieliopinnot LUT
Opettaja
- Merja Naalisvaara-Jokinen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
KKIE22LUTHKieli- ja viestintäopinnot 2022-2023, LUT
-
KKIE22LABHKieli- ja viestintäopinnot 2022-2023, LAB
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Tavoitetaitotaso: B1-B2
Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi toteutetaan syksyllä 2022 pelkkänä verkkototeutuksena, johon sisältyy viikoittaiset vapaaehtoiset tunnin kestävät videotapaamiset. Videotapaamisissa harjoitellaan lähinnä suullista kielitaitoa.
Vapaaehtoinen osallistuminen videotapaamisiin, arviotavat oppimistehtävät Moodleen, Moodlen sanakokeet ja kurssin lopussa valvottu kirjallinen suoritus sähköisessä Exam-järjestelmässä paikan päällä kampuksella.
Exam-suorituksen voi tehdä vierailijana toisellakin Exam-paikkakunnalla. Lisätietoa täältä:
https://elut.lut.fi/fi/opintojen-suorittaminen/tenttiminen/exam-sahkoinen-tenttiminen/tenttivierailu
Suullisilla näytöillä videotapaamisissa on mahdollista antaa osaamisnäyttöä, joka voi nostaa opintojakson loppuarvosanaa (säännöllinen osallistuminen ja aktiivisuus).
Ajoitus ja läsnäolo
1. periodi syksy 2022. Arvioitavat näytöt (Moodle-palautukset ja Exam-suoritus) on mahdollista tehdä vielä marraskuussa 2022, mistä johtuen päättymispäivä sijoittuu sinne.
Puhdas verkkokurssi, jossa viikottaisten vapaaehtoisten videotapaamisten ajankohdat näkyvät TimeEditissä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Yhteinen kurssimateriaali on Moodlessa, ja osan materiaalista opiskelija tekee itse.
Uusintamahdollisuudet
Kurssilla ei ole perinteistä kirjallista tenttiä. Arviointi pohjautuu Moodleen palautettaviin arvioitaviin oppimistehtäviin, Moodlen sanakokeisiin ja kurssin lopussa tehtävään valvottuun kirjalliseen suoritukseen Exam-järjestelmässä kampuksella.
Exam-suorituksen voi tehdä vierailijana toisellakin Exam-paikkakunnalla. Lisätietoa täältä:
https://elut.lut.fi/fi/opintojen-suorittaminen/tenttiminen/exam-sahkoinen-tenttiminen/tenttivierailu
Oppimisympäristö
Moodle-ympäristö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 opintopisteen kurssi vastaa 3 x 27 tuntia opiskelijan itsenäistä työtä.
Sisältö
Liikeviestinnän perusteet, oman erikoisalan tekstejä tehtävineen, vapaaehtoisissa viikoittaisissa videotapaamisissa alakohtaisia suullisia harjoituksia.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso Svenska i arbetslivet
Arviointimenetelmät
Arvioitavat oppimistehtävät Moodleen, Moodlen sanakokeet ja kurssin lopussa valvottu kirjallinen suoritus Exam-järjestelmässä.
Suullisilla näytöillä vapaaehtoisissa viikoittaisissa videotapaamisissa on mahdollista antaa osaamisnäyttöä, joka voi nostaa opintojakson loppuarvosanaa (säännöllinen osallistuminen ja aktiivisuus).
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita.
Ymmärtää lauseita ja usein käytettyjä ilmauksia, jotka liittyvät tavallisimpiin arkipäivän tarpeisiin: kaikkein keskeisin häntä itseään ja perhettä koskeva tieto, ostosten teko, paikallistieto, työ. Pystyy viestimään yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa tehtävissä, jotka edellyttävät yksinkertaista tiedonvaihtoa tutuista, jokapäiväisistä
asioista. Pystyy kuvailemaan yksinkertaisesti omaa taustaansa, lähiympäristöään ja välittömiä tarpeitaan.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilajin ja/tai tyylikonventioiden vastaista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.