Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen kasvu ja kehitys (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU02-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Outi Kokko-Muhonen

Opetusryhmät

  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRSOS22S
    Sosionomikoulutus 22S Lappeenranta

Pienryhmät

  • Verkkoluento 1
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ihmisen yksilöllistä kasvua ja kehitystä elämänkulun eri vaiheissa
- ymmärtää yksilölliseen kasvuprosessiin vaikuttavia tekijöitä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Pääosin verkkomuotoinen toteutus. Opintojaksolla työskennellään kontaktiopetuksessa verkkotyöpajoissa ryhmämuotoisesti sekä pienryhmissä. Opintojaksolla on itsenäisiä, pienryhmätehtäviä sekä moodle-tentti. Verkkotyöpajat toteutuvat viikoilla 35-42
Verkkotyöpajoihin tulee osallistua. Ensimmäisessä verkkotyöpajassa viikolla 35 kerrotaan tarkemmin opintojaksosta, sen suoritustavoista ja aikatauluista, tällöin on tärkeää olla mukana. Opintojakson moodlepohjalta löytyvät tarkemmat aikataulut ja muut tiedot.

Opintojakso toteutuu tiiviissä yhteistyössä KASVUYMPÄRISTÖT -opintojakson kanssa. Opintojaksoon kuuluu molempia opintojaksoja kokoava yhteinen oppimistehtävä opintojaksojen päättyessä.

Ajoitus ja läsnäolo

Verkkotyöpajat (osa yhteisiä Kasvuympäristöt-opintojakson kanssa):
-vko 35 4h; yhteinen alitys KASVUYMPÄRISTÖT -opintojakson kanssa
-vkot 36- 40, 4h/vko
-vko 42, 6h, kummankin opintojakson yhteinen päätös

lisäksi itsenäisesti tehtävä Moodle-tentti viikon 42 lopuun mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

-Nurmi, J. et al. 2009. Ihmisen psykologinen kehitys. WSOY
- Sinkkonen, J. 2018.Kiintymyssuhteet elämänkaaressa

Ja vähintään yksi seuraavista:
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista
- Sinkkonen,J.2020. Onnellinen lapsi.
- Ojanen, M. 2014. Positiivinen psykologia
- Sinkkonen, J. & Kalland, M.(toim.) 2011. Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen



Muu luennoilla ilmoitettu materiaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- ei vaihtoehtoista suoritustapaa

Työelämäyhteistyö

-

Uusintamahdollisuudet

Itsenäisen opiskelun Moodle-tentti vapaavalintaisena ajankohtana, kuitenkin viikon 42 loppuun mennessä.

Oppimisympäristö

Moodle ja Zoom-verkkoympäristöt

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- verkkotyöpajat 1,5op
- oppimistehtävät 2,5 op
- itsenäisen opiskelun Moodle-tentti 1 op

Sisältö

- kehityspsykologia psykologian osa-alueina
- psyykkinen itsesäätely, elämänhallinta,
- elämänkaariajattelu, yksilön kehityksen osa-alueet ja kehitykseen yhteydessä olevat tekijät, persoonallisuuden
kehitys, temperamentin ja persoonallisuuden käsite, kognitiivinen ja sosiaalinen kehitys, kehitystehtävät ja
haasteet lapsuudessa,nuoruudessa, aikuisuudessa, vanhuudessa. Kehitysteoriat ihmisen kehityksen kuvaajina
- yksilön kehityksen havainnointi tiedonkeruumenetelmänä
- menetelmät: havainnointi, itsereflektio, oppimateriaaliin perehtyminen ja oppimistehtävien suorittaminen

Arviointimenetelmät

Opintojakson kokonaisarvosanassa huomioidaan:
- Aktiivinen, vuorovaikutteinen läsnäolo verkkotyöpajoissa
- Oppimistehtävät: numeerinen arviointi, ellei toisin ilmoiteta
- Tentti; hyväksytty/hylätty

Mikäli opiskelijalle kertyy poissaoloja, tulee hänen osoittaa sen aikana käsiteltyihin sisältöihin liittyvän osaamisensa opintojakson opettajalle ja muulle opiskelijaryhmälle erikseen sovittavalla tavalla. Opettajat eivät tee korvaavia tehtäviä, vaan opiskelijan tulee itse olla aktiivinen ja osoittaa osaamisensa.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei saavuta arviointitasoa 1, ja/tai ei lainkaan noudata aikatauluja.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Käyttää koko ihmisen elinkaarta ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa käsitteistöä, arkitietoon painottuen. Pystyy auttavasti havainnoimaan yksilön, erityisesti lapsen/nuoren kehitystä. Aikataulujen noudattamisessa vaihtelevuutta, osallistumisaktiivisuus hyvin vähäistä. Oppimistehtävissä tarkastelu jää pääosin arkitietoon painottuvaksi ja rakenteessa sekä lähdemerkinnöissä paljon puutteita.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Käyttää pääosin koko ihmisen elinkaaren kehitystä ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa tieteelliseen tietoon perustuvaa teoreettista käsitteistöä. Pystyy havainnoimaan yksilön, erityisesti lapsen/nuoren kehitystä monipuolisesti tutkittua, tieteellistä tietoa hyödyntäen. Noudattaa aikatauluja ja osalllistumisaktiivisuus hyvä. Erottaa arkitiedon tieteellisestä tiedosta.Oppimistehtävissä tarkastelu painottuu teoreettiseen tietoon ja tehtävien rakenne pääosin ohjeen mukainen ja lähdemerkinnät pääosin kohdallaan.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Käyttää koko ihmisen elinkaaren psyykkistä kehitystä ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa käsitteistöä monipuolisesti ja asiantuntevasti, sekä pystyy havainnoimaan yksilön, erityisesti lapsen/nuoren kehitystä monipuolisesti tätä taitoa hyödyntäen. Noudattaa hyvin aikatauluja, osallistumisaktiivisuus erittäin hyvää. Tieteellisen tiedon ja arkitiedon erottaminen taitavaa ja perusteltua oppimistehtävissä, joissa myös rakenne ja lähdemerkinnät oikein.