Ihmisen kasvu ja kehitys (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BU02-3014
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Helena Hatakka
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS22SSosionomikoulutus 22S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
- Luennot
- Luennot
- Luennot
- Verkkoluento
- Luennot
- Luennot
- Luennot
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ihmisen yksilöllistä kasvua ja kehitystä elämänkulun eri vaiheissa
- ymmärtää yksilölliseen kasvuprosessiin vaikuttavia tekijöitä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
RYHMÄTEHTÄVÄT 2,5 op (yhteiset kasvuympäristöt -opintojakson kanssa kasvatusnäkemys 1op ja kasvun paikat 1,5op)
YKSILÖTEHTÄVÄT 1,5 op (Miten minusta tuli minä ja Havainnointitehtävä)
Kampus- ja verkkotapaamisiin liittyvät teemat 1 op
- mitä kehityspsykologia on?
- kehityspsykologian keskeisiä teoreetikoita
- varhainen vuorovaikutus
- temperamentti
- kehityksen havainnointi tiedonkeruumenetelmänä
Teemat toteutuvat flipped learning työskentelynä
Ajoitus ja läsnäolo
opintojakso ajoittuu viikoille 35-42. Tarkempi aikataulu yllä.
Tapaamiset:
31.8.. klo 10.00-12.00 opintojakson yhteinen aloitus Kasvuympäristöt -opintojakson kanssa
2.9. klo 8.15-11.30
6.9.klo 8.15-11.30
21.9.klo 8.15-11.30 Kasvatusnäkemystehtävien esitykset; läsnäolo pakollinen
23.9. 10.00-12.00
28.9. 8.15-11.30
3.10. tehtävien ohjaustapaaminen Zoomissa, läsnäolo pakollinen
17.10 klo 8.15-11.30 Kasvun paikat tehtävien esitykset; Läsnäolo pakollinen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia
Nurmi, J-E. et al. 2015. Ihmisen psykologinen kehitys
Sinkkonen, J. 2018. Kiintymyssuhde elämänkaaressa
Muu suositeltava materiaali verkkotyöpajojen yhteydessä
Oppimisympäristö
Niemen campus M19 ja verkkokampus; Moodle, Teams, Zoom
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kavun paikat tehtävä 1,5 op 40 tuntia opiskelijan työtä
Kasvatusnäkemystehtävä 1op 27 tuntia opiskelijan työtä
Miten minusta tuli minä -tehtävä 1,5 op 40 tuntia opiskelijan työtä
Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät 1op 27 tuntia opiskelijan työtä tälle opintojaksolle
Arviointimenetelmät
- Ryhmätehtävät: Kasvun paikat (1-5) ja kasvatusnäkemys Hyväksytty-täydennettävä)
- Yksilötehtävä: Miten minusta tuli minä (1-5)
- Hyväksytysti suoritetut tehtävät ja hyväksytty osallistuminen ryhmätehtävien vaatimaan työskentelyyn ja esittämiseen, osallistuminen verkkotyöpajoihin, aikataulun noudattaminen
(tehtävien painoarvo 50/50)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Suorituksia ei ole palautettu määräajassa tai niiden taso ei riitä arvosanaan 1
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
- osaa käyttää hyvin niukasti kasvun ja kehityksen kehityspsykologisia peruskäsitteitä ja termejä
- arkitiedon ja tutkimukseen perustuvan tiedon erottamisessa haasteita
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
- osaa käyttää kasvun ja kehityksen kehityspsykologisia peruskäsitteitä johdonmukaisesti
- erottaa arkitiedon tutkimukseen perustuvasta tiedosta
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
- osaa käyttää kasvun ja kehityksen kehityspsykologisia peruskäsitteitä asiantuntevasti
- osaa soveltaa tutkimukseen perustuvaa tietoa arkitietoon taitavasti peilaten