Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen kasvu ja kehitys (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU02-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Helena Hatakka

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLTISOS22S
    Sosionomikoulutus 22S Lahti

Pienryhmät

  • Luennot
  • Luennot
  • Luennot
  • Luennot
  • Verkkoluento
  • Luennot
  • Luennot
  • Luennot
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ihmisen yksilöllistä kasvua ja kehitystä elämänkulun eri vaiheissa
- ymmärtää yksilölliseen kasvuprosessiin vaikuttavia tekijöitä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

RYHMÄTEHTÄVÄT 2,5 op (yhteiset kasvuympäristöt -opintojakson kanssa kasvatusnäkemys 1op ja kasvun paikat 1,5op)
YKSILÖTEHTÄVÄT 1,5 op (Miten minusta tuli minä ja Havainnointitehtävä)
Kampus- ja verkkotapaamisiin liittyvät teemat 1 op
- mitä kehityspsykologia on?
- kehityspsykologian keskeisiä teoreetikoita
- varhainen vuorovaikutus
- temperamentti
- kehityksen havainnointi tiedonkeruumenetelmänä
Teemat toteutuvat flipped learning työskentelynä

Ajoitus ja läsnäolo

opintojakso ajoittuu viikoille 35-42. Tarkempi aikataulu yllä.

Tapaamiset:
31.8.. klo 10.00-12.00 opintojakson yhteinen aloitus Kasvuympäristöt -opintojakson kanssa
2.9. klo 8.15-11.30
6.9.klo 8.15-11.30
21.9.klo 8.15-11.30 Kasvatusnäkemystehtävien esitykset; läsnäolo pakollinen
23.9. 10.00-12.00
28.9. 8.15-11.30
3.10. tehtävien ohjaustapaaminen Zoomissa, läsnäolo pakollinen
17.10 klo 8.15-11.30 Kasvun paikat tehtävien esitykset; Läsnäolo pakollinen

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia
Nurmi, J-E. et al. 2015. Ihmisen psykologinen kehitys
Sinkkonen, J. 2018. Kiintymyssuhde elämänkaaressa

Muu suositeltava materiaali verkkotyöpajojen yhteydessä

Oppimisympäristö

Niemen campus M19 ja verkkokampus; Moodle, Teams, Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kavun paikat tehtävä 1,5 op 40 tuntia opiskelijan työtä
Kasvatusnäkemystehtävä 1op 27 tuntia opiskelijan työtä
Miten minusta tuli minä -tehtävä 1,5 op 40 tuntia opiskelijan työtä
Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät 1op 27 tuntia opiskelijan työtä tälle opintojaksolle

Arviointimenetelmät

- Ryhmätehtävät: Kasvun paikat (1-5) ja kasvatusnäkemys Hyväksytty-täydennettävä)
- Yksilötehtävä: Miten minusta tuli minä (1-5)
- Hyväksytysti suoritetut tehtävät ja hyväksytty osallistuminen ryhmätehtävien vaatimaan työskentelyyn ja esittämiseen, osallistuminen verkkotyöpajoihin, aikataulun noudattaminen
(tehtävien painoarvo 50/50)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Suorituksia ei ole palautettu määräajassa tai niiden taso ei riitä arvosanaan 1

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

- osaa käyttää hyvin niukasti kasvun ja kehityksen kehityspsykologisia peruskäsitteitä ja termejä

- arkitiedon ja tutkimukseen perustuvan tiedon erottamisessa haasteita

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

- osaa käyttää kasvun ja kehityksen kehityspsykologisia peruskäsitteitä johdonmukaisesti

- erottaa arkitiedon tutkimukseen perustuvasta tiedosta

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

- osaa käyttää kasvun ja kehityksen kehityspsykologisia peruskäsitteitä asiantuntevasti

- osaa soveltaa tutkimukseen perustuvaa tietoa arkitietoon taitavasti peilaten