From Science and Engineering to Innovation (5 op)
Toteutuksen tunnus: AT00CN42-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 19.04.2022
Ajoitus
01.05.2022 - 30.08.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Teknologia (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kesäopinnot
- Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
- Tommi Veijalainen
- Juha Hyytiäinen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LABLPRKES22KHKesäopinnot 2022 (AMK), Lappeenranta
-
LABLTIKES22KHKesäopinnot 2022 (AMK), Lahti
-
LABLPRTO20HTäydentävä osaaminen AMK 2020-2021, Lappeenranta
-
LABLTITO20HTäydentävä osaaminen AMK 2020-2021, Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- tunnistaa systemaattisen ja monialaisen lähestymistavan etuja ratkaistaessa ongelmia ja kehitettäessä tuotteita sekä osaa soveltaa niitä
- ajatella asioita systeemin tasolla ja tunnistaa sen eri lohkoja sekä ymmärtää, miten osasten yhteistoiminta synnyttää halutun tavoitteen ja vaatimusten mukaisen suorituskyvyn
- hyödyntää erilaisia metodeja ongelmanratkaisussa ja innovoinnissa sekä luovan ajattelun perusteita
- toimia monialaisessa tiimissä sekä kommunikoida ulkopuolisten asiantuntijoiden kanssa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssilla toimitaan tavoitteellisesti pienryhmissä, joiden toimintaa ohjaavat ryhmän yhdessä sopimat säännöt annetun viitekehyksen mukaan. Kurssiin sisältyy tietoiskuja, oppimistehtäviä ja ryhmätyöskentelyä.
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssi jakaantuu innovointivaiheeseen ja rakennusvaiheeseen (JHC vaihtoehto), innovointivaihe tehdään kesäkampuksella ryhmissä, lähinnä toukokuun ja kesäkuun alun aikana, itsenäinen vaihe kesällä. Rakennusvaiheeseen päästään toivon mukaan seuraavana vuonna. Kumpikin vaihe on 5 op eli yht. 10. Kurssin yhtenä teemana on taistelurobotit.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kurssilla annettava oppimateriaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Oppimisympäristö
Luokka, laboratorio ja Moodle- ja Zoom-verkkoympäristöt
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
n. 130 h opiskelijan työtä.
Sisältö
Kiinnostaako sinua luonnontieteiden hyödyntäminen innovoinnissa ja tuotekehityksessä? Kurssilla pyritään toteuttamaan villejäkin ideoita mm. NASA:n innovointimenetelmiä hyödyntäen. Parhaiden ideoiden kanssa on mahdollista hakea J.Hyneman Centerin (LUT) rakennushaasteisiin ja saada ohjausta mestarilta itseltään kenties.
Kiinnostaako sinua robot wars, battlebots-henkiset taistelurobotit. Kursilla aloitellaan taistelurobottikulttuuria LABissa. Ensimmäinen askel on pieni, autonominen sumo-robotti (työntää toisen kehästä).
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Mukaan voi hakea poikkitieteellisesti, kurssi sopii etenkin tekniikan opiskelijoille, mutta kaikki ovat tervetulleita. Perusajatus on, jos ideassa ei ole ainakin vähän science fictionia, niin se ei ole hyvä idea. Motto: Mitä hullumpi idea, sen parempi.
Arviointimenetelmät
Ryhmän tekemän tuotoksen arviointi (esitys verkossa), ryhmäläisten vertaisarviointi sekä opettajien huomiot ryhmän työskentelystä ja tuloksista.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu ryhmän toimintaan tai työpanos on riittämätön.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Ryhmä on pystynyt tekemään tavoitteellisesti yhteistyötä ja on dokumentoinut keskeiset työnsä tulokset sekä pystyy esittämään tuloksensa muille opiskelijoille ohjeistetun mukaisesti. Tehty tuotos täyttää pääosin ryhmän asettamat ja tehtävänannon vaatimukset.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Ryhmän esitys on selkeä ja looginen. Siitä käy selvästi ilmi tavoitteen ja vaatimusten mukainen toteutus. Mahdolliset poikkeamat on analysoitu ja kerrotaan esityksessä. Ryhmän esityksestä kuvastuu ymmärrys ryhmän työtä ja kurssin osaamistavoitteita kohtaan, esim. termit ja ammattisanat ovat oikein. Ryhmäläiset kertovat myös oppimastaan ja ratkaisujen synnystä haasteisiin (reflektio).
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Ryhmän esityksestä löytyy selkeä linkki opintojakson teoriaan ja menetelmiin. Ryhmä osaa linkittää tehdyt ratkaisut teoriaan sekä pystyy vertailemaan ja perustelemaan valintoja ja tehtyjä ratkaisuja. Esitys on havainnollinen ja asioita avataan kuulijalle esimerkein, tarkoituksenmukaisin kaavioin ja kuvin. Tämä voi sisältää myös mahdollisesti lyhyen demonstraation tai videon siitä.