Siirry suoraan sisältöön

Yhdenvertaisuuden rakentaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU14-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 45

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Virve Pirttikoski

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • 08SOS20KM
    Sosionomikoulutus 20KM, monimuotototeutus, Lahti

Pienryhmät

  • Luennot
  • Verkkoluento
  • Itsenäinen

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa omia kulttuurisia lähtökohtia
- edistää yhdenvertaisuutta kulttuurisensitiivisellä työotteella
- ohjata maahanmuuttajan kotoutumista

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson ajoitus viikoilla 2-12

a) Lähiopetus ja verkkotyöpajat
Lähiopetus alkaa viikolla 2. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta ja verkkotyöpajoja (annetaan viikolla 2). Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti. Tiimit ja projektit sovitaan viikolla 2 aloitustapaamisessa, jolloin läsnäolo on välttämätön.
Lukujärjestykseen on aikataulutettu tiimien omaa pienryhmätyöskentelyä. Työelämäprojektien vaihtoehdot ovat OSKE LAB, Arjen apu ja Harjulan Minun Suomeni/ ABC. Toteutus vko 3-11, tarkemmat aikataulut määrittyvät projektien mukaan ja ne käydään läpi aloitustapaamisessa viikolla 2.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodleen ilmoitettu/linkitetty itseopiskelumateriaali.

Esimerkiksi:
- THL:n PALOMA -koulutus: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/paloma-koulutus
- Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa : PALOMA-käsikirja
Castaneda, Anu E.; Mäki-Opas, Johanna; Jokela, Satu; Kivi, Nina; Lähteenmäki, Minna; Miettinen, Tanja; Nieminen, Satu; Santalahti, Päivi (2018)
https://www.julkari.fi/handle/10024/136193

Opintojakson alussa tarkennetaan opintojakson muu kirjallisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Opintojakson osasuoritukseen kuuluu työelämäläheisen projektin toteutus yhteistyössä seuraavien projektien kanssa: OSKE LAB, Arjen apu tai Harjulan Minun Suomeni/ ABC.

Uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.
Opiskelija suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti annetussa aikataulussa.

Oppimisympäristö

lähiopetus, verkkotyöpajat, moodle-oppimisympäristö, toiminnallinen työskentely työympäristössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.

Opintojakson ajoitus viikoilla 2-12

a) Lähiopetus ja verkkotyöpajat
Lähiopetus alkaa viikolla 2. Ennakkotehtävät tehdään ennen lähiopetusta ja verkkotyöpajoja (annetaan viikolla 2). Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukujärjestykseen myöhemmin.
b) Oppimistehtävät moodle-oppimisympäristössä
c) Työelämäläheinen projekti. Tiimit ja projektit sovitaan viikolla 2 aloitustapaamisessa, jolloin läsnäolo on välttämätön.
Lukujärjestykseen on aikataulutettu tiimien omaa pienryhmätyöskentelyä.Työelämäprojektien vaihtoehdot ovat OSKE LAB, Arjen apu ja Harjulan Minun Suomeni/ ABC. Toteutus vko 3-11, tarkemmat aikataulut määrittyvät projektien mukaan ja ne käydään läpi aloitustapaamisessa viikolla 2.

Sisältö

monimuotoisuus, yhdenvertaisuus, kotoutuminen, kotouttaminen, rasismi ja syrjintä
- Lainsäädäntö, kotouttamisen hyvät käytännöt
- THL:n PALOMA -koulutus
- Työelämäläheinen projektityö

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edellytä aiempaa osaamista

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

HYLÄTTY: hylätty/T1-T2

Suoritukset ovat alle arvosanan H3 ja ne sisältävät vain keskeisimmät perustiedot tai teoriatiedoissa on puutteita. Aiheen sanomaa ei ole sisäistetty ja se on puutteellista tai irrallinen sisällöstä tai jäsentely on epäselvä. Lähteet puuttuvat tai lähdemerkinnät ovat puutteellisia.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: H3-H4-K5

Tehtävät ovat monipuolisia ja eri osa-alueet on hyvin huomioitu, Tehtävät sisältävät hyvää tai erinomaista teoreettista ja käytäntöön yhdistyvää pohdintaa. Aiheen sanoma on sisäistetty hyvin tai erinomaisesti, ja se yhdistyy luontevasti sisällön osaamiseen. Suorituksissa on teorian ja käytännön havaintoja runsaasti, jotka ovat ajankohtaisia ja huomioivat yhteiskunnan muutokset. Suorituksista näkyvät selkeys, aiheen jäsentely ja oma pohdinta.