Siirry suoraan sisältöön

Nuorten hyvinvointi ja osallisuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU22-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

16.12.2021 - 20.02.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Mari Rask
  • Tarja Kempe-Hakkarainen

Opetusryhmät

  • Verkkotyöpaja 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Lähitapaaminen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Aloitusinfo (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Vapaaehtoinen pariesseen ohjaus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkotyöpaja 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLTISOS20S
    Sosionomikoulutus 20S Lahti

Pienryhmät

  • Verkkotyöpaja 1
  • Lähitapaaminen
  • Aloitusinfo
  • Vapaaehtoinen pariesseen ohjaus
  • Verkkotyöpaja 2

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa nuoren kasvun ja kehityksen erityispiirteitä sekä nuoren voimavaroja ja tuen tarpeita
- nimetä nuoria koskevan keskeisen lainsäädännön sekä palvelujärjestelmän
- toimia nuorten aseman parantamiseksi ja osallisuuden edistämiseksi
- tuntee osallistavia menetelmiä nuorten parissa tehtävässä työssä
- tunnistaa psykososiaalisen työn asiantuntijan roolin ja merkityksen kouluyhteisöissä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan ainoastaan ryhmille HLTISOS20S ja verkkotyöpajojen osalta ryhmälle HLPRSOS20S

Opintojakso on osa Sosiaaliohjaus-moduulin opintoja, jotka muodostavat Sosiaaliohjaukseen suuntaavan kokonaisuuden yhdessä sosiaaliohjauksen harjoittelun kanssa.

Toteutus alkaa 16.12.2021 (Orientoiva tentti ja ohje Moodlessa). Toteutus päättyy 20.2.2022.

Orientoiva tentti 1 op, verkkotyöpajat, lähitapaaminen ja ennakkotehtävät 2 op ja oppimistehtävä 2 op. Oppimistehtävä (pariessee) on paritehtävä, muut opintojakson tehtävät ja tentti ovat yksilötehtäviä.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista verkkotyöpajoihin ja lähitapaamiseen sekä tehtävien tekemiseen ja niiden käsittelyyn.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu viikoilla 50 - 7.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tarkentuu opintojakson alussa. Tenttimateriaali saatavilla Moodlessa 16.12.2021

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson e-ahot hakemus tulee tehdä Pepissä viimeistään 5.12.2021 mennessä. Opiskelijalla tulee olla hankittuna opintojakson osaamistavoitteiden ja sisältöjen mukaista osaamista. Osaaminen on voitu hankkia vastaavilla korkeakoulutasoisilla opinnoilla tai muulla tavoin esim. työelämässä. Jos osaamista on hankittu muulla kun korkeakoulutasoisilla opinnoilla, tulee osaaminen osoittaa sovitusti. Myös opintojakson osa-ahotointi on mahdollista. Opiskelija vastaa ahot-prosessin käynnistämisestä.

Ahot-hakemukset käsitellään 14.12.2021 ja päätös opiskelijalle toimitetaan viikolla 50.

Työelämäyhteistyö

Opintojakso voi sisältää työelämä- ja hankeyhteistyötä.

Uusintamahdollisuudet

Orientoiva tentti suoritetaan ajalla 16.12.2021 - 9.1.2022.

Oppimisympäristö

Moodle- verkko-oppimisympäristö, omavalintaiset oppimisympäristöt.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Orientoiva tentti 1 op
Verkkotyöpajat, lähitapaaminen ja niihin valmistautuminen 2 op
Pariessee 2 op

5 op laajuinen opintojakso on 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisältö

- nuoruus, nuoruuden kehitystehtävät, nuorten parissa tehtävää työtä ohjaava keskeinen lainsäädäntö, nuorten osallisuus, nuorisotyön kentät, psykososiaalinen työ nuorten parissa, nuorten palvelujärjestelmä

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso ei edellytä aikaisempaa osaamista.

Arviointimenetelmät

Orientoiva tentti 1 op (hyväksytty/hylätty)
Pariessee 2 op (hyväksytty/hylätty)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa osoittaa perehtyneisyyttä nuoren kasvun ja kehityksen erityispiirteisiin sekä tuen tarpeisiin
- osaa selvittää nuorten hyvinvointia ja osallisuutta tukevaa palvelujärjestelmää
- osaa käyttää keskeisiä käsitteitä ja erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta