Siirry suoraan sisältöön

Ihmislähtöisyys ja muotoiluajattelu sosiaali- ja terveyspalveluissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: YH00CP29-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 18.01.2022

Ajoitus

25.02.2022 - 05.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

  • Lahden kampus
  • Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 40

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (2022, 2023)

Opettaja

  • Emilia Laapio-Rapi
  • Tarja Korpela

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 35. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLTIYSTPAMU22K
    Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (YAMK) 22K Lahti
  • HLPRYTO21H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYTO21H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lahti

Pienryhmät

  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja teorioita
- tunnistaa ihmislähtöisen toiminnan mahdollisuudet ja hyödyt palvelutuotannossa
- hyödyntää muotoiluajattelua palvelujen kehittämisessä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Toteutus on hybridi (Lahden kampus ja Zoom)
Opetusmenetelmät. Aktivoivat luennot, ryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu.
Opintojakso on tarkoitettu vain Sosiaali- ja terveyspalveluiden palvelumuotoilu (yamk)-koulutuksen opiskelijoille.
Opintojakson vastuuopettaja: Tarja.korpela@lab.fi

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso sisältää kaksi lähipäivää 9.3 ja 7.4 klo 9-16
Lähipäivien välillä ryhmät suunnittelevat oman työskentelynsä aikataulun.
Lähipäiviin osallistuminen ei ole pakollista. Keskeiset luennot tallennetaan.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S.. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja.Talentum. Primossa

Miettinen, S. (toim.) (2014). Muotoiluajattelu. Helsinki: Teknologiateollisuus. Primossa on saatavilla yksi e-kirja.

Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki : Talentum Media Oy TAI
Miettinen, S. (toim.) (2011). Palvelumuotoilu – Uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen TAI Joku muu palvelumuotoilun perusteita käsittelevä kirja.


Moodlessa olevat lähteet.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Oppimisympäristö

Lahden kampus ja Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävä 1,5 op
Lähipäivät 1 op
Opintojaksotehtävä 2,5 op

Sisältö

ihmislähtöinen kehittäminen, muotoiluajattelu, palvelumuotoilun mahdollisuudet, palvelumuotoiluprosessi ja menetelmät

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ennen opintojaksoa tulee opiskella opintojakso Asiakaslähtöiset palveluprosessit sote:ssa 5 op

Arviointimenetelmät

Itsearviointi, vertaisarviointi, tuutorin arviointi

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ennakkotehtävää ei ole palautettu
Opintojaksotehtävää ei ole palautettu

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää (palvelu)muotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- kuvaa visuaalisesti opintojakson tuotoksen
- tunnistaa ihmislähtöisen toiminnan mahdollisuudet ja hyödyt sote-palvelutuotannossa.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää asiantuntevasti palvelu)muotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- Kuvaa visuaalisesti opintojakson tuotoksen.Tuotos on selkeä ja hyödyntää visuaalisia elementtejä.
- tarkastelee ihmislähtöisen toiminnan mahdollisuuksia ja hyötyjä sote- palvelutuotannossa. Perustelee lähteiden avulla palvelujen kehittämistä muotoilun menetelmillä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää asiantuntevasti palvelu)muotoilun käsitteitä ja tietopohjaa. Tietoperustassa on hyödynnetty laadukkaita lähteitä.
- Kuvaa visuaalisesti opintojakson tuotoksen . Tuotos on monipuolinen ja visuaalisesti taitavasti rakennettu.
- löytää konkreettisia ratkaisuja muotoiluajattelusta palvelujen kehittämisessä. Perustelee palvelujen kehittämistä muotoilun menetelmillä ajantasaisen, näyttöön perustuvan tiedon avulla.