Fysioterapeutti liikunta- ja toimintakyvyn asiantuntijana (4 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CA24-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 27.05.2022
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 80
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Outi Pöyhönen
- Aki Rintala
Ryhmät
-
HLPRFYS22KMFysioterapeuttikoulutus 22KM Lappeenranta
-
HLTIFYS22KMFysioterapeuttikoulutus 22KM Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata fysioterapeutin ammatin keskeisimmät työtehtävät ja toimintaympäristöt
- tunnistaa fysioterapiatieteen keskeiset lähtökohdat
- ymmärtää fysioterapian osana kuntoutusta ja asiakkaan kuntoutumisprosessia
- kohdata asiakkaan kokonaisvaltaisesti
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso integroituu 1. lukukauden muihin opintojaksoihin.
Opintojakso sisältää verkkotyöpajatapaamisia, joissa opiskellaan reaaliaikaisesti ja opettajajohtoisesti. Verkkotyöpajatapaamisten lisäksi opintojakso sisältää yksilö- ja pienryhmätehtäviä sekä Moodle-tentin.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutuu kevätlukukauden 2022 aikana (viikoilla 2-20).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson kirjallisuus:
- Kari Kauranen, 2021. Fysioterapeutin käsikirja. Sanoma Pro Oy. Helsinki
- Suomen Fysioterapeutit, 2016. Fysioterapeutin ydinosaaminen.
sekä
- Moodle- alustalla erikseen ilmoitettu materiaali
Työelämäyhteistyö
Opintojakso sisältää fysioterapeutin toimintaympäristöihin, työtehtäviin ja ammatilliseen osaamiseen tutustumisen oppimistehtävän muodossa.
Uusintamahdollisuudet
Tentin ajankohta, suoritustapa ja uusinta mahdollisuudet on kuvattu opintojakson Moodle-pohjalla.
Oppimisympäristö
Verkkoympäristö ja työelämä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 4 op, joka vastaa 108 tuntia opiskelijan työtä.
- Verkkotyöpajatapaamiset: 10 h
- Itsenäinen ja pienryhmäopiskelu 68 h
- Tentti ja tenttiin valmistautuminen 30 h
Sisältö
Fysioterapeutin ammattiin ja työkenttään tutustuminen
Fysioterapeutin ammatillinen osaaminen (ydinosaamisalueet) ja ammatissa kehittyminen
Asiakkaan kokonaisvaltainen kohtaaminen
ICF:n viitekehykseen tutustuminen
Näyttöön perustuva fysioterapia sekä fysioterapia- ja kuntoutustiede
Kuntoutuksen osa-alueet ja kuntoutumisprosessi (lääkinnällinen, sosiaalinen, ammatillinen kuntoutus, kuntouttava työtoiminta, kuntoutuspsykoterapia, työtapaturmissa ja liikenteessä vammautuneiden kuntoutus, sotilasvammalain mukainen kuntoutus, vaikeavammaisten lääkinnällinen kuntoutus, harkinnanvarainen kuntoutus)
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
-
Arviointimenetelmät
Opintojakson yksilö- ja pienryhmätehtävät arvioidaan Hyväksytty/Hylätty.
Moodle- tentti arvioidaan HYL-K5.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskeljan osaaminen ei täytä tason 1 arviointikriteereitä. Opiskelija ei osallistu opetukseen tai on toistuvasti poissa opetuksesta.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa nimetä fysioterapeutin ammatin yksittäisiä toimintaympäristöjä ja työtehtäviä.
Opiskelija tunnistaa fysioterapiatieteen yksittäisiä lähtökohtia ja fysioterapian näkökulmia.
Opiskelija osaa nimetä yksittäisiä asiakkaan kohtaamisessa huomioitavia tekijöitä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa nimetä fysioterapeutin ammatin keskeisimmät toimintaympäristöt ja työtehtävät ja ymmärtää niissä edellytettävät ammatillisen osaamisen tarpeet.
Opiskelija tunnistaa fysioterapiatieteen keskeiset lähtökohdat ja fysioterapian näkökulmat osana kuntoutusta ja asiakkaan kuntoutumisprosessia.
Opiskelija osaa nimetä asiakkaan kohtaamisessa huomioitavat tekijät ja ymmärtää yksittäisten tekijöiden osalta niiden merkityksen vuorovaikutusprosessissa.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kuvata fysioterapeutin ammatin toimintaympäristöt ja työtehtävät ja analysoida niissä edellytettävän ammatillisen osaamisen tarpeita.
Opiskelija tunnistaa fysioterapiatieteen lähtökohdat ja ymmärtää fysioterapian osana kuntoutusta ja asiakkaan kuntoutumisprosessia.
Opiskelija osaa nimetä asiakkaan kokonaisvaltaisessa kohtaamisessa huomioitavat tekijät ja analysoida vertaillen niiden merkitystä vuorovaikutusprosessissa.