Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu III: Palvelumuotoiluprosessin johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: YH00CK29-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

25.03.2022 - 03.06.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

8 - 40

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen, YAMK
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Asiakaslähtöisten palveluprosessien kehittäjä (2021)

Opettaja

  • Milla Mäkinen
  • Tarja Korpela

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 35. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRYTO21H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYASPA21S
    Asiakaslähtöisten palveluprosessien kehittäjä (YAMK) 21S Lahti
  • HLTIYTO21H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lahti

Pienryhmät

  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- valita tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palveluprosessien kehittämisessä
- muotoilla käyttäjälähtöisesti sote-palveluja palvelujärjestelmän uudistamiseksi

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson toteutus on hybridi (Lahden kampus ja Zoom)
Opintojakso sisältää luentoja ja harjoituksia digitaalisia oppimisympäristöjä ja työkaluja hyödyntäen.
Lähipäiviin osallistuminen on vapaaehtoista.
Luentojen keskeiset osiot nauhoitetaan.
Opintojakson vastuuopettaja tarja.korpela@lab.fi

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojaksoon sisältyy kaksi lähikertaa 6.4 ja 4.5. Lähipäivien välillä on ryhmätyöskentelyä. Ryhmät laativat itsenäisesti työskentelylleen aikataulutuksen.
Opintojaksotehtäviin on mahdollista saada ohjausta 15.5. kko 16-17.
Opintojaksotehtävä ja itsearviointilomake palautetaan 31.5 mennessä Moodleen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki : Talentum Media Oy TAI
Miettinen, S. (toim.) (2011). Palvelumuotoilu – Uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen

Stickdorn, M.,Hormess, M. E., Lawrence, A. & Schneider, J. (2018). This is service design doing: applying service design thinking in the real world. O’Reilly Media, Inc.- Saatavilla osittain verkosta https://www.thisisservicedesigndoing.com/methods
Lisäksi Moodlessa on opintojaksolla hyödynnettävää materiaalia.Primossa on yksi painettu versio.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutukselle ei ole vaillinaisia toteutustapoja

Oppimisympäristö

Lahden kampus, Zoom, Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävä 0,5 op
Lähipäivät 1 op
Opintojaksotehtävä 3 op
Itse- ja vertaisarviointi 0,5 op

Sisältö

arvolupaus, konseptointi, fasilitointi, yhteiskehittäminen, kokeilu, tuplatimantti, palvelumuotoilu

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ennen opintojaksoa tulee olla opiskeltuna seuraavat kaksi opintojaksoa: Palvelumuotoilu I: asiakaskokemuksen johtaminen ja Palvelumuotoilu II: Asiakasymmärryksen muotoilu
Opintojakso on Asiakaslähtöisten palveluprosessien kehittäjä (yamk)koulutuksen ydinosaamisen opintojakso. Kyseisen koulutuksen opiskelijat ovat ensisijaisia tälle opintojaksolle.

Arviointimenetelmät

Vertais- ja itsearviointi ja tuutorin arviointi

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ennakkotehtävää ei ole palautettu
Opiskelija ei ole osallistunut ryhmätyöskentelyyn
Ryhmätehtävää eikä oppimisen reflektointia ole palautettu

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- valita tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palveluprosessien kehittämisessä
- muotoilla käyttäjälähtöisesti sote-palveluja palvelujärjestelmän uudistamiseksi

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- valita tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palveluprosessien kehittämisessä. Menetelmien käyttö on perusteltua ja visuaalisia elementtejä hyödyntävää.
- muotoilla käyttäjälähtöisesti sote-palveluja palvelujärjestelmän uudistamiseksi. Uudistaminen perustuu tutkittuun tietoon.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa ajantasaisia ja laadukkaita lähteitä käyttäen.
- valita tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palveluprosessien kehittämisessä. Menetelmien käyttö on perusteltu ja visuaalisia elementtejä taitavasti hyödyntävää.
- muotoilla innovatiivisesti ja käyttäjälähtöisesti sote-palveluja palvelujärjestelmän uudistamiseksi. Uudistaminen perustuu ajantasaiseen ja laadukkaaseen tutkittuun tietoon.