Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyön perusosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BZ45-3022

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 20.11.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Tiia Kangassalo
  • Katja Puhakainen
  • Heidi Häll
  • Sari Lehtinen

Opetusryhmät

  • Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • AHOT-tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • HOPE-tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Asiakasryhmät Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLTISH22S
    Sairaanhoitajakoulutus 22S Lahti
  • HLTIA1
    Moduuli A1

Pienryhmät

  • Info 1
  • AHOT-tentti
  • Luennot 1
  • HOPE-tentti
  • Asiakasryhmät Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata hoitotyön tiedeperustan, arvot, eettiset periaatteet ja ohjeet
- tunnistaa erilaiset asiakasryhmät hoitotyössä
- kuvata asiakkaan ohjauksen lähtökohtia ja periaatteita
- luetella sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia sekä ohjaavia säädöksiä
- selittää sosiaali- ja terveysalan dokumentoinnin keskeiset periaatteet ja osaa suunnitella hoitotyön prosessin

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson opetustapoina ovat keskusteleva luento-opetus, potilastapausten käsittely, seminaarit ja harjoitukset.

Opetusmenetelmät: Ryhmätyöskentely (tehtävät), itsenäinen opiskelu ja tehtävät, verkkokurssit (Oppiportti), tentti.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu ajalla 3.10-20.11.2022

Läsnäolovelvollisuus 100%:
Seminaareissa 100% (Asiakasryhmät, muistisairaan asiakkaan hoitotyö).
Hoitosuunnitelma taitopaja 100%+ Kirjaamistehtävä Docca-ohjelmassa pitää olla hyväksytysti suoritettu.

Suositeltava läsnäolo:
Läsnäolo muilla oppitunneilla suositeltavaa, poissaoloista soveltava korvaava tehtävä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Eriksson, K., Isola, A., Kyngäs, H. 2016. Hoitotiede. Sanoma Pro Oy.

Kelo,S, Launiemi, H., Takaluoma, M. & Tiittanen, H. 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. Sanoma Pro Oy.

Rautava-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen, T, Ojala, M. & Vuorinen, S. 2020. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanoma Pro Oy.

Blomqvist M., Sainio T., Simola T., Rummukainen T. & Tyrisevä-Ryösö M. Hoitotyön perusosaaminen. 2022. Sanoma Pro Oy.

Vänskä, K.,Laitinen-Väänänen,S., Kettunen,T. 2014.Onnistuuko ohjaus? Edita Oy.

Moodlessa oleva materiaali

Oppiportin verkkokurssit (Ohjauksen ja oppimisen perusteet, Motivoiva keskustelu, Estä painehaava, Tavanomaiset varotoimen infektioiden torjunnassa) Tietosuojan ABC-verkkokoulutus (eOppiva),

DOCCA- verkkotyöskentelyalusta (vaatii omat tunnukset, ohjeet infossa)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Lähihoitajataustaiset opiskelijat voivat osoittaa osaamisensa AHOT-menettelyssä teoriakokeella lukukauden alussa. Jos opiskelija saa ahot-teoriakokeesta hylätyn, hän osallistuu ryhmän mukana opintojakson opetukseen ja suorittaa opintojakson. Hyväksytyn ahot-kokeen voi uusia kerran, seuraavan lukukauden ahot-tentissä.
Osa-ahotoinnit ei mahdollisia.

Uusintamahdollisuudet

TimeEditissä ilmoitetaan ryhmän kohdalla tenttiajankohdat ( Moodlen opintojakson tentti)
Tentti kampuksella valvottuna.

Oppimisympäristö

Kampuksella tapahtuvat opetus: ryhmätyöt, seminaarit ja keskusteleva luento-opetus.

Tentti kampuksella.

Verkossa tapahtuva oppiminen (Oppiportti, Moodle, eOppiva, Docca)

Itsenäiset tehtävät ja ryhmätyöt
Ryhmätöissä edellytetään kaikkien ryhmän jäsenten osallistumista. Ryhmätyöt arvioidaan ryhmän jäsenten osallistumisen mukaan. Jos ryhmän jäsen ei osallistu ryhmätyöskentelyyn, suoritus on hänen kohdaltaan hylätty.
Ryhmä arvioi itse jäsentensä osallistumista ryhmätyöhön +itsearviointi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopiste vastaa 27 h opiskelijan työtä. 5op= 135h

Sisältö

Opintojakson sisältö:

Hoitotyön tiedeperusta, arvot, eettiset periaatteet ja ohjeet.
Hoitotyön erilaiset asiakasryhmät.
Asiakasohjauksen lähtökohdat ja periaatteet.
Sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimukset sekä ohjaavat säädökset, sekä kestävä kehitys.
Sosiaali- ja terveysalan dokumentoinnin keskeiset periaatteet ja hoitotyön prosessi.

Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
- kuvata hoitotyön tiedeperustan, arvot, eettiset periaatteet ja ohjeet
- tunnistaa erilaiset asiakasryhmät hoitotyössä
- kuvata asiakkaan ohjauksen lähtökohtia ja periaatteita
- luetella sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia sekä ohjaavia säädöksiä
- selittää sosiaali- ja terveysalan dokumentoinnin keskeiset periaatteet ja osaa suunnitella hoitotyön prosessin

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei vaadi edeltävää osaamista.

Arviointimenetelmät

Opintojakson numeraalinen arvosana muodostuu tentistä.

Opintojakson muut osa-alueet (Oppiportin ja eOppivan verkkokurssit) tulee olla hyväksytysti suoritettu.

Ryhmätyöt ja seminaarit suoritettu hyväksytysti.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opintojakso on hylätty, jos jokin näistä osa-alueista on suorittamatta tai hylätty:

Opintojakson tentti on hylätty

Oppiportin ja eOppivan verkkokurssit on hylätty

Docca-kirjaamistehtävä on hylätty

Ryhmätyöt ja seminaarit ovat hylätty

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä:

- hoitotyön tiedeperustan, arvot, eettiset periaatteet ja ohjeet.
- erilaiset asiakasryhmät hoitotyössä
- asiakasohjauksen lähtökohdat ja periaatteet
- sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimukset sekä ohjaavat säädökset
- sosiaali- ja terveysalan dokumentoinnin keskeiset periaatteet ja hoitotyön prosessin.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää:

- hoitotyön tiedeperustan, arvot, eettiset periaatteet ja ohjeet.
- erilaisten asiakasryhmien merkityksen hoitotyössä
- asiakasohjauksen lähtökohtia ja periaatteita
- sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimukset sekä ohjaavat säädökset
- sosiaali- ja terveysalan dokumentoinnin keskeiset periaatteet ja hoitotyön prosessi.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa soveltaa ja ottaa käytäntöön

- hoitotyön tiedeperustaa, arvoja, eettisiä periaatteita ja ohjeita.
- erilaisten asiakasryhmien merkityksen huomioimisen hoitotyössä
- asiakasohjauksen lähtökohtia ja periaatteita
- sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia sekä ohjaavia säädöksiä
- sosiaali- ja terveysalan dokumentoinnin keskeiset periaatteet ja hoitotyön prosessin.