Siirry suoraan sisältöön

Kasvuympäristöt (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU03-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Jenni Jukkala-Kylliäinen
  • Outi Rantatulkkila

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRSOS22KM
    Sosionomikoulutus 22KM Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot 1
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen monimuotoisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Ensimmäisessä tapaamisessa vko 2. on oltava paikalla. Tällöin kerrotaan tarkemmin opintojakson suoritustavoista ja aikatauluista.

Kurssilla työskennellään pääasiassa verkossa oman tiimin kanssa, kurssilla on itsenäisiä sekä tiimitehtäviä.Verkkotyöpajat toteutetaan viikoilla 2, 7, 11,14 ja 19

Opetusmenetelmät: flipped learning, tiimityöskentely, vuorovaikutteiset verkkotapaamiset

Ajoitus ja läsnäolo

vko 2. 3 h lähityöpaja kampuksella, opintojaksojen aloitus (yhdessä ihmisen kasvu opintojakson kanssa) JJK, OKM
vko 7. 4 h verkkotyöpaja ihmisen kasvu ja kehitys OR, JJK (Kasvuympäristöt teemana Kasvatus)
vko 11. 4 h verkkotyöpaja Kasvuympäristöt (perhe) OR, JJK
vko 14. 4 h verkkotyöpaja yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys kanssa JJK, OKM (Kasvuympäristöt teemana Perhe ja tunteet artikkelit)
vko 14. 4h verkkotyöpaja yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys kanssa OR, JJK, OKM
vko 19. 6 h lähityöpaja Kampuksella, opintojaksojen yhteinen koonti yhdessä ihmisen kasvu opintojakson kanssa OR, JJK, OKM

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Gjesrstad, Eevastiina. Kuka on kukkulan kuningas. PS-kustannus, Juva. 2015.
Eerola, Petteri & Pirskanen, Henna. Perhe ja tunteet. Gaudeamus, Tallinna. 2018.
Ja muu opintojaksolla jaettava materiaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- ei ole

Oppimisympäristö

Moodle, O365 Teams, Zoom verkkoympäristöt, kampus
- tiimityöskentely; tiimitehtävä
- yksilötyöskentely; yksilötehtävä
- verkkoluennot
-lähityöpajat kampuksella
- verkossa tapahtuva ohjaus
-lähityöpaja kampuksella, eli opintojaksojen yhteinen päätös viikolla 19

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävä ja perhekäsitystehtävä 1 op; yksilö- ja tiimitehtävä

Artikkelitehtävä (teoksesta Perhe ja tunteet) 1 op

Blogitehtävä (teoksesta "Kuka on kukkulan kuningas" 1 op

Kasvatusnäkemystehtävä 2 op yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys -opintojakson kanssa
- yksilö- ja tiimitehtäviä
- opintojaksot kokoava lähityöpaja kampuksella viikolla 19

Sisältö

Suomeksi
Kasvuympäristö:
- perheen käsite ja perheen monimuotoisuus
- perheen tehtävät
- roolit perheessä
- perhedynamiikka
- vanhemmuus ja parisuhde
Kasvatus
- kasvatuksen käsite
- kasvatustusnäkemys

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

- ei edellytä edeltävää osaamista

Arviointimenetelmät

Kasvatusajattelijat-tehtävä 1op; yksilötehtävä: hyväksytty / hylätty
Perhekäsitystehtävä 1 op; yksilö- ja tiimitehtävä : hyväksytty / hylätty
Artikkelitehtävä (teoksesta perhe ja tunteet) 1 op: hyväksytty / hylätty
Kasvatusnäkemystehtävä 2 op (teoksesta "kuka on kukkulan kuningas": hyväksytty / hylätty
Hyväksytty suoritus on vähintään H3

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

- aktiivinen osallistuminen lähiverkkotapaamisiin ja tiimityöskentelyyn
- itsenäisten tehtävien suorittaminen

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Osaa:
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen moninaisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään