Innovointi, tuotteistaminen ja brändäys II (5 op)
Toteutuksen tunnus: KLI1119-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Sampo Kokkonen
Ryhmät
-
LLPRLII20SMLiiketalouden koulutus 20S, markkinointi, Lappeenranta
Osaamistavoitteet
Tavoitteena on, että opiskelija tuntee innovointiprosessin sekä tuotteistamisen ja brändien merkityksen markkinoinnissa. Opiskelija tuntee innovointimenetelmiä sekä tuotteistamisen ja brändäämisen työkaluja, ja oppii soveltamaan ja luomaan tarvittaessa uusia ratkaisuja käytännön liiketoimintatilanteiden tarpeiden mukaan.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Toteutustapana on ammattikirjallisuuden lukeminen ja kirjaesseiden tekeminen.
Ajoitus ja läsnäolo
Esseet tehdään kurssin aikana
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opetusmateriaalina ovat markkinoinnin ammattikirjallisuuden kirjat annettujen kirjalistojen mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksena on ammattikirjallisuuden kluukeminen ja kirjaesseen tekeminen annettujen ohjeiden mukaan.
Työelämäyhteistyö
Ei ole
Uusintamahdollisuudet
Ei ole
Oppimisympäristö
Oppimisympäristö on avoin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö on laskettu 5 op työmäärän mukaisesti. Kaikki kirjat on arvioitu niiden laajuuden mukaan kirjalistassa. 5 op edellyttää vähintään viiden laajan ammattikirjallisuuteen kuuluvan kirjan lukemista ja oppimisesseen tekemistä.
Sisältö
Sisältönä on
- asiakkaalle arvoa tuottavien innovaatioiden luominen
- innovaatioiden tuotteistaminen
- asiakashyödyn määrittely ja hinnoittelu
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Edeltävää osaamista ei tarvita
Arviointimenetelmät
Arviointi tapahtuu asteikolla 1-5 (ja hylätty)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Essee ei täytä arviointiasteikon 1 minimikriteerejä
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Esseessä on kuvattu saatuja oivalluksia ja joitakin niistä on sovellettu yleisellä tasolla. Opitun merkitystä itselle on kuvattu, mutta sen merkitys tavoitellun ammattitaidon kokonaisuuteen jää epäselväksi. Essee sisältää aika ajoin tiedon toistamista ja luetun/kuullun referointia. Yhteys tiimitason toimintaan on tuotu esiin, mutta sen konkreettinen kehittäminen ei hahmotu selkeästi. Kehitysehdotusten perustelut ovat niukkoja. Ajatuksia on yhdistelty, mutta looginen jäsentely ei ole selkeää.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Esseessä kuvatut ajatukset ovat olennaisia ja merkityksellisiä oman ammattitaidon kehittymisen kannalta. Oivallukset liitetään omiin kokemuksiin tai opittuihin teorioihin. Oppimissopimukset tavoitteet käsitellään. Opiskelija sitoo ideat tiimiyrityksen tasolle, mutta konkreettisten kehittämisideoiden vieminen tiimiyrityksen käytäntöön on osittain kesken. Opittua käsitellään ammatillisesti riittävän haastavasta näkökulmasta. Opiskelija osaa tehdä aiheeseen liittyviä yhteenvetoja. Keskeiset käsitteet esitetään selkeästi. Essee on pääosin looginen kokonaisuus. Suhteiden kuvausten tasoissa saattaa olla vaihtelua.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Esseessä kuvataan ansiokkaasti oman ammattitaidon syventymistä. Näkökulma on ajankohtainen, ja ammatillisesti haastava. Opiskelija yhdistelee uusia ideoita kokemuksiinsa ja aiemmin oppimaansa sekä oppimissopimuksessa hahmottelemiinsa tavoitteisiin. Hän peilaa nyt opitun merkitystä osaamistavoitteidensa kokonaisuuteen. Esseessä kuvataan myös konkreettisesti, kuinka näitä ideoita voidaan hyödyntää tiimiyrityksen toiminnassa ja projekteissa.
Opiskelija tekee alan ja työelämän kannalta perusteltuja yhteenvetoja ja johtopäätöksiä. Keskeiset käsitteet esitetään selkeästi ja niiden suhteet kuvataan havainnollisesti. Uusien oivalluksien lisäksi opiskelija kykenee arvioimaan esseen kohdetta kriittisesti. Essee on ehyt ja looginen kokonaisuus.