Ihmislähtöisyys ja palvelumuotoilu (5 op)
Toteutuksen tunnus: YM00CI25-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Muotoiluajattelu ja muotoilujohtaminen (2022)
Opettaja
- Milla Mäkinen
- Mirja Kälviäinen
Vastuuopettaja
Eija Mustonen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIYMUOJO22SMuotoiluajattelu ja muotoilujohtaminen (YAMK) 22S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa ihmislähtöisen kehittämisprosessin menetelmiä ja pystyy soveltamaan niitä palvelumuotoilutehtäviin
- osaa valita tarkoituksenmukaisia, palvelumuotoiluun sopivia suunnittelu- ja analyysimenetelmiä ja soveltaa niitä tapauskohtaisesi erilaisten palvelujen kehittämisessä
- osaa johtaa palvelujen strategista kehittämistä ja palvelumuotoilunmuotoilun prosesseja
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
1. lähiopetuskerralla 26.8. palvelumuotoilun taustalla oleva kehys (palvelullistuminen, muotoiluajattelu, ihmiskeskeisyys ja käyttäjätutkimus). Syvennytään siihen, miten palvelukokemukset ihmisille syntyvät ja miten niitä voi muotoilla. (7 h)
Välitehtävä: tutustuminen yleiseen kirjallisuuteen / artikkeleihin ihmiskeskeisyydestä ja palvelumuotoilusta, kysymysten laatiminen palvelumuotoilusta ja pienen käyttäjätutkimuksen toteuttaminen yhteistä kehittämistapausta varten (44 h)
2. lähiopetuskerralla 9.9. käydään läpi palvelumuotoilun menetelmiä ja testataan niitä yhdessä käsillä olevaan kehittämistapaukseen soveltaen 1: profilointi, palvelupolku, blueprint, experience bluebrint, business model kanvaasi (7 h)
3. lähiopetuskerralla 10.9. käydään läpi palvelumuotoilun menetelmiä ja testataan niitä yhdessä 2: empatiatyökalut, haastattelut, fasilitointi, benchmarkkaus (7 h)
Välitehtävä: Tarkentavaa tutkimusta yhteiseen kehittämistapaukseen liittyen (44 h)
4. lähiopetuskerralla 23.9. työstetään yhteistä kehittämistapausta (7 h)
5. lähiopetuskerralla 24.9. työstetään yhteistä kehittämistapausta (7 h)
Lisäksi kurssin ajalta kirjataan oppimispäiväkirja, joka palautetaan opettajalle 1.10. mennessä. (10 h)
Ajoitus ja läsnäolo
1. Lähiopetuskerta 26.8. klo 9-16
Välitehtävä
2. Lähiopetuskerta 9.9. klo 9-16
3. Lähiopetuskerta 10.9. klo 9-16
Välitehtävä
4. Lähiopetuskerta 23.9. klo 9-16
5. Lähiopetuskerta 24.9. klo 9-16
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Varsinainen oppimateriaali opintojakson Moodle e-oppimisympäristössä. Lisämateriaalia Muotoilun tutkimus Moodle e-oppimisympäristön Service Design ja User Information Methods osioissa.
Palvelumuotoiluun tutustumiseen liittyy kirja: Palvelumuotoilu, Juha Tuulaniemi, 2011, Kustantaja: Talentum, Sivumäärä: 303, löytyy E-kirjana ISBN: 9789521416880 tai jokin muu vastaava palvelumuotoilun perusteos.
Työelämäyhteistyö
Hankeyhteistyö tarkentuu myöhemmin
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op 133h
Lähiopetus 35 h
Välitehtävät 88 h:
Palvelumuotoilukirjallisuuten tutustuminen, kysymysten laatiminen ja pienen käyttäjätutkimuksen toteuttaminen yhteiseen hankkeeseen liittyen 44 h
Tarkentava tutkimus yhteiseen hankkeeseen liittyen 44 h
Oppimispäiväkirja 10 h
Sisältö
Opintojaksolla käydään läpi palvelumuotoilun perusteet ja perusmenetelmät, ihmiskeskeisyyttä painottaen. Lisäksi jakson aikana kokeillaan palvelumuotoilun menetelmiä käytännössä.
Arviointimenetelmät
Tehtävät:
Välitehtävät 50 %
Oppimispäiväkirja 50 %
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Osaa palvelumuotoilun taustalla olevan kehyksen (ml. muotoiluajattelu ja ihmiskeskeisyys)
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa palvelumuotoilun taustalla olevaa kehystä sekä menetelmiä
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa palvelumuotoilun olevaa kehystä sekä menetelmiä ja tuottaa niiden pohjalta konsepteja