Siirry suoraan sisältöön

Svenska i arbetslivet, skriftlig (1 op)

Toteutuksen tunnus: KR00BU43-3061

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 09.12.2022

Opintopistemäärä

1 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 35

Koulutus

  • Konetekniikan koulutus
  • Kieliopinnot LAB

Opettaja

  • Marleena Vilminko

Opetusryhmät

  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • TLTIKONE21KMLTI
    Konetekniikan koulutus 21KM Lahti

Pienryhmät

  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää oman alansa keskeistä perussanastoa
- kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään
- tuottaa erilaisia opiskeluun ja työelämään liittyviä lyhyitä tekstejä sekä ymmärtää oman alansa tekstejä
- hankkia tietoa omaan alaan liittyen ruotsin kielellä
- käyttää nettisanakirjoja.

Opiskelija suorittaa julkishallinnon ruotsin kielen kirjallisen kielitutkinnon.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Svenska i arbetslivet, skriftlig (1 op) ja Svenska i arbetslivet, muntlig (1 op) muodostavat yhden 2 op:n kokonaisuuden. Niitä ei voi suorittaa erikseen eli kyse on yhdestä opintojaksosta, jossa kirjallinen ja suullinen osuus arvioidaan erikseen.

Vapaaehtoisia etätapaamisia sekä itsenäinen työskentely digitaalisessa oppimisympäristössä ja pienryhmässä. Opintojakso suoritetaan osallistumalla tapaamisiin sekä läpäisemällä hyväksytysti kirjallinen ja suullinen osaamisnäyttö. Kirjallista ja suullista ruotsin kielen taitoa harjoitellaan ja kehitetään erilaisten harjoitustehtävien avulla. Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen itsenäinen työskentely on oleellista oppimistavoitteiden saavuttamiseksi.

Ajoitus ja läsnäolo

Tarkempi aikataulu näkyy lukujärjestyksestä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaali sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on mahdollisuus suorittaa osallistumatta opintojakson opetukseen, mikäli opiskelija katsoo, että hänellä on kiitettävän tason osaaminen opintojakson osaamistavoitteissa. Valinnainen suoritustapa käsittää kirjallisen ja suullisen osion ja edellyttää myös opiskelijan koulutusohjelman alakohtaisen sanaston hallintaa. Hyväksytty suoritus vastaa kyseisen opintojakson 2 opintopisteen suorittamista. Tarkemmat tiedot oman alasi ruotsin opettajalta Marleena Vilmingolta.

Uusintamahdollisuudet

Lopputentti opintojakson päätyttyä. Kaksi uusinta- sekä yksi korotusmahdollisuus kalenterivuoden sisällä ensimmäisestä kaikille yhteisestä tenttikerrasta.

Oppimisympäristö

Vapaaehtoiset etätapaamiset Zoomissa sekä itsenäinen työskentely Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 opintopisteen kurssi vastaa 2 x 27 tuntia opiskelijan työtä sisältäen etätapaamiset sekä itsenäistä työtä.

Sisältö

Alakohtainen sanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Lähtötaso B1. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa. Opiskelijan kannattaa osallistua lähtötasotestiin Moodlessa mieluiten jo orientaatioviikolla opintojen alussa. Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli lähtötasokokeen tulos on alle 50 % oikein, tai jos opiskelija ei ole kirjoittanut ruotsia yo-kirjoituksissa tai ruotsin yo-arvosana on A-C.

Arviointimenetelmät

Annettujen tehtävien hyväksytysti tekeminen sekä kirjallinen osaamisnäyttö/tentti liittyen opintojakson yhteiseen ydinainekseen ja alakohtaiseen sisältöön.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi. Kohdekielen kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista. Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji- ja/tai tyylikonventioiden vastaista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin. Kohdekielen kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji- ja/tai tyylivirheitä esiintyy.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti. Kohdekielen kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.