•   Public Health Nursing in Maternal / Child Health KTS1213-3006 10.10.2022-25.12.2022  12 credits  (THK20) +-
    Name of lecturer(s)

    Sanna Spets

    Learning material and recommended literature

    Lasta odottavien ja lapsiperheiden terveydenhoitajatyö (9 op): Äitiysneuvolaopas. Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. THL 2013. Mäki, Wikström, Hakulinen-Viitanen, Laatikainen. Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa, Menetelmäkäsikirja, THL. 2017. Hakulinen-Viitanen, Hietanen-Peltola, Hastrup, Wallin & Pelkonen. Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon. THL 2012 opas 22. Moodle -verkkoympäristön sisältämä ja muu opintojaksolla ohjeistettu materiaali. Imetysohjaus (1,5 op): Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma Suomessa vuosille 2018-2022. THL 24 / 2017. WHO / UNICEF / Vauvamyönteisyys-ohjelma 10 askelta, ohjeet ja suositukset. Koskinen, Katja. 2008. Imetysohjaus. Ryhmätyöraportit ja muu tunnilla jaettu materiaali. Moodle oppimisympäristö. Perhepalvelut (1,5 op) Moodle -verkkoympäristön sisältämä ja muu opintojaksolla ohjeistettu materiaali. (not translated)

    Implementation and methods of teaching

    Opintojakson kokonaisuus 12 op Lasta odottavien ja lapsiperheiden terveydenhoitajatyö 9op - Itsenäinen opiskelu ja ennakkotehtävät verkossa 4 op - Lähiopetus (Luennot jotka sisältävät harjoituksia), simulaatiot, seminaari, tentti 5 op Imetysohjaus 1,5 op Perhepalvelut 1,5 op - lähiopetus, itsenäiset tehtävät (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Lasta odottavien ja lapsiperheidenterveydenhoitajatyö (9 op): Ennakkotehtävien suorittaminen hyväksytysti annetussa aikataulussa Osallistuminen opetukseen, simulaatioihin, sekä seminaarityön tekemiseen. Tentin suorittaminen hyväksytysti. Imetysohjauskurssi / WHO / UNICEF ( 1,5 op) Osallistuminen verkko-opetukseen, näyttökoe suoritetaan sairaalan vierihoito-osastolla ammatillisen harjoittelun yhteydessä. Perhepalvelut (1,5 op) Osallistuminen lähiopetukseen ja opintokäyntiin, opintojakson tehtävien hyväksytty suorittaminen. Opintojakson tentissä kysymyksiä myös perhepalveluista. (not translated)

    Language of instruction

    Finnish

    Timing

    10.10.2022 - 25.12.2022

    Enrollment date

    01.07.2022 - 04.09.2022

    Enrolment in Peppi http://peppi.lab.fi. If you need assistance, please contact the student office.

    Group(s)
    • THK20
    Seats

    10 - 30

    Unit, in charge

    Faculty of Health Care and Social Services (LAB)

    Small group(s)
    • Harjoitukset (Size: 0.
    • Harjoitus R 1 (Size: 0.
    • Harjoitus R 2 (Size: 0.
    • Luennot (Size: 0.
    • Info (Size: 0.
    • Seminaari (Size: 0.
    • Tentti (Size: 0.
    • Verkkoluento (Size: 0.
    • Simulaatio (Size: 0.
    Teacher(s)

    Sanna Spets, Teija Maukonen, Heidi Väisänen, Jenna Brisk, Elina Herttuainen

    Additional information for students: previous knowledge etc.

    Perusopinnot, perhe- ja yhteisöhoitotyön, sisätautien ja kirurgian hoitotyön, mielenterveys ja päihdehoitotyön, rokotusosaaminen (verkkokurssit: perus- sekä syventävä osaaminen). (not translated)

    Degree Programme(s)

    Bachelor's Degree Programme in Public Health Nursing

    Unit location

    Lappeenranta Campus

    Assessment methods

    1-5

    Dates for exams and retakes

    Opintojaksoon sisältyvä verkkotentti. Tarvittaessa uusintatenttipäivät. (not translated)

    Learning environment

    Itsenäinen, ohjeistettu opiskelu verkossa Moodle -oppimisympäristö Lähiopetus LAB-Lappeenrannan kampuksella (not translated)

    Students use of time and workload

    12 op vastaa 324h opiskelijan työtä (not translated)

    Contents

    Opintojakso (12 op) sisältää seuraavat osiot: Lasta odottavien ja lapsiperheiden terveydenhoitajatyö (9 op), Imetysohjaus (1,5 op) ja Perhepalvelut (1,5 op) Sisällöt: Lasta odottavien ja lapsiperheiden terveydenhoitajatyö (9 op) Näyttöön perustuva äitiys- ja lastenneuvolan terveydenhoitajatyö, vanhemmuuden voimavarojen arviointi ja tukeminen. Perheen hyvinvoinnin edistäminen. Normaalin raskauden seuranta ja lisäseurantaa edellyttävät tilanteet, asiakaslähtöinen ohjaus ja neuvonta, moniammatillinen yhteistyö. Lapsen kasvun ja kehityksen seuranta, lapsiperheen hyvinvoinnin ja vanhemmuuden tukeminen, terveyden edistäminen ja tartuntatautien ehkäisy, kansallisen rokotusohjelman toteutus. Terveydenhoitajan työmenetelmät äitiys- ja lastenneuvolassa, määräaikaiset, laajat ja yksilöllisen tarpeen mukaiset terveystarkastukset, varhaisen vuorovaikutuksen ja muun perheen sisäisen vuorovaikutuksen havainnointi ja parisuhteen tukeminen, tavoitteellinen terveysneuvonta, kotikäynnit, ryhmämuotoinen toiminta. Imetysohjaus (1,5 op) WHO:n määrittelemä imetysohjaajakoulutus ja imetysohjausnäyttö. Perhepalvelut (1,5 op) Sosiaalihuoltolaki, lastensuojelulaki erityisesti ilmoitus- ja yhteistyövelvollisuus. Vanhemmuutta erityisesti kuormittavat tilanteet, niiden vaikutus lapsen kasvuun ja kehitykseen sekä puheeksiotto. Perhepalvelut. (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    Opiskelija ei osaa kuvata lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyön periaatteeita ja käsitteitä. (not translated)

    Assessment criteria - level 1

    Opiskelija osaa kuvata vain osittain lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyön periaatteeita ja käsitteitä. Opiskelijan esittämät toimintamallit eivät ole perusteltuja ja pohdinta on vain harvoin kriittistä. Ammatillisen ajattelun ja terveydenhoitajatyön merkityksen ymmärtäminen on puutteellista. (not translated)

    Assessment criteria - level 3

    Opiskelija osaa kuvata lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyön keskeiset periaatteet ja käsitteet, ymmärtää teoriaperustan merkityksen, mutta ei täysin kykene soveltamaan sitä. Opiskelija esittää perusteltuja toimintatapoja lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyössä ja moniammatillisessa yhteistyössä. (not translated)

    Assessment criteria - level 5

    Opiskelija osaa esittää systemaattisesti perusteltuja toimintatapoja lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyössä ja moniammatillisessa yhteistyössä. Opiskelija soveltaa teoriaperustaa lasta odottavan ja lapsiperheen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Pohdinta on kriittistä ja osoittaa itsenäistä ajattelua. (not translated)