Siirry suoraan sisältöön

Uusien teknologioiden osaaminen varhaiskasvatuksessa (4 op)

Toteutuksen tunnus: AV00CT16-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

08.11.2022 - 13.01.2023

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Avoin AMK, sosiaali ja terveys

Opettaja

  • Minna Markkanen

Ryhmät

  • HLPRAVOVAKADI22SV
    Avoin AMK, Varhaiskasvatuksen digiosaajaksi 22SV Lappeenranta

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- soveltaa ohjelmoinnillisen ja loogisen ajattelun sekä tiedon käsittelyn periaatteet käytännössä
- ratkaista ja mallintaa ongelmia ohjelmoinnin käsitteitä ja perusrakenteita käyttäen käytännössä
- soveltaa tutkivaa työskentelyä ja tuottamista yhteiskehittelyn prosesseissa, luovassa tuottamisessa ja oppimisen välineenä
- toimia ohjelmoiduissa ympäristöissä (ohjelmoitu teknologia elämän eri osa-alueilla, ohjelmoitu teknologia arjessa)

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Itseopiskelua Moodle -verkkokurssilla. 3 x 3 h verkkotyöpajat Zoomissa.

Ajoitus ja läsnäolo

Verkkokoulutus Moodlessa on avoinna 14.11.2022-13.1.2023.
Verkkotyöpajat Zoomissa: 17.11., 13.12. ja 12.1. klo 12.00-15.00 https://lut.zoom.us/j/6466926101

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali on Moodlessa.

Työelämäyhteistyö

Oppimistehtäviä toteutetaan mahdollisuuksien mukaan omalla työpaikalla varhaiskasvatuksessa.

Oppimisympäristö

Moodle -oppimisympäristö on avoinna 14.11.2022-13.1.2023.
Kolme verkkotyöpajaa (Zoom) à 3 h.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa 27 h opiskelijan työskentelyä sisältäen 3 x 3 h verkkotyöpajoja Zoomissa
Yhteensä 108 h

Itseopiskelu Moodlessa on suunniteltu siten, että opintoja suoritetaan osio/viikko kerrallaan.

Sisältö

Ohjelmoinnillinen ajattelu: looginen ajattelu ja tiedon käsittely, ongelmien ratkaiseminen ja mallintaminen, ohjelmoinnin käsitteet ja perusrakenteet, käytännön taidot (mm. robotiikka, ohjelmointi Beebot ja LegoEV3 ym. ohjelmointisovellukset, VR, AR, pelillistäminen, lisäävä valmistus: 3D)

Tutkiva työskentely ja tuottaminen: yhteiskehittelyn prosessit, luova tuottaminen ja ohjelmointi oppimisen välineenä

Ohjelmoidut ympäristöt ja niissä toimiminen: ohjelmoitu teknologia elämän eri osa-alueilla, ohjelmoidun teknologian vaikutukset arjessa

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolla ei edellytetä aiempaa digiosaamista.

Arviointimenetelmät

Opintojakson tehtävät arvioidaan Moodlessa hyväksytty/hylätty periaatteella, jossa hyväksytty arvosana vastaa tasoa H3. Hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista verkkotyöpajoihin.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija osaa soveltaa ohjelmoinnillisen ja loogisen ajattelun sekä tiedon käsittelyn periaatteet käytännössä. Hän osaa ratkaista ja mallintaa ongelmia ohjelmoinnin käsitteitä sekä perusrakenteita. Opiskelija osaa soveltaa tutkivaa työskentelyä ja tuottamista yhteiskehittelyn prosesseissa, luovassa tuottamisessa ja oppimisen välineenä. Hän osaa toimia ohjelmoiduissa ympäristöissä (ohjelmoitu teknologia elämän eri osa-alueilla, ohjelmoitu teknologia arjessa).