Siirry suoraan sisältöön

Majoitusliikkeen palveluprosessit (5 op)

Toteutuksen tunnus: AL00CB93-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

06.09.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus

Opettaja

  • Lari-Pekka Ruotsi

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • LLPRHOTRA20S
    Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus 20S Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot 1
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia ja johtaa yrityksen sisäisissä palveluprosesseissa
- tunnistaa ja toimia vuorovaikutusprosessissa asiakkaan kanssa
- selvittää tarvittavat työvaiheet ja resurssit
- osaa määritellä saavutettavan asiakashyödyn, asiakaslupauksen, ydin-, tuki- ja lisäpalvelut, arvion markkinapotentiaalista, sekä ennusteen myyntivolyymistä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Verkko- ja kontaktiuentojen lisäksi pyrimme koronatilanteesta sekä hotelliyritysten tarpeesta riippuen integroimaan opetusta mahdollisimman paljon aidoissa työympäristössä tapahtuvaan opiskeluun ja oppimiseen.

Ajoitus ja läsnäolo

MIkäli koronarajoitukset niin vaativat, voidaan osa kurssista toteuttaa hybridimallin mukaan.
Ensimmäiset lukujärjestykseen merkityt tunnit ovat kick-off tapahtuman tunteja, ja näiden aikana oppiskelijoille selvitetään tämän opintojakson aikataulu ja toteuttamissuunnitelma.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kurssikirjoina käytämme:
Mika Siiskonen, Mirja Rautiainen teokset:
1. Majoitustoiminta ja Palveluosaaminen, soveltuvin osin
978-951-9185-86-6
2. Hotellin asiakasliikenne ja kannatavuus
978-951-9185-87-3

Sekä verkkolähteitä mm:
3, www.sitra.fi
4. https://www.hoistgroup.com/fi/
6. https://www.almatalent.fi/tietopalvelut/tunnuslukuopas

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoisesta suoritustavasta tulee keskustella erikseen kurssin opettajan kanssa.

Työelämäyhteistyö

Mahdollisuuksien ja koronarajoitusten sallimissa rajoissa toteutetaan pieniä ja lyhytkestoisia hotellityöskentelyn "hotellitoimintojen suihkuja" aidossa työtilanteessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojen kokonaiskesto on 5 op, joka vastaa noin 100 - 135 työtuntia.
Yksi opintopistehän on 27 opiskelijan työtä, mutta koska oppimisnopeus, olemassa oleva osaaminen ja muut tekijät vaikuttavat ratkaisevasti kokonaistuntimäärään en lähde tässsä veikkaamaan tätä tämän tarkemmin.

Sisältö

Mitä hotellin palveluprosesseilla tarkoitetaan
Vastaanoton asiakaspalvelu
Myyntityö ja huoneen varaustavat¨
Huonevarausten käsittely - manuaalinen ja PMS toiminnot
House-keeping osaston toiminnot
Back-office toiminta keskisuuressa hotellissa
Asiakkaan opastus ja informaatio hotellissa
Majoitusalan turvallisuus

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edeltävinä opintoina tulee opiskelijalla on hyväksytty suoritus palvelukokemustaluomasta -kurssilta

Arviointimenetelmät

Opiskelijat pitävät kurssin ajan sähköistä oppimispäiväkirjaa, joka on yksi arvioinnin peruste.

Arviointiasteikko

1-5