Majoitusliikkeen palveluprosessit (5 op)
Toteutuksen tunnus: AL00CB93-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
06.09.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus
Opettaja
- Lari-Pekka Ruotsi
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLPRHOTRA20SHotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus 20S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia ja johtaa yrityksen sisäisissä palveluprosesseissa
- tunnistaa ja toimia vuorovaikutusprosessissa asiakkaan kanssa
- selvittää tarvittavat työvaiheet ja resurssit
- osaa määritellä saavutettavan asiakashyödyn, asiakaslupauksen, ydin-, tuki- ja lisäpalvelut, arvion markkinapotentiaalista, sekä ennusteen myyntivolyymistä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Verkko- ja kontaktiuentojen lisäksi pyrimme koronatilanteesta sekä hotelliyritysten tarpeesta riippuen integroimaan opetusta mahdollisimman paljon aidoissa työympäristössä tapahtuvaan opiskeluun ja oppimiseen.
Ajoitus ja läsnäolo
MIkäli koronarajoitukset niin vaativat, voidaan osa kurssista toteuttaa hybridimallin mukaan.
Ensimmäiset lukujärjestykseen merkityt tunnit ovat kick-off tapahtuman tunteja, ja näiden aikana oppiskelijoille selvitetään tämän opintojakson aikataulu ja toteuttamissuunnitelma.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kurssikirjoina käytämme:
Mika Siiskonen, Mirja Rautiainen teokset:
1. Majoitustoiminta ja Palveluosaaminen, soveltuvin osin
978-951-9185-86-6
2. Hotellin asiakasliikenne ja kannatavuus
978-951-9185-87-3
Sekä verkkolähteitä mm:
3, www.sitra.fi
4. https://www.hoistgroup.com/fi/
6. https://www.almatalent.fi/tietopalvelut/tunnuslukuopas
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisesta suoritustavasta tulee keskustella erikseen kurssin opettajan kanssa.
Työelämäyhteistyö
Mahdollisuuksien ja koronarajoitusten sallimissa rajoissa toteutetaan pieniä ja lyhytkestoisia hotellityöskentelyn "hotellitoimintojen suihkuja" aidossa työtilanteessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojen kokonaiskesto on 5 op, joka vastaa noin 100 - 135 työtuntia.
Yksi opintopistehän on 27 opiskelijan työtä, mutta koska oppimisnopeus, olemassa oleva osaaminen ja muut tekijät vaikuttavat ratkaisevasti kokonaistuntimäärään en lähde tässsä veikkaamaan tätä tämän tarkemmin.
Sisältö
Mitä hotellin palveluprosesseilla tarkoitetaan
Vastaanoton asiakaspalvelu
Myyntityö ja huoneen varaustavat¨
Huonevarausten käsittely - manuaalinen ja PMS toiminnot
House-keeping osaston toiminnot
Back-office toiminta keskisuuressa hotellissa
Asiakkaan opastus ja informaatio hotellissa
Majoitusalan turvallisuus
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Edeltävinä opintoina tulee opiskelijalla on hyväksytty suoritus palvelukokemustaluomasta -kurssilta
Arviointimenetelmät
Opiskelijat pitävät kurssin ajan sähköistä oppimispäiväkirjaa, joka on yksi arvioinnin peruste.
Arviointiasteikko
1-5