Siirry suoraan sisältöön

Hotellit ja trendit (5 op)

Toteutuksen tunnus: AL00CB92-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 30.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK

Opettaja

  • Lari-Pekka Ruotsi

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 40. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen 1 (Koko: 40. Avoin AMK: 0.)
  • Opintokäynti/ekskursio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • LLABTO22H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2022, Liiketoimintayksikkö
  • LLPRHOTRA20S
    Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus 20S Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot 1
  • Itsenäinen 1
  • Opintokäynti/ekskursio

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa ja tuntee vallalla olevat megatrendit kuten:
- älykkäät kaupungit
- ilmastonmuutoksen
- hybriidikaupankäynnin
- yritystoiminnan empatian
- digitalisaation ja tekoälyn merkitykset
- datan analysointimahdolliuudet

- ja osaa soveltaen pohtia niiden merkitystä ja mahdollisuuksia hotelli- ja ravintola-alalle

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Digitalisaation vanavedessä poistuvat tiukat raja-aidat, joiden puitteissa hotellit ja niiden palvelutarjonta on aiemmin toimineet. Tulevaisuudessa majoiotusliikkeiden tulee suuntautua kaikessa tekemisessä ulospäin, pois oman yrityksen sisäänpäin kääntyneistä toiminnoista.
Trendikkaan majoitusliikkeen tulee kokeilla rohkeasti uusia asioita. Nyt vallalla onkin perinteisen hotellitoiminnan ja sen osa-alueiden pirstoutuminen ja rajojen murtuminen.

Kurssin aikana opiskelijat perehtyvät hotelli- ja majoitusalan trendeihin ja tekevät niihin nojautuen kehittämissuunnitelmia erityyppisille majoituselinkeinon yrityksille, jossa korostuvat etenkin seuraavat ydinseikat:

1. Hotelliketju tai yksittäinen hotelli ei voi mitenkään tarjoa kaikkea, mitä nykypäivän valveutunut kuluttaja haluaa ja tarvitsee.
2. Käytämme tekniikkaa ja digitaalisuutta mahdollistamaan asiakkaille lähialueen parhaat palvelut.
3. Panostamme vahvan brändin synnyttämiseen jonka asiakkaamme ymmärtää ja joka vastaa määritellyn kohderyhmäsimme arvoja ja odotuksia.
4. Oikeasti aidot ja kokonaisvaltaiset asiakaskokemukset voittavat pitkässä juoksussa varminten.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ohjaajan erikseen jakama opiskelumateriaali.

Työelämäyhteistyö

Koko kurssin aikana meillä on tiivis ja luottamuksellinen työelämäyhteistyö

Oppimisympäristö

Pulpettikoulussa muutamia johdattelevia luentoja, timitehtäviä ja sosiaalista oppimista sekä tiimikohtainen kehittämishanke yhteistyössä aidon liike-elämäympäristön kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kehittämis- ja yhteistyöprojektit työllistävät opiskelijoita kurssin aikana yhteensä n. 120 tuntia.

Sisältö

Majoituselinkeinon uusia trendejä:

1. Vastaanotosta aulatilan co-working tilaksi
2. Perinteinen huonepalvelu muuttuu. Huonepalvelusovelluksesta tulee keino vahvistaa majoitusyrityksen kokonaispalvelua, mahdllistamalla hotelliasiaiden ruokatilausket hotellin siovellutuksella lähialueen tarjoajien tuoteista.
3. Majoitustilojen kehittämistä inspiroiviksi ja fiksuiksi/älykkäiksi tiloiksi, joissa voi työskennellä ja tavata työn merkeissä
4. Perinteinen tapa toteuttaa hotellin ravintola on mennyttä aikaa, tilalle kaivataan muutosta; teeman mukaisia pop-up kokkeja, mahdollisuuta nauttia "hotelliaamiainen" myös lähistön yhteistyökahviloissa
5. Toimistot muuttavat hotelleihin – ja päinvastoin
6. Selkeä trendi on yhteistyö lähistön toimijoiden kanssa, mutta myös asiakkaiden tarve kokea jotain aidosti paikallista hotellin naapurustossa.

Arviointimenetelmät

Tehtävien keskiarvo
vertaisarviointi
Itsearviointi

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei palautettu kaikkia tehtäviä

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Tuntee osan trendeistä, mutta ei osaa hyödyntää tietojaa käytäntöön

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Tuntee trendien merkitykset ja vaikutukset, osaa hyödyntää osaamistaan käytäntöön

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Tuntee trendien merkitykset ja vaikutukset, osaa hyödyntää osaamistaan kiitettävästi soveltaen käytäntöön