Tuloksekas myynti asiakaskohtaamisissaLaajuus (5 op)
Tunnus: AL00DG41
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
• suunnitella ja toteuttaa vaikuttavia asiakaskohtaamisia.
• johtaa myyntiprosessia ja asiakkaan päätöksentekoa.
• luoda asiakasarvoa ja viestiä eettisesti ja kestävästi.
• rakentaa ja ylläpitää pitkäaikaisia asiakassuhteita.
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
15.09.2025 - 31.10.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
- Jussi Mozo
Opetusryhmät
- Verkkotyöpaja 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLABTO25-26Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Liiketoimintayksikkö
Pienryhmät
- Verkkotyöpaja 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
• suunnitella ja toteuttaa vaikuttavia asiakaskohtaamisia.
• johtaa myyntiprosessia ja asiakkaan päätöksentekoa.
• luoda asiakasarvoa ja viestiä eettisesti ja kestävästi.
• rakentaa ja ylläpitää pitkäaikaisia asiakassuhteita.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Tämä kurssi tarjoaa sinulle vahvan tietopohjan ja käytännön näkökulmia siihen, miten toimia ja kehittää omaa työtäsi vaativissa myynti- ja asiakaskohtaamistehtävissä. Saat myös eväitä myyntitiimin johtamiseen.
Toteutustapa
Kurssi järjestetään virtuaalisena. Sen lisäksi tarjolla on vapaaehtoisia, mutta opiskelijapalautteen mukaan erittäin suositeltavia Zoom-tapaamisia. Näissä on:
1. työpajoja, jotka tukevat itsenäistä työskentelyä
2. verkkoluentoja (joista tulee tallenteet)
Kurssitehtävät
Kurssin aikana laadit neljä kirjallista reflektointitehtävää, jotka perustuvat ohjattuun prosessikirjoittamiseen ja valikoituihin sähköisiin materiaaleihin. Tehtäviä tehdään kahden viikon välein. Jokainen tehtävä arvioidaan vertaisarvioinnilla, jonka avulla saat palautetta työsi vahvuuksista ja kehittämiskohteista. Halutessasi voit parantaa tehtäviä ennen lopullista koontipalautusta, joka arvioidaan opettajan toimesta.
Hyöty
Zoom-työpajat tarjoavat samalla käytännön esimerkkejä ja oivalluksia siitä, miten myyntitiimiä voi johtaa arjessa.
Kurssin käyneiden palautteita voit lukea täältä:
https://padlet.com/jussi_mozo/946gjsxq7a8c
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssi on 100 % itsenäisesti suoritettava verkkokurssi, jota tukevat viisi Zoomissa toteutettavaa, lukujärjestykseen merkittyä työpajaa.
Työpajojen osallistuminen on vapaaehtoista, mutta opiskelijapalautteen perusteella suositeltavaa (osallistuminen näkyy tuloksissa).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kuratoitu sähköinen aineisto.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
1. Laadit kahden viikon välein kirjallisen oppimistehtävän (a´5 sivua) ja lopuksi näistä laadittavann koontitehtävän. Suositeltu tapa. Arviointi Hylätty - K5.
2. Verkkotentti vaihtoehdon 1 kuratoidusta aineistosta. Ei suositeltava tapa. Arviointi Hylätty / Hyväksytty.
3. Näyttö / Ahot / eAhot
Työelämäyhteistyö
Kurssilla ei ole harjoittelu- ja työelämäyhteistyötä.
Oppimisympäristö
Moodle + Zoom
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kesto: 6 viikkoa
Kokonaiskuormitus: 135 h
Viikkokuormitus: n. 22,5 h / viikko
Päivittäinen työskentely (6 pv/viikko rytmillä): n. 3 h 45 min / päivä
(1 lepopäivä viikossa)
Sisältö
Kurssilla syvennytään ammattimaiseen B2B-asiakaskohtaamiseen, jossa keskiössä on inhimillinen vuorovaikutus, asiakasymmärrys ja ratkaisukeskeinen ajattelu. Opiskelija kehittää kykyään suunnitella ja toteuttaa vaikuttavia asiakaskohtaamisia sekä rakentaa pitkäaikaisia, luottamuksellisia asiakassuhteita.
Kurssi tukee ymmärrystä siitä, miten asiakastietoa ja markkinoinnin näkemyksiä voidaan hyödyntää kohtaamisten suunnittelussa, ja miten aktiivinen kuuntelu, kysymykset ja tunneviestintä vaikuttavat luottamuksen rakentumiseen. Opiskelija tutustuu myyntiprosessin vaiheisiin ja siihen, miten psykologian ja neurotieteen avulla voidaan ymmärtää ja tukea asiakkaan päätöksentekoa eettisesti.
Kurssi auttaa tunnistamaan asiakkaan tarpeet ja kehittämään niihin asiakaskeskeisiä ratkaisuja, jotka luovat arvoa ja vahvistavat kestävää liiketoimintaa. Opiskelija oppii arvioimaan myyntitapahtumia, tunnistamaan ostajatyyppejä ja kehittämään asiakassuhteita pitkäjänteisesti.
Oppiminen tapahtuu kirjallisten, reflektoivien tehtävien avulla, joissa opiskelija jäsentää oppimaansa omasta vuorovaikutuksestaan, ajattelustaan ja kehittymisestään myyjänä.
Kurssin keskeiset sisällöt
Vaikuttavan B2B-asiakaskohtaamisen suunnittelu ja toteutus
Asiakastiedon ja markkinoinnin hyödyntäminen kohtaamisten räätälöinnissä
Aktiivinen kuuntelu, kysymykset ja ratkaisukeskeinen vuorovaikutus
Myyntiprosessin vaiheet ja niiden vaikutus asiakkaan päätöksentekoon
Psykologian ja neurotieteen näkökulmat myynnilliseen vaikuttamiseen
Asiakastarpeiden tunnistaminen ja asiakasarvon rakentaminen
Luottamuksen rakentaminen ja eettinen vaikuttaminen
Ostajatyypit ja asiakassuhteiden pitkäjänteinen kehittäminen
Myyntitapahtumien arviointi ja jatkuva kehittyminen asiakassuhteissa
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Markkinoinnin peruskurssi tai muut vastaavat tiedot.
Arviointiasteikko
1-5