Siirry suoraan sisältöön

Tuloksekas myynti asiakaskohtaamisissaLaajuus (5 op)

Tunnus: AL00DG41

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
• suunnitella ja toteuttaa vaikuttavia asiakaskohtaamisia.
• johtaa myyntiprosessia ja asiakkaan päätöksentekoa.
• luoda asiakasarvoa ja viestiä eettisesti ja kestävästi.
• rakentaa ja ylläpitää pitkäaikaisia asiakassuhteita.

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

15.09.2025 - 31.10.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
  • Jussi Mozo
Opetusryhmät
  • Verkkotyöpaja 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLABTO25-26
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Liiketoimintayksikkö
Pienryhmät
  • Verkkotyöpaja 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
• suunnitella ja toteuttaa vaikuttavia asiakaskohtaamisia.
• johtaa myyntiprosessia ja asiakkaan päätöksentekoa.
• luoda asiakasarvoa ja viestiä eettisesti ja kestävästi.
• rakentaa ja ylläpitää pitkäaikaisia asiakassuhteita.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Tämä kurssi tarjoaa sinulle vahvan tietopohjan ja käytännön näkökulmia siihen, miten toimia ja kehittää omaa työtäsi vaativissa myynti- ja asiakaskohtaamistehtävissä. Saat myös eväitä myyntitiimin johtamiseen.

Toteutustapa

Kurssi järjestetään virtuaalisena. Sen lisäksi tarjolla on vapaaehtoisia, mutta opiskelijapalautteen mukaan erittäin suositeltavia Zoom-tapaamisia. Näissä on:

1. työpajoja, jotka tukevat itsenäistä työskentelyä
2. verkkoluentoja (joista tulee tallenteet)

Kurssitehtävät

Kurssin aikana laadit neljä kirjallista reflektointitehtävää, jotka perustuvat ohjattuun prosessikirjoittamiseen ja valikoituihin sähköisiin materiaaleihin. Tehtäviä tehdään kahden viikon välein. Jokainen tehtävä arvioidaan vertaisarvioinnilla, jonka avulla saat palautetta työsi vahvuuksista ja kehittämiskohteista. Halutessasi voit parantaa tehtäviä ennen lopullista koontipalautusta, joka arvioidaan opettajan toimesta.

Hyöty

Zoom-työpajat tarjoavat samalla käytännön esimerkkejä ja oivalluksia siitä, miten myyntitiimiä voi johtaa arjessa.

Kurssin käyneiden palautteita voit lukea täältä:
https://padlet.com/jussi_mozo/946gjsxq7a8c

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssi on 100 % itsenäisesti suoritettava verkkokurssi, jota tukevat viisi Zoomissa toteutettavaa, lukujärjestykseen merkittyä työpajaa.
Työpajojen osallistuminen on vapaaehtoista, mutta opiskelijapalautteen perusteella suositeltavaa (osallistuminen näkyy tuloksissa).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kuratoitu sähköinen aineisto.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

1. Laadit kahden viikon välein kirjallisen oppimistehtävän (a´5 sivua) ja lopuksi näistä laadittavann koontitehtävän. Suositeltu tapa. Arviointi Hylätty - K5.
2. Verkkotentti vaihtoehdon 1 kuratoidusta aineistosta. Ei suositeltava tapa. Arviointi Hylätty / Hyväksytty.
3. Näyttö / Ahot / eAhot

Työelämäyhteistyö

Kurssilla ei ole harjoittelu- ja työelämäyhteistyötä.

Oppimisympäristö

Moodle + Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kesto: 6 viikkoa

Kokonaiskuormitus: 135 h

Viikkokuormitus: n. 22,5 h / viikko

Päivittäinen työskentely (6 pv/viikko rytmillä): n. 3 h 45 min / päivä
(1 lepopäivä viikossa)

Sisältö

Kurssilla syvennytään ammattimaiseen B2B-asiakaskohtaamiseen, jossa keskiössä on inhimillinen vuorovaikutus, asiakasymmärrys ja ratkaisukeskeinen ajattelu. Opiskelija kehittää kykyään suunnitella ja toteuttaa vaikuttavia asiakaskohtaamisia sekä rakentaa pitkäaikaisia, luottamuksellisia asiakassuhteita.

Kurssi tukee ymmärrystä siitä, miten asiakastietoa ja markkinoinnin näkemyksiä voidaan hyödyntää kohtaamisten suunnittelussa, ja miten aktiivinen kuuntelu, kysymykset ja tunneviestintä vaikuttavat luottamuksen rakentumiseen. Opiskelija tutustuu myyntiprosessin vaiheisiin ja siihen, miten psykologian ja neurotieteen avulla voidaan ymmärtää ja tukea asiakkaan päätöksentekoa eettisesti.

Kurssi auttaa tunnistamaan asiakkaan tarpeet ja kehittämään niihin asiakaskeskeisiä ratkaisuja, jotka luovat arvoa ja vahvistavat kestävää liiketoimintaa. Opiskelija oppii arvioimaan myyntitapahtumia, tunnistamaan ostajatyyppejä ja kehittämään asiakassuhteita pitkäjänteisesti.

Oppiminen tapahtuu kirjallisten, reflektoivien tehtävien avulla, joissa opiskelija jäsentää oppimaansa omasta vuorovaikutuksestaan, ajattelustaan ja kehittymisestään myyjänä.

Kurssin keskeiset sisällöt
Vaikuttavan B2B-asiakaskohtaamisen suunnittelu ja toteutus

Asiakastiedon ja markkinoinnin hyödyntäminen kohtaamisten räätälöinnissä

Aktiivinen kuuntelu, kysymykset ja ratkaisukeskeinen vuorovaikutus

Myyntiprosessin vaiheet ja niiden vaikutus asiakkaan päätöksentekoon

Psykologian ja neurotieteen näkökulmat myynnilliseen vaikuttamiseen

Asiakastarpeiden tunnistaminen ja asiakasarvon rakentaminen

Luottamuksen rakentaminen ja eettinen vaikuttaminen

Ostajatyypit ja asiakassuhteiden pitkäjänteinen kehittäminen

Myyntitapahtumien arviointi ja jatkuva kehittyminen asiakassuhteissa

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Markkinoinnin peruskurssi tai muut vastaavat tiedot.

Arviointiasteikko

1-5